Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 110 Bilag 1
Offentligt
2692757_0001.png
Lovforslag nr.
L 00
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Fremsat den 19. april 2023 af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Genindførelse af ret til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje i 2023)
§1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf.
lovbekendtgørelse nr. 701 af 22. maj 2022, som ændret ved
§ 3 i lov nr. 875 af 21. juni 2022, § 6 i lov nr. 879 af 21.
juni 2022 og § 1 i lov nr. 295 af 20. marts 2023, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 97 b, stk. 1,
ændres »perioden fra og med den 23.
marts 2021 til og med den 31. december 2022« til: »perio-
den fra og med den 1. juni 2023 til og med den 31. decem-
ber 2023«.
2.
§ 97 b, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Tilbuddet skal være bevilget senest den 31. de-
cember 2023 og skal påbegyndes inden den 1. april 2024.«
3.
I
§ 97 b,
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Kursusprisen for den samlede uddannelse efter
stk. 1, må ikke overstige et prisloft på 600.000 kr. eksklusive
moms.«
Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9.
4.
I
§ 97 b, stk. 7,
der bliver stk. 8, indsættes som
2. pkt.:
»Et tilbud efter stk. 1, som er omfattet af § 91, kan uanset
§ 102, stk. 6, udgøre et ret- og pligttilbud efter § 102, stk.
1.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2023.
BE009518
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 22/11606
L 110 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovforslag, ligestillingsnotat, høringsnotat og høringssvar
2692757_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
3.1.
3.1.1.
3.1.2.
3.1.3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Indledning
Lovforslagets baggrund
Lovforslagets hovedpunkt
Genindførelse af ret til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en
pulje i 2023
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
2. Lovforslagets baggrund
Den tidligere regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Ra-
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance
indgik den 25. januar 2021
Aftale om erstatning mv. til min-
kavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19.
Det fremgik bl.a. af aftalens pkt. 7 om omstilling for min-
kavlere og følgeerhverv mv., at aftalepartierne var enige
om, at der skulle etableres en særlig indsats, der kunne
understøtte fornyet udvikling, vækst og beskæftigelse i de
kommuner, der i særlig grad er berørt af aflivningen af
mink, og hjælpe de beskæftigede i erhvervene videre i nye
job.
Det fremgik også af aftalen, at der var enighed om, at der
blev afsat 100 mio. kr. til en omstillingsindsats, der skulle
udmøntes sammen med aftalepartierne. Indsatsen skulle kø-
re i to spor, der omfattede henholdsvis medarbejdere og
virksomheder. Aftalepartierne afsatte 50 mio. kr. til hvert af
de to spor.
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
ønsker på baggrund af en aftale mellem den tidligere rege-
ring (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti og Liberal Alliance, som er aftalekredsen
bag
Aftale om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv
berørt af COVID-19
af 25. januar 2021, at genindføre retten
til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet
eller følgeerhverv, inden for en pulje i 2023.
Dette indebærer konkret en genindførelse af ordningen med
ret til tilbud om uddannelse til personer, der har arbejdet i
minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje, som
fremgår af § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Dette lovforslag udmønter genindførelsen af retten til tilbud
om uddannelse for ledige, der har arbejdet i mink- eller
følgeerhverv, inden for en pulje, så retten gælder i perioden
fra og med den 1. juni 2023 til og med den 31. december
2023.
L 110 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovforslag, ligestillingsnotat, høringsnotat og høringssvar
2692757_0003.png
3
Aftalens punkt 7, som angik omstillingsindsatsen for medar-
bejdere/ledige fra mink- og følgeerhvervet, blev udmøntet i
lovgivningen med lov nr. 466 af 20. marts 2021. Ordningen
blev forlænget til og med 2022 med lov nr. 2588 af 28.
december 2021.
Indsatsen fremgår af § 97 b i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats. Efter bestemmelsen havde personer, der har ar-
bejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje
ret til tilbud om uddannelse i perioden fra og med den 23.
marts 2021 til og med den 31. december 2022.
3. Lovforslagets hovedpunkt
3.1. Genindførelse af ret til uddannelse for personer, der
har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden
for en pulje i 2023
3.1.1. Gældende ret
Reglerne om tilbud om vejledning og opkvalificering, her-
under tilbud om uddannelse fremgår af gældende kapitel 14
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 97 b havde personer, der har arbejdet i
minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje og i
perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med den
31. december 2022, ret til tilbud om uddannelse, som er
omfattet af lovens §§ 90 og 91, hvis personen var omfattet
af en af de målgrupper, der er oplistet i bestemmelsen.
Målgruppen, der kunne få tilbud om uddannelse efter § 97
b var dagpengemodtagere, kontanthjælps- og uddannelses-
hjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodtagere uden for in-
troduktionsprogrammet efter integrationsloven (overgangsy-
delsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet), syge-
dagpengemodtagere og personer i jobafklaringsforløb, som
ikke er i et ansættelsesforhold eller driver selvstændig virk-
somhed, personer i ressourceforløb, ledighedsydelsesmod-
tagere, revalidender, førtidspensionister, selvforsørgende le-
dige samt unge under 18 år med behov for en uddannelses-
og beskæftigelsesfremmende indsats.
Efter lovens § 97 b, stk. 3, skulle personen have arbejdet
i minkerhvervet eller følgeerhverv i hele eller dele af perio-
den fra og med den 1. januar 2020 til og med den 22.
marts 2022, og personen skulle på tro og love erklære, at
personen havde arbejdet i et af disse erhverv i hele eller dele
af perioden.
