Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 113 Bilag 7
Offentligt
2708905_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2022-13058
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 113 - Forslag til ejendomsskattelov.
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til ejendomsskattelov (L 113)
Til § 4
1)
I
stk. 2
ændres »§ 3, stk. 1, nr. 1-4« til: »§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, og ejen-
domsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
[Udvidelse af bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme]
Til § 7
2)
I
stk. 1
ændres »den pågældende organisation, institution eller private« til:
»en organisation eller en institution eller af private«.
[Sproglig justering]
Til § 14
3)
I
stk. 2, nr. 3, 1. pkt.,
ændres »sådan« til: »denne«.
[Sproglig justering]
Til § 31
4)
I
stk. 1
ændres »§ 3, stk. 1, nr. 1-4, og ubebyggede grunde, jf. ejendomsvur-
deringslovens § 4, stk. 1, nr. 7 og 8« til: »§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, og ejendomsvurde-
ringslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
[Udvidelse af bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme]
Til § 36
5)
I
stk. 2, 2. pkt.,
ændres »er sket ved grov uagtsomhed eller forsæt« til: »for-
sætligt eller groft uagtsomt er sket med urette«.
[Sproglig præcisering]
Til § 38
Side 2 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0003.png
6)
I
stk. 1, nr. 1,
ændres »3, stk. 1, nr. 1-4, ejendommen er en ubebygget
grund, hvorpå der kan opføres en ejendom nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, eller ejen-
dommen er en ubebygget grund omfattet af ejendomsvurderingslovens § 4, stk. 1,
nr. 7 og 8« til: »§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ejendommen er nævnt i ejendomsvur-
deringslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
[Udvidelse af bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme]
Til § 43
7)
I
stk. 3, 2. pkt.,
ændres »§ 3, stk. 1, nr. 1-4, eller når en ubebygget grund æn-
drer anvendelse, hvorefter den ikke længere er en grund, hvorpå der kan opføres
en ejendom som nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, eller den ikke længere er en ubebygget
grund omfattet af ejendomsvurderingslovens § 4, nr. 7 og 8« til: »§ 3, stk. 1, nr. 3
og 4, eller ikke længere er en ejendom som nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3,
stk. 1, nr. 1«.
[Udvidelse af bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme]
Til § 49
8)
Stk. 1
affattes således:
»Der ydes et lån, jf. § 46, til stigninger i grundskyld til fysiske personer, der ejer
ejendomme, som er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ejendomsvurderingslovens
§ 3, stk. 1, nr. 1.«
[Udvidelse af bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme]
9)
I
stk. 2, 2. pkt.,
ændres »ejendomsværdiskat« til: »grundskyld«.
[Rettelse af fejl]
Til § 53
10)
I
stk. 1,
og
stk. 3, 1. pkt.,
ændres »§ 3, stk. 1, nr. 1-4« til: »§ 3, stk. 1, nr. 3
og 4, og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
[Udvidelse af bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme]
11)
I
stk. 6
ændres »§ 3, stk. 1, nr. 1-4« til: »§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, og ejen-
domsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«, og efter »ansøgt om lån« indsættes: »ef-
ter«.
Side 3 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0004.png
[Udvidelse af bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme og en sproglig juste-
ring]
Til § 59
12)
I stk.
2
ændres »Ændrer en ejendom anvendelse, så den ikke længere er
omfattet af § 3, stk. 1« til: »Ændrer en ejendom anvendelse, så den ikke længere er
nævnt i § 3, stk. 1, eller ikke længere er en ejendom nævnt i ejendomsvurderings-
lovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
[Udvidelse af bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme]
Til § 67
13)
I
stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »lånene«: »uden krav om tinglysning«.
[Sproglig præcisering]
14)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal ved told- og skatteforvaltningens overtagelse
af lån efter stk. 1 meddele told- og skatteforvaltningen de nødvendige informatio-
ner forbundet med overtagelsen af lånene.«
[Ændring til kommunale opgaver forbundet med statens overtagelse af lån]
Til § 69
15)
I
stk. 1
ændres »omfattet af § 3, stk. 1, nr. 5-10« til: », som ikke er omfattet
af § 3, stk. 1, nr. 3 eller 4, eller ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
[Indskrænkning af bestemmelsen til at omfatte færre ejendomme]
16)
I stk.
3
ændres »Er en ejendom ikke længere i sin helhed omfattet af § 3,
stk. 1« til: »Ændrer en ejendom anvendelse, så den ikke længere er nævnt i § 3,
stk. 1, eller ikke længere er en ejendom nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3,
stk. 1, nr. 1«.
[Udvidelse af bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme]
Til § 80
17)
I
stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 3, stk. 1, nr. 1-4« til: »§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, og
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
Side 4 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0005.png
[Udvidelse af bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme]
Til § 83
18)
I
stk. 8
udgår »med senere ændringer«.
[Lovteknisk præcisering]
Side 5 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0006.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets § 4, stk. 2, at grundskyld af ejendomme nævnt i § 3,
stk. 1, nr. 1-4, der alene er ejet af fysiske personer, påhviler den fysiske person, der
ejer ejendommen i henhold til et autoritativt register, jf. dog stk. 3 og 4.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 1, at lovforslagets
§ 4, stk. 2,
ændres således,
at »§ 3, stk. 1, nr. 1-4« ændres til »§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, og ejendomsvurderingslo-
vens § 3, stk. 1, nr. 1«.
Ændringsforslaget vil udvide bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme af lov-
forslagets § 4, stk. 2, og ændringsforslaget vil dermed indebære en udvidelse af
ejendomme, hvor grundskylden påhviler den fysiske person.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at det har vist sig muligt for Skatteforvalt-
ningen i højere grad at ensrette hæftelsen for grundskyld af ejerboliger, således at
alle ejerboliger vil blive behandlet ens i denne henseende.
Efter ændringsforslaget vil det være afgørende, om ejendommen er nævnt i lov-
forslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, er:
-
Boliger tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter ejendomsvurde-
ringslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en
særskilt grundværdi.
Boliger tilhørende skovejendomme, hvor der efter ejendomsvurderingslo-
vens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
-
Nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der er katego-
riseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens § 4. Efter ejendomsvurderings-
lovens § 4 forstås ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højest indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til helårsbeboelse.
2) Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og andre fritidshuse.
4) Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
Side 6 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0007.png
6) Grunde, hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en grundstørrelse
på mindre end 1.400 m
2
, og hvor hele grunden er udlagt til helårsbeboelse som
nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m
2
, og hvor hele grunden alene er udlagt til
sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under nr. 3.
Det bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, som ved-
rører ejendomme, der alene har én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter ejendomsvurderingslo-
vens § 3, stk. 1, nr. 1.
Ændringsforslaget betyder, at grundskylden for en ejendom, der anvendes såvel til
boligformål som erhvervsmæssige formål, og som er kategoriseret som en ejerbo-
lig, påhviler den fysiske person for hele ejendommen.
Grundskyld for ejendomme over 5.000 m
2
, som er kategoriseret som en ejerbolig,
samt ejerboliger samnoteret med en vindmølleparcel, vil også i sin helhed påhvile
den fysiske person for hele ejendommen.
Grundskyld for en mindre udlejningsejendom, som er kategoriseret som en ejerbo-
lig, vil også påhvile den fysiske person for den grundskyld, der påhviler hele ejen-
dommen.
Omvendt vil grundskylden for sådanne ejendomme, som er kategoriseret som en
erhvervsejendom, i stedet hæfte på ejendommen efter lovforslagets stk. 5, for den
grundskyld, der påhviler hele ejendommen.
Grundskyld for de ejendomme, som er nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4,
og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, betales på baggrund af ejendoms-
vurderingen fra året før indkomståret eller kalenderåret. Det vil hermed være afgø-
rende for at være omfattet af bestemmelsen, at ejendommen i forbindelse med
ejendomsvurderingen i året før indkomståret eller kalenderåret, var vurderet som
en ejendom, der enten er omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1,
eller at ejendommen er omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 2 el-
ler 3, med en fordeling af grundværdien efter ejendomsvurderingslovens § 30, stk.
1. Herudover vil det være et krav, at ejendommen i indkomståret eller kalenderåret
alene er ejet af fysiske ejere.
Side 7 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0008.png
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 1, at kommunalbestyrelsen kan meddele hel
eller delvis fritagelse for grundskyld af ejendomme, der ejes af den pågældende or-
ganisation, institution eller private, og som er nævnt i bestemmelsens nr. 1-5.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 2, at i lovforslagets
§ 7, stk. 1,
ændres »den
pågældende organisation, institution eller private« til »en organisation eller en in-
stitution eller af private«.
Den med ændringsforslaget foreslåede justering er af sproglig karakter og er uden
indholdsmæssig betydning.
Til nr. 3
Det fremgår af lovforslagets § 14, stk. 2, at er der for ejendomme, der er omfattet
af § 3, stk. 2, ikke en ejendomsvurdering som nævnt i stk. 1, anvendes handelsvær-
dien for det forudgående indkomstår som beskatningsgrundlag for ejendomsvær-
diskatten, og at handelsværdien fastsættes på følgende måde:
1) Er der et udenlandsk, færøsk eller grønlandsk prisindeks for ejendomme af den
pågældende type, og dette indeks kan godkendes af told- og skatteforvaltningen,
fastsættes handelsværdien som den faktiske anskaffelsespris fremindekseret efter
et sådant prisindeks. Told- og skatteforvaltningen kan bestemme, at et udenlandsk,
færøsk eller grønlandsk prisindeks skal anvendes med fremadrettet virkning.
2) Findes der ikke et prisindeks som nævnt i nr. 1, anvendes et dansk prisindeks
for ejendomme af den pågældende type.
3) Foreligger der anden dokumentation, der giver en mere retvisende fastsættelse
af handelsværdien end den fastsættelse, der er nævnt i nr. 1 og 2, lægges sådan do-
kumentation til grund for værdifastsættelsen. Handelsværdien fastsat efter 1. pkt.
indgår med 80 pct.
4) Findes der ikke et prisindeks eller dokumentation som nævnt i nr. 1-3, fastsæt-
tes handelsværdien skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis indeksering af en fak-
Side 8 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0009.png
tisk anskaffelsespris medfører et resultat, som står i åbenbart misforhold til ejen-
dommens reelle handelsværdi. Handelsværdien fastsat efter 1. og 2. pkt. indgår
med 80 pct.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 3, at i
stk. 2, nr. 3, 1. pkt.,
ændres »sådan« til
»denne«.
Den med ændringsforslaget foreslåede justering er af sproglig karakter og er uden
indholdsmæssig betydning.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslaget § 31, stk. 1, at ejendomsværdiskat af ejendomme
nævnt i § 3 og grundskyld af ejendomme nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, og ubebyg-
gede grunde, jf. ejendomsvurderingslovens § 4, stk. 1, nr. 7 og 8, der alene er ejet
af fysiske personer, opkræves af Skatteforvaltningen via forskuds- og årsopgørel-
sen hos den eller de fysiske personer, der ejer ejendommen i henhold til et autori-
tativt register.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 4, at lovforslagets
§ 31, stk. 1,
ændres såle-
des, at »§ 3, stk. 1, nr. 1-4, og ubebyggede grunde, jf. ejendomsvurderingslovens §
4, stk. 1, nr. 7 og 8« ændres til »§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, og ejendomsvurderingslo-
vens § 3, stk. 1, nr. 1«.
Ændringsforslaget vil udvide bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme, hvor
grundskylden vil blive opkrævet via forskuds- og årsopgørelsen.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at det har vist sig muligt for Skatteforvalt-
ningen i højere grad at ensrette opkrævningen af grundskyld af ejerboliger, således
at alle ejerboliger vil blive behandlet ens i denne henseende. Ændringsforslaget vil
dermed i højere grad opfylde intentionerne i boligskatteforliget, hvorefter alle ejer-
boliger skal opkræves via forskuds- og årsopgørelsen.
Efter ændringsforslaget vil det være afgørende, om ejendommen er nævnt i lov-
forslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, er:
-
Boliger tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter ejendomsvurde-
ringslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en
særskilt grundværdi.
Side 9 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0010.png
-
Boliger tilhørende skovejendomme, hvor der efter ejendomsvurderingslo-
vens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
Nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der er katego-
riseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens § 4. Efter ejendomsvurderings-
lovens § 4 forstås ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højest indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til helårsbeboelse.
2) Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og andre fritidshuse.
4) Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde, hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en grundstørrelse
på mindre end 1.400 m
2
, og hvor hele grunden er udlagt til helårsbeboelse som
nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m
2
, og hvor hele grunden alene er udlagt til
sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under nr. 3.
Det bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, som ved-
rører ejendomme, der alene har én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter ejendomsvurderingslo-
vens § 3, stk. 1, nr. 1.
Ændringsforslaget betyder, at f.eks. vil ejere af ejendomme, der anvendes såvel til
boligformål som erhvervsmæssige formål, og som er kategoriseret som ejerboli-
ger, blive opkrævet grundskyld over personskattesystemerne for hele ejendommen.
Ejere af ejendomme over 5.000 m
2
, som er kategoriseret som ejerboliger, samt
ejere af ejerboliger samnoteret med vindmølleparcel, vil også i sin helhed blive op-
krævet grundskyld over personskattesystemerne.
Ejere af mindre udlejningsejendomme, som er kategoriseret som ejerboliger, vil
også blive opkrævet grundskyld over personskattesystemerne for den grundskyld,
der påhviler hele ejendommen.
Omvendt vil ejere af sådanne ejendomme, som er kategoriseret som en erhvervs-
ejendom, blive opkrævet grundskyld via skattekontoen for den grundskyld, der på-
hviler hele ejendommen.
Side 10 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0011.png
Grundskyld for de ejendomme, som er nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4,
og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, betales på baggrund af ejendoms-
vurderingen fra året før indkomståret eller kalenderåret. Det vil hermed være afgø-
rende for at være omfattet af personskattesystemerne, at ejendommen i forbindelse
med ejendomsvurderingen i året før indkomståret eller kalenderåret, var vurderet
som en ejendom der enten er omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr.
1, eller at ejendommen er omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 2
eller 3, med en fordeling af grundværdien efter ejendomsvurderingslovens § 30,
stk. 1. Herudover vil det være et krav, at ejendommen i indkomståret eller kalen-
deråret alene er ejet af fysiske ejere.
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslagets § 36, stk. 1, at rabat i ejendomsværdiskat, jf. § 35,
ydes til fysiske personer, der ejer ejendomme, som opfylder følgende samtlige be-
tingelser:
1) Ejendommen er nævnt i § 3.
2) Ejendommen er overtaget senest den 31. december 2023.
3) Ejeren af ejendommen nævnt i nr. 1 og 2 er ejendomsværdiskattepligtig af ejen-
dommen for indkomståret 2024, jf. dog § 37, stk. 2.
Det fremgår af lovforslagets § 36, stk. 2, 1. pkt., at for ejendomme omfattet af stk.
1, som nybygges eller ombygges, skal byggeriet være færdigmeldt til kommunal-
bestyrelsen efter reglerne i bygningsreglementet senest den 1. januar 2024, for at
ejeren ydes rabat i ejendomsværdiskat. Det fremgår af 2. pkt., at konstateres det, at
færdigmeldingen efter 1. pkt. er sket ved grov uagtsomhed eller forsæt, kan Skatte-
forvaltningen træffe afgørelse om bortfald af rabat i ejendomsværdiskat med virk-
ning fra og med den 1. januar 2024.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 5, at lovforslagets
§ 36, stk. 2, 2. pkt.,
ændres
således, at »er sket ved grov uagtsomhed eller forsæt« ændres til »forsætligt eller
groft uagtsomt er sket med urette«.
Ændringsforslaget vil medføre en sproglig præcisering af, at den foreslåede be-
stemmelse omhandler tilfælde, hvor færdigmeldingen, ud over at være sket forsæt-
ligt eller groft uagtsomt, tillige er sket med urette.
Til nr. 6
Side 11 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0012.png
Det fremgår af lovforslagets § 38, stk. 1, at rabat i grundskyld, jf. § 35, ydes til fy-
siske personer, jf. dog stk. 2, der ejer ejendomme, som opfylder følgende samtlige
betingelser:
1) Ejendommen er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, ejendommen er en ubebygget grund,
hvorpå der kan opføres en ejendom nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, eller ejendommen
er en ubebygget grund omfattet af ejendomsvurderingslovens § 4, stk. 1, nr. 7 og
8.
2) Ejendommen er overtaget senest den 31. december 2023.
3) Ejendommen er omfattet af grundskyld for indkomståret 2024.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 6, at lovforslagets
§ 38, stk. 1, nr. 1,
ændres
således, at »3, stk. 1, nr. 1-4, ejendommen er en ubebygget grund, hvorpå der kan
opføres en ejendom nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, eller ejendommen er en ubebygget
grund omfattet af ejendomsvurderingslovens § 4, stk. 1, nr. 7 og 8.« ændres til »§
3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ejendommen er nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3,
stk. 1, nr. 1.«.
Ændringsforslaget vil udvide bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme, der er
omfattet af rabat i grundskyld. Det afgørende efter ændringsforslaget vil således
være, at ejendommen er kategoriseret som en ejerbolig efter ejendomsvurderings-
loven, eller at ejendommen er en ejerbolig tilhørende en landbrugs- eller skovejen-
dom, hvor der er fastsat en fordeling af grundværdien efter ejendomsvurderingslo-
vens § 30, stk. 1.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at det har vist sig muligt for Skatteforvalt-
ningen at systemunderstøtte, at alle ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig,
der stiger i grundskyld ved overgangen til 2024, vil blive omfattet af rabat i grund-
skyld. Ændringsforslaget vil dermed i højere grad opfylde intentionerne i boligs-
katteforliget, hvorefter alle ejerboliger skal være omfattet af en rabat i grundskyld,
hvis grundskylden stiger ved overgangen til 2024.
Efter ændringsforslaget vil det være afgørende, om ejendommen er nævnt i lov-
forslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, er:
-
Boliger tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter ejendomsvurde-
ringslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en
særskilt grundværdi.
Side 12 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0013.png
-
Boliger tilhørende skovejendomme, hvor der efter ejendomsvurderingslo-
vens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
Nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der er katego-
riseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens § 4. Efter ejendomsvurderings-
lovens § 4 forstås ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højest indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til helårsbeboelse.
2) Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og andre fritidshuse.
4) Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde, hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en grundstørrelse
på mindre end 1.400 m
2
, og hvor hele grunden er udlagt til helårsbeboelse som
nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m
2
, og hvor hele grunden alene er udlagt til
sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under nr. 3.
Det bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, som ved-
rører ejendomme, der alene har én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter ejendomsvurderingslo-
vens § 3, stk. 1, nr. 1.
Ændringsforslaget betyder, at f.eks. vil ejere af ejendomme, der anvendes såvel til
boligformål som erhvervsmæssige formål, og som er kategoriseret som ejerboli-
ger, vil få rabat i grundskyld for hele ejendommen.
Ejere af ejendomme over 5.000 m
2
, som er kategoriseret som ejerboliger, samt
ejere af ejerboliger samnoteret med vindmølleparcel, vil også få rabat i den grund-
skyld, der påhviler hele ejendommen.
Ejere af mindre udlejningsejendomme, som er kategoriseret som ejerboliger, vil
også opnå en rabat i den grundskyld, der påhviler hele ejendommen.
Omvendt vil ejere af sådanne ejendomme, som er kategoriseret som en erhvervs-
ejendom, blive omfattet af stigningsbegrænsningsordningen efter lovforslaget ka-
pitel 7 for den grundskyld, der påhviler hele ejendommen.
Side 13 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0014.png
Grundskyld for de ejendomme, som er nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4,
og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, betales på baggrund af ejendoms-
vurderingen fra året før indkomståret eller kalenderåret. Det vil hermed være afgø-
rende for at være omfattet af rabatten i grundskylden for 2024, at ejendommen i
forbindelse med ejendomsvurderingen i 2023, var vurderet som en ejendom, der
enten er omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, eller at ejendom-
men er omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, med en for-
deling af grundværdien efter ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1. Herudover vil
det være et krav, at ejendommen pr. 31. december 2023 alene er ejet af fysiske
ejere.
Til nr. 7
Det fremgår af lovforslagets § 43, stk. 3, 1. pkt., at den del af den samlede rabat, jf.
§ 40, stk. 1, der udgør rabat i ejendomsværdiskat, jf. § 40, stk. 2, bortfalder, når en
ejendom ændrer anvendelse, hvorefter den ikke længere er en ejendom som nævnt
i § 3. Det fremgår af 2. pkt., at den del af den samlede rabat, jf. § 40, stk. 1, der ud-
gør rabat i grundskyld, jf. § 40, stk. 3, bortfalder, når en ejendom ændrer anven-
delse, hvorefter den ikke længere er en ejendom som nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, el-
ler når en ubebygget grund ændrer anvendelse, hvorefter den ikke længere er en
grund, hvorpå der kan opføres en ejendom som nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, eller
den ikke længere er en ubebygget grund omfattet af ejendomsvurderingslovens §
4, nr. 7 og 8.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 7, at lovforslagets
§ 43, stk. 3, 2. pkt.,
ændres
således, at »§ 3, stk. 1, nr. 1-4, eller når en ubebygget grund ændrer anvendelse,
hvorefter den ikke længere er en grund, hvorpå der kan opføres en ejendom som
nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, eller den ikke længere er en ubebygget grund omfattet
af ejendomsvurderingslovens § 4, nr. 7 og 8« ændres til »§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, el-
ler ikke længere er en ejendom som nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1,
nr. 1«.
Ændringsforslaget vil udvide bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme, der er
omfattet af lovforslagets § 43, stk. 3, 2. pkt., og ændringsforslaget skal ses i sam-
menhæng med ændringsforslag nr. 6, som også vedrører rabat i grundskyld. For
nærmere om baggrunden for ændringen henvises der således til ændringsforslag
nr. 6.
Efter ændringsforslaget vil det være afgørende, om ejendommen er nævnt i lov-
forslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, er:
Side 14 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0015.png
-
-
Boliger tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter ejendomsvurde-
ringslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en
særskilt grundværdi.
Boliger tilhørende skovejendomme, hvor der efter ejendomsvurderingslo-
vens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
Nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der er katego-
riseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens § 4. Efter ejendomsvurderings-
lovens § 4 forstås ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højest indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til helårsbeboelse.
2) Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og andre fritidshuse.
4) Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde, hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en grundstørrelse
på mindre end 1.400 m
2
, og hvor hele grunden er udlagt til helårsbeboelse som
nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m
2
, og hvor hele grunden alene er udlagt til
sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under nr. 3.
Det bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, som ved-
rører ejendomme, der alene har én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter ejendomsvurderingslo-
vens § 3, stk. 1, nr. 1.
Grundskyld for de ejendomme, som er nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4,
og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, betales på baggrund af ejendoms-
vurderingen fra året før indkomståret eller kalenderåret. Det vil hermed være afgø-
rende for, hvornår rabatten eventuelt vil bortfalde, hvornår ejendommen i forbin-
delse med ejendomsvurderingen ikke længere vil være vurderet som en ejendom
der enten er omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, eller som ejen-
dom omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, med en forde-
ling af grundværdien efter ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1. Fra der tids-
punkt, hvor vurderingen ændres, således at ovenstående ikke længere er opfyldt,
vil skatterabatten bortfalde ved starten af det næstkommende indkomstår eller ka-
lenderår.
Side 15 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0016.png
Ændres vurderingen f.eks. ved vurderingsterminen pr. 1. januar 2026, vil rabatten
bortfalde i forbindelse med beregningen af grundskyld i 2027.
I tilfælde, hvor bortfald sker som følge af en ændring af ejerkredsen, således at det
ikke længere alene er fysiske personer, der ejer ejendommen, vil rabatten bortfalde
med det samme.
Til nr. 8
Det fremgår af lovforslagets § 49, stk. 1, at der ydes et lån, jf. § 46, til stigninger i
grundskyld til fysiske personer, der ejer ejendomme, som opfylder én af følgende
betingelser:
1) Ejendommen er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4.
2) Ejendommen er en ubebygget grund, hvorpå der kan opføres en ejendom nævnt
i § 3, stk. 1, nr. 1-4.
3) Ejendommen er en ubebygget grund nævnt i ejendomsvurderingslovens § 4, stk.
