Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
L 19 Bilag 1
Offentligt
2651212_0001.png
2. ORDFØRERNOTAT (HØRINGSNOTAT)
25. januar 2023
2. ordførernotat (høringsnotat)
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende udkast til
forslag til lov om dansk normaltid
Transportministeriet hørte den 1. juli 2022 en række myndigheder
og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast til
forslag til lov om
dansk normaltid.
Høringsfristen udløb den 25.
august 2022.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Hørings-
portalen den 1. juli 2022.
Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærknin-
ger til udkastet til lovforslag:
Center for Cybersikkerhed, Danmarks Nationale Metrologiinstitut
og Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur.
Det bemærkes, at Danmarks Nationale Metrologiinstitut har været
særligt tæt inddraget i forberedelsen af lovforslaget.
Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærknin-
ger til udkastet til lovforslag:
Banedanmark, Bygningsstyrelsen, Centralorganisationernes Fæl-
lesudvalg (CFU), Danmarks Meteorologiske Institut, Dansk Er-
hverv, DSB, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Erhvervsmini-
steriet, Forbrugerrådet Tænk, Forsvarsministeriet, Færdselsstyrel-
sen, Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne, Krifa,
Metroselskabet og Hovedstadens Letbane, Motorcykel-Forhandler
Foreningen, Naviair, Nordjyske Jernbaner, PostNord, Rigsrevisio-
nen, Trafikstyrelsen, Transporterhvervets uddannelser, TUR og
Vejdirektoratet.
Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet hørings-
svar til udkastet til lovforslag:
L 19 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2651212_0002.png
Side 2/5
AdvoNordic Advokatfirma, Air Greenland A/S, Akademikernes
Centralorganisation (AC), Akademiraadet, Ankenævnet for Bus,
Tog og Metro, AOPA, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejds-
giverforeningen KA, Arbejdsmiljørådet for Luftfart, Arriva Dan-
mark A/S, Atlantic Airways A/S, AUTIG (Automobilbranchens
Handels- og Industriforening), AutoBranchen Danmark, BAT,
BAT-Kartellet, Beskæftigelsesministeriet, Bilbranchen, Billund
Lufthavn, Bornholmstrafikken Holding A/S, Brancheforeningen
Dansk Luftfart, Brancheforeningen Danske Delebiler, Branchefor-
eningen for Forretningslimousiner, Brancheforeningen for Limou-
sine Vognmænd, Børne- og Undervisningsministeriet, Cabin Union
Denmark, Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark (C.A.T.),
Centralorganisationen af 2010 (CO2010), CFL Cargo Danmark
ApS, COWI, Cyklistforbundet, Dalpa, Danmarks Jurist- og Øko-
nomforbund (DJØF), Danmarks Motor Union, Danmarks Rederi-
forening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Skibsmæg-
lerforening, Danmarks Statistik, DANSAM, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening (DA), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bil-Forhandler Union,
Dansk Energi, Dansk Energinet, Dansk Erhvervsfremme, Dansk
Fjernvarme, Dansk Flyvelederforening, Dansk Industri (DI), Dansk
Jernbaneforbund, Dansk Kranforening, Dansk Kørelærer-Union,
Dansk Ledningsejerforum, Dansk Magisterforening (DM), Dansk
Maskinhandlerforening, Dansk Metal, Dansk Motorflyverunion,
Dansk Parkeringsforening, Dansk Transport og Logistik – DTL,
Dansk UL-Flyver Union, Dansk Vand- og Spildevandsforening,
Dansk Vejforening, Danske Biludlejere, Danske Boligadvokater,
Danske Dagblades Forening, Danske Handicaporganisationer,
Danske Havne, Danske Havnevirksomheder, Brancheforeningen,
Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Maskinstationer og
Entreprenører, Danske Motorcyklister, Danske Regioner, Danske
Sidevogns Klub, Danske Speditører, Danske Svæveflyverunion, Da-
tatilsynet, DB Schenker Rail Scandinavia A/S, De Danske Bilim-
portører, Den Danske Landinspektørforening, DI Transport, Dom-
stolsstyrelsen, DPT, DTL KranBlok, DTU Transport, Energi- og
Olieforum, Energiklagenævnet, Energinet.dk, Energitilsynet, ER-
FAgruppen-bilsyn, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Esbjerg Luft-
havn, Fagligt Fælles Forbund – 3F, Finansministeriet, Flyvebran-
chens Personaleunion, Flyvertaktisk Kommando, FOA, Forenede
Danske Amerikanerbil-klubber, FDA, Forenede Danske Motorejere
– FDM, Foreningen af Vognimportører i Danmark, Foreningen for
Platformsøkonomi i Danmark (FPD), Foreningen Tekniske Konsu-
lenter for Vejtransport, Forsvarskommandoen, Frie Danske Last-
bilvognmænd, FDL, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fæl-
lesråd, Fynbus, Færøernes Landsstyre ved Rigsombudsmanden for
Færøerne, Grundejeren.dk, Grønlands Lufthavnsvæsen, Grønlands
Selvstyre ved Rigsombudsmanden for Grønland, Havarikommissi-
onen for Civil Luftfart og Jernbane, Hector Rail AB, HK Post og
L 19 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2651212_0003.png
Side 3/5
kommunikation, HK Stat, HK Trafik og Jernbane, HMN Naturgas
I/S, Indenrigs- og Boligministeriet, Ingeniørforeningen (IDA), In-
stitut for Menneskerettigheder, Institut for miljø, samfund og rum-
lig forandring – Roskilde Universitet, Institut for planlægning –
Aalborg Universitet, ITD, Jernbanenævnet, Jettime, Justitsmini-
steriet, Karup Lufthavn, Kirkeministeriet, Klima- Energi- og Forsy-
