Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 117 Bilag 1
Offentligt
2696595_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om social
pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v.
og lov om individuel boligstøtte (Afskaffelse
af indtægtsregulering som følge af pensioni-
stens egen arbejdsindtægt i folkepensionens
grundbeløb og pensionstillæg, justering af
reglerne med henblik på mere rimelige pen-
sionsberegninger m.v.)
26. april 2023
J.nr. 23/03225
2023-2176
YS
LKRI
Baggrund
Lovforslaget udmønter en del af aftale af 21. januar 2022 om en ny reformpakke
for dansk økonomi (DKM1), herunder aftale om
Hurtigere i job og et stærkere ar-
bejdsmarked,
som blev indgået mellem den daværende S-regering, Socialistisk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne. Den nuvæ-
rende regering bakker op om den del af aftalen, som lovforslaget udmønter.
Formål
Formålet med lovforslaget er at lempe reglerne om indtægtsregulering af folkepen-
sionen, så det bliver mere attraktivt for folkepensionister at arbejde, ligesom lov-
forslaget skal sikre mere rimelige pensionsberegninger. Lovforslaget indeholder
endvidere en mindre ændring i lov om individuel boligstøttestøtte.
Afskaffelse af indtægtsregulering som følge af pensionistens egen ar-
bejdsindtægt i folkepensionens grundbeløb og pensionstillæg
Denne ændring vil gøre det mere attraktivt for seniorer at bidrage aktivt på arbejds-
markedet, også efter de har nået folkepensionsalderen.
Ændringen udmøntes ved at ændre reglerne for indtægtsregulering af folkepensio-
nens grundbeløb og pensionstillæg, hvormed pensionistens egen indtægt ved per-
sonligt arbejde fremover ikke skal indgå i indtægtsgrundlaget ved beregningen.
Mere rimelige pensionsberegninger
Ændringen justerer i pensionsreglerne og den såkaldte ”kalenderårsmodel” med
henblik på mere rimelige pensionsberegninger.
L 117 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering
Lovforslaget retter således op på nogle uhensigtsmæssige pensionsberegninger for
pensionister, hvor der er sket ændringer i løbet af året. Det kan eksempelvis være,
at ægtefællen afgår ved døden, at pensionisten opsætter sin pension, eller at en før-
tidspensionist gør sin pension hvilende.
Boligstøtte
Ændringen er en præcisering af, at bagatelgrænsen på 250 kr. kun finder anven-
delse ved efterreguleringen af boligstøtte. Der er tale om en videreførelse af gæl-
dende praksis.
Den primære målgruppe
Afskaffelse af indtægtsregulering som følge af pensionistens egen ar-
bejdsindtægt i folkepensionens grundbeløb og pensionstillæg
Den primære målgruppe for denne del af lovforslaget er personer, der modtager
folkepension.
Mere rimelige pensionsberegninger
Den primære målgruppe for denne del af lovforslaget er personer, der modtager
folke-, senior- og førtidspension (ny og gammel ordning).
Boligstøtte
Den primære målgruppe er personer, der modtager boligstøtte, både boligsikring og
boligydelse.
De sekundære målgrupper
Afskaffelse af indtægtsregulering som følge af pensionistens egen ar-
bejdsindtægt i folkepensionens grundbeløb og pensionstillæg
Den sekundære målgruppe er Udbetaling Danmark, der som administrerende myn-
dighed udbetaler folkepensionen og således også står for implementering af reg-
lerne.
Endvidere er lovforslagets sekundære målgruppe erhvervslivet, da det med lov-
forslaget forventes, at flere folkepensionister vil være i arbejde, efter de er nået fol-
kepensionsalderen. Adfærdsvirkningen forventes at have en afledt stigning i ar-
bejdsudbuddet svarende til ca. 950 fuldtidspersoner i 2023 stigende til ca. 1.050
fuldtidspersoner i 2025.
Mere rimelige pensionsberegninger
Den sekundære målgruppe er igen Udbetaling Danmark, der som administrerende
myndighed udbetaler folke-, senior- og førtidspension (ny og gammel ordning) og
således også står for implementering af reglerne.
Boligstøtte
Ingen, da der er tale om en videreførelse af gældende praksis.
Samlet vurdering
Kvinder og mænd vil blive berørt af lovforslaget på samme måde, idet de foreslå-
ede ændringer af reglerne gælder lige for kvinder og mænd. Der vil dermed ikke
2
L 117 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering
være forskel på konsekvenserne for kvinder og mænd
hverken direkte eller indi-
rekte.
Det vurderes derfor, at lovforslaget ikke medfører ligestillingsmæssige konsekven-
ser.
3