1, nr. 7 og 8.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 8, at lovforslagets
§ 49, stk. 1,
nyaffattes til:
»Der ydes et lån, jf. § 46, til stigninger i grundskyld til fysiske personer, der ejer
ejendomme, som er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ejendomsvurderingslovens
§ 3, stk. 1, nr. 1.«
Ændringsforslaget vil udvide bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme, der er
omfattet af lån til stigninger i grundskyld. Det afgørende efter ændringsforslaget
vil således være, at ejendommen er kategoriseret som en ejerbolig efter ejendoms-
vurderingsloven, eller ejendommen er en ejerbolig tilhørende en landbrugs- eller
skovejendom, hvor der er fastsat en fordeling af grundværdien efter ejendomsvur-
deringslovens § 30, stk. 1.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at det har vist sig muligt for Skatteforvalt-
ningen at systemunderstøtte, at alle ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig,
vil kunne låne til evt. stigninger i grundskyld. Ændringsforslaget vil dermed i hø-
jere grad opfylde intentionerne i boligskatteforliget, hvorefter alle ejerboliger skal
kunne låne til stigninger i grundskyld efter 2024.
Efter ændringsforslaget vil det være afgørende, om ejendommen er nævnt i lov-
forslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, er:
Side 16 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0017.png
-
-
Boliger tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter ejendomsvurde-
ringslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en
særskilt grundværdi.
Boliger tilhørende skovejendomme, hvor der efter ejendomsvurderingslo-
vens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
Nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der er katego-
riseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens § 4. Efter ejendomsvurderings-
lovens § 4 forstås ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højest indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til helårsbeboelse.
2) Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og andre fritidshuse.
4) Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde, hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en grundstørrelse
på mindre end 1.400 m
2
, og hvor hele grunden er udlagt til helårsbeboelse som
nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m
2
, og hvor hele grunden alene er udlagt til
sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under nr. 3.
Det bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, som ved-
rører ejendomme, der alene har én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter ejendomsvurderingslo-
vens § 3, stk. 1, nr. 1.
Ændringsforslaget betyder, at f.eks. vil ejere af ejendomme, der anvendes såvel til
boligformål som erhvervsmæssige formål, og som er kategoriseret som ejerboli-
ger, vil kunne få indefrosset stigninger i grundskyld for hele ejendommen.
Ejere af ejendomme over 5.000 m
2
, som er kategoriseret som ejerboliger, samt
ejere af ejerboliger samnoteret med vindmølleparcel, vil også få indefrosset stig-
ninger for den grundskyld, der påhviler hele ejendommen.
Ejere af mindre udlejningsejendomme, som er kategoriseret som en ejerbolig, vil
også kunne få indefrosset stigninger i den grundskyld, der påhviler hele ejendom-
men.
Side 17 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0018.png
Omvendt vil ejere af sådanne ejendomme, som er kategoriseret som en erhvervs-
ejendom, blive omfattet af stigningsbegrænsningsordningen for den grundskyld,
der påhviler hele ejendommen.
Grundskyld for de ejendomme, som er nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4,
og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, betales på baggrund af ejendoms-
vurderingen fra året før indkomståret eller kalenderåret. Det vil hermed være afgø-
rende for, hvornår retten til at få indefrosset stigninger i grundskylden eventuelt vil
bortfalde, vil afhænge af hvornår ejendommen i forbindelse med ejendomsvurde-
ringen ikke længere vil være vurderet som en ejendom, der enten er omfattet af
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, eller som ejendom omfattet af ejen-
domsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, med en fordeling af grundværdien
efter ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1. Fra det tidspunkt, hvor vurderingen
ændres, således at ovenstående ikke længere er opfyldt, vil retten til at få indefros-
set stigninger i grundskylden bortfalde ved starten af det næstkommende ind-
komstår eller kalenderår.
Ændres vurderingen f.eks. ved vurderingsterminen pr. 1. januar 2026, vil retten til
at få indefrosset stigninger i grundskylden bortfalde i forbindelse med beregningen
af grundskyld i 2027.
I tilfælde, hvor bortfald sker som følge af en ændring af ejerkredsen, således at det
ikke længere alene er fysiske personer, der ejer ejendommen, vil retten til at få in-
defrosset stigninger i grundskylden bortfalde med det samme.
Til nr. 9
Det fremgår af lovforslagets § 49, stk. 2, at til brug for opgørelsen af det samlede
årlige lån, jf. § 46, som opgøres samlet efter § 51, opgøres på helårsniveau for ind-
komståret et forskelsbeløb for grundskyld. Forskelsbeløbet beregnes som den op-
gjorte grundskyld for det indeværende indkomstår med fradrag for den opgjorte
ejendomsværdiskat af samme ejendom for skatteåret 2017, som er sammenlig-
ningsåret for grundskyld, jf. dog § 50, efter den tidligere gældende lov om kom-
munal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020 med senere
ændringer, jf. dog § 75, stk. 4. Lånet opgøres første gang i indkomståret efter sam-
menligningsåret.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 9, at i lovforslagets
§ 49, stk. 2,
ændres, såle-
des, at »ejendomsværdiskat« ændres til »grundskyld«.
Side 18 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0019.png
Ændringsforslaget skal ses i lyset af, at det er en fejl, at bestemmelsen i lovforsla-
get vedrører ejendomsværdiskat og ikke grundskyld.
Til nr. 10
Det fremgår af lovforslagets § 53, stk. 1, at efter ansøgning fra en fysisk person, jf.
dog stk. 4, der ejer en ejendom nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, skal Skatteforvaltningen
yde lån til betaling af den opgjorte grundskyld for indkomståret, jf. § 17, fratrukket
det opgjorte forskelsbeløb for grundskyld, jf. § 49, stk. 2, for ejerens ejerandel i en
ejendom, der fremgår af et autoritativt register, hvis ejeren inden udgangen af ind-
komståret
1) har nået folkepensionistalderen, jf. § 1 a i lov om social pension,
2) får udbetalt pension efter lov om social pension,
3) får udbetalt pension efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og al-
mindelig førtidspension m.v.,
4) får udbetalt pension efter lov om delpension eller
5) modtager efterløn efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det fremgår af lovforslagets § 53, stk. 3, 1. pkt., at ejer en fysisk person omfattet
af stk. 1 eller 2 to eller flere ejendomme nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, ydes ejeren lån
til betaling af grundskyld for sin ejerandel i én af disse ejendomme.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 10, at lovforslagets
§ 53, stk. 1,
og
stk. 3, 1.
pkt.,
ændres således, at »§ 3, stk. 1, nr. 1-4« ændres til »§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, og
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
Ændringsforslaget vil udvide bestemmelserne til at omfatte flere ejendomme, der
er omfattet af pensionistlån. Det afgørende efter ændringsforslaget vil således
være, at ejendommen er kategoriseret som en ejerbolig efter ejendomsvurderings-
loven, eller ejendommen er en ejerbolig tilhørende en landbrugs- eller skovejen-
dom.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at det har vist sig muligt for Skatteforvalt-
ningen at systemunderstøtte, at alle ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig,
og som er ejet af pensionister, vil kunne låne til den samlede grundskyld. Æn-
dringsforslaget vil dermed i højere grad opfylde intentionerne i boligskatteforliget,
hvorefter pensionistlåneordningen skal videreføres uændret.