ningsministeriet, Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i
Jylland, Kommunal Teknisk Chefforening, Kommunal Vejteknisk
Forening, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Kommunernes Landsforening – KL, Kongelig Dansk Aeroklub,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Geodatastyrelsen, Kulturmi-
nisteriet, KZ & Veteranfly Klubben, Københavns Kommune, Kø-
benhavns Lufthavne A/S, Københavns Universitet – Institut for
Geovidenskab og Naturforvaltning, Landbrug og Fødevarer, Land-
distrikternes Fællesråd, Landsforeningen af Menighedsråd, Lands-
foreningen Landsbyerne i Danmark, Landsorganisationen i Dan-
mark (LO), Ledernes Hovedorganisation, Lokaltog A/S, Metroser-
vice A/S, Midtjyske Jernbaner, Midttrafik, Miljøministeriet, Mor-
ten Brønnum Andersen, Motorcykel Importør Foreningen, Motor-
historisk Samråd, Movia, NOAH-Trafik, Nordjyllands Trafiksel-
skab, Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Partnerskabet for
brint og brændselsceller, Primera Air, Rambøll, Rigspolitiet, Rådet
for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Sammenslutning af
Danske Småøer, Sammenslutningen af Karosseribyg-gere og Auto-
oprettere i Danmark, SKAD, SEAS NVE, SEGES, Serviceforbundet,
Skatteministeriet, SLD, Starair, Statsministeriet, Sun Air, Sund &
Bælt Holding A/S, Sundhedskartellet, Sundhedsministeriet, Syd-
trafik, Sønderborg Lufthavn, Taxinævnet i Region Hovedstaden,
Teknisk Landsforbund, Teknologisk Institut, Thomas Cook, Trafik-
forbundet, Trafikselskaberne i Danmark, Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlændinge og Integrati-
onsministeriet, Udviklingsselskabet By & Havn I/S, UlykkesPati-
entForeningen, Vestbanen A/S, Videncentret for landbrug, Ørsted,
Aalborg Lufthavn, Aalborg Universitet – Sektion for Geoinformatik
og Arealforvaltning og Aarhus Letbane I/S.
Øvrige høringssvar
Transportministeriet har herudover modtaget høringssvar fra føl-
gende høringsparter, som ikke er angivet på høringslisten til udka-
stet til lovforslag:
Poul-Henning Kamp.
Dette høringssvar behandles særskilt i afsnit
3
neden for.
L 19 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2651212_0004.png
Side 4/5
Bemærkninger til udkastet til lovforslag
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar til udkastet til lovforslag samt Transportministeriets bemærk-
ninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
1.
Lovforslagets almindelige bemærkninger
Danmarks Nationale Metrologiinstitut bemærker, at det er kompli-
ceret at fastlægge endeligt, hvornår UTC-tidsskalaen som vi kender
den i dag opstod, samt at middelsoltiden ikke varierer ud fra en år-
lig cyklus, men fordi jorden drejer ujævnt og uforudsigeligt. Dan-
marks Nationale Metrologiinstitut har derudover foreslået en
række justeringer af teknisk karakter til lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur bemærker, at den
mest korrekte angivelse af UTC tillagt en time er UTC+01 i henhold
til ISO 8601, der er en international standard for skrivemåde og
udveksling af data om tid. Styrelsen bemærker hertil, at betegnel-
sen ”UTC+nn” har karakter af jargon, og foreslår derfor, at beteg-
nelsen udgår af lovteksten. Styrelsen bemærker desuden, at Cen-
traleuropæisk Tidszone (CET) ikke angiver en geografisk indikator,
men derimod et politisk valg af tidszone. Styrelsen har derudover
foreslået en række justeringer af teknisk karakter til lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Transportministeriet skal hertil samlet bemærke, at myndighe-
dernes ændringsforslag i vid udstrækning er medtaget i det ende-
lige lovforslag.
2.
Transportministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Center for Cybersikkerhed bemærker, at etableringen af en natio-
nal tid i sig selv ikke gør Danmark mindre afhængig af tidssignaler
fra atomure i navigationssatellitterne (GNSS). Det er kun såfremt
distributionen af den danske tid også realiseres.
L 19 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2651212_0005.png
Side 5/5
Transportministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget er til-
passet med henblik på at tage højde for bemærkningen fra Center
for Cybersikkerhed. Transportministeriet bemærker desuden, at
der i januar 2021 blev indgået resultatkontrakt med Danmarks
Nationale Metrologiinstitut, der blandt andet indeholder opbyg-
gelse af en national dansk tidsreference baseret på atomure.
Øvrige høringssvar
2.1 Overordnede bemærkninger
Poul-Henning Kamp ser positivt fremsættelsen af lovforslaget samt
lovforslaget korte og klare form.
2.2 Lovforslagets almindelige bemærkninger
Poul-Henning Kamp bemærker, at UTC-tidsskalaen reelt starter
den 1. januar 1958 med etableringen af en kontinuert tidsskala til
LORAN-C radionavigationssystemet.
2.3 Gældende ret
Poul-Henning Kamp bemærker, at det ikke er korrekt at angive, at
middelsoltiden svarer til, at klokken er 12 når solen står højest på
himlen ved en given længdegrad. Alt efter årstiden varierer tids-
punktet for middelsoltiden, da det ellers ikke vil være muligt for
alle årets dage at have samme længde.
Transportministeriet skal hertil overordnet bemærke, at der i vid
udstrækning er taget højde for de øvrige bemærkninger i det en-
delige lovforslag.