Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 14
Offentligt
2664254_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 1788
20. februar 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
2 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2 i forbindelse med L14:
Vil ministeren kommentere materialet fra Rasmus Søndergaard, talsmand for ud-
satte og sårbare unge i Thisted - Skiftesporet, til brug for deres foretræde for udval-
get den 21/2-23 om konsekvenserne af lovforslaget for sårbare unge og udsatte, jf.
L 14 - bilag 6?
Svar:
Jeg vil indledningsvist kvittere for henvendelsen angående foretræde for udvalget
d. 21. februar 2023 om konsekvenserne af lovforslag L 14 for sårbare unge og ud-
satte.
Med
Anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen
fra juni 2022 blev
et flertal enige om at fokusere dele af beskæftigelsesindsatsen på de redskaber,
hvor der er evidens for at få ledige borgere i arbejde. Der er ikke dokumentation
for, at tilbud i kategorien øvrig vejledning og opkvalificering i gennemsnit får le-
dige hurtigere i beskæftigelse. Forskningen peger i stedet i retning af positive ef-
fekter for virksomhedsrettede indsatser. Der er bl.a. en række gode erfaringer med
brug af virksomhedspraktik til udsatte borgere
fx har vi positive erfaringer fra
projektet ”Jobfirst”, hvor der er fokus på aktivering af udsatte borgere
på ordinære
arbejdspladser med rigtige arbejdsopgaver, kolleger og ordinære timer.
Med forslaget er der ikke lagt op til, at kommunerne skal aktivere mindre. I stedet
medfører forslaget, at kommunerne skal omlægge en del af øvrig vejlednings- og
opkvalificeringstilbuddene til særligt virksomhedsrettet indsats, men også ordinær
uddannelse. Omlægningen gælder ikke uddannelseshjælpsmodtagere, som stadig
kan få øvrig vejledning og opkvalificering som deres ret og pligt tilbud.
Når det er sagt, så er det vigtigt for mig at understrege, at vi med
anden delaftale
om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen
og dette lovforslag ikke fjerner kommu-
nernes mulighed for at give tilbud i kategorien øvrig vejledning og opkvalificering.
Beskæftigelsesministeriet skønner, at der fortsat vil være udgifter til øvrig vejled-
ning og opkvalificering på knap 2,7 mia. kr. i 2024. Så kommunerne kan fortsat
give tilbud, der fx rummer CV-kurser, jobklub, mestringsforløb, motionstilbud og
coach.
L 14 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om materiale fra Rasmus Søndergaard, Skiftesporet, Thisted, fra foretræde 21/2-23 om konsekvenserne af lovforslaget for sårbare unge og udsatte
I henvendelsen henvises der til §§ 81 og 85 i lov om social service, som hører un-
der social- og boligministeren. Implementeringen af anden delaftale om nytænk-
ning af beskæftigelsesindsatsen har dog ikke betydning for kommunens forpligti-
gelser i henhold til servicelovens bestemmelser for voksne med nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer.
Desuden indeholder lovgivningen på beskæftigelsesområdet fortsat regler som sik-
rer, at der skal tages særlige hensyn, når beskæftigelsesindsatsen tilrettelægges for
udsatte borgere, ligesom der fx gælder særlige satser i kontanthjælpssystemet for
unge med visse psykiske lidelser.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2