Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2673992_0001.png
13. marts 2023
J.nr. 2023 - 2366
Til Folketinget
Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 98 af 28. februar 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om, hvor meget mere kilometerafgiften for lastbiler vil gøre det dyrere at køre en almindelig diesel-lastbil fra Viborg til København end fra Høje-Taastrup til København, til skatteministeren
2673992_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren
evt. via et eksempel
oplyse, hvor meget mere kilometerafgiften for last-
biler vil gøre det dyrere at køre en almindelig diesel-lastbil fra Viborg til København end
fra Høje-Taastrup til København?
Svar
Regeringen har med regeringsgrundlaget sat de mest ambitiøse klimamål for Danmark
nogensinde. Hvis Danmark skal leve op til de CO
2
-reduktioner, der følger heraf, er der
også behov for en grøn omstilling af den tunge vejtransport. Regeringen ønsker at indføre
en ny kilometerbaseret og CO
2
-differentieret vejafgift for lastbiler, der kan bidrage til
denne omstilling.
En kilometerbaseret vejafgift indebærer både incitamenter til den grønne omstilling,
og en mere præcis beskatning af lastbiltrafikkens andre påvirkninger af omgivelserne, her-
under slid på vejnettet, ulykker, støj, luftforurening og bidrag til trængsel. Afgifter på last-
biltrafik er i dag fastsat betydeligt under disse omkostninger for samfundet.
Baseret på den model, der er fremlagt for folketingets partier, skønnes det, at med en ny
kilometerbaseret vejafgift vil lastbiler fremover gennemsnitligt betale ca. 1,30 kr. i vejafgift
pr. km. i 2030 (2023-niveau).
Det indebærer, at en tur fra Viborg til København på ca. 325 km. vil koste ca. 423 kr. i
gennemsnit i vejafgift. Tilsvarende vil en tur fra Høje-Taastrup til København på 20 km.
koste ca. 25 kr.
For en nulemissionslastbil (fx el-lastbil) over 32 ton vil turen fra Viborg til København
koste ca. 70 kr., mens turen fra Høje-Taastrup til København vil koste ca. 5 kr.
Det bemærkes, at ved sammenligningen af afgiftsbetalingen ved de to ture, skal der tages
højde for ruternes længde. Turen fra Viborg til København er markant længere end turen
fra Høje-Taastrup til København og vil således også generelt være forbundet med højere
omkostninger, til fx brændstof. Med en kilometerbaseret vejafgift indføres der i højere
grad en afgiftsbetaling ud fra et forureneren-betaler-princip, hvilket også vil afspejle sig i
en større afgiftsbetaling, jo længere rute en lastbil kører.
Det bemærkes yderligere, at der i beregningerne ikke er taget højde for, at lastbiler i dag
betaler periodebaseret vejbenyttelsesafgift (Eurovignetten), eller at der ved kørsel i de om-
råder, der i dag er omfattet af miljøzoner, som fx København, vil være et forhøjet afgifts-
niveau.
Side 2 af 2