Der stilles ikke krav om, at personen var blevet ledig i denne
periode. Personen kunne dermed blive ledig senere og have
ret til tilbud om uddannelse. Der stilles heller ikke krav til
længden af eller timetal for arbejdet inden for perioden, eller
til om personen havde arbejdet som lønmodtager, selvstæn-
dig eller som medhjælpende/medarbejdende ægtefælle.
Ved følgeerhverv forstås, at over halvdelen af virksomhe-
dens omsætning i 2017-19 skal hidrøre fra handel med dan-
ske minkproducenter, og at virksomhedens produktion ikke
umiddelbart kan omlægges til anden aktivitet, dog med 2
undtagelser hertil, om henholdsvis udlejet staldkapacitet til
dansk minkavl og pelserier, der betjener danske minkavlere,
hvor pelseriet indgår i en virksomhed, hvor der også drives
minkavl i Danmark.
Følgeerhverv kan f.eks. være fodercentraler, pelserier, pro-
duktionsenheder til diverse materiel, autoværksteder til ved-
ligehold af maskineri, minkforarbejdningsvirksomheder og
minkauktionshuse.
Hvis personen var i tvivl om, hvorvidt personen havde ar-
bejdet som lønmodtager inden for et følgeerhverv, måtte
personen henvende sig til den virksomhed, hvor personen
var ansat, for at afklare dette. Personen havde også mulig-
hed for at bede jobcenteret om hjælp.
Efter lovens § 97 b, stk. 2, skulle tilbuddet være bevilget
senest den 31. december 2022 og skulle påbegyndes inden
den 1. april 2023. Det betyder, at jobcenteret senest den 31.
december 2022 skulle have givet tilbuddet om uddannelse til
personen, og at personen senest den 31. marts 2023 skulle
være begyndt på uddannelsen.
Lovens § 90 omfatter tilbud om ordinær uddannelse i form
af uddannelser, der har hjemmel i lov og udbydes gene-
relt. Uddannelsen skal umiddelbart være rettet mod job på
arbejdsmarkedet. Det kan f.eks. være tilbud om en erhvervs-
uddannelse efter lov om erhvervsuddannelser eller tilbud om
AMU-kurser efter lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Med hjemmel i lovens § 99, stk. 1, er der dog fastsat regler
om, at visse uddannelser ikke umiddelbart skal være rettet
mod arbejdsmarkedet. Det gælder bl.a. en række forbereden-
de og almene uddannelser.
Lovens § 91 omfatter tilbud om øvrig vejledning og opkva-
lificering i form af uddannelser og kurser, der ikke er omfat-
tet af § 90, korte vejlednings- og afklaringsforløb, særligt
tilrettelagte projekter og særligt tilrettelagte uddannelsesfor-
løb, herunder praktik under uddannelsesforløbet. De uddan-
nelser og kurser, som er omfattet af § 91, er bl.a. kurser hos
private udbydere og jobsøgningskurser.
Der var inden for puljen ikke begrænsninger for, hvilke
typer og antal af uddannelser omfattet af §§ 90 og 91, som
personen havde ret til. Retten til tilbud om uddannelse om-
fattede dermed alle typer af uddannelse, herunder uddannel-
ser rettet mod den grønne omstilling samt partsafklarede og
skræddersyede opkvalificeringsforløb. Dette gælder uanset,
om det er offentlige eller private udbydere i Danmark – og
uden noget prisloft.
Derimod omfattede retten ikke andre vejlednings- og opkva-
lificeringstilbud, f.eks. særligt tilrettelagte forløb, dvs. for-
løb som ikke kan anses for uddannelse.
Efter lovens § 97 b, stk. 8, er der dog hjemmel til at fast-
sætte regler ved bekendtgørelse om bl.a., at der inden for
puljen også kan gives visse andre tilbud om vejledning og
L 110 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovforslag, ligestillingsnotat, høringsnotat og høringssvar
2692757_0004.png
4
opkvalificering, herunder tilbud om jobsøgningskurser. Reg-
lerne er fastsat i bekendtgørelse nr. 2638 af 28. december
2021om ret til uddannelse for personer, der har arbejdet i
minkerhvervet eller følgeerhverv inden for en pulje i 2021
og 2022, og om administration m.v. af puljen. I bekendtgø-
relsen er det fastsat, at retten også omfattede tilbud om
jobsøgningskurser og realkompetencevurderinger.
Da personen efter loven havde ret til tilbud under puljen,
skulle jobcenteret ikke fortage en vurdering af, om f.eks.
tilbuddet var den rigtige indsats for at bringe den enkelte
tilbage til arbejdsmarkedet, eller om den pågældende havde
de nødvendige kompetencer til at gennemføre uddannelsen.
Personen skulle selv henvende sig om de uddannelser, som
personen ønskede at få bevilget under sin ret til tilbud
om uddannelser, men jobcenteret skulle i overensstemmelse
med de almindelige regler hjælpe og vejlede personer i mål-
gruppen om retten til tilbud. Personen havde ikke en ret over
for uddannelsesstederne. Personen skulle dermed opfylde de
almindelig betingelser for optagelse m.v. på uddannelsesin-
stitutioner og private uddannelsessteder m.v.
Retten til uddannelse var betinget af, at der var midler inden
for puljen til betaling af udgiften til uddannelsen. Dermed
var personens ret til tilbud om uddannelse begrænset af
puljen, dvs. at der på bevillingstidspunktet for tilbuddet om
uddannelse var midler inden for kommunens tilsagn/andel af
puljen.
Reglerne om fordeling af tilsagn/andel af puljen til kommu-
nerne er med hjemmel i lovens § 97 b, stk. 8, fastsat i
bekendtgørelse om ret til uddannelse for personer, der har
arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv inden for en pul-
je i 2021 og 2022, og om administration m.v. af puljen.
