Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 103 Bilag 6
Offentligt
2713931_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 103
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 00. maj 2023
5. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at udarbejde en mere fleksibel model for
tilskud til pasning af eget barn med mulighed for supplerende indkomst
[af Helene Liliendahl Brydensholt (ALT) m.fl.]
1. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
For Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer
af udvalget er det vigtigt politisk at sætte fokus på børnefa-
miliers vilkår. Det er ikke mindst vigtigt i en tid, hvor flere
og flere undersøgelser viser, at familierne er pressede og
har svært ved at få enderne til at mødes. Vi skal skabe en
mere fleksibel hverdag, tryghed om de mindste og et godt
familieliv for alle. Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
mener, at vi har brug for grundlæggende at tænke samfundet
på en anden måde, så der er fleksibilitet til at være mere
sammen med familien. Det handler både om at sikre mere
fleksible arbejdsformer og at sikre gode dagtilbud til børne-
ne, så forældre med ro i maven kan aflevere deres børn og
vide, at børnene får den omsorg og det nærvær, de har brug
for. Derfor var det også vigtigt, at Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten sammen med bl.a. Alternativet sikrede lov om
minimumsnormeringer og et historisk milliardstort løft af
børneområdet. Vi er slet ikke i mål med løftet af børneområ-
det, men loven om minimumsnormeringer er et vigtigt skridt
på vejen.
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten bakker op om
og er enige i Alternativets fokus på børnefamiliers vilkår
og foreslår, at Børne- og Undervisningsudvalget og Beskæf-
tigelsesudvalget går sammen om en høring for det gode
børnefamilieliv. Høringen skal belyse, hvilke muligheder
vi mangler i dag, så børnefamilier kan få mere ro på i
hverdagen. Det kunne f.eks. være en udvidelse af barnets
sygedage, så forældre kan være hjemme, når deres barn er
sygt. Et andet tema høringen kunne belyse er mere fleksible
arbejdstider, ret til nedsat tid og ret til ikke at tjekke mails
i fritiden. Tilskud til hjemmepasning kan også indgå i hørin-
gen, hvor fordele og ulemper kan blive belyst. Kommuner
har i dag mulighed for at tilbyde tilskud til pasning af eget
barn, og den ordning er nogle familier glade for, fordi den
understøtter lige netop deres behov. Ordningen har dog også
sine ulemper, som ville blive forværret såfremt ordningen
skulle udvides, bl.a. med hensyn til ligestilling, ulighed i
ordningen og potentiel udhuling af daginstitutionerne.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget støtter
at nedsætte en arbejdsgruppe, som kan udarbejde en mere
fleksibel model for pasning af eget barn, der indeholder
mulighed for at kombinere tilskud til pasning af eget barn
med en supplerende indkomst. For Danmarksdemokraterne
er det vigtigt, at familier har fleksible forhold, der gør det
muligt at varetage en travl hverdag med børn, arbejde og
fritidsaktiviteter.
I den forbindelse mener Danmarksdemokraterne først og
fremmest, at vi skal sikre stærke daginstitutioner i hele lan-
det, som betyder, at forældre trygt kan aflevere deres børn,
når de tager på arbejdet - uanset hvor i landet, de bor. Når
DokumentId
Journalnummer
B 103 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: 5. udkast til betænkning
2713931_0002.png
2
Danmarksdemokraterne støtter forslaget om at afsøge mu-
lighederne for at lave en mere fleksibel model for tilskud
til pasning i hjemmet, er det primært for at afsøge, om en
ny model kan gøre op med de store kommunale forskelle i
det tilskud, der tilbydes til familierne i dag. Sidste år gav
68 kommuner tilskud til hjemmepasning og den kommune,
hvor forældrene får mest i tilskud, er Rudersdal Kommune,
hvor beløbet er på godt 8.300 kr. om måneden for at hjem-
mepasse sit eget 0 til 2-årige barn. I Herning Kommune får
forældre det laveste beløb, knap 1.800 kr. om måneden. Mo-
dellen skal, efter Danmarksdemokraternes mening, samtidig
understøtte et øget arbejdsudbud ved at flere, som har en
arbejdsindkomst, får mulighed for at bevare tilknytningen til
arbejdsmarkedet, når de bliver forældre.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget mener principielt,
at forældre skal have mulighed for at arbejde lidt ved siden
af, at de passer deres eget barn, på samme måde, som vi
også har gjort reglerne for barsel til selvstændige tidssvaren-
de. Debatten ved 1. behandling af beslutningsforslaget viste,
at der ikke er nogen, der ved, om muligheden for at arbejde
ved siden af at man passer sit eget barn, vil få flere forældre
til at arbejde, eller om det tværtimod vil trække flere foræl-
dre ud af arbejdsmarkedet. Det har Radikale Venstre brug
for at blive klogere på, for at kunne tage endelig stilling til
modellen. Radikale Venstre prioriterer nemlig vores fælles
penge til gode daginstitutioner og en god pædagoguddannel-
se.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget ønsker at imødekomme
forældres ønske om mere fleksibilitet i de første år af et
barns liv. Derfor vil Alternativet gerne bidrage til, at det i
højere grad er muligt for forældre at kombinere arbejdsliv
og familieliv på en bæredygtig, og for den enkelte familie,
meningsfuld måde. At arbejde uden at være adskilt fra sit
barn er en voksende tendens i mange danske familier. Det er
er en udvikling, som har flere årsager, bl.a. digitaliseringen,
som gør det muligt at arbejde langt mere frit og løsrevet
fra en bestemt fysisk lokation, og det faktum, at langt flere
forældre ønsker mere tid med deres små børn.
