Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 109
Offentligt
2700840_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på L 109
spørgsmål 1
I brev af 2. maj 2023 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD)
stillet mig følgende spørgsmål:
L 109
spørgsmål 1:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder kommunerne har for at
bruge de frigjorte midler fra en kortere skoledag i fritidstilbuddene? Der
henvises bl.a. til den
del af BUPL’s høringssvar, som vedrører dette, og
som ministeren ligeledes bedes kommentere på.
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at intentionen med at afsætte tid til under-
støttende undervisning var at sikre mulighed for, at den fagopdelte un-
dervisning kunne tilrettelægges på nye og bedre måder, fx ved at skabe
bedre forudsætninger for at arbejde med praktiske og anvendelsesorien-
terede undervisningsformer.
Den nuværende model, hvor der stilles krav om, at ressourcerne skal
blive i undervisningen, hvis skolerne vælger at afkorte skoledagen, ligger
derfor i tråd med ambitionen om at styrke kvaliteten af undervisningen.
De frigivne ressourcer vil således ikke kunne overføres til et eventuelt fri-
tidstilbud, som eleverne måtte være indskrevet i, og medgå til finansie-
ring af den øgede åbningstid. Dette gælder også fsva. de øvrige bestem-
melser i folkeskoleloven om muligheden for at afkorte skoleugen, jf. fol-
keskolelovens § 16 b og § 16 d.
Kommunerne skal selv tilvejebringe den nødvendige finansiering, hvis de
træffer beslutning om at afkorte skoleugens længde, og der derved opstår
et øget pasningsbehov. Det er op til kommunalbestyrelsen at vurdere
omfanget af den nødvendige finansiering.
Jeg kan i forlængelse heraf bemærke, at forslaget er en 1:1 videreførelse
af den gældende mulighed for afkortning af skoleugens længde, som
3. maj 2023
Sagsnr.: 23/08562
L 109 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke muligheder kommunerne har for at bruge de frigjorte midler fra en kortere skoledag i fritidstilbuddene, jf. bl.a. BUPL's høringssvar
kommunerne og skolerne kender og har administreret efter de seneste to
skoleår. Hertil kommer, at det er op til de enkelte kommuner at vurdere,
om de vil benytte muligheden for at afkorte skoleugen. Kommunerne
kan, men skal altså ikke benytte muligheden for at afkorte skoleugens
længde.
Når der skal findes en permanent løsning på muligheden for afkortning
af skoleugen, vil jeg drøfte med folkeskoleforligskredsen, hvilke rammer
der skal gælde.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2