Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 26 Bilag 8
Offentligt
2655154_0001.png
Til lovforslag nr.
L 26
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 2. februar 2023
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
(Afstandszoner i skoleåret 2023/24)
[af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Børne-
og Undervisningsministeren har stille ændringsforslag nr.
1, 8, 11 og 12. Det Konservative Folkeparti har stillet æn-
dringsforslag nr. 2-7, 9 og 10.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at det
er trist, at regeringen giver op nu, og efterlader rigtig mange
gymnasier og unge i stikken. Regeringen svigter de skoler,
hvor elevsammensætningen er skæv, og hvor man har pro-
blemer med søgningen. Man dropper den kompromismodel,
der var stor opbakning til både blandt lærere, elever og
ledelse. Et kompromis som ville have sikret en balanceret
elevsammensætning i de store byer, som sikrede at man
mødte hinanden på tværs af baggrunde, at SOSU-assisten-
tens søn gik i skole med bankdirektørens datter. Det sker på
så sent et tidspunkt, at det naturligvis skaber usikkerhed for
både elever, lærere og skoler.
Enhedslisten har længe peget på de store udfordringer,
der er på området, og også foreslået konkrete løsninger. Al-
lerede den 1. november 2018 stillede Enhedslisten beslut-
ningsforslag om en distriktsmodel (B 23 Forslag til folke-
tingsbeslutning om etablering af gymnasiedistrikter, folke-
tingsåret 2018-19, 1. samling), ligesom vi har været, og
fortsat er, åbne over for, om der kan findes andre model-
ler. Distriktsmodellen havde den fordel, at man var sikker
på, at man blev optaget på et gymnasium tæt på dér, hvor
man boede. Desværre opnåede forslaget ikke flertal, og
siden har der været mange lange debatter om emnet, hvor
de fleste partier, også regeringspartierne, var enige i, at der
var udfordringer, der skulle løses, men uden at de kunne
komme med konkrete løsninger til hvordan.
Derfor klinger det også hult, når regeringen siger, at nu
vil man finde en ny model, som løser udfordringerne med
den skæve elevsammensætning. Realiteten er, at Venstre
havde fire år ved magten uden at fremlægge en konkret
model, og i stedet sparkede spørgsmålet til hjørne med et
ekspertudvalg. Det ekspertudvalg har i øvrigt præsenteret
sine forslag, bl.a. en distriktsmodel, men det har man ikke
lyttet til, og nu sløjfer man den model, der endte med at væ-
re kompromisset. Det er bemærkelsesværdigt, at man endnu
en gang svigter sit ansvar, og sætter hælene i, nu hvor sko-
lerne har planlagt efter en ny model, og man er allerede gået
i gang med at implementere aftalen om elevfordeling. Seks
skoler har haft forbud mod at optage nye elever i indeværen-
de skoleår, fordi man ville give dem »en ny start«. De skoler
DokumentId
Journalnummer
L 26 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2655154_0002.png
2
blev til gengæld lovet hjælp til sommer, hvor den nye model
skulle sikre dem et mere balanceret optag. Det sløjfer man
nu, og efterlader således skolerne ekstraordinært dårligt stil-
let. Det svigt gælder også ift. alle andre skoler, som kæmper
med en skæv elevsammensætning, og som over årene er
blevet mere polariserede. Regeringen skylder dem et svar.
