Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 124 Bilag 1
Offentligt
2701626_0001.png
4. maj 2023
J.nr. 2023-1777
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Dan-
mark og Rusland og gennemførelse af defensive foranstaltninger mod Rusland
Jeppe Bruus
/ Nina Legaard Kristensen
L 124 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2701626_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv
Opsigelse af dobbeltbeskatningsoverens-
komsten
Dansk Erhverv anfører, at Dan-
mark vælger at gå enegang ved at
ophæve dobbeltbeskatningsover-
enskomsten med Rusland. Dansk
Erhverv, mener ligesom Regerin-
gen, at vi skal gøre alt, hvad vi kan
for at stække Ruslands regime. I
stedet for at handle sammen med
de andre EU-lande om en fælles
respons, så vil en ophævelse af af-
talen placere Danmark og danske
virksomheder i en kompleks situa-
tion. En DBO er sat i verden for
at hjælpe danske virksomheder og
sikre dem mod dobbeltbeskatning
og er ikke en støtteordning til den
russiske stat. En ophævelse vil der-
for ikke få de store konsekvenser
for Rusland, men derimod for
dansk erhvervsliv.
Der henvises til kommentarerne
umiddelbart nedenfor vedr. Dansk
Industris appel til at stå sammen
med øvrige EU-lande.
Hertil bemærkes, at formålet med
opsigelse af dobbeltbeskatnings-
overenskomsten med Rusland er
at gøre det muligt at gennemføre
defensive foranstaltninger mod
Rusland. Opsigelsen er ikke be-
grundet i Ruslands invasion af
Ukraine den 24. februar 2022. In-
vasionen har dog medført, at dan-
ske erhvervsmæssige interesser i
Rusland er blevet reduceret.
Dansk Erhverv opfordrer til, at re-
geringen vender blikket mod vores
tyske naboer, der i stedet for en
ophævelse af deres dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst med Rusland,
har lavet en såkaldt treaty override.
Denne sanktion har samme konse-
kvens for Rusland, men den sikrer,
at den nuværende DBO hurtigt
kan genoptages, når verdenssam-
fundet forhåbentligt stabiliseres og
Rusland ikke længere er en paria-
stat.
”Treaty override” indebærer, at na-
tional lovgivning gives forrang
over folkeretlige aftaler, herunder
dobbeltbeskatningsoverenskom-
ster. Da dobbeltbeskatningsover-
enskomsten ikke tillader ”treaty
override”, er det imidlertid vurde-
ringen i Danmark, at det vil stride
imod dobbeltbeskatningsoverens-
komsten mellem Danmark og Rus-
land at give dansk lovgivning for-
rang over overenskomsten. Der
henvises i den forbindelse også til
kommentarerne umiddelbart ne-
denfor til Dansk Industris forslag
om at suspendere dobbeltbeskat-
ningsoverenskomsten.
Side 2 af 5
L 124 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2701626_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv anfører, at en
DBO kræver mange ressourcer at
forhandle. Specielt, hvis man skal
starte fra bunden. Derfor er det
ødelæggende for erhvervslivet, når
lande bliver tilføjet til de såkaldte
sortlister, fordi de selv efter et re-
gimeskifte vil være svære at handle
med for vores danske virksomhe-
der, og Danmark står formentlig
ikke først for i køen til at få gen-
forhandlet en dobbeltbeskatnings-
overenskomst.
Formålet med EU’s sortliste over
skattely er at lægge pres på de
lande, som optages på listen med
henblik på, at skattereglerne æn-
dres i overensstemmelse med gæl-
dende internationale standarder.
Såfremt et sortlistet lande ændrer
sine skatteregler og bliver fjernet
fra listen, vil det pågældende land
ikke længere blive betragtet som et
skattelyland. Hvorvidt der senere
indledes forhandlinger om indgå-
else af en (eventuel ny) dobbeltbe-
skatningsoverenskomst vil af-
hænge af en række forhold og kræ-
ver selvsagt vilje fra begge lande til
indgåelse af en aftale.
De danske defensive foranstaltninger
I dansk lovgivning findes der de-
fensive foranstaltninger, som vil
træde i kraft som følge af Regerin-
gens ophævelse af den dansk-russi-
ske DBO. Det drejer sig om næg-
telse af fradrag for visse betalinger
og en forhøjet skat på 44 pct. ved
udbetaling af udbytte. Disse foran-
staltninger betyder, at danske virk-
somheder risikerer at blive dob-
beltbeskattet ved deres aktivitet i
Rusland. Virksomheder, der hand-
ler eksempelvis med medicin til
den russiske befolkning, risikerer
at blive straffet på trods af, at det
er klart, at ingen ønsker, at der
ikke skal blive solgt medicin til den
russiske befolkning.
