Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 114 Bilag 1
Offentligt
2697052_0001.png
NOTAT
Høringssvar udkast til følgelovgivning om ændring i
udligningsloven og skattesanktionsloven
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 23. marts 2023 udsendt udkast til
følgelovgivning om ændring i udligningsloven og skattesanktionsloven i hø-
ring.
Forslaget udmønter bl.a. Aftale om neutralisering af virkninger af nyt ejen-
domsvurderingssystem og boligskatteforlig i udligningen fra 2018 samt et an-
tal afledte konsekvenser for kommunernes budgettering:
En neutraliseringsordning, som indebærer, at virkningen af det nye ejen-
domsvurderingssystem neutraliseres i perioden 2021-2023.
For 2024-2028 indføres en neutralisering af virkningen i udligningen af be-
skatningsgrundlag, som følger af afskaffelsen af den såkaldte stigningsbe-
grænsning.
For kommuner, der vælger selvbudgettering, foreslås der ændringer i fore-
løbig afregning og efterregulering. De foreslåede ændringer stilles for at
holde selvbudgetterende kommuner skadesløse eller stillet lige med de øv-
rige kommuner i forhold til det nye vurderingssystem.
I tilskudsordningen for kommuner med høj udvikling i ledigheden foreslås
det at der anvendes det beskatningsgrundlag, som ligger til grund for til-
skudsudmeldingen og udgør statsgarantien for kommunerne.
Neden for fremgår KL’s bemærkninger til lovforslaget.
Overordnede bemærkninger
KL bemærker overordnet, at forslaget har fordelingsmæssige konsekvenser
for kommunerne. KL har været i dialog med Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet og Skatteministeriet bl.a. om et grundlag for at skønne over omfanget af
disse konsekvenser for den enkelte kommune. Det har ikke været muligt at
få tilvejebragt disse skøn.
Den foreslåede neutraliseringsordning for 2021-2023 har tilbagevirkende kraft
og vedrører budgetår, hvor kommunerne har vedtaget budgetter og foretaget
tværgående prioriteringer. For 2021 og 2022 er der herudover tale om afslut-
tede regnskabsår. Herudover afviger udgangspunktet for den foreslåede ord-
ning fra den foreløbige opkrævning i kommunerne. Kommunerne har ikke haft
mulighed for at tage højde for den konkrete virkning af lovforslaget. Der frem-
går ikke i lovforslaget skøn for de økonomiske konsekvenser for den enkelte
kommune. Samlet set medfører det en usikkerhed for den enkelte kommunes
økonomi.
Det fremgår videre af udkastets side 6:
Opgørelsen af tab og gevinster [for 2021-2023] foretages én gang for alle, når
der foreligger skøn for grundværdierne for tilskudsåret både med og uden virk-
ninger af nyt ejendomsvurderingssystem.
Dato: 18. april 2023
Sags ID: SAG-2023-01216
Dok. ID: 3324331
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3552
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
L 114 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2697052_0002.png
NOTAT
Dato: 18. april 2023
Ovenstående medfører, at opgørelsen af tab og gevinster for 2021-2023 alt
andet lige først endeligt kan opgøres, når alle eller så godt som alle vurderin-
ger med virkning for tilskudsårene 2021-2023 er udsendt. Det forventes pba.
aktuelle tidsplaner fra vurderingsmyndighederne, at vurderinger for ejerboliger
forventes udsendt i løbet af 2024, mens vurderinger for andre ejendomme,
herunder erhverv kan strække sig indtil 2026.
Det vurderes ikke hensigtsmæssigt, hvis kommunerne skal afvente klarhed
om konsekvenserne af den foreslåede ordning for 2021-2023 så langt ude i
fremtiden.
KL bemærker,
at kommunerne har behov for et grundlag for at indrette sin
økonomi på konsekvenserne af lovforslaget. Hverken KL eller kommunerne
har imidlertid mulighed for at beregne dette grundlag.
Det foreslås på den baggrund, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet eller
Skatteministeriet fremsender skøn for ordningens konsekvenser for 2021-
2023, så hurtigt som muligt efter vedtagelsen af lovforslaget. Det bemærkes,
at sådanne skøn nødvendigvis vil have en vis foreløbig karakter og kan blive
justeret forud for den endelige opgørelse.
Det bemærkes tilsvarende, at kommunerne senest i oktober 2023 skal ved-
tage budgetterne for 2024 med overslagsårene 2025-2027. Det betyder, at
kommunerne har behov for at kunne budgettere med virkningen af neutralise-
ring af virkningen i udligningen af beskatningsgrundlag, som følger af afskaf-
felsen af den såkaldte stigningsbegrænsning. Det foreslås på den baggrund,
at der tilsvarende udarbejdes skøn for ordningens konsekvenser for 2025-
2027.
Konkrete bemærkninger
Om neutraliseringsordningen for 2024-2028, jf. § 26, side 2
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har oplyst, at bestemmelsen justeres til li-
geledes at omfatte produktionsjord.
KL er enig i ændringen.
Om bloktilskuddet i 2021-2023, side 6
Der er lagt et foreløbigt provenu fra grundskyld til grund for bloktilskuddet for
perioden 2021-2023, da de nye vurderinger endnu ikke er udsendt for perio-
den. Det foreløbige provenu fra grundskyld er baseret på Skatteministeriets
foreløbige skøn for de afgiftspligtige grundværdier og provenuet fra kommu-
ners udskrivning af grundskyld under det nye ejendomsvurderingssystem og
boligskatteforliget.
KL bemærker for en god ordens skyld, at foreløbigt provenu fra grundskyld til
grund for bloktilskuddet for 2021 ikke er baseret på et foreløbigt provenu fra
grundskyld pba. det nye ejendomsvurderingssystem og boligskatteforliget.
Om tidsplan for modeller for at minimere kommunaløkonomiske konsekven-
ser, side 7
Sags ID: SAG-2023-01216
Dok. ID: 3324331
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3552
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
L 114 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2697052_0003.png
NOTAT
Udvalget skal opstille mulige modeller, der minimerer de kommunaløkonomi-
ske konsekvenser af ændringer i beskatningsgrundlaget for grundskyld
(grundvurderingerne) mellem kommunerne. Det forudsættes, at et sådant ar-
bejde afsluttes inden 2028 mhp. mulighed for opfølgning senest i 2027-2028
2. samling.
KL bemærker, at ophøret af neutraliseringsordningen med udgangen af
2028 som angivet vil medføre markante byrdefordelingsmæssige konse-
kvenser fra 2029. Det medfører en økonomisk usikkerhed for kommunerne.
Kommunerne vil fra og med budgetlægningen for 2026 være forpligtet til at
budgettere for overslagsåret 2029. Det anbefales, at tidsplanen for arbejdet
og den politiske behandling tilrettelægges under hensyntagen til kommuner-
nes behov for rettidig afklaring.
Dato: 18. april 2023
Sags ID: SAG-2023-01216
Dok. ID: 3324331
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3552
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3