Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 24 Bilag 4
Offentligt
2661161_0001.png
[Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet]
Konsekvenser for varmeprisen ved geotermiprojektet i Aarhus
10. februar 2023
Der er efterspurgt oplysninger om business-casen for geotermiprojektet i Aarhus.
Baggrund
Kredsløb Fjernvarme A/S har i maj 2022 udarbejdet et projektforslag for udnyt-
telsen af geotermisk varme. Projektforslaget er udarbejdet i fællesskab af Innargi
A/S og Kredsløb.
Projektforslag skal indsendes til de kommunale myndigheder og behandles efter
reglerne i Varmeforsyningsloven. Hverken Klima-, Energi- og Forsyningsministe-
riet eller Energistyrelsen har til opgave at godkende de konkrete projekter.
Projektforslaget skal heller ikke godkendes af Forsyningstilsynet. Kredsløb forven-
tes på baggrund af det godkendte projekt - og på grundlag af en vedtagelse af L24
- at ansøge Forsyningstilsynet om at blive undtaget fra prisreguleringen. I den for-
bindelse vil Forsyningstilsynet skulle sikre sig, at den privatretlige kontrakt mellem
Kredsløb og Innargi indeholder de fornødne forbrugerbeskyttende elementer.
Projektforslaget er således behandlet i Aarhus Kommune og vedtaget i byrådet d.
31. oktober 2022.
Som det fremgår af nedenstående citater fra projektforslaget, vurderes geoter-
miprojektet at være fordelagtigt for varmeforbrugerne, når projektet sammenlig-
nes med de relevante alternativer.
Baggrund med citater fra projektforslaget.
De økonomiske konsekvenser ved projektet for forbrugerne er beskrevet i pro-
jektforslaget afsnit 8, hvorfra følgende tekst fremgår:
”Den selskabsøkonomiske gevinst for det sammenhængende fjernvarme-
net er et udtryk for den samlede gevinst for alle forbrugerne, da gevinsten
i henhold til Varmeforsyningsloven skal komme forbrugerne til gode i
form af lavere varmepriser.
I selskabsøkonomien er det beregnet, at projektets gevinst i forhold til Al-
ternativ 0 (Red:
biomassefyret kraftvarmeværk)
er 9 kr./MWh i gennemsnit.
Årlig besparelse for et standardhus på 130 m2 og et varmeforbrug på 18,1
MWh/år set i forhold til Alternativ 0:
Geotermiprojektet 154 kr./år
Relevant alternativ: 111 MW havvandsvarmepumpeanlæg 101 kr./år
Relevant alternativ: 111 MW biomassekedler 91 kr./år
Relevant alternativ: 111 MW udeluft varmepumper 37 kr./år
Gevinstens fordeling over projektperioden på 20 år afhænger imidlertid af,
hvor hurtigt investeringerne vælges afskrevet.”
Følgende fremgår endvidere i projektforslagets afsnit om Selskabsøkonomiske
vurderinger:
L 24 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: To notitser til brug for udvalgets behandling af forslaget
Side 2 af 2
”Selskabsøkonomien er i overensstemmelse med udgangspunktet i pro-
jektbekendtgørelsen baseret på de produktionsomkostningsbestemte pri-
ser ligesom de samfundsøkonomiske beregninger. De faktiske afregnings-
priser fastsættes efter en prismekanisme i en langsigtet kommerciel og for-
trolig aftale mellem Kredsløb og Innargi.
Ved aftaleindgåelse er prisen fastlagt ud fra, hvad der er konkurrencedyg-
tigt for Kredsløb og dermed varmekunderne. Den aftalte pris er en maksi-
malpris for Kredsløbs betaling til Innargi, og prisen kan derfor ikke over-
stige det prisniveau, som er fastlagt ved aftaleindgåelsen.
Der er et selskabsøkonomisk overskud på 532 mio. kr. ekskl. moms (akku-
muleret likviditetsvirkning, indeksreguleret) ved projektet med geotermi-
anlæg sammenlignet med et biomassefyret kraftvarmeværk. Et selskabs-
økonomisk overskud vil komme varmeforbrugerne til gode i form af la-
vere varmepriser, jf. hvile-i-sig-selv princippet.”
Det fulde projektforslag kan findes på Aarhus Kommunes hjemmeside.