Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
2663157_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Helle Bonnesen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr.
17. februar 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
6 (L 13), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Helle Bonne-
sen (KF).
Spørgsmål nr. 6:
”Vil ministeren redegøre for, hvilken vurdering der ligger til grund for den i hø-
ringsnotatet angive bemærkning om, at lovforslaget ikke vurderes at være i strid
med internationale konventioner, og vil ministeren oplyse om justitsministeriet
har været
inde over vurderingen? Der henvises til FH’s kritik om, at lovforslaget
kan være i strid med EMRK artikel 11 og ILO konvention 87 om foreningsfrihed
og konvention 98 om beskyttelse af retten til at forhandle kollektivt, jf. L 13
bi-
lag 1. Der henvises videre
til artiklen ”Fagbevægelsen: Afskaffelse af store bede-
dag kan være i strid med internationale konventioner”, bragt på A4medier.dk den
24. januar 2023.”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet skal i forhold til lovforslaget (L13) og ILO-konventio-
nerne nr. 87 og 98 bemærke følgende:
ILO konvention 87
ILO’s konvention nr. 87 om foreningsfrihed og beskyttelse af retten til at organi-
sere sig er fra 1948 og blev ratificeret af Danmark i 1951.
Af de centrale bestemmelser i konventionen fremgår det, at arbejdstagere og ar-
bejdsgivere uden forskel af nogen art, er berettiget til at oprette og til alene under
iagttagelse af den pågældende organisations bestemmelser at slutte sig til organisa-
tioner efter eget valg og uden forudgående tilladelse.
Efter konventionen er arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationer berettiget til selv
at udarbejde deres vedtægter og bestemmelser, til i fuld frihed at vælge deres re-
præsentanter, til at ordne deres administration og virksomhed samt til at udforme
deres programmer. De offentlige myndigheder skal afholde sig fra enhver indblan-
ding, som kan begrænse denne ret, eller som kan hæmme organisationerne i deres
lovlige udøvelse heraf.
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm., om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol nogensinde har accepteret, at et land greb ind i foreningsfriheden for at opnå en forventet årlig forbedring af statens finanser på til 3 mia. kr.
ILO konvention 98
ILO’s konvention nr. 98 om retten til at organisere sig og føre kollektive forhand-
linger er fra 1949 og blev ratificeret af Danmark i 1955.
Af de centrale bestemmelser i konventionen fremgår det, at arbejdstagere skal be-
skyttes mod foranstaltninger, der går ud på at modarbejde fagforeninger. Den be-
skyttelse skal i særdeleshed ydes mod foranstaltninger, der går ud på a) at gøre be-
skæftigelsen af en arbejdstager betinget af, at arbejdstageren ikke melder sig ind i
en fagforening, eller at arbejdstageren ophører med at være medlem af en sådan
forening; b) at afskedige eller på anden måde skade en arbejdstager på grund af ar-
bejdstagerens medlemskab af fagforening eller som følge af deltagelse i fagfor-
eningsvirksomhed uden for arbejdstiden eller med arbejdsgiverens samtykke i ar-
bejdstiden.
Arbejdstager- og arbejdsgiverforeninger skal med hensyn til deres oprettelse, drift
eller administration på fyldestgørende måde beskyttes mod hinandens indblanding,
hvad enten denne indblanding sker direkte eller gennem repræsentanter eller med-
lemmer. Der skal om nødvendigt træffes foranstaltninger af regeringen, tilpasset ef-
ter forholdene i det enkelte land, til at opmuntre og fremme fuld udvikling og be-
nyttelse af et organ, der giver mulighed for frivillige forhandlinger mellem arbejds-
givere eller arbejdsgiverorganisationer og arbejderorganisationer med henblik på
regulering af arbejdsvilkårene gennem kollektive overenskomster.