Efter lovens § 97 b, stk. 4, var tilbuddet frivilligt for per-
sonen, og personen er under tilbuddet fritaget fra pligten
til at deltage i andre tilbud, herunder tilbud som allerede
er påbegyndt. Personen kunne dermed sige nej til et tilbud
om uddannelse, og kunne undlade at påbegynde eller delta-
ge i tilbuddet og kan ligeledes ophøre med tilbuddet uden
sanktioner efter ydelsesreglerne i henholdsvis lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. for dagpengemodtagere, lov om
sygedagpenge for sygedagpengemodtagere og lov om aktiv
socialpolitik for de øvrige målgrupper.
Personen er under tilbuddet ligeledes fritaget fra pligten
efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv
socialpolitik til at være aktivt jobsøgende og stå til rådighed
for henvist arbejde, jf. § 97 b, stk. 5, i loven. Dermed er
personen fritaget for både at søge og tage job, herunder
dokumentere sine jobsøgningsaktiviteter i joblog, mens per-
sonen deltager i uddannelsen.
Efter lovens § 97 b, stk. 6, kan tilbuddet række ud over den
dato, hvortil personen er berettiget til den enkelte forsørgel-
sesydelse, og personen har ret til at fortsætte tilbuddet, hvis
personen ved ydelsesskift fortsat er omfattet af en målgrup-
pe i § 6. Tilbuddet fortsættes på den ydelse, som personen er
berettiget til efter ydelses- og målgruppeskift.
Dermed har personen mulighed for at kunne færdiggøre den
uddannelse, som personen er påbegyndt under puljen.
Retten til at fortsætte tilbuddet giver ikke ret til en forsør-
gelsesydelse. Det er således betingelserne for at modtage
ydelsen, der afgør, om en person har ret til ydelsen. Hvis
personen ikke har ret til en ydelse efter ydelseslovgivningen,
vil personen kunne færdiggøre uddannelsen på SU, hvis
personen har ret til det, eller som selvforsørgende, det vil
sige uden ydelse. Hvis personen får en uddannelsesaftale
med en arbejdsgiver, vil pågældende kunne fortsætte uddan-
nelsen som voksenlærling, hvis betingelserne herfor i øvrigt
er opfyldt.
Efter lovens § 97 b, stk. 7, finder reglerne i lovens §§ 53 og
95 om de overordnede betingelser for tilbud og om studie-
og erhvervskompetencegivende uddannelser ikke anvendel-
se for tilbud om uddannelse inden for puljen.
Jobcenteret kunne dermed ikke afvise tilbuddet ud fra en
vurdering om, at tilbuddet ikke var den hurtigste vej til varig
beskæftigelse, eller at betingelserne i lovens § 95 ikke var
opfyldt.
Lovens almindelige regler om bl.a. cv, cv-samtaler, tilmel-
ding som arbejdssøgende, jobsamtaler under kontaktforløbet
og opfølgningssamtaler, finder anvendelse for personen. Li-
geledes finder reglerne i lovens kapitel 26 og 27 om befor-
dringsgodtgørelse, hjælpemidler og mentor anvendelse for
tilbuddet.
Efter lovens § 97 a, stk. 8, fastsætter beskæftigelsesministe-
ren nærmere regler om målgruppen, tilbuddet om uddannel-
se og om, at der inden for puljen også kan gives visse andre
tilbud om vejledning og opkvalificering, herunder tilbud
om jobsøgningskurser. Beskæftigelsesministeren fastsætter
endvidere regler om udbetaling, administration, regnskab og
revision m.v. af tilskud under puljen.
Med hjemmel i bestemmelsen er der i bekendtgørelse om ret
til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet
eller følgeerhverv inden for en pulje i 2021 og 2022, og
om administration m.v. af puljen, fastsat regler om bl.a.
afgrænsning af følgeerhverv og uddannelse, om at der inden
for puljen kan gives tilbud om jobsøgningskurser og real-
kompetencevurderinger og om, at kommunerne med midler
fra puljen kan få dækket driftsudgifterne til køb af tilbud
efter § 97 b. Der er også fastsat regler om bl.a. administra-
tion af puljen herunder om afgivelse af tilsagn om midler til
kommunerne og regnskabsaflæggelse.
Efter lovens § 102, stk. 6, kan tilbud efter § 91 om øvrig vej-
ledning og opkvalificering ikke udgøre et ret- og pligttilbud
efter § 102, stk. 1.
Reglen herom trådte i kraft den 22. marts 2023, jf. lov
nr. 295 af 20. marts 2023 om ændring af lov om en aktiv
L 110 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovforslag, ligestillingsnotat, høringsnotat og høringssvar
2692757_0005.png
5
beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge og forskellige
andre love (Mere målrettede tilbud, udvidet mulighed for
samtaler over video eller telefon, forenkling af opfølgning i
skærpet tilsyn m.v.), som blev vedtaget af Folketinget den
14. marts 2023.
Det følger af lovens § 196 b, at inden for puljen refunderer
staten 100 pct. af kommunes udgifter til tilbud efter § 97 b,
herunder udgifter til et fortsat tilbud, hvis personen skifter
målgruppe.
Der er med hjemmel i § 62, stk. 10, og § 63, stk. 5, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. fastsat regler ved be-
kendtgørelse om, at dagpengemodtagere (medlemmer), som
deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, er fritaget fra pligten efter lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. til at være aktivt jobsøgen-
de og stå til rådighed for henvist arbejde, og desuden er
fritaget for at deltage i rådighedssamtaler og aktiviteter i ar-
bejdsløshedskassen, herunder selvbooking af rådighedssam-
taler med arbejdsløshedskassen. Der er også fastsat regler
ved bekendtgørelse om, at medlemmer, som deltager i et
uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats, ikke vil have pligt til at møde op til og deltage i
tilbuddet, og at de ikke vil have pligt til at deltage i andre
tilbud efter loven i den periode, hvor de deltager i et uddan-
nelsestilbud efter § 97 b. Der er endelig fastsat regler om, at
medlemmer, som deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke vil kunne blive
sanktioneret for afslag på eller ophør i tilbuddet. Det samme
vil gælde for andre tilbud efter loven i den periode, hvor de
deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b. Det er fortsat
en betingelse for udbetaling af dagpenge, at medlemmet i
øvrigt opfylder de almindelige betingelser for ret til dagpen-
ge.