Det danske samfund hviler på, at vi møder hinanden på
kryds og tværs af socioøkonomiske skel og lærer af hinan-
den både fagligt og socialt. Det sammenhold gambler man
med nu, når man ser igennem fingre med en udvikling, hvor
de velstillede klumper sig sammen i nogle områder og på
nogle skoler, mens de mindre velstillede går på andre insti-
tutioner. Det er ikke den vej, vi ønsker i Enhedslisten. Vi vil
fortsætte kampen sammen med eleverne, lærerne, skolerne
og alle andre, som deler ambitionen om at sikre en balance-
ret elevsammensætning i storbyerne, og som vil arbejde for,
at institutionerne uden for de store byer overlever.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for almen­
gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v. og lov om private institutioner for gymnasiale ud­
dannelser
(Afstandszoner i skoleåret 2023/24 og afskaffelse af til-
skudsloft for elever på private gymnasier)«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af
<>:
2)
I titlen indsættes efter »almen voksenuddannelser
m.v.«: »og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannel-
se«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 6, 7 og 9 (æn-
dringsforslag om undertitler)]
3)
I undertitlen indsættes efter »2023/23«: »og afskaffelse
af forbud mod etablering af venteliste«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 7]
4)
I undertitlen indsættes efter »2023/23«: »og udskillelse
af de erhvervsgymnasiale uddannelser«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 9]
5)
I undertitlen indsættes efter »2023/23«: »og justering af
krav til etablering af profilgymnasier«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 6]
Til § 1
6)
Før nr. 1 indsættes som nyt numre:
»01.
I
§ 11 a, stk. 1, 4. pkt.,
udgår »og som led i den løbende
monitorering, jf. stk. 2,«.
02.
§ 11 a, stk. 2,
ophæves.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
[Justering af krav til etablering af profilgymnasier]
7)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»03.
§ 12 b
ophæves.«
[Afskaffelse af forbud mod venteliste]
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
8)
Efter § 1 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1183 af 18. august 2022, foretages
følgende ændring:
1.
§ 8 b
ophæves.
§ 02
I lov nr. 2532 af 22. december 2021 om ændring
af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale
uddannelser, lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse (Udskydelse af solnedgangsklausul, afskaffelse
af ventelister, begrænsning af mulighed for institutionsdrift,
etablering af tilskudsloft for elever på private gymnasier og
midlertidigt stop for optag) foretages følgende ændring:
1.
§ 6, stk. 3,
ophæves.«
[Afskaffelse af tilskudsloft]
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af
<>:
Ny paragraf
9)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 03
I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1189 af 22. august 2022, foretages
følgende ændring:
1.
§ 30 c
ophæves.
2.
I overskriften til kapitel 6 ændres », rådgivning og elev-
fordeling m.m.« til: »og rådgivning«.
3.
§ 34 a, stk. 1, 2. pkt.,
udgår.
L 26 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2655154_0003.png
3
4.
I
§ 34 a, stk. 3,
ændres »den i stk. 5, nr. 5, nævnte
ungdomsuddannelse« til: »de i stk. 5, nr. 3-5, nævnte ung-
domsuddannelser«.
5.
I
§ 34 a, stk. 4,
ændres »nr. 1-4« til: »nr. 1-2«.
6.
I
§ 34 a, stk. 6,
udgår »samt uddannelsen til merkantil
studentereksamen og uddannelsen til teknisk studentereksa-
men« og »og § 12 b«.
7.
§ 34 b, stk. 2,
ophæves.
8.
§ 34 d
ophæves.«
[Udskillelse af de erhvervsgymnasiale uddannelser og kon-
sekvenser heraf]
10
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 04
I lov nr. 880 af 21. juni 2022 om ændring af lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, lov om private institutioner
for gymnasiale uddannelser og lov om de gymnasiale
uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på
de gymnasiale ungdomsuddannelser), foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 7 indsættes:
§8
Børne- og Undervisningsministeriet fremsætter forslag
om revision af loven i folketingsåret 2023-24.«
[Indsættelse af revisionsbestemmelse]
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 2
11)
I
stk. 1
indsættes efter »2023«: », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8 og 12]
12)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§§ 01 og 02 træder i kraft den 1. august 2023.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]
Bemærkninger
Til nr. 1
Titlen på det fremsatte lovforslag er »Forslag til lov om
ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddan-
nelser og almen voksenuddannelse m.v. (Afstandszoner i
skoleåret 2023/24)«.
Med ændringsforslaget foreslås det, at titlen ændres til:
»Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v. og lov om private institutioner for gymnasiale uddan-
nelser (Afstandszoner i skoleåret 2023/24 og afskaffelse af
tilskudsloft for elever på private gymnasier)«.
Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvens af æn-
dringsforslag nr. 8, med hvilket det foreslås, at tilskudsloftet
for elever på private gymnasier afskaffes.
Til nr. 2
Det Konservative Folkeparti har stillet ændringsforslag
nr. 2-7, 9 og 10.
Titlen på det fremsatte lovforslag er »Forslag til lov om
ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddan-
nelser og almen voksenuddannelse m.v.«
Med ændringsforslaget foreslås det, at titlen ændres til:
»Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse«.
Ændringsforslag nr. 2 er en konsekvensændring af æn-
dringsforslag nr. 3-7, 9 og 10.
Til nr. 3 og 7
Det Konservative Folkeparti stiller ændringsforslag om at
afskaffe forbuddet om, at institutionerne ikke kan anvende
ventelister for ansøgere, der ikke er optaget på eller har
fået reserveret plads på institutionen, med henblik på efter-
følgende tildeling af plads.
Undertitlen på det fremsatte lovforslag er »Afstandszoner
i skoleåret 2023/24«.
Med ændringsforslaget nr. 3 foreslås det, at undertitlen
ændres til: »Afstandszoner i skoleåret 2023/24 og afskaffel-
se af forbud mod ventelister«.
Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvens af æn-
dringsforslag nr. 7, med hvilket det foreslås, at forbuddet
mod ventelister afskaffes.
Med ændringsforslaget nr. 7 foreslås det at afskaffe for-
buddet om, at institutionerne ikke kan anvende ventelister
for ansøgere, der ikke er optaget på eller har fået reserveret
plads på institutionen, med henblik på efterfølgende tilde-
ling af plads.
Til nr. 4 og 9
Det Konservative Folkeparti stiller ændringsforslag om at
de erhvervsgymnasiale uddannelser – hhx og htx – ikke læn-
gere omfattes af reglerne om elevfordeling og kapacitetssty-
ring via henvisning til bestemmelser i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddan-
nelse m.v.
Undertitlen på det fremsatte lovforslag er »Afstandszoner
i skoleåret 2023/24«.
Med ændringsforslaget nr. 4 foreslås det, at undertitlen
ændres til: »Afstandszoner i skoleåret 2023/24 og udskillel-
se af de erhvervsgymnasiale uddannelser«.
Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvens af æn-
dringsforslag nr. 9, med hvilket det foreslås, at de erhvervs-
gymnasiale uddannelser udskilles.
Med ændringsforslag nr. 9 udgår muligheden for, at bør-
ne- og undervisningsministeren kan pålægge bestyrelsen for
en institution for erhvervsrettet uddannelse at udarbejde en
genopretningsplan, hvis institutionen eller en afdeling under
L 26 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2655154_0004.png
4
institutionen i tre på hinanden følgende år ikke har opnået
en andel af 1. prioritetsansøgere på mindst halvdelen af
institutionens eller afdelingens fastsatte kapacitet til den på-
gældende gymnasiale uddannelse.
Med ændringsforslaget udgår ligeledes regionsrådets mu-
lighed for efter høring af den berørte institution at afgive
indstilling til børne- og undervisningsministeren om, hvor-
vidt en institution eller en afdeling bør nedlægges.
Med ændringsforslaget udgår desuden regionsrådets mu-
lighed for at kunne godkende en institution efter denne lov
til, at den eller en afdeling under institutionen er et profil-
gymnasium.
Med ændringsforslaget omfattes de erhvervsgymnasiale
uddannelser – hhx og htx – ikke længere af reglerne om
elevfordeling og kapacitetsstyring via henvisning til bestem-
melser i lov om institutioner for almengymnasiale uddannel-
ser og almen voksenuddannelse m.v.
Til nr. 5 og 6
Det Konservative Folkeparti stiller ændringsforslag om,
at ophæve kravet om at regionsrådet i forbindelse med
behandling af en ansøgning om at blive profilgymnasium
skal lægge vægt på, i hvilket omfang en godkendelse kan
resultere i en skævvridning af elevsammensætningen eller
elevsøgningen.
