Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 100 Bilag 2
Offentligt
2716842_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 100
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 30. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om oprettelse af en partnerdrabskommission
[af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, DD, LA, IA og SP) indstil-
ler beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (SF, KF, DF, EL, RV, ALT og
SIU) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at der ifølge justitsministerens svar på spørgsmål 13 ik-
ke findes studier, der indeholder en systematisk gennemgang
af partnerdrab og ofrenes kontakt til myndighederne forud
for et drab. Med andre ord findes den viden, som forslaget
om partnerdrabskommissionen skal frembringe, ikke i en
dansk kontekst.
SF forstår derfor ikke, hvorfor der ikke nedsættes en part-
nerdrabskommission, som i hvert tilfælde af partnerdrab og
partnerdrabsforsøg analyserer dette for at finde ud af, hvor
vi kunne lære noget, som kan forebygge andre tilfælde af
partnerdrab eller forsøg herpå. Det er den største enkeltstå-
ende kategori af drab herhjemme, og dermed kan mange liv
potentielt reddes, hvis vi bliver klogere på området.
I sagen om skyderiet i Fields, hvor tre mennesker blev
dræbt, førte det til en massiv granskning af, hvor det gik
galt. Alle sejl blev sat til for at se, hvor – og om – vi kunne
have fanget signalerne og forebygget, at tre mennesker blev
dræbt. Sagen førte til konkrete anbefalinger til myndighe-
derne, og SF mener, at metoden også kan og bør anvendes i
forbindelse med partnerdrab.
I Norge, Sverige og England gennemgår myndighederne
systematisk partnerdrab for at tage ved lære og forebygge
både alvorlig vold og drab.
I England og Wales har det siden 2011 været lovplig-
tigt at lave et såkaldt domestic homicide review. Her skal
myndighederne efter et drab i hjemmet kortlægge både for-
brydelsen og forløbet op til, og derefter kommer de med
anbefalinger til myndighederne om, hvordan lignende sager
kan undgås i fremtiden.
»Jeg oplever, at domestic homicide reviews har tvunget
professionelle til at tage vold i nære relationer alvorligt, for-
stå, hvad der på spil, og lære af det«, siger Frank Mullane,
der er repræsentant for en pårørendeorganisation i England,
i Politikens artikel »Eksperter og politifolk: Danmark bør
nedsætte en havarikommission for partnerdrab« fra den 3.
oktober 2022.
I Sverige har Socialstyrelsen siden 2012 lavet lovpligtige
dødsfaldsudredninger. Her gennemgår man forløbet flere år
forud for drabssagerne for at fastslå, om der var myndig-
hedskontakt, og om der kunne have været gjort noget for
at forhindre drabet. I den seneste udredning blev der peget
på 33 svagheder i myndighedernes håndtering. Det er f.eks.
blevet afdækket, at myndighederne ofte var de eneste, en
voldsudsat havde kontakt til, men at man sjældent spurgte
ind til volden.
I Norge nedsatte man en partnerdrabskommission, som
gennemgik, hvor der havde været kontakt med eksempelvis
politi, socialvæsen eller sundhedspersonale. Kommissionen
skulle undersøge, om myndighederne havde svigtet deres
ansvar over for borgeren, og hvad man fremover kunne gøre
for at forhindre partnerdrab. Efterfølgende kom de med en
række anbefalinger, som er ved at blive implementeret. Den
norske regering har netop besluttet at oprette en permanent
partnerdrabskommission, som træder i kraft fra 2023.
SF konstaterer, at der også er kræfter i politiet, som an-
befaler en partnerdrabskommission, jf. ovennævnte artikel i
Politiken, hvor en analytiker fra Nordsjællands Politi udtaler
AX028925
B 100 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 30. maj 2023
2716842_0002.png
2
sig positivt om den. Han arbejder i det daglige med at kort-
lægge mønstre i anmeldelser om vold i nære relationer.
SF ærgrer sig over, at et anmeldt samråd ikke blev af-
holdt på grund af behandlinger i folketingssalen, der trak
ud, og at det tidsmæssigt ikke var muligt at beramme et
nyt samråd inden afstemning om forslaget. SF mener, det
havde været gavnligt med dialog om, hvordan en partner-
drabskommission kan supplere det arbejde, som igangsæt-
tes med SSA-forhandlingerne og partnerskabet på området,
men også at få illustreret, at med regeringens afvisning af
forslaget kommer forskningen til at have en blind vinkel.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget mener,
at partnervold og partnerdrab er et stigende problem i Dan-
mark, som skal tages meget alvorligt.
Derfor anerkender DD, at der er et behov for, at vi får
undersøgt, hvad vi kan gøre for at komme partnervold og
partnerdrab til livs. I en sådan undersøgelse vil det være
hensigtsmæssigt at afdække årsagerne til partnervold og
partnerdrab, så der på længere sigt kan udformes nogle kon-
krete initiativer, der kan medføre bedre forebyggende indsat-
ser fra de relevante myndigheder for at undgå partnervold
og partnerdrab.
I starten af marts 2023 blev der afsat 136 mio. kr. til
14 initiativer, der skal indgå i en ny handlingsplan mod
partnervold og partnerdrab, hvilket skete som led i aftalen
om fordelingen af reserven til foranstaltninger på social-,
sundheds- og arbejdsmarkedsområdet (SSA-reserven). DD
mener, at det er meget positivt og mener derfor ikke, at
der er yderligere behov for en kommission på nuværende
tidspunkt. På den baggrund støtter DD ikke forslaget, selv
om partiet anerkender intentionen. For vi skal sikre, at der
sker færre partnerdrab og mindre partnervold i Danmark.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 17. marts 2023 og
var til 1. behandling den 12. maj 2023. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudval-
get.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 samrådsspørgsmål til justitsmini-
steren og ministeren for ligestilling til mundtlig besvarel-
se. Samrådet blev aflyst. Ministrene har efterfølgende sendt
udvalget deres talepapir, der skulle have dannet grundlag for
ministrenes besvarelse af spørgsmålet, jf. svar på spørgsmål
18.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 17 spørgsmål
til justitsministeren og 1 spørgsmål til justitsministeren og
ministeren for ligestilling til skriftlig besvarelse, som mini-
strene har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Fie Hækkerup (S) Frederik Vad (S) Kasper Sand Kjær (S) Rasmus Prehn (S) Rasmus Stoklund (S)
Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Morten Dahlin (V) Jan E. Jørgensen (V) Henrik Rejnholt Andersen (M)
Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Niels Flemming Hansen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
50
23
16
15
14
14
10
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
3
1
1
1
1
B 100 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 30. maj 2023
2716842_0003.png
3
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
9
7
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1