Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 112 Bilag 1
Offentligt
2695999_0001.png
25. april 2023
J.nr. 2023-1462
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
Jeppe Bruus
/ Annemette Ottosen
L 112 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2695999_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danmarks Restauranter
& Cafeer (DRC)
DRC hilser den midlertidige ud-
skydelse af betalingsfrister for in-
deholdt A-skat og AM-bidrag vel-
kommen. DRC påpeger, at restau-
rationsbranchen har været hårdt
ramt af corona med hele og delvise
nedlukninger, en stigende inflation
og råvarepriser, manglende ar-
bejdskraft, der har tvunget driften
ned, og en energikrise, der sender
priserne i vejret ikke mindst i re-
stauratørernes primære åbningstid.
DRC bemærker, at situationen for
restauratørerne er ufrivillig og si-
den 4. kvartal 2022 har branchen
oplevet flere konkurser end no-
gensinde før (315 konkurser i slut-
ningen af 2022 og 45 pct. af virk-
somhederne havde stadig en hel
del udestående gæld i coronalån,
dvs. den udskudte moms og skat
fra coronaårene).
Det forholdsvist høje antal kon-
kurser i 2022 følger efter to år med
relativt få konkurser. I 2020 og
2021 var antallet af konkurser i ak-
tive virksomheder på niveau med,
eller lidt lavere, end i perioden
2009-2019. Der har således samlet
set være tendens til en stigning i
antallet af konkurser i aktive virk-
somheder, men det er sket fra et
lavt niveau.
DRC mener, at det grundlæggende
fremgår med al tydelighed, at Skat-
teministeriet har haft svært ved at
lave en ordning, der passer ind i en
restauratørs økonomi. DRC henvi-
ser til, at med den naturlig ned-
gangsperiode i omsætningen i de
kolde vintermåneder, plus en
momsafbetaling i november og
igen i marts, har mange virksom-
heder måtte dreje nøglen om, fordi
de ikke kunne betale alle regninger
netop nu. DRC bemærker, at det
er svært at betale af på de statslige
coronalån med en 24 måneders af-
dragsperiode og en rente på 8,73
pct. ved siden af de astronomiske
energiregninger og en manglende
retssikkerhed, der gør det svært at
Med aftalen om inflationshjælp har
regeringen med et bredt flertal i
Folketinget bl.a. besluttet at ud-
skyde A-skat og AM-bidrag i hhv.
3 �½ og 6 måneder for alle virk-
somheder, hvilket betyder, at likvi-
diteten samlet forbedres med ca.
59 mia. kr. Disse udskydelser vil
således også komme restauran-
terne og caféerne til gode.
Samtidig indgik den tidligere rege-
ring i september 2021 en hensigts-
erklæring med Finans Danmark
om afvikling af statslige låneord-
ninger, der tilsiger, at bankernes
lån vil blive givet på rimelige vilkår
med respekt for virksomhedernes
nuværende økonomiske situation
Side 2 af 10
L 112 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2695999_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gå i banken. Derfor havde DRC
håbet på, at også momsen kunne
udskydes i denne omgang.
og at bankerne ville gøre en stor
indsats for at give kreditværdige og
levedygtige virksomheder, der har
fået et coronalån fra Skatteforvalt-
ningen, et nyt lån i banken, når co-
ronalånet fra Skatteforvaltningen
forfalder til tilbagebetaling.
I Aftale om udfasning af likvidi-
tetstiltag på skatteområdet blev det
desuden aftalt at forlænge garanti-
ordningerne i Vækstfonden og
EKF Danmarks Eksportkredit til
udgangen af 2021, der gav mulig-
hed for at yde et lån i op til 6 år
for en række virksomheder, der
grundet den økonomiske påvirk-
ning fra Covid-19 ikke kvalifice-
rede sig til et banklån på sædvan-
lige markedsvilkår.