Efter ændringsforslaget vil det være afgørende, om ejendommen er nævnt i lov-
forslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Side 19 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0020.png
Nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, er:
-
Boliger tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter ejendomsvurde-
ringslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en
særskilt grundværdi.
Boliger tilhørende skovejendomme, hvor der efter ejendomsvurderingslo-
vens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
-
Nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der er katego-
riseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens § 4. Efter ejendomsvurderings-
lovens § 4 forstås ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højest indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til helårsbeboelse.
2) Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og andre fritidshuse.
4) Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde, hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en grundstørrelse
på mindre end 1.400 m
2
, og hvor hele grunden er udlagt til helårsbeboelse som
nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m
2
, og hvor hele grunden alene er udlagt til
sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under nr. 3.
Det bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, som ved-
rører ejendomme, der alene har én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter ejendomsvurderingslo-
vens § 3, stk. 1, nr. 1.
Ændringsforslaget betyder
sammen med ændringsforslag nr. 11
f.eks., at ejere
af ejendomme, der anvendes såvel til boligformål som erhvervsmæssige formål, og
som er kategoriseret som ejerboliger, vil kunne få pensionistlån for grundskyld for
hele ejendommen.
Ejere af ejendomme over 5.000 m
2
, som er kategoriseret som ejerboliger, samt
ejere af ejerboliger samnoteret med vindmølleparcel, vil også få pensionistlån for
den grundskyld, der påhviler hele ejendommen.
Side 20 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0021.png
Ejere af mindre udlejningsejendomme, som er kategoriseret som ejerboliger, vil
også opnå pensionistlån for den grundskyld, der påhviler hele ejendommen.
Omvendt vil ejere af sådanne ejendomme, som er kategoriseret som erhvervsejen-
domme, imidlertid ikke kunne opnå pensionistlån til noget af den grundskyld, der
påhviler hele ejendommen.
Grundskyld for de ejendomme, som er nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4,
og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, betales på baggrund af ejendoms-
vurderingen fra året før indkomståret eller kalenderåret. Det vil hermed være afgø-
rende for, hvornår retten til at få pensionistlån eventuelt vil bortfalde, hvornår
ejendommen i forbindelse med ejendomsvurderingen ikke længere vil være vurde-
ret som en ejendom, der enten er omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1,
nr. 1, eller som ejendom omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 2 el-
ler 3, med en fordeling af grundværdien efter ejendomsvurderingslovens § 30, stk.
1. Fra det tidspunkt, hvor vurderingen ændres, således at ovenstående ikke længere
er opfyldt, vil retten til at få pensionistlån bortfalde ved starten af det næstkom-
mende indkomstår eller kalenderår.
Ændres vurderingen f.eks. ved vurderingsterminen pr. 1. januar 2026, vil retten til
at få pensionistlån bortfalde i forbindelse med beregningen af grundskyld i 2027.
I tilfælde, hvor bortfald sker som følge af en ændring af ejerkredsen, således at det
ikke længere alene er fysiske personer, der ejer ejendommen, vil retten til at få
pensionistlån bortfalde med det samme.
Til nr. 11
Det fremgår af lovforslagets § 53, stk. 6, at ejere af ejendomme nævnt i § 3, stk. 1,
nr. 1-4, der alene ejes af fysiske personer, der ikke senest den 1. september 2023
har fravalgt lån ydet efter kapitel 1 i lov om lån til betaling af grundskyld m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 256 af 25. februar 2021 som ændret ved § 4 i lov nr. 291 af
27. februar 2021 og § 7 i lov nr. 2614 af 28. december 2021, anses for at have an-
søgt om lån efter stk. 1.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 11, at i
stk. 6
ændres »§ 3, stk. 1, nr. 1-4« til
»§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«, og efter
»ansøgt om lån« indsættes »efter«.
Ændringsforslaget vil
foruden en sproglig justering uden indholdsmæssig betyd-
ning, hvor der indsættes et manglende ord (»efter«)
udvide bestemmelsen til at
Side 21 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0022.png
omfatte flere ejendomme, der er omfattet af pensionistlån. Det afgørende efter æn-
dringsforslaget vil således være, at ejendommen er kategoriseret som en ejerbolig
efter ejendomsvurderingsloven, eller ejendommen er en ejerbolig tilhørende en
landbrugs- eller skovejendom.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at det har vist sig muligt for Skatteforvalt-
ningen at systemunderstøtte, at alle ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig,
og som er ejet af pensionister, vil kunne låne til den samlede grundskyld. Æn-
dringsforslaget vil dermed i højere grad opfylde intentionerne i boligskatteforliget,
hvorefter pensionistlåneordningen skal videreføres uændret.
Efter ændringsforslaget vil det være afgørende, om ejendommen er nævnt i lov-
forslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, er:
-
Boliger tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter ejendomsvurde-
ringslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en
særskilt grundværdi.
Boliger tilhørende skovejendomme, hvor der efter ejendomsvurderingslo-
vens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
-
Nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der er katego-
riseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens § 4. Efter ejendomsvurderings-
lovens § 4 forstås ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højest indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til helårsbeboelse.
2) Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og andre fritidshuse.
4) Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde, hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en grundstørrelse
på mindre end 1.400 m
2
, og hvor hele grunden er udlagt til helårsbeboelse som
nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m
2
, og hvor hele grunden alene er udlagt til
sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under nr. 3.
