Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 61
Offentligt
2715738_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 22. maj 2023 har udvalget efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD) m.fl.
stillet mig følgende spørgsmål:
B 61 spørgsmål 2
Det fremgik af debatten under 1. behandlingen af forslaget, samt af ministerens
svar på UFU alm. del spørgsmål 62, at det ikke kan lægges til grund, at de stude-
rende vil arbejde mere ved en yderligere forhøjelse
eller afskaffelse
af SU-fri-
beløbsgrænsen, og at der dermed ikke kan forventes et øget arbejdsudbud som
følge af forslaget. Anerkender ministeren, at den vurdering baserer sig på en bety-
delig usikkerhed? Og for så vidt angår studerende, der f.eks. arbejder i brancher,
hvor lønnen hurtigt overstiger fribeløbsgrænsen, eller hvor den studerendes alder
og livssituation
tilskriver et behov for en øget indtægt ved siden af SU’en, er mini-
steren da ikke enig i, at en afskaffelse af beløbsgrænsen kunne skabe et øget inci-
tament for de studerende til at arbejde ekstra ved siden af studierne?
26. maj 2023
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
401878
Svar
Det kan ikke umiddelbart lægges til grund, at uddannelsessøgende vil arbejde
mere ved en afskaffelse af SU-fribeløbsgrænsen, når f.eks. de studerende på vi-
deregående uddannelser allerede kan tjene 18.412 kr. om måneden ved siden af
deres SU. Det skal også ses i lyset af, at det er en betingelse for at få SU, at man
er studieaktiv, hvilket forventes at sætte en naturlig grænse for, hvor meget ar-
bejde det er muligt at påtage sig ved siden af sit studie.
Hensigten bag SU-systemet er, at det ikke er økonomien, der skal begrænse de
unges muligheder for at få den uddannelse, som lysten og evnerne rækker til. Li-
gesom hensigten også er, at det skal være muligt at begrænse nødvendigheden
af erhvervsarbejde under uddannelsen til et sådant omfang, at det ikke virker
hæmmende på studieaktiviteten i uddannelsesperioden. Det har derimod ikke væ-
ret hensigten med SU-systemet, at det skulle danne forsørgelsesgrundlag for den
gruppe af borgere, som allerede har en indkomst svarende til et fuldtidsarbejde,
der varetages på baggrund af en allerede opnået erhvervskompetencegivende ud-
dannelse. Det, synes jeg også, er rimeligt.
Side 1/2
B 61 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, at en afskaffelse af beløbsgrænsen kunne skabe et øget incitament for de studerende til at arbejde ekstra ved siden af studierne
2715738_0002.png
Det bemærkes også, at en afskaffelse af fribeløbsgrænsen vil være forbundet med
en risiko for proforma indskrivninger, hvor personer, tilmelder sig uddannelser med
det incitament at modtage SU ved siden af deres arbejde.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2