Der er med hjemmel i § 10, stk. 2, i lov om sygedagpenge
fastsat regler ved bekendtgørelse om, at når en sygemeldt,
der har arbejdet i minkerhvervet eller et følgeerhverv, benyt-
ter sig af retten til at få et tilbud efter § 97 b i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats eller overgår fra dagpenge til
sygedagpenge og deltager i et uddannelsestilbud efter § 97
b, vil tilbuddet komme til at indgå i opfølgningen. Da delta-
gelse i evt. erhvervsmæssig uddannelse dermed vil ske efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats som led i kommunens
opfølgningsindsats, vil der kunne udbetales sygedagpenge,
selvom personen deltager i erhvervsmæssig uddannelse, idet
kommunen fastsætter det ugentlige timetal, som personen
kan deltage i undervisning med og alligevel modtage syge-
dagpenge, ud fra en konkret vurdering i den enkelte sag. Der
er endvidere fastsat regler om, at den sygemeldte ikke vil
have pligt til at deltage i andre tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats som led i opfølgningen i den periode,
hvor personen deltager i uddannelsestilbuddet. Det vil fort-
sat være en betingelse for udbetaling af sygedagpenge, at
personen opfylder sygedagpengelovens betingelser. Det vil
sige, at sygedagpengene skal ophøre, hvis personen ikke
længere er uarbejdsdygtig efter § 7, og at personen skal
medvirke til sagens oplysning.
Der er med hjemmel i § 13 c i lov om aktiv socialpolitik
fastsat regler ved bekendtgørelse om, at personer, der del-
tager i uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som modtager eller overgår til
at modtage uddannelseshjælp, kontanthjælp eller overgangs-
ydelse (uden for introduktionsprogrammet) ikke har pligt
til at opfylde deres rådighedsforpligtelse ved at tage imod
sådanne uddannelsestilbud, og at personerne vil kunne ude-
blive fra eller ophøre i tilbuddet uden ydelsesmæssige kon-
sekvenser. Der er videre fastsat regler om, at personer, der
deltager i uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en ak-
tiv beskæftigelsesindsats, og som modtager eller overgår til
at modtage uddannelseshjælp, kontanthjælp eller overgang-
ydelse (uden for introduktionsprogrammet), ikke skal være
aktivt jobsøgende og stå til rådighed for henvist arbejde
efter lov om aktiv socialpolitik. Det vil således ikke have
ydelsesmæssige konsekvenser for personerne, hvis de, mens
de deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, afviser henvist arbejde eller ik-
ke er aktivt jobsøgende. Det er fortsat en betingelse for ud-
betaling af uddannelseshjælp, kontanthjælp eller overgangs-
ydelse (uden for introduktionsprogrammet), at personen i
øvrigt opfylder de almindelige betingelser for ret til ydelsen
i lov om aktiv socialpolitik.
Der er med hjemmel i §§ 69, 69 k og 75 i lov om aktiv
socialpolitik fastsat regler ved bekendtgørelse om, at per-
soner, der modtager ressourceforløbsydelse under ressource-
forløb eller jobafklaringsforløb og personer, der modtager
ledighedsydelse, og som er omfattet af § 97 b i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke har pligt til at opfylde
deres rådighedsforpligtelse ved at tage imod eller deltage
i tilbud omfattet af § 97 b, og at personerne vil kunne
udeblive fra eller ophøre i tilbud efter § 97 b uden ydelses-
mæssige konsekvenser. Der er videre fastsat regler om, at
personer, der modtager ressourceforløbsydelse, ikke skal stå
til rådighed for henvist arbejde, og at personer, der modtager
ledighedsydelse, ikke skal stå til rådighed for tilbud om
et rimeligt fleksjob og ikke skal være aktivt jobsøgende
under tilbuddet. Det vil således ikke have ydelsesmæssige
konsekvenser for personerne, hvis de, mens de deltager i et
tilbud efter § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
afviser henvist arbejde, ikke tager imod et rimeligt tilbud om
fleksjob eller ikke er aktivt jobsøgende.
3.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Beskæftigelsesministeriet er på baggrund af henvendelser til
ministeriet blevet opmærksom på, at en del personer, der
har arbejdet i mink- og følgeerhvervet, først bliver ledige i
2023, og dermed ikke vil kunne få ret til uddannelse under
puljen.
Beskæftigelsesministeriet vurderer på denne baggrund, at
det er hensigtsmæssigt, at ordningen med ret til tilbud om
uddannelse inden for en pulje genindføres i 2023, så ordnin-
gen gælder i perioden fra og med den 1. juni 2023 og til
udgangen af 2023.
L 110 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovforslag, ligestillingsnotat, høringsnotat og høringssvar
2692757_0006.png
6
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at den midlertidige ordning i § 97 b i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, genindføres, så personer
omfattet af en af målgrupperne i § 97 b, stk. 1 nr. 1-5,
der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv i den
periode, der fremgår af § 97 b, stk. 3, inden for en pulje
fortsat har ret til tilbud om uddannelse omfattet af §§ 90 og
91, i perioden fra og med den 1. juni 2023 til og med den
31. december 2023. Tilbuddet skal være bevilget senest den
31. december 2023 og skal påbegyndes inden den 1. april
2024.
