Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 43
Offentligt
2672283_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 43) Forslag til Lov om ændring af
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og lov om erhvervsuddan-
nelser (Indførelse af refusion af arbejdsgiveres udgifter til pensionsbi-
drag, justering af fleksibelt uddannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt
VEU-bidrag for 2023 m.v.) har udvalget i brev af 3. marts 2023 efter øn-
ske fra Victoria Velasquez (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 5:
"Vil ministeren oplyse, hvor meget arbejdsgivernes årlige besparelser ud-
gør frem til 2023 som følge af indførelsen af det aktivitetsafhængige
VEU-bidrag, der blev aftalt som led i trepartsaftale om styrket og fleksi-
bel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2022)? De årlige besparel-
ser ønskes sammenholdt med arbejdsgivernes VEU-bidrag, før det dyna-
miske princip blev indført som led i førnævnte trepartsaftale."
Svar:
Før indførelsen af det aktivitetsafhængige VEU-bidrag, fremgik det af
den dagældende § 18, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag, jf. lovbekendtgørelse nr. 95 af 26. januar 2017, at VEU-bidraget ef-
ter 2017 udgør 525 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2017-pris- og lønniveau.
Forskellen mellem de faktiske bidragsindbetalinger (dvs. aktivitetsaf-
hængigt) og de beregningstekniske indbetalinger (dvs. ikke-aktivitetsaf-
hængigt) fremgår af tabel 1:
Tabel 1
Konsekvenser af det aktivitetsafhængige VEU-bidrag for VEU-bidragsindtægterne 2018-2023
Løbende priser
Indtægter, mio. kr.
Aktivitetsafhængigt VEU-bidrag
Ikke-aktivitetsafhængigt VEU-bidrag
764
1.210
940
1.144
665
1.155
966
1.235
852
1.207
2018
2019
2020
2021
2022
8. marts 2023
Sagsnr.: 23/04542
2023
245
1.320
Difference
446
204
490
269
355
1.075
L 43 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvor meget arbejdsgivernes årlige besparelser udgør frem til 2023 som følge af indførelsen af det aktivitetsafhængige VEU-bidrag
Anm.: VEU-bidragsindtægterne for 2018-2021 er regnskabstal; 2022-2023 er budgettal. De beregningstekniske
indtægter fra det ikke-aktivitetsafhængige VEU-bidrag er beregnet proportionelt ift. bidragssatsen jf. LBKG
nr. 95 af 26. januar 2017 samt de faktiske VEU-bidragssatser og -indbetalinger.
Kilde: Statsregnskabet, AUB og Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
Såfremt det aktivitetsafhængige VEU-bidrag ikke var blevet indført, ville
der forventeligt være blevet akkumuleret i alt 2,8 mia. kr. yderligere i den
såkaldte VEU-opsparing over perioden 2018-2023, jf. tabel 1. Dette ville
være i modstrid til Rigsrevisionens anbefalinger, om at VEU-ordningen
skal hvile i sig selv, og statsrevisorernes udtalelser om, at der skal sikres
balance i VEU-ordningen. Princippet for det aktivitetsafhængige VEU-
bidrag har imidlertid sikret denne balance.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2