Undertitlen på det fremsatte lovforslag er »Afstandszoner
i skoleåret 2023/24«.
Med ændringsforslag nr. 5 foreslås det, at undertitlen
ændres til: »Afstandszoner i skoleåret 2023/24 og justering
af krav til etablering af profilgymnasier«.
Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvens af æn-
dringsforslag nr. 6, med hvilket det foreslås, at kravene til
etablering af profilgymnasier justeres.
Med ændringsforslag nr. 6 foreslås det at ophæve kravet i
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og al-
men voksenuddannelse m.v. om, at regionsrådet i forbindel-
se med behandling af en ansøgning om at blive profilgym-
nasium skal lægge vægt på, i hvilket omfang en godkendelse
kan resultere i en skævvridning af elevsammensætningen
eller elevsøgningen, og løbende monitorere, om godkendte
profilgymnasier og de omkringliggende institutioner og af-
delinger får en skæv elevsammensætning.
Til nr. 8
Af § 8 b i lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser fremgår det af stk. 1, at en institution belig-
gende i Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dragør, Frederiks-
berg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Greve, Herlev,
Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Københavns, Lyngby-Taar-
bæk, Odense, Rudersdal, Rødovre, Tårnby, Vallensbæk eller
Aarhus Kommune uanset tilskudsbestemmelserne i denne
lov ikke modtager aktivitetsafhængige tilskud fra Børne- og
Undervisningsministeriet for det antal elever, der overstiger
antallet af elever, de modtog tilskud for i december det år,
hvor de havde det højeste antal elever i skoleårene 2018/19,
2019/20, 2020/21 og 2021/22 bortset fra institutioner, som
er Team Danmarkuddannelsespartner. For en institution,
som udbyder uddannelsen til almen studentereksamen og
uddannelsen til hf-eksamen, kan tilskudsloftet, jf. 1. pkt.,
dog ikke fastsættes under 28 elever pr. uddannelse pr. år-
gang. For en institution, som udbyder enten uddannelsen til
almen studentereksamen eller uddannelsen til hf-eksamen,
kan tilskudsloftet, jf. 1. pkt., dog ikke fastsættes under 40
elever på uddannelsen pr. årgang.
Af bestemmelsens stk. 2 fremgår det, at tilskudsloftet ef-
ter stk. 1 ikke gælder for institutioner, der overgår fra at væ-
re beliggende i en fordelingszone til at være beliggende i en
afstandszone, jf. § 11 d, stk. 2 og 3, i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v.
Af bestemmelsen stk. 3 fremgår det, at børne- og under-
visningsministeren i forbindelse med godkendelse af skoler
og kurser efter § 1 fastsætter et tilskudsloft for, hvor mange
elever skolen eller kurset vil kunne få tilskud til.
Af § 6, stk. 3, i lov nr. 2532 af 22. december 2021 om
ændring af lov om institutioner for almen gymnasialeuddan-
nelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymna-
siale uddannelser, lov om private institutioner for gymnasi-
ale uddannelser og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse (Udskydelse af solnedgangsklausul, afskaffelse
af ventelister, begrænsning af mulighed for institutionsdrift,
etablering af tilskudsloft for elever på private gymnasier og
midlertidigt stop for optag) fremgår det, at § 8 b i lov om
private institutioner for gymnasiale uddannelser, som affattet
ved denne lovs § 4, nr. 1, ophæves den 31. december 2025.
Bestemmelserne skal ses i sammenhæng med den ved lov
nr. 880 af 21. juni 2021 vedr. kapacitetsfastsættelse og elev-
fordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser etablerede
elevfordelingsmodel. Formålet med § 8 b i lov om private
institutioner for gymnasiale uddannelser var at modvirke, at
en elevfordelingsmodel for offentlige gymnasier ville med-
føre en stor stigning i antallet af elever på private gymnasi-
er. Ordningen var sat til udfasning den 31. december 2025,
jf. § 6, stk. 3, i lov nr. 2532 af 22. december 2021.