Dermed vil dagpengemodtagere, kontanthjælps- og uddan-
nelseshjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodtagere uden
for introduktionsprogrammet, sygedagpengemodtagere og
personer i jobafklaringsforløb, som ikke er i et ansættel-
sesforhold eller driver selvstændig virksomhed, personer
i ressourceforløb, ledighedsydelsesmodtagere, revalidender,
førtidspensionister, selvforsørgende ledige samt unge under
18 år med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfrem-
mende indsats, som har arbejdet i minkerhvervet eller følge-
erhverv, fra og med 1. juni 2023 og i resten af 2023 have ret
til tilbud om uddannelse inden for en pulje, hvis betingelser-
ne i øvrigt er opfyldt.
Personen skal have arbejdet i minkerhvervet eller følgeer-
hverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1. januar
2020 til og med den 22. marts 2021, og personen skal på
tro og love erklære, at personen har arbejdet i et af disse
erhverv i hele eller dele af perioden.
Det foreslås, at personen vil have ret til alle typer af uddan-
nelse samt realkompetencevurderinger og jobsøgningskur-
ser, og at der er ret til flere uddannelser.
Det foreslås dog, at der fremover skal gælde et prisloft for
uddannelser m.v. under puljen.
Det foreslås således, at der for den enkelte samlede uddan-
nelse, der bevilges som tilbud under puljen, gælder et pris-
loft på 600.000 kr. eksklusive moms. Det betyder, at den
enkelte uddannelse m.v., som jobcenteret bevilger som til-
bud til en person, højst må have en pris på 600.000 kr.
eksklusive moms.
Prisloftet er fastsat således, at det forventes at kunne rumme
uddannelser, som udbydes med hjemmel i lov under Bør-
ne- og Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet, f. eks. AMU-kurser, erhvervsuddannelser
og videregående uddannelser.
Prisloftet betyder, at meget dyre uddannelser, kursusforløb
og kurser fremover ikke kan bevilges som tilbud under pul-
jen, og at personen dermed ikke har ret til tilbud om disse
forløb.
Med prisloftet sikres det, at personer inden for puljen fortsat
har ret til langt de fleste uddannelser – både offentlige og
private, men at der er en begrænsning i forhold til meget
dyre uddannelser.
Med forslaget vil både personer, der er blevet ledige i 2021,
2022 og i 2023, og som har arbejdet i mink- eller følgeer-
hvervet i perioden den 1. januar 2020 til og med den 22.
marts 2021, kunne få tilbud om og påbegynde uddannelser
inden for prisloftet under puljen.
Det foreslås endelig, at et tilbud efter § 97 b, stk. 1, som er
omfattet af lovens § 91 om øvrig vejledning og opkvalifice-
ring, fortsat kan udgøre et ret- og pligttilbud.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovændringen ved
lov nr. 295 af 20. marts 2023 – Lov om ændring af lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge,
og forskellige andre love (Mere målrettede tilbud, udvidet
mulighed for samtaler over video eller telefon, forenkling af
opfølgning i skærpet tilsyn m.v.), som trådte i kraft den 22.
marts 2023, hvorefter tilbud efter § 91 om øvrig vejledning
og opkvalificering ikke kan udgøre et ret- og pligttilbud
efter § 102, stk. 1.
Med forslaget fremgår det klart af § 97 b, at alle tilbud om
uddannelse m.v., som er bevilget efter § 97 b, stk. 1, fortsat
kan udgøre ret- og pligttilbud efter lovens § 102, stk. 1.
Retten til uddannelse er fortsat betinget af, at der er midler
inden for puljen til betaling af udgiften til uddannelsen. Der-
med er personens ret til tilbud om uddannelse begrænset af
puljen, dvs. at der på bevillingstidspunktet for tilbuddet om
uddannelse er midler inden for kommunens tilsagn/andel af
puljen.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat
anvendelse. Det gælder f.eks. følgende regler og betingelser:
– Definition af følgeerhverv.
– Tilbuddet er frivilligt for personen, og går forud for
andre tilbud.
– Personen er fritaget for pligten til at være aktivt jobsø-
gende og stå til rådighed for henvist arbejde under ud-
dannelsen.
– Personer, der ikke har ret til forsørgelsesydelse efter
ydelsesreglerne, har med retten til uddannelse ikke en
ret til en forsørgelsesydelse. Det gælder f.eks. ledige
selvforsørgende.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen ovenfor i pkt. 3.1.1.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Forslaget skønnes samlet at medføre statslige merudgifter på
10,0 mio. kr. i 2023.
Med lov nr. 466 af 20. marts 2021 blev puljen til uddannelse
til personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeer-
hverv oprettet med en bevilling på 50,0 mio. kr. Med lov nr.
2588 af 28. december 2021 blev puljen forlænget til udgan-
gen af 2022 med en bevilling på 15,0 mio. kr. Det foreslås at
L 110 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovforslag, ligestillingsnotat, høringsnotat og høringssvar
2692757_0007.png
7
overføre 10,0 mio. kr. fra § 17.19.79.15 Reserve vedrørende
digitale samtaler i Nytænkning af beskæftigelsesindsatsen
til puljen i 2023, således at kommunerne kan igangsætte
nye uddannelsesforløb, som skal være bevilget senest den
31. december 2023 og uddannelsen påbegyndt inden den
1. april 2024. Finanslovsteknisk vil reserven på lov om
tillægsbevilling for 2023 nedskrives med 10,0 mio. kr. og
tilsvarende optages bevilling på 10,0 mio. kr. på underkonto
§ 17.46.45.50 Pulje til uddannelse af ledige, der har arbejdet
i minkerhverv eller følgeerhverv.