Vurdering af lovforslag L13 i forhold til ILO-konventionerne nr. 87 og 98
Lovforslaget (L13) har til formål at gøre store bededag til en almindelig arbejds-
dag, hvor de løn- og ansættelsesvilkår, der gælder på almindelige arbejdsdage fin-
der anvendelse. Lovforslaget sikrer desuden, at den effektive arbejdstid øges med
en arbejdsdag om året, og at lønmodtageren får løn herfor. Det følger af lovforsla-
get, at særlige aftaler, bestemmelser mv., herunder ret til fri, kompenserende hvile-
tid og tillæg, som er knyttet til store bededag bortfalder. Desuden fastsætter lov-
forslaget, at lønmodtageren skal have en kompensation i form af et løntillæg, som
svarer til løn for en almindelig arbejdsdag.
Lovforslaget omfatter alle lønmodtagere og grupper af lønmodtagere, som i dag har
særlige løn- og ansættelsesvilkår, som følge af store bededag. Hvis en lønmodtager
i sine løn- og ansættelsesvilkår ikke har særlige forhold, som følge af store bede-
dag, er lønmodtagerens ansættelsesforhold ikke omfattet af loven.
Der redegøres i lovforslagets bemærkninger for, hvordan lovforslaget får virkning
for kollektive overenskomster og andre aftaler på det danske arbejdsmarked. Det
fremgår bl.a. heraf, at arbejdstid og løn på det danske arbejdsmarked først og frem-
mest er reguleret i kollektive overenskomster indgået mellem arbejdsmarkedets
parter eller individuelle aftaler indgået mellem arbejdsgiveren og lønmodtageren.
Med lovforslaget sikres det, at forslaget bredes ud til alle aftaler, herunder indivi-
duelle ansættelsesaftaler, som ikke er omfattet af en kollektiv overenskomst.
Lovforslaget er ikke til hinder for, at der efter lovens ikrafttræden indgås aftale om
særlige løn- og ansættelsesvilkår på den dag, der tidligere var store bededag. Dette
vil kunne ske på samme måde som i forhold til andre almindelige arbejdsdage.
2
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm., om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol nogensinde har accepteret, at et land greb ind i foreningsfriheden for at opnå en forventet årlig forbedring af statens finanser på til 3 mia. kr.
Lovforslaget rejser således hverken spørgsmål om faglige organisationers ret til or-
ganisering, eller om retten til at føre kollektive forhandlinger, som udgør de cen-
trale bestemmelser i ILO-konventionerne nr. 87 og 98. Det er på baggrund af oven-
stående Beskæftigelsesministeriets vurdering, at lovforslaget ikke er i strid med
ILO-konventionerne nr. 87 og 98 om foreningsfrihed og retten til at føre kollektive
forhandlinger.
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 11
Beskæftigelsesministeriet har i forhold til Den Europæiske Menneskerettigheds-
konventions artikel 11 indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst føl-
gende:
”Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 11
indeholder en ret til forsamlings- og foreningsfrihed. EMRK artikel 11
lyder således:
”Stk. 1. Enhver har ret til frit at deltage i fredelige forsamlinger og til
foreningsfrihed, herunder ret til at oprette og slutte sig til fagforenin-
ger for at beskytte sine interesser.
Stk. 2. Der må ikke gøres andre indskrænkninger i udøvelsen af disse
rettigheder end sådanne, som er foreskrevet ved lov og er nødvendige
i et demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed eller
den offentlige tryghed, for at forebygge uro eller forbrydelse, for at
beskytte sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte andres ret-
tigheder og friheder. Denne artikel skal ikke forhindre, at der pålæg-
ges medlemmer af de væbnede styrker, politiet eller statsadministrati-
onen lovlige begrænsninger i udøvelsen af disse rettigheder.”
I sagen Demir og Baykara mod Tyrkiet, som der henvises til i spørgs-
mål nr. 10, 12 og 13 til lovforslaget, fastslog Den Europæiske Menne-
skerettighedsdomstol (EMD) ved dom af 12. november 2008, at retten
til at forhandle og indgå kollektiv overenskomst med en arbejdsgiver
er et væsentligt element i retten til at oprette og slutte sig til fagfor-
eninger for at beskytte sine interesser, jf. præmis 154.