DRC appellerer kraftigt til, at man
fra Finansministeriet, Erhvervsmi-
nisteriet og Skatteministeriet får
bevilget en længere og rimelig af-
dragsperiode på coronalånene, så
virksomhederne får 3-5 år til at af-
drage gælden og til en rente på ni-
veau med rejsebureauforeninger-
nes 2 pct. (rejsebureauforenin-
gerne der i øvrigt fik også 6 års af-
dragsperiode i 2020).
Med nærværende lovforslag fore-
slås det at udskyde virksomheders
betalinger af A-skat og AM-bidrag,
hvilket vil forbedre virksomheder-
nes likviditet med ca. 59 mia. kr.
og dermed hjælpe på deres likvidi-
tetspres, så de bedre kan tilbagebe-
tale coronalånene. Herudover be-
mærkes, at det på grund af tekni-
ske begrænsninger i Skattestyrel-
sens it-systemer ikke vil være mu-
ligt at forlænge den resterende va-
righed af eksisterende afdragsord-
ninger, som virksomheder har ind-
gået med Skattestyrelsen for tilba-
gebetalingen af coronalån, eller at
nedsætte renten kun for coronalån
omfattet af disse afdragsordninger.
DRC henviser til, at der i 2020,
hvor epidemien startede, i mange
Lovforslaget omhandler en midler-
tidig udskydelse af betalingsfrister
Side 3 af 10
L 112 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2695999_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
år havde været en epidemilov, der
gav virksomheder fuld erstatning
ved nedlukning, men at denne, da
epidemien indtraf i Danmark, blev
ændret til, at der skulle være tale
om decideret ekspropriation, før
loven automatisk sikrede erstat-
ning. DRC bemærker, at dette trak
tæppet væk under det danske er-
hvervsliv
og at der endnu ikke er
vedtaget en ny epidemilov, der gi-
ver virksomhederne muligheden
for at gå i banken med legitimitet,
troværdighed og sikkerhed, hvis
endnu en krise skulle opstå.
for indeholdt A-skat og AM-bi-
drag og en midlertidig forhøjelse af
standardfradraget for dagplejere.
Det af DRC anførte om en ny epi-
demilov falder derfor uden for
rammerne af nærværende lov-
forslag.
DRC anfører, at selvom de fleste
har glemt det, skal der huskes på
følgende:
-
Da coronaen indtraf, blev
virksomhederne bedt om at
udvise samfundssind og holde
på deres medarbejdere, og til
gengæld ville staten give dem
et lån. Lånene kunne optages,
inden man kendte betingel-
serne for dem. Og rammerne
blev først kendt i 2021, inden
den sidste nedlukning, inflatio-
nen og energikrisen ramte. Re-
stauratørerne og oplevelsesin-
dustrien var blandt de hårdest
ramte, og det er også dem, der
fylder mest i brancher med co-
ronalån, fordi coronalånene
var deres eneste mulighed, da
kompensationen for både fa-
ste omkostninger og løn til
medarbejderne var langt fra
nok til at dække udgifterne.
Regeringen, såvel som den tidli-
gere regering, har sammen med et
bred flertal af Folketingets partier
søgt at afbøde konsekvenserne af
nedlukningerne, stigende elpriser
og inflation bedst muligt.
Et bredt flertal i Folketinget gjorde
det således muligt for de virksom-
heder, der optog et lån, at få en af-
dragsordning, der er længere en
normalt.
I september indgik et bredt flertal
af Folketingets partier en aftale om
Vinterhjælp, der giver mulighed
for en midlertidig og frivillig inde-
frysningsordning til virksomheder
for udgifter til el, gas og fjern-
varme, som har til formål at af-
bøde konsekvenserne af de sti-
Side 4 af 10
L 112 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2695999_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
-
Forudsigelighed og ansvarlig
virksomhedsdrift var et fata-
morgana. Nedlukningerne
skete i etaper. Man troede
først, at det var 14 dage, så
blev det hele tiden lidt mere.