Til puljen er tilknyttet tekstanmærkning 115, der bemyndi-
ger beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler for bevil-
lingens anvendelse, herunder for ydelse af tilskud, regnskab
og revision samt om tilbagebetaling, endelighed og afvis-
ning af ansøgninger.
Endvidere er puljen tilknyttet en særlig bevillingsbestem-
melse BV 2.2.11, hvorefter tilskud kan gives som tilsagn
samt BV 2.10.5, hvorefter der gives adgang til at overføre
op til 0,3 mio. kr. til § 17.41.01. Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekruttering til administration af ordningen. Heraf
kan op til 2/3 anvendes til lønsum. Overførslen foreslås at
ske ved en intern statslig overførsel.
Der vil ikke være kommunale udgifter forbundet med forsla-
get.
Følgende principper for digitaliseringsklar lovgivning er re-
levante for lovforslaget: 1. Enkle og klare regler, 2. Digi-
tal kommunikation, 4. Sammenhæng på tværs – ensartede
begreber og genbrug af data, 5. Tryg og sikker datahåndte-
ring, 6. Anvendelse af offentlig infrastruktur. Lovforslagets
indhold understøtter muligheden for digital administration
under hensyntagen til borgernes data- og retssikkerhed og
sikrer, at udbetaling af ydelser fortsat kan ske digitalt og un-
der hensyntagen til borgernes retssikkerhed og ved brug af
de it-systemer, som Udbetaling Danmark og arbejdsløsheds-
kasserne allerede har i anvendelse. Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekrutterings puljeadministration og udbetaling
af tilskud sker også digitalt mellem staten og kommuner-
ne. Ved udarbejdelse af lovforslaget, er der taget højde for
at anvende den eksisterende offentlige it-infrastruktur, og at
behandlingen af borgernes oplysninger kan finde sted inden
for rammerne af databeskyttelsesreglerne.
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovforsla-
get skal forhandles med de kommunale parter. Forslaget
medfører ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen miljø- og naturmæssige kon-
sekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. september
2022 til den 29. september 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Tillægs-
pension, ASE, BDO Danmark, Bedre Psykiatri, Beskæfti-
gelsesrådet, Business Danmark, Cabi, Danmarks Frie Fag-
forening, Dansk handicapforbund, Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Danske A-kasser, Danske Erhvervsakademier, Dan-
ske Erhvervsskoler og Gymnasier, Danske Handicaporga-
nisationer, Danske Patienter, Danske Professionshøjskoler,
Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentordning på Handica-
pområdet, Det Centrale Handicapråd, Erhvervsstyrelsen,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finans-
tilsynet, Foreningen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmar-
kedschefer i Danmark, Forhandlingsfællesskabet, Forsikring
& Pension, Frie, Funktionærer, Frivilligrådet, FSR – danske
revisorer, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes
Landsforening, Kristelig Fagbevægelse, LAFS – Landsfor-
eningen af fleks- og skånejobbere, Landsforeningen af før-
tidspensionister, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rå-
det for Socialt Udsatte, SIND, Udbetaling Danmark, 3F
Industri Vestegnen og Kopenhagen Fur.
I perioden fra den 16. marts 2023 til den 22. marts 2023 har
et udkast til lovforslag med ændret ikrafttræden og tilføjet
prisloft været sendt i høring hos ovenfor nævnte myndighe-
der og organisationer m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgif-
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
»Ingen«)
anfør »Ingen«)
L 110 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovforslag, ligestillingsnotat, høringsnotat og høringssvar
2692757_0008.png
8
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Staten:
2022: 0,0 mio. kr.
2023: 0,0 mio. kr.
2024: 0,0 mio. kr.
2025: 0,0 mio. kr.
Kommunerne:
Ingen
Regioner:
Ingen
Staten:
2022: 10,0 mio. kr.
2023: 0,0 mio. kr.
2024: 0,0 mio. kr.
2025: 0,0 mio. kr.
Kommunerne:
Ingen
Regioner:
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, Ingen af betydning
Ingen af betydning
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
Ingen
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er-
Ingen
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor- Ingen
Ingen
gerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Er i strid med de fem principper for
Ja
Nej
implementering af erhvervsrettet EU-re-
gulering/ Går videre end minimumskrav
X
i EU-regulering (sæt X)
forløb, ledighedsydelsesmodtagere, revalidender, førtidspen-
sionister, selvforsørgende ledige samt unge under 18 år med
behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmende ind-
sats.
Efter lovens § 97 b, stk. 3, skulle personen have arbejdet
i minkerhvervet eller følgeerhverv i hele eller dele af perio-
den fra og med den 1. januar 2020 til og med den 22.
marts 2021, og personen skulle på tro og love erklære, at
personen havde arbejdet i et af disse erhverv i hele eller dele
af perioden.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt.
3.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at i
§ 97 b, stk. 1,
ændres periodeangivelsen:
perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med den 31.
december 2022, til periodeangivelsen: perioden fra og med
den 1. juni 2023 til og med den 31. december 2023.
Forslaget betyder, at den midlertidige ordning med ret til
tilbud om uddannelsen inden for en pulje efter lovens § 97
b, genindføres for perioden fra 1. juni og i resten af 2023,
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 97 b, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
havde personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følge-
erhverv, jf. stk. 3, inden for en pulje og i perioden fra og
med den 23. marts 2021 til og med den 31. december 2022,
ret til tilbud om uddannelse, som er omfattet af lovens §§ 90
og 91, hvis personen var omfattet af en af målgrupperne i
bestemmelsen.
