Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 114
Offentligt
2707415_0001.png
16. maj 2023
J.nr. 2022-13141
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 114 - Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, lov om kommunal
indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love (Opkrævning og inddri-
velse af grundskyld og dækningsafgift m.v., statens afregning af grundskyld og dæknings-
afgift til kommunerne, foreløbige vurderinger som midlertidigt beskatningsgrundlag i
2024 og 2025, forenkling af ejendomsvurderingerne for 2024 og 2025, udvidelse af antal-
let af dommere i Landsskatteretten m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 28. april 2023.
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
L 114 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til internt omdelt henvendelse fra C.P. og D.S., til skatteministeren
2707415_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere den internt omdelte henvendelse fra C.N., Ølsted, jf. L 114 -
bilag 3?
Svar
Henvendelsen omhandler de ejendomme på landet, der skal omkategoriseres i forbindelse
med overgangen til det nye ejendomsvurderingssystem. Det anføres bl.a. i henvendelsen,
at det er uretfærdigt, at landejendomme skal beskattes som parcelhuse, når det er to
usammenlignelige ejendomstyper, og at dette risikerer at bringe danskere i en gældssitua-
tion, som de aldrig vil komme ud af. Det bemærkes herudover, at der er en overgangsord-
ning, der giver ejere mulighed for at fastholde deres tidligere kategori, men at overgangs-
ordningen begrænser, hvad man må på sin ejendom, og at man ikke kan bede ejerne om
at tage stilling til overgangsordningen, når man endnu ikke kender konsekvenserne af om-
kategoriseringen.
Kommentar
En samlet forligskreds på ejendomsområdet (S, V, M, LA, K, RV og DF) er enige om, at
udviklingen på landet skal fremmes, og at det skal være mere attraktivt at bo i mindre by-
samfund. De nye boligskatteregler bidrager med ca. 10 mia. kr. i skattelettelser (umiddel-
bar virkning), som primært kommer boligejere i provinsen og på landet til gavn.
Som led i overgangen til det nye boligbeskatningssystem og mere retvisende ejendoms-
vurderinger besluttede en bred kreds af partier i 2017 at gøre op med den gamle formod-
ningsregel, hvor ejendomme over 5,5 hektar som det overvejende udgangspunkt blev ka-
tegoriseret som landbrug. Derfor er det med de nye regler ejendommens karakter og fak-
tiske anvendelse og ikke størrelsen på jordarealet, der afgør, om der er tale om en land-
brugsejendom eller en anden type ejendom, fx en ejerbolig.
Ejere af 22.000 ejendomme på landet har derfor fået et brev fra Vurderingsstyrelsen om,
at de som udgangspunkt står til at skifte kategori. Formålet med brevet er at sikre, at de
data, der lægges til grund for den nye kategori, er korrekte. Det er vigtigt at understrege,
at alle disse breve er sendt ud. Hvis man ikke har modtaget et brev fra Vurderingsstyrel-
sen, er man derfor ikke ejer af en af de ejendomme, der står til at blive omkategoriseret.
Vurderingsstyrelsen har modtaget over 12.000 indsigelser fra ejere, som har modtaget
brevet, og som mener at have oplysninger, der kan stille kategorien af ejendommen i et
andet lys. I de kommende uger vil Vurderingsstyrelsen behandle disse indsigelser. Deref-
ter sendes der afgørelser ud, som man vil have 6 uger til at klage over. Hvis ens ejendom
skal omkategoriseres fra landbrug- eller skovejendom til ejerbolig
eller omvendt
får
man derudover mulighed for at tilvælge den såkaldte overgangsordning.
Overgangsordningen betyder, at man kan fortsætte med at blive beskattet på baggrund af
sin gamle kategori, indtil man sælger sin ejendom. På den måde sikres ejerne mod pludse-
lige stigninger i deres ejendomsskat.
Side 2 af 3
L 114 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til internt omdelt henvendelse fra C.P. og D.S., til skatteministeren
2707415_0003.png
I forbindelse med at det nye system for alvor rulles ud, vil flere opleve, at det skaber
uklarhed hos de ejendomsejere, der bliver berørt. Der er tale om et kompliceret område,
hvor kommunikationen med borgerne hurtigt leder til misforståelser. Der er for eksempel
i denne sag mange, der fejlagtigt har fået indtryk af, at de vil opleve en stor skattestigning
med det samme. Det er ikke tilfældet. Overgangsordningen sikrer netop, at skatten kan
holdes i ro.
Med de nuværende regler bortfalder overgangsordningen ved fx frasalg af jord, ombyg-
ninger mv. En samlet forligskreds er dog nu enige om at skabe mere klarhed og tryghed
for ejendomsejerne ved at udvide overgangsordningen, så der i højere grad kan foretages
ændringer på ejendommen, uden at overgangsordningen bortfalder. Overgangsordningen
bliver altså nu gjort mere enkel, så ejendomsejerne tilbage fra marts 2021 og fremover kan
renovere, bygge til, omlægge jord mv. og stadig være i overgangsordningen, så længe de
bliver boende. Det er som udgangspunkt kun, hvis man frasælger jord og kommer under
2 hektar, at man kan ryge ud af overgangsordningen. De præcise vilkår for udvidelsen af
overgangsordningen fremgår af det ændringsforslag, der vil blive stillet til 2. behandlingen
af L 114. Udvidelsen af overgangsordningen forventes at kunne træde i kraft den 5. juni
2023. Herefter vil Vurderingsstyrelsen kontakte de berørte boligejere.
Inden sommerferien forventes Folketinget derudover at vedtage den nye ejendomsskatte-
lov (L 113), som fra 2024 medfører en væsentlig nedsættelse af skattesatserne for både
grundskyld og ejendomsværdiskat. Ejendomsværdiskattesatsen foreslås nedsat fra 9,2
promille til 5,1 promille. Grundskylden foreslås nedsat i langt de fleste kommuner, heraf
markant i en række kommuner. Fx vil grundskylden i Ringkøbing-Skjern kommune blive
nedsat fra 31 promille til 16,4 promille.
Derudover foreslås det med L 113 at indføre en skatterabat, som betyder, at hvis man
som følge af en ny højere vurdering og de lavere skattesatser skulle have betalt mere i
samlet ejendomsskat fra 2024, så vil man ikke blive opkrævet mere, men i stedet få en
skatterabat svarende til de ekstra ejendomsskatter, man skulle have betalt. For ejerboliger
bortfalder rabatten først, når ejendommen sælges efter 2024, dvs. en ny ejer vil ikke få vi-
dereført rabatten. For erhvervsejendomme vil der ske en gradvis indfasning af en evt.
stigning fra 2025 og frem.
Endelig har forligskredsen besluttet, at der skal arbejdes med at finde en kategori for na-
turejendomme, så boligbeskatningen ikke står i vejen for dem, der gerne vil omlægge jord
fra produktion til eksempelvis natur. Derfor vil forligspartierne se på reglerne fremadret-
tet i form af et oplæg til ny kategori for naturejendomme.
Side 3 af 3