Det var på alle måder svært at
tage ansvarlige beslutninger
for en virksomhed, når man
ikke kendte til morgendagen
og enden på krisen
som jo
desværre viste sig kun at blive
afløst af endnu en krise.
gende energipriser og i nærvæ-
rende lovforslag foreslås en udsky-
delse af virksomheders betalinger
af A-skat og AM-bidrag, hvilket vil
forbedre virksomhedernes likvidi-
tet.
-
Selvom almindelige danskere
lykkeligt har glemt mange af
detaljerne under corona, så er
restaurationsbranchen stadig i
gang med slutafregninger og
afbetaling på coronalån til sta-
ten, lån i banken, lån hos udle-
jere og nogle af dem også lån i
eget hjem mv.
Der henvises til kommentaren
ovenfor.
-
Alle skal og vil betale deres lån
tilbage, men ingen forestillede
sig, at det blev på de vilkår. Alt
der ønskes er en fair ordning.
At man bare kan gå i banken
og låne pengene, er en skrøne.
Bankerne vil ikke røre bran-
chen, slet ikke efter corona.
Stort set ingen bestyrelser i
den her branche kan tegne en
bestyrelsesforsikring, og ban-
kerne tog aldrig ministerens
opfordring til at udvise sam-
fundssind over for vores bran-
che særlig alvorlig.
Der henvises til kommentaren
ovenfor om, at den tidligere rege-
ring i september 2021 indgik en
hensigtserklæring med Finans
Danmark om afvikling af statslige
låneordninger, og at det i aftale om
udfasning af likviditetstiltag på
skatteområdet blev aftalt at for-
længe garantiordningerne i Vækst-
fonden og EKF Danmarks Ek-
sportkredit til udgangen af 2021.
Side 5 af 10
L 112 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2695999_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
-
Økonomer og restauratører
har i mere end et år advaret
om, at konkurserne i denne
branche vil falde netop nu
alligevel har handling været en
mangelvare.
Der henvises til kommentaren
ovenfor.
DRC bemærker, at de og deres
medlemmer blot kalder på ordent-
lighed og rimelighed. Virksomhe-
derne vil gerne betale tilbage med
en rimelig rente og afdragsperiode.
Og med konkurser taber alle, både
virksomheden, medarbejderne,
Skatteministeriet og danskerne.
Derfor er det vigtigt med en læn-
gere afdragsperiode på coronalå-
nene, og derfor er det vigtigt at
bruge redskaber som at udskyde
moms, skat og AM-bidrag.
For så vidt angår muligheden for
at forlænge afdragsperioden for af-
dragsordninger med coronalån,
henvises der til kommentaren
ovenfor.
For så vidt angår det anførte om at
udskyde virksomhedernes betalin-
ger, bemærkes det, at det med nær-
værende lovforslag netop foreslås
at udskyde betalinger af A-skat og
AM-bidrag, hvorved virksomhe-
dernes likviditet vil blive forbedret
med ca. 59 mia. kr.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv er meget tilfredse
med, at muligheden for at udskyde
betaling af A-skat og AM-bidrag
med aftalen bliver en generel ret,
og at der ikke skeles til virksomhe-
dens størrelse. Dansk Erhverv har
tidligere set en forskelsbehandling,
der har stillet større virksomheder
ringere end små- og mellemstore
virksomheder, hvilket Dansk Er-
hverv tidligere har kritiseret.
Dansk Erhverv synes derfor, at det
positivt, at kritikken er taget til ef-
terretning.
Dansk Erhverv vil igen benytte lej-
ligheden til at kritisere aftalens fi-
nansiering: Solidaritetsbidrag og
Lovforslaget omhandler en midler-
tidig udskydelse af betalingsfrister
Side 6 af 10
L 112 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2695999_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
indtægtsloft. Dansk Erhverv me-
ner, at sådan vilkårlig beskatning
medfører usikkerhed, hvilket for-
venteligt vil medføre ændret ad-
færd fra investorer, der fremadret-
tet vil frygte ny ad-hoc beskatning.