Målgruppen, der kunne få tilbud om uddannelse efter § 97
b var dagpengemodtagere, kontanthjælps- og uddannelses-
hjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodtagere uden for in-
troduktionsprogrammet, sygedagpengemodtagere og person-
er i jobafklaringsforløb, som ikke er i et ansættelsesforhold
eller driver selvstændig virksomhed, personer i ressource-
L 110 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovforslag, ligestillingsnotat, høringsnotat og høringssvar
2692757_0009.png
9
så personer omfattet af målgruppen i perioden fra og med
den 1. juni 2023 til og med den 31. december 2023 har ret
til tilbud om uddannelse efter bestemmelsen, hvis de øvrige
betingelser for tilbuddet er opfyldt. Dermed vil målgruppen
i resten af 2023 have ret til tilbud om uddannelse under
puljen efter lovens § 97 a.
Retten til tilbud om uddannelse vil fortsat være betinget af,
at der er midler inden for puljen til betaling af udgiften
til uddannelsen. Dermed vil personens ret til tilbud om ud-
dannelse være begrænset af puljen, dvs. at der på bevillings-
tidspunktet for tilbuddet om uddannelse er midler inden for
kommunens tilsagn/andel af puljen.
Med forslaget vil flere personer, som har arbejdet i minker-
hvervet eller følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra
og med den 1. januar 2020 til og med den 22. marts 2021,
kunne få tilbud om uddannelse inden for puljen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 2
Efter § 97 b, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
skulle et tilbud om uddannelse under puljen i § 97 b være
bevilget senest den 31. december 2022 og skulle påbegyn-
des inden den 1. april 2023.
Dermed skulle jobcenteret senest den 31. december 2022
have givet tilbuddet om uddannelse til personen, og perso-
nen skulle senest den 31. marts 2023 være begyndt på til-
buddet.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt.
3.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at
§ 97 b, stk. 2,
nyaffattes, så det fremgår, at
tilbuddet skal være bevilget senest den 31. december 2023
og skal påbegyndes inden den 1. april 2024.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget i nr. 1, om
at genindføre den midlertidige ordning med ret til tilbud om
uddannelse inden for en pulje efter lovens § 97 b, så retten
gælder fra og med den 1. juni 2023 og i resten af 2023.
Forslaget betyder, at datoerne for, hvornår et tilbud om ud-
dannelse under ordningen med ret til tilbud om uddannelsen
inden for en pulje, senest skal være bevilget og påbegyndt
forlænges med ét år, så personer omfattet af målgruppen
kan få bevilget tilbud om uddannelse til og med den 31.
december 2023 og kan påbegynde tilbuddet til og med den
31. marts 2024, hvis de øvrige betingelser for tilbuddet er
opfyldt.
Retten til tilbud om uddannelse vil fortsat være betinget af,
at der er midler inden for puljen til betaling af udgiften
til uddannelsen. Dermed vil personens ret til tilbud om ud-
dannelse være begrænset af puljen, dvs. at der på bevillings-
tidspunktet for tilbuddet om uddannelse er midler inden for
kommunens tilsagn/andel af puljen.
Med forslaget vil flere personer, som har arbejdet i minker-
hvervet eller følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra og
med den 1. januar 2020 til og med den 22. marts 2021, kun-
ne få og påbegynde tilbud om uddannelse inden for puljen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 3
Efter § 97 b, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
havde personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følge-
erhverv, inden for en pulje og i perioden fra og med den
23. marts 2021 til og med den 31. december 2022, ret til
tilbud om uddannelse, som er omfattet af lovens §§ 90 og
91, hvis personen var omfattet af en af de målgrupper, som
fremgår af bestemmelsens nr. 1-5. Betingelserne for arbejdet
i minkerhvervet eller følgeerhverv fremgår af lovens § 97,
stk. 3.
Efter lovens § 97 b, stk. 1, havde personer, som var i mål-
gruppen, og som har arbejdet i mink- eller følgeerhverv, jf.
stk. 3, ret til uddannelser omfattet af lovens § 90 og 91,
og der var inden for puljen ingen begrænsninger for, hvilke
typer og antal af uddannelser, som personen har ret til.
Retten til tilbud om uddannelse omfattede dermed alle typer
af uddannelse, herunder uddannelser rettet mod den grønne
omstilling samt partsafklarede og skræddersyede opkvalifi-
ceringsforløb og uanset, om det er offentlige eller private
udbydere i Danmark – og uden noget prisloft.
Retten til tilbud omfattede ikke andre vejlednings- og op-
kvalificeringstilbud, f.eks. særligt tilrettelagte forløb, dvs.
forløb som ikke kan anses for uddannelse. Der er dog med
hjemmel i § 97, stk. 8, fastsat regler om, at der også var ret
til tilbud om jobsøgningskurser. Reglerne herom er fastsat i
bekendtgørelse om ret til uddannelse for personer, der har
arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv inden for en pul-
je i 2021 og 2022, og om administration m.v. af puljen.
Retten til tilbud om uddannelse var betinget af, at der var
midler inden for puljen til betaling af udgiften til uddan-
nelsen. Dermed var personens ret til tilbud om uddannelse
begrænset af puljen, dvs. at der på bevillingstidspunktet for
tilbuddet om uddannelse var midler inden for kommunens
tilsagn/andel af puljen.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt.
3.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i
§ 97 b,
efter stk. 3, indsættes som nyt
stk. 4, at kursusprisen for den samlede uddannelse efter stk.
1, ikke må overstige et prisloft på 600.000 kr. eksklusive
moms.
Det foreslås dermed – som noget nyt – at der fremover skal
gælde et prisloft for uddannelser under puljen.
Det foreslås således, at der fremover skal gælde et prisloft
på 600.000 kr. eksklusive moms for den enkelte samlede
L 110 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovforslag, ligestillingsnotat, høringsnotat og høringssvar
2692757_0010.png
10
uddannelse, der bevilges som tilbud under puljen. Det bety-
der, at den enkelte uddannelse, det enkelte kursusforløb eller
kursus, som jobcenteret bevilger til en person, højst må have
en pris på 600.000 kr. eksklusive moms.
