Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 107 Bilag 1
Offentligt
2688935_0001.png
2. ordførernotat vedrørende forslag til lov om ændring
af lov for Grønland om kapitalkrav og tilsynsmæssige
krav for kreditinstitutter og investeringsselskaber
1. Indledning
Hensigten med det foreliggende udkast til lov for Grønland om kapitalkrav
og tilsynsmæssige krav for kreditinstitutter og investeringsselskaber er at
sikre, at de samme regler for de finansielle institutter vil gælde i Grønland
som i Danmark og EU. Med lovændringen styrkes kreditinstitutternes ro-
busthed og den finansielle stabilitet øges samtidig med, at reglerne under-
støtter kreditformidling, vækst og beskæftigelse.
Lovforslaget har været i offentlig høring i Grønland sammen med anord-
ning om ikrafttræden for Grønland af visse bestemmelser i forskellige love
om ændring af lov om finansiel virksomhed. Anordningen har til formål at
opdatere lov om finansiel virksomhed, som er sat i kraft for Grønland ved
anordning om lov om finansiel virksomhed nr. 838 af 14. august 2012, som
senest ændret ved anordning nr. 1096 af 29. juni 2022.
Lovforslagets har været i offentlig høring fra den 15. december 2022 til
den 19. januar 2023.
2. Bemærkninger til konkrete emner
2.1. Spørgsmål fra GrønlandsBANKEN
GrønlandsBANKEN har bedt om at få bekræftet, at forslaget forventes at
få virkning for regnskabsåret 2023, da spørgsmålet er væsentlig for ban-
kens aflæggelse af årsrapport.
Regnskabsbekendtgørelsen omhandler ikke reglerne fra lov om ændring af
lov for Grønland om kapitalkrav og tilsynsmæssige krav for kreditinstitut-
ter og investeringsselskaber (CRR2). Der skal dog foretages en kapitalop-
gørelse. Kapitalopgørelsen skal indgå i halv- og helårlig rapportering.
GrønlandsBANKEN skal anvende de regler for kapitalopgørelse, der er
gældende på det tidspunkt, hvor rapporteringen skal ske.
Det er forventningen, at lov om ændring af lov for Grønland om kapital-
krav og tilsynsmæssige krav for kreditinstitutter og investeringsselskaber
og anordningen af ændringerne i lov om finansiel virksomhed for Grønland
kan træde i kraft den 1. juli 2023.
Dette vil bevirke, at regelgrundlaget for GrønlandsBANKENs rapportering
vil være det samme både for bankens halv- og helårsrapport i 2023.
3. april 2023
L 107 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2/2
GrønlandsBANKEN har oplyst, at de på baggrund af ovenstående afkla-
ring ikke har bemærkninger til lovforslaget.
2.2. Bemærkning fra Departementet for Udenrigsanliggender, Er-
hverv og Handel
Departementet for Udenrigsanliggender, Erhverv og Handel har bemærket,
at rapporteringskravene til kreditinstitutterne vil stige som følge af CRR-
II lovforslaget, men Departementet finder det også rimeligt og antager, at
de professionelle aktører er fortrolige med håndteringen af de nye krav.
Departementet for Udenrigsanliggender, Erhverv og Handel finder det des-
uden positivt, hvis de finansielle institutter i Grønland med et sammenlig-
neligt lovgrundlag med EU-landene kan få nemmere adgang til kapital.
3. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Formandens Departement, Departementet for Udenrigsanliggender, Er-
hverv og Handel, GrønlandsBANKEN, BankNordik, SIK, GE, Grønlands
Erhverv, SISA, NUSUKA, Avannaata Kommunia, Kommuneqarfik Ser-
mersooq, Kommune Qeqertalik, Qeqqata Kommunia, Kommune Kujal-
leq.
Lovforslaget har ikke været sendt i høring i Danmark, da lovforslaget ikke
finder anvendelse for Danmark.
4. Oversigt over organisationer, myndigheder m.v. som har haft be-
mærkninger med indhold
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger med
indhold:
GrønlandsBANKEN
Departementet for Udenrigsanliggender, Erhverv og Handel