Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 117 Bilag 7
Offentligt
2714443_0001.png
Til lovforslag nr.
L 117
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 24. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om
individuel boligstøtte
(Afskaffelse af indtægtsregulering som følge af pensionistens egen arbejdsindtægt i folkepensionens grundbeløb og
pensionstillæg, justering af reglerne med henblik på mere rimelige pensionsberegninger m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 10 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) vil stemme hverken for
eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget er meget optaget
af, at vi i Danmark får udnyttet den store ressource, som vo-
res seniorer udgør. Det er således en nødvendighed, at vi får
skabt et bedre og mere fleksibelt arbejdsmarked, hvis vi skal
kunne møde den store efterspørgsel på arbejdskraft. Dansk
Folkeparti finder det derfor positivt, at vi med forslaget
giver pensionisterne mere frihed og fleksibilitet til at tage
et arbejde, hvis de ønsker det, uden at skulle frygte mod-
regning i deres pensionsydelse. Dansk Folkeparti bemærker
dog, at man med forslaget langtfra er i mål med at få skabt
et rummeligt og fleksibelt seniorarbejdsmarked. Det er dog
et skridt på vejen, hvorfor Dansk Folkeparti støtter forslaget.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget er positiv over for for-
slaget, som gør det mere rentabelt at arbejde ved siden af sin
folkepension. Alternativet har det synspunkt, at arbejde ikke
er alt. Arbejde er til for at skabe mening i livet og til at del-
tage i fællesskaber. Det skal man have mulighed for, og der
skal være langt friere rammer til det, end der er i dag. Som
folkepensionist skal man ikke frakobles arbejdsmarkedet –
alle borgere bør kunne bidrage med kompetencer og evner
efter behov og ressourcer. Alternativet ønsker et fleksibelt
og åbent arbejdsmarked, hvilket dette forslag ikke skaber,
men det fører et skridt videre for borgere, der tidligere har
været begrænset af systemets rigide regler.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af NB):
Til § 1
1)
Nr. 12
affattes således:
AX028838
L 117 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet 24/5-23
2714443_0002.png
2
»12.
I
§ 29, stk. 1,
indsættes som
nr. 11
og
12:
»11) Ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bort-
ses fra pensionistens indtægt ved personligt arbejde
ved beregning af pensionstillægget.
12) Ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bort-
ses fra pensionistens indtægt ved personligt arbejde,
som kan henføres til en periode, hvor udbetalingen af
folkepension opsættes i løbet af året, jf. § 15 a, efter
en periode med pensionsudbetaling.««
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
2)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 29, stk. 9,
indsættes som
2. pkt.:
»Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler
om opgørelse af indtægt ved personligt arbejde, jf. stk. 1, nr.
10-12.««
[Bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til at fastsætte
regler om opgørelse af indtægt ved personligt arbejde]
3)
I den under
nr. 30
foreslåede ændring af
§ 32 a, stk. 3,
nr. 4,
ændres »Hjælp« til: »Sygedagpenge«.
[Begrebsmæssig præcisering]
4)
Nr. 43
affattes således:
»43.
I
§ 39 b, stk. 3,
der bliver stk. 6, indsættes før 1. pkt.
som nyt punktum:
»Afgørelse om efterregulering af pensionen genoptages
ikke, som følge af at afgørelse om årsopgørelsen genopta-
ges.««
[Konsekvensændring som følge af opsplitning af bestem-
melsen]
5)
Efter nr. 43 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 39 b, stk. 3,
der bliver stk. 6, indsættes i
1. pkt.,
der
bliver 2. pkt., efter »efterregulering kan«: »dog«.«
[Konsekvensændring som følge af opsplitning af bestem-
melsen]
6)
I den under
nr. 48
foreslåede ændring af
§ 49, stk. 4, 2.
pkt.,
ændres »nr. 4-7, 10 og 12« til: »nr. 4-7, 10 og 11«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 2
7)
Nr. 18
affattes således:
»18.
I
§ 38 a, stk. 3,
der bliver stk. 6, indsættes før 1. pkt.
som nyt punktum:
»Afgørelse om efterregulering af pensionen genoptages
ikke, som følge af at afgørelse om årsopgørelsen genopta-
ges.««
[Konsekvensændring som følge af opsplitning af bestem-
melsen]
8)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 38 a, stk. 3,
der bliver stk. 6, indsættes i
1. pkt.,
der
bliver 2. pkt., efter »efterregulering kan«: »dog«.«
[Konsekvensændring som følge af opsplitning af bestem-
melsen]
Til § 5
9)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1-7, 9, 11, 12, 19, 01, 21-25, 33, 35-37,
39-43, 02, 44 og 46-56, § 2, nr. 1, 2, 4, 11, 13, 15-18, 01, 19,
21 og 22, og § 3 har virkning fra den 1. januar 2024.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2 og
5]
10)
I
stk. 3, 1. pkt.,
ændres »§ 1, nr. 1-6, 9, 19, 21-23,
33, 35-37, 40, 46-52 og 55-56« til: »§ 1, nr. 1-6, 9, 19, 01,
21-23, 33, 35-37, 40, 46-52, 55 og 56«, og i
2. pkt.
ændres
»§ 29, stk. 1, nr. 11 og 13« til: »§ 29, stk. 1, nr. 11, og
stk. 9«, og efter »som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12«
indsættes: »og 01«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2 og
5]
Bemærkninger
Til nr. 1
Konsekvensændring, som følge af at bemyndigelsesbe-
stemmelsen til at fastsætte regler for opgørelse af indtægt
ved personligt arbejde med ændringsforslag nr. 2 foreslås
rykket til § 29, stk. 9.
Der sker ikke med ændringen nogen indholdsmæssig æn-
dring af bestemmelsen.
Til nr. 2
Det følger af § 29, stk. 1, nr. 3, i lov om social pension,
at indkomster, herunder fradragsberettigede udgifter, der ik-
ke fremgår af indkomstregisteret, fordeles ligeligt over ka-
lenderåret. Efter § 29, stk. 9, kan beskæftigelsesministeren
fastsætte regler om, at fordelingen af indkomster, jf. stk.
1, nr. 3, kan fraviges, når det drejer sig om indkomster og
udgifter ved selvstændig erhvervsvirksomhed. Det foreslås,
at der i § 29, stk. 9, indsættes et nyt punktum, hvorefter
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte regler
for opgørelse af indtægt ved personligt arbejde.
Forslaget er alene en ændret placering af bemyndigelses-
bestemmelsen.
Til nr. 3
Der er tale om en sproglig korrektion. Der sker ikke med
ændringen nogen indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.
Til nr. 4, 5, 7 og 8
Ændringerne er en konsekvens af en opsplitning af be-
stemmelsen.
Der sker ikke med ændringerne nogen indholdsmæssig
ændring af bestemmelsen.
Til nr. 6
Ændringen er en korrektion af en henvisning.
L 117 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet 24/5-23
2714443_0003.png
3
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at der
med ændringsforslag nr. 2 og 5 foreslås en ændret nummere-
ring i lovforslaget.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at der
med ændringsforslag nr. 2 og 5 foreslås en ændret nummere-
ring og at bemyndigelsesbestemmelsen foreslås flyttet til §
29, stk. 9, i lov om social pension.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2023 og var til
1. behandling den 2. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 27.
februar 2023 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-
lag 70. Den 26. april 2023 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene, et høringsnotat og en ligestillingsvurdering
af lovforslaget til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S)
Leif Lahn Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Eva Kjer Hansen (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Jeppe Søe (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1