Prisloftet er fastsat således, at det forventes at kunne rumme
uddannelser, som udbydes med hjemmel i lov under Bør-
ne- og Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet, f.eks. AMU-kurser, erhvervsuddannelser
og videregående uddannelser. Dermed forventes prisen for
disse uddannelser at ligge under prisloftet.
Personen vil fortsat have ret til alle typer og antal af ud-
dannelser og kurser, realkompetencevurderinger og jobsøg-
ningskurser, men der vil gælde et prisloft for den enkelte
uddannelse, det enkelte kursusforløb eller kursus, som job-
centeret bevilger.
Prisloftet betyder, at meget dyre uddannelser, kursusforløb
og kurser fremover ikke kan bevilges som tilbud under pul-
jen, og at personen dermed ikke har ret til tilbud om disse
uddannelser og kurser.
Med forslaget sikres det, at personer inden for puljen fortsat
har ret til langt de fleste uddannelser – både offentlige og
private, men at der er en begrænsning i forhold til meget
dyre uddannelser.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat
anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 4
Ved lov nr. 295 af 20. marts 2023 – Lov om ændring af lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge,
og forskellige andre love (Mere målrettede tilbud, udvidet
mulighed for samtaler over video eller telefon, forenkling
af opfølgning i skærpet tilsyn m.v.), som blev vedtaget af
Folketinget den 14. marts 2023, er det i § 102, stk. 6, i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats fastsat, at tilbud efter § 91
om øvrig vejledning og opkvalificering ikke kan udgøre et
ret- og pligttilbud efter § 102, stk. 1. Reglen trådte i kraft
den 22. marts 2023.
Tilbud efter § 97 b, stk. 1, til personer, der har arbejdet
i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje, kan
være tilbud om uddannelse mv. omfattet af lovens §§ 90 og
91. Tilbuddene bevilges efter § 97, stk. 1.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret om tilbud under
puljen henvises til pkt. 3.1.1 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
På baggrund af lovændringen foreslås det i § 97 b i loven, at
et tilbud efter § 97 b, stk. 1, som er omfattet af lovens § 91
om øvrig vejledning og opkvalificering, kan udgøre et ret-
og pligttilbud.
Det foreslås således, at der i
§ 97 b, stk. 7,
som bliver
stk. 8,
indsættes et nyt
2. pkt.,
om, at et tilbud efter stk. 1, som er
omfattet af § 91, uanset § 102, stk. 6, kan udgøre et ret- og
pligttilbud efter § 102, stk. 1.
Dermed fremgår det klart af § 97 b, at alle tilbud om uddan-
nelse m.v., som er bevilget efter § 97 b, stk. 1, fortsat kan
udgøre ret- og pligttilbud efter lovens § 102, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juni 2023.
Da lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for disse
dele af riget, vil dette lovforslag heller ikke gælde for Færø-
erne og Grønland.
L 110 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovforslag, ligestillingsnotat, høringsnotat og høringssvar
2692757_0011.png
11
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 701 af 22. maj 2022, som ændret ved § 3 i lov nr. 875
af 21. juni 2022, § 6 i lov nr. 879 af 21. juni 2022 og § 1 i
lov nr. 295 af 20. marts 2023, foretages følgende ændringer:
§ 97 b.
Inden for en pulje og i perioden fra og med den 23.
marts 2021 til og med den 31. december 2022 har personer,
der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, jf. stk.
3, ret til tilbud om uddannelse omfattet af §§ 90 og 91, hvis
personen er omfattet af en af følgende målgrupper:
1) § 6, nr. 1-5.
2) § 6, nr. 6 og 7, og ikke er i et ansættelsesforhold eller
driver selvstændig virksomhed.
3) § 6, nr. 8.
4) § 6, nr. 9, og modtager ledighedsydelse.
5) § 6, nr. 10-13.
Stk. 2-8….
§ 97 b.
Stk. 1….
Stk. 2.
Tilbuddet skal være bevilget senest den 31. december
2022 og skal påbegyndes inden den 1. april 2023.
§ 97 b.
Stk. 1-2….
Stk. 3.
Personen skal have arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1.
januar 2020 til og med den 22. marts 2021. Personen skal
på tro og love erklære at have arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv i hele eller dele af perioden.
Stk. 4-8….
§ 97 b.
Stk. 1-6….
4.
I
§ 97 b, stk. 7,
der bliver stk. 8, indsættes som
2. pkt.:
»Et tilbud efter stk. 1, som er omfattet af § 91, kan uanset §
102, stk. 6, udgøre et ret- og pligttilbud efter § 102, stk. 1.«
3.
I
§ 97 b,
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Kursusprisen for den samlede uddannelse efter stk.
1, må ikke overstige et prisloft på 600.000 kr. eksklusive
moms.«
Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9.
2.
§ 97 b, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Tilbuddet skal være bevilget senest den 31. decem-
ber 2023 og skal påbegyndes inden den 1. april 2024.«
1.
I
§ 97 b, stk. 1,
ændres »perioden fra og med den 23.
marts 2021 til og med den 31. december 2022« til: » perio-
den fra og med den 1. juni 2023 til og med den 31. decem-
ber 2023«.
L 110 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovforslag, ligestillingsnotat, høringsnotat og høringssvar
2692757_0012.png
12
Stk. 7.
Reglerne i §§ 53 og 95 om de overordnede betingel-
ser for tilbud og om studie- og erhvervskompetencegivende
uddannelser finder ikke anvendelse.
Stk. 8....