Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 18
Offentligt
2718326_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på B 18 – spørgsmål 1
I brev af 12. maj 2023 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD)
stillet mig følgende spørgsmål:
B 18 – spørgsmål 1:
Ministeren oplyste ved 1. behandlingen, at det er vurderingen, at en ved-
tagelse af beslutningsforslaget ikke vil fjerne sikkerhedsrisikoen ved at
undervise i Muhammedkrisen for den enkelte lærer. Vil ministeren i den
forbindelse oversende den vurdering, der henvises til og samtidig rede-
gøre for, hvorfor samtlige partier i Folketinget ikke er blevet gjort be-
kendt med denne? Der henvises desuden til artiklen ”Venstre afviser sit
eget forslag om undervisning i Muhammed-krisen” bragt på Jyllands-Po-
sten.dk den 10. maj 2023, hvor Venstres undervisningsordfører udtaler,
at den ”klare sikkerhedsmæssige vurdering er, at beslutningsforslaget ikke
vil fjerne risikoen for den enkelte lærer.”
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet har til brug for besvarelsen indhen-
tet bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Den nuværende regering er – ligesom tidligere regeringer –
bl.a. ud fra et hensyn til regeringens interne beslutningspro-
ces som udgangspunkt meget tilbageholdende med at rede-
gøre for eller offentliggøre oplysninger om den rådgivning,
regeringen modtager til brug for sine overvejelser.
Regeringen videregiver i udgangspunktet ikke den rådgiv-
ning, som regeringen måtte modtage i forbindelse med in-
terne overvejelser, herunder fra eksempelvis Politiets Efter-
retningstjeneste (PET), og særligt ikke, hvis ikke det er sik-
kerhedsmæssigt forsvarligt. PET har imidlertid over for
Justitsministeriet oplyst, at der i det konkrete tilfælde ikke er
væsentlige hensyn, der taler imod, at PET’s vurdering deles
med Folketinget.
31. maj 2023
Sagsnr.: 23/09849
B 18 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om at offentliggøre og oversende den sikkerhedsmæssige vurdering, der er lavet af beslutningsforslaget, til alle Folketingets medlemmer
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra PET, som har oplyst følgende:
”Politiets Efterretningstjeneste (PET) kan oplyse, at
PET i forbindelse med regeringens behandling af be-
slutningsforslag B 18 om undervisning i Muham-
medkrisen over for regeringen har givet udtryk for føl-
gende vurdering vedrørende undervisning i Muham-
medkrisen med og uden visning af tegningerne:
PET vurderer, at undervisning i Muhammedkrisen kan
medføre negative reaktioner, herunder fra aktører i ud-
landet, som kan have sikkerhedsmæssige konsekven-
ser, uanset om undervisningen er obligatorisk.
Hændelser i bl.a. Sverige og Danmark i vinteren og
foråret 2023 understreger, at sager om opfattede kræn-
kelser af islam kan medføre betydelig usikkerhed i
trusselsbilledet, hvor potentielle trusler kan manife-
stere sig med kort varsel.
PET vurderer endvidere, at undervisning med visning
af tegninger vil medføre større sikkerhedsmæssige ri-
sici end undervisning uden visning af tegninger, jf. ne-
denfor.
PET vurderer endvidere, at det kan få betydelige sik-
kerhedsmæssige konsekvenser for Danmark og danske
interesser i udlandet, herunder for danske ambassader
i udlandet, samt for den enkelte underviser, hvis der
indgår visning af konkrete tegninger i undervisningen,
uanset om visning af tegninger er obligatorisk eller ej.
De betydelige sikkerhedsmæssige konsekvenser gælder
også ved obligatorisk undervisning i Muhammedkrisen
med visning af tegninger, og hvis undervisningen tager
udgangspunkt i statsligt udarbejdet undervisningsmate-
riale, hvor der indgår tegninger. Dog vil de sikkerheds-
mæssige konsekvenser afhænge af den konkrete ek-
sponering og reaktionen på undervisningen i Muham-
medkrisen og den eventuelle visning af tegninger. Det
skal ses i lyset af, at Danmark siden ”Tegningesagen”
har haft ry for at krænke islam, og at terrortruslen mod
Danmark er alvorlig.
PET kan ikke vurdere den selvstændige sikkerheds-
mæssige betydning af, at det måtte blive obligatorisk at
2
B 18 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om at offentliggøre og oversende den sikkerhedsmæssige vurdering, der er lavet af beslutningsforslaget, til alle Folketingets medlemmer
undervise i Muhammedkrisen (uden visning af tegnin-
ger) i forhold til i dag, hvor lærerne kan – men ikke
skal – undervise i Muhammedkrisen. I det omfang ob-
ligatorisk undervisning fører til, at flere lærere vælger
at vise tegningerne i undervisningen, kan det imidlertid
have sikkerhedsmæssige konsekvenser, jf. ovenfor.
Det er heller ikke muligt for PET at vurdere, hvilken
sikkerhedsmæssig betydning statsligt undervisningsma-
teriale i sig selv har, herunder om det har sikkerheds-
mæssig betydning, om materialet er udarbejdet af sta-
ten, eller om det består af links på en statslig hjemme-
side. Dette hænger sammen med, at omfanget af nega-
tive reaktioner på opfattede krænkelsessager varierer
betydeligt fra sag til sag. Nogle sager opnår aldrig op-
mærksomhed, mens andre opnår en markant negativ
opmærksomhed. Det er ikke muligt at identificere de
markører, der er udslagsgivende for, hvorvidt en sag
opnår markant negativ opmærksomhed. På det forelig-
gende grundlag kan PET derfor ikke vurdere, i hvilket
omfang obligatorisk undervisning vil kunne have sik-
kerhedsmæssig betydning sammenlignet med ikke-ob-
ligatorisk undervisning.
På samme vis kan PET heller ikke vurdere, i hvilket omfang
statsligt udarbejdet materiale (der ikke indeholder tegnin-
gerne) vil kunne have sikkerhedsmæssig betydning sammen-
lignet med ikke-statsligt udarbejdet materiale (der ikke inde-
holder tegningerne). Det bemærkes dog som nævnt, at hæn-
delser i bl.a. Sverige og Danmark i vinteren og foråret 2023
understreger, at sager om opfattede krænkelser af islam kan
medføre betydelig usikkerhed i trusselsbilledet, hvor potenti-
elle trusler kan manifestere sig med kort varsel.”
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
3