Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 113
Offentligt
2708548_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2023 - 4053
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 113 - Forslag til ejendomsskattelov.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 3. maj 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om fastsættelsen af den almindelige sats for ejendomsværdiskatten, så det varige provenu svarer til, at boligskatteomlægningen var gennemført i 2021, fratrukket 0,05 pcrocentpoint
2708548_0002.png
Spørgsmål
Der er med forliget ”Tryghed om boligbeskatningen” aftalt et såkaldt forsigtighedsprincip,
hvor det beløb, boligejere skal betale skat af, sættes 20 pct. lavere end vurderingen. Vil
ministeren bekræfte, at den almindelige sats for ejendomsværdiskatten fastsættes, så det
varige provenu fra ejendomsværdiskatten svarer til, at boligskatteomlægningen var gen-
nemført i 2021, som forudsat i boligskatteforliget, fratrukket 0,05 pct. point? Tilsvarende
fastsættes de kommunale grundskyldspromiller også, så der opnås et givet provenu, dvs. så
provenuet fra grundskylden i hver enkelt kommune i 2024 svarer til, hvad grundskylden i
2024 ville udgøre med de skatteregler, der er gældende i 2023. Kan ministeren videre be-
kræfte, at det betyder, at forsigtighedsprincippet dermed ikke vil have nogen betydning for
den enkelte skatteyders faktiske skattebetaling eller det samlede provenu, idet forsigtigheds-
princippet alene indebærer, at den almindelige sats for ejendomsværdiskatten og den kom-
munale grundskyldspromille sættes tilsvarende op?
Svar
Det kan bekræftes, at den almindelige sats for ejendomsværdiskatten fastsættes, så det va-
rige provenu fra ejendomsværdiskatten svarer til, at boligskatteomlægningen var gennem-
ført i 2021, som forudsat i boligskatteforliget, fratrukket 0,05 pct. point.
Følgende
fremgår af ”Bilag
1. Fastsættelse af boligskattesatser”
fra
forliget
”Kompensation
til bo-
ligejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen”:
”Satsen beregnes i to trin. Først fastsættes satsen, så det varige provenu fra ejendomsværdiskatten svarer
til, at boligskatteomlægningen var gennemført som hidtil forudsat i 2021. Herfra fratrækkes yderligere
0,05 pct.-point...”
Det kan endvidere bekræftes, at de kommunale grundskyldspromiller fastsættes, så prove-
nuet fra grundskylden i den enkelte kommune svarer til, hvad grundskylden ville udgøre
med gældende regler.
Følgende fremgår
af ”Bilag
1. Fastsættelse af boligskattesatser”
fra
forliget
”Kompensation
til bo-
ligejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen”:
”De
kommunale grundskyldspromiller fastsættes ved lov, så provenuet fra grundskylden i hver enkelt
kommune i 2024 svarer til, hvad grundskylden i 2024 ville udgøre med de skatteregler, der er gældende i
2023.”
Fastsættelsen af hhv. den almindelige ejendomsværdiskattesats og de kommunale maksi-
male grundskyldspromiller sker således mhp. at opnå det provenu, der er aftalt i forligene,
og opgørelsen af provenuet sker efter, at der er taget højde for forsigtighedsprincippet i
beskatningsgrundlaget.
Det indebærer dog ikke, at forsigtighedsprincippet ingen betydning har for den enkelte
skatteyders skattebetaling. Forsigtighedsprincippet har efter gældende ret haft virkning for
ejendomsbeskatningen siden 2021. For en ejendom, hvor den nye 2020-grundvurdering
Side 2 af 3
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om fastsættelsen af den almindelige sats for ejendomsværdiskatten, så det varige provenu svarer til, at boligskatteomlægningen var gennemført i 2021, fratrukket 0,05 pcrocentpoint
2708548_0003.png
(som danner grundlag for grundskylden for årene 2021-2023) fx er på samme niveau som
den seneste vurdering fra 2011, vil forsigtighedsprincippet indebære en 20 pct. reduktion i
skatten for årene 2021-2023, ift. hvis ikke der gjaldt et forsigtighedsprincip.
Side 3 af 3