Formålet med de defensive foran-
staltninger, herunder de danske
foranstaltninger om nægtelse af
fradrag for visse betalinger og en
forhøjet udbytteskat, er yderligere
at lægge pres på de sortlistede
lande. Heri ligger også, at de de-
fensive foranstaltninger skal med-
virke til at afholde skattepligtige
selskaber og personer fra at fore-
tage den form for transaktioner
med de sortlistede lande, som for-
anstaltningerne vedrører. Det må
derfor forventes, at de skatteplig-
tige ikke i nævneværdigt omfang
vil blive nægtet fradrag for betalin-
ger eller pålagt forhøjede kildeskat-
ter i medfør af de foreslåede regler.
Såfremt et sortlistet land tilretter
sin lovgivning og efterfølgende
fjernes fra sortlisten, vil de defen-
sive foranstaltninger også blive
Side 3 af 5
L 124 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2701626_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fjernet hurtigst muligt for det på-
gældende land.
Danmark har valgt at implemen-
tere alle de defensive foranstaltnin-
ger, der er mulighed for, og imple-
menteringen ligger derfor langt fra
ønsket om at sikre en minimums-
implementering af EU-lovgivning.
Ifølge den relevante EU-lovgiv-
ning skulle man som minimum im-
plementere en af de defensive for-
anstaltninger. Dansk Erhverv vil
på den baggrund opfordre til, at
man lovgivningsmæssigt ændrer
implementeringen, så man lever op
til Regeringens egen ambition om
minimumsimplementering. Dansk
Erhverv ønsker, at Regeringen, i
forbindelse med fremtidige situati-
oner med lande, der kommer på
sortlisten, finder en model, der gør
mest muligt ondt på sortlistelan-
dene, men som samtidigt ikke
trækker tæppet væk under en lang
række danske virksomheder. Der-
for er det Dansk Erhvervs klare
anbefaling, at man benytter sig af
den skattepolitiske værktøjskasse
og tager behørigt hensyn til at
sikre danske virksomheders kon-
kurrenceevne. Danske virksomhe-
der skal agere i en stadig mere po-
litisk verden. Derfor må det være
regeringens fornemmeste opgave
at sikre danske virksomheder og
arbejdspladser, når det politiske
spidser til.
Lovforslaget har ikke til formål at
ændre det materielle indhold af de
defensive foranstaltninger over for
lande på EU’s sortliste over skat-
tely, men blot at sikre, at de gæl-
dende defensive foranstaltninger
kan gennemføres over for alle
lande, der står sortlisten.
Det bemærkes desuden, at Dan-
mark ikke anvender alle
de af EU’s
Ministerråd (ØKOFIN) anbefa-
lede defensive foranstaltninger.
Dansk Industri
Dansk Industri appellerer til, at
Danmark står sammen med de øv-
rige EU-lande og handler sammen
Regeringen har taget initiativ til en
drøftelse i EU om en fælles tilgang
til spørgsmålet om opsigelse af
Side 4 af 5
L 124 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2701626_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
med dem. Danmark og de øvrige
EU-lande vil stå stærkere ved tids-
mæssigt at koordinere opsigelse.
dobbeltbeskatningsoverenskom-
ster med Rusland.
Danmark bør ifølge Dansk Indu-
stri
koordineret med de øvrige
EU-lande
afsøge mulighederne
for at vedtage suspension af DBO
med Rusland, hvilket kan give
Danmark og øvrige EU-lande en
styrket position på et senere tids-
punkt, hvor der måtte være ønske
om en DBO igen. Der er tilsynela-
dende praksis for, at suspension
kræver gensidigt accept af en kon-
ventions parter, men under de
givne omstændigheder kan der
være særlige holdepunkter for en-
sidig vedtagelse af suspension.
Dobbeltbeskatningsoverenskom-
sten mellem Danmark og Rusland
indeholder ikke en mulighed for at
suspendere overenskomsten. Det
er desuden vurderet, at der ikke i
øvrigt er folkeretligt grundlag for
ensidigt at suspendere dobbeltbe-
skatningsoverenskomsten mellem
Danmark og Rusland.
Som følge af Ruslands aggression
i Ukraine, støtter Danske Rede-
rier op om Danmarks ønske om
at opsige dobbeltbeskatnings-
overenskomsten med Rusland.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen bemærk-
ninger.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer har ingen
bemærkninger.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger
Side 5 af 5