Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 113
Offentligt
2708470_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2022 - 13058
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 113
Forslag til ejendomsskattelov.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 11. maj 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om den forventede efterregulering af dækningsafgiften for 2022-2026
2708470_0002.png
Spørgsmål
Ifølge bemærkningerne til lovforslag L 88 om ændring af lov om kommunal ejendoms-
skat, ejendomsvurderingsloven, dødsboskatteloven og skatteforvaltningsloven, fremsat
den 17. november 2021 vurderes fastsættelsen af erhvervsdækningsafgiftspromiller for
2022 i overensstemmelse med det forudsatte i boligskatteforliget og kompensationsafta-
len at indebære en forøgelse af den samlede endelige erhvervsdækningsafgiftsopkrævning
på godt 30 pct. i forhold til 2021. Ifølge Danmarks Statistik er provenuet fra dækningsaf-
giften imidlertid faldet. Vil ministeren i lyset af dette redegøre for den forventede efterre-
gulering af dækningsafgiften for 2022-2026?
Svar
Dækningsafgiften blev omlagt med virkning fra 2022, jf. lov nr. 291 af 27. februar 2021.
Der er ikke indført en stigningsbegrænsningsregel for dækningsafgiften, hvilket indebæ-
rer, at stigninger som følge af nye vurderinger slår fuldt igennem på dækningsafgiften fra
2022. For den foreløbige opkrævning af dækningsafgiften, indtil de nye 2021-vurderinger
er udsendt, gælder det, at der opkræves foreløbigt på baggrund af den historiske grund-
vurdering (typisk en 2012-grundvurdering). Dog opkræves der mindst det samme beløb
foreløbigt i 2022, som der blev opkrævet i 2021, og den foreløbige opkrævning kan højst
være 30 pct. højere end dækningsafgiftsbetalingen i 2021.
Den offentliggjorte statistik for provenuet fra dækningsafgiften for 2022 er således ho-
vedsageligt udtryk for de foreløbige dækningsafgiftsopkrævninger for 2022. For de fleste
ejendomme gælder det, at 2012-grundvurderingerne er væsentligt lavere end de nye
grundvurderinger, hvilket betyder, at den foreløbige opkrævning i 2022 svarer til det be-
løb, der blev opkrævet i 2021.
Når de endelige 2021-grundvurderinger for erhvervsejendomme er udsendt i 2025, vil der
således ske en efterregulering af dækningsafgiften for skatteårene 2022 og 2023 svarende
til forskellen mellem den foreløbige og den endelige dækningsafgiftsbetaling. Eftersom
2021-vurderingerne endnu ikke er udsendt, er størrelsen af efterreguleringen vedrørende
skatteårene 2022 og 2023 forbundet med betydelig usikkerhed.
Af lovforslaget følger det, at en ejer af en dækningsafgiftspligtig ejendom i 2024 vil blive
opkrævet foreløbigt på baggrund af den foreløbige 2023-grundvurdering. Ved henven-
delse til VURDST kan ejeren dog vælge at låse betalingen fast, så den svarer til det, der er
opkrævet i 2023.
Der opstår dermed kun en efterregulering for skatteårene 2024-2025, hvis ejendomseje-
ren aktivt har valgt at fastholde sin foreløbige beskatning for 2023 i stedet for den beskat-
ning, som den nye 2023-modelvurdering tilsiger, eller hvis den foreløbige 2023-vurdering
viser sig at være forskellig fra den endelige 2023-vurdering. På den baggrund vurderes ef-
terreguleringerne af dækningsafgift for årene 2024-25 at være beskedne.
For skatteåret 2026 vil de første endelige vurderinger være udsendt (2021-vurderingerne,
som forventes udsendt i 2025). Dermed vil den foreløbige beskatning i 2026 være tættere
Side 2 af 3
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om den forventede efterregulering af dækningsafgiften for 2022-2026
2708470_0003.png
på den endelige beskatning sammenlignet med tidligere år. Efterreguleringerne for 2026
forventes derfor at være af mere beskedent omfang.
Side 3 af 3