Side 22 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0023.png
Det bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, som ved-
rører ejendomme, der alene har én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter ejendomsvurderingslo-
vens § 3, stk. 1, nr. 1.
Ændringsforslaget betyder
sammen med ændringsforslag nr. 10
f.eks., at ejere
af ejendomme, der anvendes såvel til boligformål som erhvervsmæssige formål, og
som er kategoriseret som ejerboliger, vil kunne få pensionistlån for grundskyld for
hele ejendommen.
Ejere af ejendomme over 5.000 m
2
, som er kategoriseret som ejerboliger, samt
ejere af ejerboliger samnoteret med vindmølleparcel, vil også få pensionistlån for
den grundskyld, der påhviler hele ejendommen.
Ejere af mindre udlejningsejendomme, som er kategoriseret som ejerboliger, vil
også opnå pensionistlån for den grundskyld, der påhviler hele ejendommen.
Omvendt vil ejere af sådanne ejendomme, som er kategoriseret som erhvervsejen-
domme, imidlertid ikke kunne opnå pensionistlån til noget af den grundskyld, der
påhviler hele ejendommen.
Grundskyld for de ejendomme, som er nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4,
og ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, betales på baggrund af ejendoms-
vurderingen fra året før indkomståret eller kalenderåret. Det vil hermed være afgø-
rende for, hvornår retten til at få pensionistlån eventuelt vil bortfalde, hvornår
ejendommen i forbindelse med ejendomsvurderingen ikke længere vil være vurde-
ret som en ejendom, der enten er omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1,
nr. 1, eller som ejendom omfattet af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 2 el-
ler 3, med en fordeling af grundværdien efter ejendomsvurderingslovens § 30, stk.
1. Fra det tidspunkt, hvor vurderingen ændres, således at ovenstående ikke længere
er opfyldt, vil retten til at få pensionistlån bortfalde ved starten af det næstkom-
mende indkomstår eller kalenderår.
Ændres vurderingen f.eks. ved vurderingsterminen pr. 1. januar 2026, vil retten til
at få pensionistlån bortfalde i forbindelse med beregningen af grundskyld i 2027.
I tilfælde, hvor bortfald sker som følge af en ændring af ejerkredsen, således at det
ikke længere alene er fysiske personer, der ejer ejendommen, vil retten til at få
pensionistlån bortfalde med det samme.
Til nr. 12
Side 23 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0024.png
Det fremgår af lovforslagets § 59, stk. 2, at ændrer en ejendom anvendelse, så den
ikke længere er omfattet af § 3, stk. 1, forfalder lån ydet efter § 46, stk. 1, og § 53,
stk. 1, inklusive påløbne renter, jf. § 61, til betaling den 1. i måneden, efter den
ændrede anvendelse er registreret i et autoritativt register.
Det foreslås med ændringslovforslag nr. 12, at lovforslagets
§ 59, stk. 2,
ændres
således, at »Ændrer en ejendom anvendelse, så den ikke længere er omfattet af § 3,
stk. 1« ændres til »Ændrer en ejendom anvendelse, så den ikke længere er nævnt i
§ 3, stk. 1, eller ikke længere er en ejendom nævnt i ejendomsvurderingslovens §
3, stk. 1, nr. 1«.
Ændringsforslaget vil udvide bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme, der er
omfattet af lovforslagets § 59, stk. 2, og ændringsforslaget skal ses i sammenhæng
med ændringsforslag nr. 8, som også vedrører lån i grundskyld. For nærmere om
baggrunden for ændringen henvises der således til ændringsforslag nr. 8.
Efter ændringsforslaget vil det være afgørende, om ejendommen er nævnt i lov-
forslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, er:
-
Boliger tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter ejendomsvurde-
ringslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en
særskilt grundværdi.
Boliger tilhørende skovejendomme, hvor der efter ejendomsvurderingslo-
vens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
-
Nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der er katego-
riseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens § 4. Efter ejendomsvurderings-
lovens § 4 forstås ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højest indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til helårsbeboelse.
2) Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og andre fritidshuse.
4) Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde, hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en grundstørrelse
på mindre end 1.400 m
2
, og hvor hele grunden er udlagt til helårsbeboelse som
nævnt under nr. 1.
Side 24 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0025.png
8) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m
2
, og hvor hele grunden alene er udlagt til
sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under nr. 3.
Det bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, som ved-
rører ejendomme, der alene har én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter ejendomsvurderingslo-
vens § 3, stk. 1, nr. 1.
Til nr. 13
Det fremgår af lovforslagets § 67, stk. 1, 2. pkt., at Skatteforvaltningen overtager
tinglyst sikkerhed for lånene.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 13, at lovforslagets
§ 67, stk. 1, 2. pkt.,
æn-
dres således, at der efter »lånene« indsættes »uden krav om tinglysning«.
Ændringsforslaget er en sproglig præcisering.
Til nr. 14
Det fremgår af lovforslagets § 67, stk. 2, at lån, der overtages af Skatteforvaltnin-
gen efter stk. 1, og som er ydet samlet til to eller flere personer, opdeles pr. person
og pr. ejerandel af den kommune, der har ydet lånet.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 14, at lovforslagets
§ 67, stk. 2,
nyaffattes til:
»Stk.
2.
Kommunalbestyrelsen skal ved told- og skatteforvaltningens overtagelse
af lån efter stk. 1 meddele told- og skatteforvaltningen de nødvendige informatio-
ner forbundet med overtagelsen af lånene.«
Med ændringsforslaget vil kommunalbestyrelsen skulle oplyse Skatteforvaltningen
om de nødvendige informationer forbundet med overtagelse af de kommunale pen-
sionistlån.
Det vil bl.a. være information om det samlede udlån, som Skatteforvaltningen skal
overtage efter lovforslagets § 67, stk. 1, og udlån inklusive påløbne renter tilknyt-
tet den pensionist, der har optaget lånet.
Bestemmelsen vil også omfatte oplysninger om sikkerhedsstillelsen, så det er mu-
ligt for Skatteforvaltningen at henføre specifikke skadesløsbreve eller ejerpante-
breve til det specifikke lån, som en pensionist har optaget.
Side 25 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0026.png
Ændringsforslaget skal ses i lyset af nærmere afklaring af snitfladerne mellem
Skatteforvaltningen og kommunerne, for så vidt angår Skatteforvaltningens over-
tagelse af kommunale lån.