EMD fastslog i den konkrete sag, at der forelå en krænkelse af EMRK
artikel 11 ved, at en tyrkisk national domstol tilsidesatte en kollektiv
overenskomst, som var indgået mellem en fagforening oprettet af
kommunale embedsmænd og kommunen, som ugyldig, idet tyrkisk
lovgivning indeholdt et forbud mod, at kommunale embedsmænd
kunne oprette fagforeninger, der kunne indgå kollektive overenskom-
ster med stat og kommuner. Dommen angik således et ganske andet
forhold end lovforslaget om konsekvenser ved afskaffelsen af store
bededag som helligdag.
EMD bemærkede mere generelt i dommen bl.a., at indholdet af be-
skyttelsen af retten til foreningsfrihed efter EMRK artikel 11 fastlæg-
ges efter to grundlæggende principper, jf. præmis 144. Det gælder så-
3
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm., om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol nogensinde har accepteret, at et land greb ind i foreningsfriheden for at opnå en forventet årlig forbedring af statens finanser på til 3 mia. kr.
ledes, at EMD vil foretage en vurdering af de samlede foranstaltnin-
ger, som er truffet af den pågældende stat for at sikre fagforeningsfri-
heden inden for rammerne af statens skønsmargin. Det gælder endvi-
dere, at EMD ikke vil acceptere begrænsninger, som påvirker de
grundlæggende elementer af fagforeningsfriheden, uden hvilke fagfor-
eningsfriheden vil være indholdsløs.
Om omfanget af fagforeningsfriheden efter EMRK artikel 11 henvises
i øvrigt til Jon Fridrik Kjølbro, Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention
for praktikere, 6. udgave (2023), side 1234f., hvoraf bl.a.
følgende fremgår:
”Artikel 11 sikrer som udgangspunkt ikke fagforeninger eller deres
medlemmer ret til at blive behandlet på en bestemt måde af staten,
herunder en pligt for staten til at lade forskellige goder, der følger af
en overenskomst, blive tillagt tilbagevirkende kraft, en pligt til at yde
særlige fordele i form af løn, en pligt for en arbejdsgiver til at aner-
kende en fagforening ved indgåelse af kollektive overenskomster, en
ret for en fagforening til at kræve, at en kollektiv overenskomst helt
eller delvist opretholdes tidsubegrænset, eller en ret for medlemmer til
ikke at blive forflyttet som led i ansættelsen.
[…]
Efter tidligere praksis havde fagforeninger ikke krav på, at staten for-
handlede og indgik overenskomst med fagforeningen. Domstolen har
imidlertid fastslået, at retten til at forhandle og indgå kollektiv over-
enskomst med en arbejdsgiver er et væsentligt element i retten til at
”oprette og slutte sig til fagforeninger for at beskytte sine interesser”.
Men staten har frihed til at indrette sit system på dette område, herun-
der om nødvendigt at give repræsentative fagforeninger en særstatus i
forhold til mindre repræsentative fagforeninger.” (fodnoter udeladt)
Lovforslaget om konsekvenser ved afskaffelsen af store bededag som
helligdag skal ses i sammenhæng med, at der, som anført i bemærk-
ningerne til lovforslaget, forventes gennemført en kongelig resolution
om afskaffelse af store bededag som helligdag.
Justitsministeriet er mest tilbøjelig til at mene, at den foreslåede regu-
lering af konsekvenserne af afskaffelsen af en helligdag ikke vil ud-
gøre et indgreb i rettigheder omfattet af EMRK artikel 11. Det bemær-
kes i den forbindelse, at EMD ikke ses at have taget stilling til et lig-
nende tilfælde, hvor reguleringen berører en mindre, afgrænset del af
en eller flere overenskomster.
Det bemærkes endvidere, at selv hvis den foreslåede ordning måtte
blive anset for et indgreb, er det Justitsministeriets vurdering, at den
vil kunne gennemføres inden for rammerne af EMRK artikel 11, stk.
2.
4
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm., om Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol nogensinde har accepteret, at et land greb ind i foreningsfriheden for at opnå en forventet årlig forbedring af statens finanser på til 3 mia. kr.
Det er på den baggrund samlet set vurderingen, at lovforslaget ikke
rejser spørgsmål i forhold til EMRK artikel 11.
Det kan endelig oplyses, at Justitsministeriet forud for fremsættelsen
har været inddraget i vurderingen af lovforslagets forhold til EMRK
artikel 11.”
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
5