Alternativet ser en nødvendighed i at fremme familiepoli-
tiske dagsordener som dette beslutningsforslag for at følge
med udviklingen i samfundet.
Formålet med beslutningsforslaget er at opdatere gælden-
de lovgivning og gøre den tidssvarende i forhold til den
udvikling, der er blandt småbørnsfamilier. Derfor foreslår
Alternativet, at regeringen pålægges at nedsætte en arbejds-
gruppe, som inden udgangen af 2023 skal præsentere en
mere fleksibel model for tilskud til pasning af eget barn,
som gør det muligt at have en supplerende indtægt ved siden
af. Den nuværende model er fra 2002. Det er over 20 år
siden, og samfundet ser noget anderledes ud i dag. Derfor
må lovgivningen naturligvis følge med.
Der findes mange faggrupper, som vil kunne arbejde lidt
ved siden af, at de passer deres eget barn, uden at det går
ud over, at de har prioriteret at passe barnet derhjemme. Et
eksempel kunne være sygeplejersken, der gerne vil kunne
kombinere det at have barnet hjemme med samtidig at kun-
ne give en hånd med hos kolleger en gang i mellem, uden at
miste tilskuddet til at passe eget barn.
Når forældre, som enten allerede passer deres eget barn
eller ønsker at gøre det, mens børnene er små, udtrykker
ønske om at kunne fastholde deres tilknytning til et arbejde
uden at miste det tilskud, der følger med at passe sit eget
barn, mener Alternativet, at Folketinget har et ansvar for i
det mindste at afsøge muligheden for, at det kan lade sig
gøre at have en supplerende indtægt ved siden af tilskud-
det. Det skal selvfølgelig være en model, der giver mening
både i forhold til hvilket omfang arbejdet kan have, før
tilskuddet frafalder. Præcis som vi kender det fra SU-model-
len.
Dette beslutningsforslag er lavet i samarbejde med nogle
af de forældre, som enten passer deres eget barn eller ønsker
at gøre det, og gennem input fra et utal af debatter på de
sociale medier, hvor forældre deler deres drømme om et
langt mere bæredygtigt familieliv.
I forbindelse med udformningen af beslutningsforslaget
har Alternativet haft kontakt med HJEM - Hjemmeforældre-
nes Landsorganisation, som er en nystiftet interesseorgani-
sation for hjemmeforældre. De er på nuværende tidspunkt
i gang med at foretage en undersøgelse af de forskellige
behov blandt forældre, der varetager pasningen af deres eget
barn eller forældre, der ønsker at gøre det. Det foreløbige
resultat er, at ud af de 425 besvarelser, som HJEM har
modtaget, ønsker 84,2 pct. mulighed for at have en indtægt
ved siden af, at de passer deres eget barn.
I en tid hvor der er mangel på arbejdskraft, virker det i
Alternativets optik oplagt at imødekomme forældrenes øns-
ke og sætte dem meget mere fri til at forvalte deres liv som
familie.
Desværre virker det ikke til, at der er politisk opbakning
til dette endnu. Argumentationen er, at man vil prioritere
de økonomiske midler til daginstitutionerne. I Alternativet
ser vi ikke dette beslutningsforslag som værende i modstrid
med dét ønske. Alternativet ser beslutningsforslaget som en
helt uundgåelig del af at være med til at sikre, at det kan
lykkes at løfte kvaliteten af vores vuggestuer og børnehaver,
hvilket der er et kæmpe behov for, hvilket senest fremgik af
undersøgelsen »Kvalitet i dagtilbud« udarbejdet af VIVE og
EVA. Alternativet mener, at vi bliver nødt til at inddrage for-
ældrene i denne kabale, som også handler om børns trivsel,
og med beslutningsforslaget vil der blive skabt en ny bro
mellem arbejdsliv og familieliv.
Alternativet mener, at værdien af at tage vare på børn,
uanset om det sker fra pædagogisk hold eller forældrenes
hånd, er et kæmpe bidrag i forhold til vores velfærdssam-
funds bæredygtighed, også selvom regnemodellerne endnu
ikke har det for øje. Familiepolitik ryger alt for ofte under
radaren og mellem stolene både inde i Folketinget og uden-
for Folketinget, f.eks. har der ikke været et familieministerie
siden 2007. Det kunne man måske overveje behovet for -
om ikke andet for at få nedsat et udvalg i Folketinget, hvis
formål er at fremme familiepolitiske emner og dermed også
børnefamiliernes trivsel.
B 103 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: 5. udkast til betænkning
2713931_0003.png
3
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 17. marts 2023 og
var til 1. behandling den 10. maj 2023. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Astrid Krag (S) Frederik Vad (S)
nfmd.
Kasper Sand Kjær (S) Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S)
Matilde Powers (S) Sara Emil Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Morten Dahlin (V) Peter Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M)
Karina Adsbøl (DD)
fmd.
Marlene Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA) Lise Bertelsen (KF)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Thiesen (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Astrid Carøe (SF) Mai Villadsen (EL) Lotte Rod (RV) Nanna Høyrup (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1