Dansk Erhverv mener, at det kan
betyde færre investeringer i sekto-
rer, der bliver pålagt solidaritetsbi-
drag og indtægtslofter, og reduce-
rer mulighederne for, at de berørte
virksomheder kan geninvestere i
deres produktionsapparat til gavn
for produktivitet, grøn omstilling
osv.
for indeholdt A-skat og AM-bi-
drag og en midlertidig forhøjelse af
standardfradraget for dagplejere.
Det af Dansk Erhverv anførte om
lovforslagene om solidaritetsbidrag
og indtægtsloft falder derfor uden
for rammerne af nærværende lov-
forslag.
Dog bemærkes det, at der har væ-
ret bred opbakning til nødind-
grebsforordningen
blandt EU’s
medlemsstater, og at indførelsen af
EU-reglerne om et indtægtsloft og
et obligatorisk midlertidigt solidari-
tetsbidrag var begrundet i de helt
særlige omstændigheder, der rede-
gøres for i forordningens præam-
bel.
Samtidig opfordrer Dansk Erhverv
igen kraftigt regeringen til, at der i
EU-regi aktivt arbejdes for, at der
fremadrettet ikke pålægges med-
lemslandene at iværksætte ny vil-
kårlig særbeskatning
uanset om
det er via solidaritetsbidraget, ind-
tægtsloftet eller andre beskatnings-
tiltag.
Lovforslaget omhandler en midler-
tidig udskydelse af betalingsfrister
for indeholdt A-skat og AM-bi-
drag og en midlertidig forhøjelse af
standardfradraget for dagplejere.
Det af Dansk Erhverv anførte om
at arbejde for i EU-regi, at der
fremadrettet ikke pålægges med-
lemslandene at iværksætte ny vil-
kårlig særbeskatning, falder derfor
uden for rammerne af nærværende
lovforslag. Der henvises dog til
høringsskemaet til forslaget til lov
om et midlertidigt solidaritetsbi-
drag (L 69, Folketinget 2022-23, 2.
samling), hvoraf følgende fremgår:
»Det bemærkes, at solidaritetsbi-
draget med forslaget vil blive gen-
nemført på en måde, hvor det ikke
pålægges selskaberne i videre om-
Side 7 af 10
L 112 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2695999_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fang, end hvad Danmark er for-
pligtet til efter nødindgrebsforord-
ningen.«
Dansk Erhverv bemærker, at det i
den politiske aftale desværre frem-
går, at det skal undersøges, om
energihandlerne kan særbeskattes.
Dansk Erhverv advarer kraftigt
mod at udvide særbeskatningen på
energi til også at omfatte energi-
handlere, da et indgreb over for
energihandlerne vil true fremtidigt
iværksætteri, jobskabelse og skatte-
provenu på grund af tabt konkur-
rencekraft og risikoen for struktu-
rel udflytning af arbejdsopgaverne.
Dansk Erhverv bemærker, at Dan-
mark er en hub for energihandel,
hvilket bør styrkes og ikke afvikles.
Lovforslaget omhandler en midler-
tidig udskydelse af betalingsfrister
for indeholdt A-skat og AM-bi-
drag og en midlertidig forhøjelse af
standardfradraget for dagplejere.
Det af Dansk Erhverv anførte om
overvejelser vedrørende beskat-
ning af mellemhandlere med over-
normal profit falder derfor uden
for rammerne af nærværende lov-
forslag.
For så vidt angår forslaget om at
udskyde betalinger af A-skat og
AM-bidrag, bemærker Dansk Er-
hverv, at mange selvstændige, en-
keltmandsvirksomheder, free-
lancere og honorarafregnede per-
soner betaler B-skat, men at de
ikke er omfattet af lovforslaget.
Dansk Erhverv mener, at det vir-
ker uhensigtsmæssigt, at man for-
skelsbehandler virksomheder på
baggrund heraf i skattesystemet,
hvorfor ordningen bør udvides til
også at gælde B-skattebetaling,
som også var et velkendt og effek-
tivt værktøj under COVID-19.