Det foreslås, at § 8 b i lov private institutioner for gym-
nasiale uddannelser og § 6, stk. 3, i lov nr. 2532 af 22.
december 2021 ophæves.
Det foreslåede vil i sammenhæng med ændringsforslag
nr. 11, jf. ovenfor, indebære, at begrænsningen på optag af
tilskudsudløsende elever på private gymnasier beliggende
i nævnte kommuner afskaffes den 1. august 2023 og ikke
som ellers forudsat i lov nr. 2532 af 22. december 2021 den
31. december 2025, hvor tilskudsloftet skulle have været
udfaset. Afskaffelsen af tilskudsloftet vil således få virkning
for optag af elever til skoleåret 2023/24.
Det foreslåede vurderes at kunne påvirke én til to institu-
tioner og indebære merudgifter for staten for 0,1 mio. kr. i
finansåret 2023, 0,1 mio. kr. i finansåret 2024 og 0,0 mio.
kr. i finansåret 2025. Merudgifterne finansieres inden for
Børne- og Undervisningsministeriets ramme.
Til nr. 10
Det Konservative Folkeparti stiller ændringsforslag om,
at der skal ske revision af loven i folketingsåret 2023/24.
Lov nr. 880 af 21. juni 2022 om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
L 26 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2655154_0005.png
5
voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsret-
tet uddannelse, lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser og lov om de gymnasiale uddannelser (Kapaci-
tetsfastsættelse og elevfordeling på de gymnasiale ungdoms-
uddannelser) trådte i kraft den 1. juli 2022.
Med ændringsforslaget indsættes en bestemmelse om, at
der efter loven vil skulle fremsættes lovforslag om revision
af loven i folketingsåret 2023/24.
Til nr. 11
Af § 2, stk. 1, i det fremsatte lovforslag fremgår det, at
loven træder i kraft den 15. februar 2023.
Det foreslås, at der i § 2, stk. 1, i det fremsatte lovforslag
efter »2023« indsættes: », jf. dog stk. 2«.
Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvens af æn-
dringsforslag nr. 8 og 12.
Til nr. 12
Af § 2, stk. 1, i det fremsatte lovforslag fremgår det, at
loven træder i kraft den 15. februar 2023. Af bestemmelsens
stk. 2 fremgår det, at § 11 l i lov om institutioner for almen-
gymnasiale uddannelse og almen voksenuddannelse m.v.,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, ophæves den 1. januar
2024.
Med ændringsforslaget foreslås det, at det i det foreslåede
§ 2 efter stk. 1 som nyt stykke indsættes, at § 01 og § 02
træder i kraft den 1. august 2023.
Ændringsforslaget vil indebære, at den med ændringsfor-
slag nr. 8 foreslåede ophævelse af § 8 b i lov private insti-
tutioner for gymnasiale uddannelser og § 6, stk. 3, i lov
nr. 2532 af 22. december 2021 træder i kraft den 1. august
2023.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsfor-
slag nr. 8.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. januar 2023 og var til
1. behandling den 31. januar 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <1> møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte
den 5. januar 2023 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm.
del – bilag 3. Den 19., 24., 25., og 26. januar 2023 sendte
børne- og undervisningsministeren høringssvarene og et hø-
ringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <6> bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <42> spørgs-
mål til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besva-
relse, [som ministeren har besvaret. ]
Astrid Krag (S) Frederik Vad (S)
nfmd.
Kasper Sand Kjær (S) Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S)
Matilde Powers (S) Sara Emil Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Morten Dahlin (V) Peter Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M)
Karina Adsbøl (DD)
fmd.
Marlene Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA) Lise Bertelsen (KF)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mikkel Bjørn (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Astrid Carøe (SF) Victoria Velasquez (EL) Lotte Rod (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
50
23
16
15
14
14
10
Alternativet (ALT)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
6
6
4
1
1
1
1
L 26 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2655154_0006.png
6
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
9
7
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1