Til nr. 15
Det fremgår af lovforslagets § 69, stk. 1, at lån ydet efter kapitel 1 og 2 i lov om
lån til betaling af grundskyld m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 256 af 25. februar
2021, som ændret ved § 4 i lov nr. 291 af 27. februar 2021 og § 7 i lov nr. 2614 af
28. december 2021, til en fysisk person, der ejer en ejendom omfattet af § 3, stk. 1,
nr. 5-10, forbliver indestående, jf. dog stk. 2 og 3.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 15, at lovforslagets
§ 69, stk. 1,
ændres såle-
des, at »omfattet af § 3, stk. 1, nr. 5-10« ændres til », som ikke er omfattet af § 3,
stk. 1, nr. 3 eller 4, eller ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
Ændringsforslaget indebærer således, at de omfattede ejendomme vil blive nega-
tivt afgrænset frem for positivt afgrænset, hvilket skal ses i sammenhæng med æn-
dringsforslag nr. 8. For nærmere om baggrunden for ændringen henvises der såle-
des til ændringsforslag nr. 8.
Ændringsforslaget indskrænker bestemmelsen, så der er færre ejendomme, der er
omfattet af lovforslagets § 69, stk. 1.
Til nr. 16
Det fremgår af lovforslagets § 69, stk. 3, at er en ejendom ikke længere i sin hel-
hed omfattet af § 3, stk. 1, forfalder lån efter stk. 1, inklusive påløbne renter, jf. §
61 og § 3 i lov om lån til betaling af grundskyld m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 256
af 25. februar 2021, som ændret ved § 4 i lov nr. 291 af 27. februar 2021 og § 7 i
lov nr. 2614 af 28. december 2021, til betaling den 1. i måneden, efter den æn-
drede anvendelse er registreret i et autoritativt register
Det foreslås med ændringsforslag nr. 16, at lovforslagets
§ 69, stk. 3,
ændres såle-
des, at »Er en ejendom ikke længere i sin helhed omfattet af § 3, stk. 1« ændres til
» Ændrer en ejendom anvendelse, så den ikke længere er nævnt i § 3, stk. 1, eller
ikke længere er en ejendom nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
Ændringsforslaget vil udvide bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme, der er
omfattet af lovforslagets § 69, stk. 3. Ændringsforslaget er en ensretning af for-
faldsbetingelsen ved ændret anvendelse for kommunale lån overtaget af Skattefor-
valtningen, jf. ændringsforslag nr. 12.
Side 26 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0027.png
Efter ændringsforslaget vil det være afgørende, om ejendommen er nævnt i lov-
forslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, er:
-
Boliger tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter ejendomsvurde-
ringslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en
særskilt grundværdi.
Boliger tilhørende skovejendomme, hvor der efter ejendomsvurderingslo-
vens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
-
Nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der er katego-
riseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens § 4. Efter ejendomsvurderings-
lovens § 4 forstås ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højest indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til helårsbeboelse.
2) Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og andre fritidshuse.
4) Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde, hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en grundstørrelse
på mindre end 1.400 m
2
, og hvor hele grunden er udlagt til helårsbeboelse som
nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m
2
, og hvor hele grunden alene er udlagt til
sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under nr. 3.
Det bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, som ved-
rører ejendomme, der alene har én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter ejendomsvurderingslo-
vens § 3, stk. 1, nr. 1.
Til nr. 17
Det fremgår af lovforslaget § 80, stk. 1, 1. pkt., at der ydes lån til betaling af rest-
skatter i grundskyld til fysiske personer, der ejer ejendomme nævnt i § 3, stk. 1, nr.
1-4, og som er omfattet af rabat i ejendomsværdiskat og grundskyld, jf. §§ 36 og
Side 27 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0028.png
38, hvor forskelsbeløbet for ejendomsværdiskat, jf. § 37, er negativt, og forskels-
beløbet for grundskyld, jf. § 39, er positivt.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 17, at lovforslagets
§ 80, stk. 1, 1. pkt.,
æn-
dres således, at »§ 3, stk. 1, nr. 1-4« ændres til »§ 3, stk. 1, nr. 3 og 4, og ejen-
domsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1«.
Ændringsforslaget vil udvide bestemmelsen til at omfatte flere ejendomme, der er
omfattet af lovforslagets § 80, stk. 1, 1. pkt., og ændringsforslaget skal ses i sam-
menhæng med ændringsforslag nr. 8. For nærmere om baggrunden for ændringen
henvises der således til ændringsforslag nr. 8.
Efter ændringsforslaget vil det være afgørende, om ejendommen er nævnt i lov-
forslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, er:
-
Boliger tilhørende landbrugsejendomme, hvor der efter ejendomsvurde-
ringslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en
særskilt grundværdi.
Boliger tilhørende skovejendomme, hvor der efter ejendomsvurderingslo-
vens § 30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi.
-
Nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der er katego-
riseret som ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens § 4. Efter ejendomsvurderings-
lovens § 4 forstås ejerboliger som følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højest indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til helårsbeboelse.
2) Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og andre fritidshuse.
4) Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde, hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en grundstørrelse
på mindre end 1.400 m
2
, og hvor hele grunden er udlagt til helårsbeboelse som
nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m
2
, og hvor hele grunden alene er udlagt til
sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under nr. 3.
Side 28 af 29
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2708905_0029.png
Det bemærkes, at ejendomme nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, som ved-
rører ejendomme, der alene har én eller to selvstændige boligenheder, altid vil
være ejendomme, der er kategoriseret som ejerbolig efter ejendomsvurderingslo-
vens § 3, stk. 1, nr. 1.
Til nr. 18
Det fremgår af lovforslaget § 83, stk. 8, at regler fastsat i medfør af § 30 A i lov
om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020
med senere ændringer, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrif-
ter udstedt i medfør af § 74.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 18, at i
stk. 8
udgår »med senere ændringer«.
Ændringsforslaget er en lovteknisk præcisering som følge af, at der efter udstedel-
sen af lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020 ikke er vedtaget ændrings-
love, der indeholder ændringer til bemyndigelsesbestemmelsen i § 30 A i lov om
kommunal ejendomsskat.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Ændringsforslagene vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske konsekven-
ser og vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Side 29 af 29