Allerede efter gældende regler vil
det være muligt for selvstændige
mv. at ændre deres forskudsopgø-
relse for 2023, hvis det forventes,
at deres indkomstforhold vil afvige
væsentligt fra det, som er lagt til
grund ved forskudsopgørelsen for
2023.
Hvis en selvstændig mv. ændrer
sin forskudsopgørelse i nedadgå-
ende retning, genereres der auto-
matisk et nyt indbetalingskort med
reducerede rater. Det kan den selv-
stændige gøre på SKAT.dk.
Selvstændige mv. kan således rela-
tivt nemt nedregulere betalingen af
B-indkomst, så den svarer til den
aktuelle og faktiske indkomst for
2023.
Side 8 af 10
L 112 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2695999_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Der vurderes på den baggrund
ikke at være behov for en udsky-
delse af selvstændiges betaling af
B-skat.
Dansk Industri
Dansk Industri kvitterer for Folke-
tingets villighed til at afsætte råde-
rum til at afbøde de værste effek-
ter, som de stigende priser på især
energi har haft for dansk erhvervs-
liv, herunder særligt energiinten-
sive virksomheder.
Dog havde Dansk Industri fore-
trukket, at de afsatte midler var an-
vendt til reelle
om end naturlig-
vis midlertidige
lempelser for
virksomhederne frem for blot at
udskyde betalingen af betalingsfri-
ster for A-skat og AM-bidrag
nogle få måneder. Det havde fx
været oplagt at udskyde den stig-
ning i virksomhedernes proces-
energiafgift, som træder i kraft 1.
april 2023. En udskydelse af stig-
ningen til 1. januar 2024 havde re-
duceret statens indtægter i 2023
med ca. 70 mio. kr. efter tilbageløb
og adfærd, hvilket svarer nogen-
lunde til provenuvirkningen af
nærværende lovforslag.
Lovforslaget har baggrund i »Af-
tale om inflationshjælp«, som er
indgået af et bredt politisk flertal,
og som netop har til formål at
kompensere virksomheder og bor-
gere for fortsat høje priser. Med
udskydelserne af betalingsfristerne
for A-skat og AM-bidrag udskydes
betalingerne i juli og august 2023
for alle virksomheder med hhv.
3�½ og 6 måneder. Forslaget er så-
ledes udtryk for en reel lempelse,
idet det forbedrer likviditeten for
virksomhederne med samlet ca. 59
mia. kr.
For så vidt angår Dansk Industris
forslag om at udskyde den stigning
i virksomhedernes procesenergiaf-
gift, der træder i kraft 1. april 2023,
bemærkes det, at forslaget midler-
tidigt vil medføre øget CO
2
-udled-
ning og dermed gøre opnåelse af
Danmarks klimamål for 2025 van-
skeligere. Den aftalte forhøjelse af
procesafgifterne indgik endvidere
som et element i aftale om et for-
ventet dansk hjemtag af midler fra
Side 9 af 10
L 112 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2695999_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
EU’s genopretningsplan. En ud-
skydelse af forhøjelsen af procesaf-
gifterne kan betyde, at Danmark
ikke i samme omfang kan hjem-
tage midler. Det er derfor vurde-
ringen, at de i lovforslaget inde-
holdte tiltag er mere hensigtsmæs-
sige.
Erhvervsstyrelsen
Om-
råde for Bedre Regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet og har
dermed ikke yderligere kommenta-
rer.
FOA
FOA takker de politiske partier
bag lovforslaget, som tilgodeser
dagplejere, der i forbindelse med
deres erhverv har været særligt
ramt at de højere forbrugsafgifter
til bl.a. el og dagligvarer. FOA tak-
ker således for, at der er blevet lyt-
tet til deres ønske om, at dagple-
jerne fik denne særlige håndsræk-
ning.
FSR
danske revisorer
FSR har for nuværende ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Side 10 af 10