Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2692394_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. april 2023
Strafferetskontoret
Mie Hedengran Helander
2023-0030-8620
2792745
Besvarelse af spørgsmål nr. 513 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 513 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm.om, hvilken vægt de mange sager forud for stalkingsparagraffens ikrafttræden har, når der kun er fem hændelser, som ligger efter lovens ikrafttræden
Spørgsmål nr. 513 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilken vægt de mange sager forud
for stalkingsparagraffens ikrafttræden har, når der ”kun” er fem
hændelser, som ligger efter lovens ikrafttræden, hvilket kan
syne af meget lidt? Stalkingsparagraffen blev netop indrettet så-
ledes, at der ikke skulle et bestemt antal sager til at løfte brugen
af stalkingparagraffen, hvorfor spørgeren mener, man bør skele
til de foregående sager for kunne anse de nye sager som nok til
at rejse en sag.”
Svar:
1.
Efter § 21, stk. 1, i lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning straffes
bl.a. den, der forsætligt overtræder et tilhold efter lovens § 1 med bøde eller
fængsel indtil 2 år.
Ifølge straffelovens § 242 straffes den, der på en måde, som er egnet til at
krænke en anden persons fred, systematisk og vedvarende kontakter, forføl-
ger eller på anden måde chikanerer den pågældende, for stalking med bøde
eller fængsel indtil 3 år.
Straffelovens § 242 blev indført ved lov nr. 2600 af 28. december 2021 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning (Styrket indsats mod stalking), som trådte i kraft den 1. januar
2021. Ved samme lov blev § 21, stk. 2, i lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning, hvorefter det ved fastsættelse af straffen for overtrædelser af
bl.a. tilhold skal indgå som en skærpende omstændighed, at forholdet har
haft karakter af systematisk og vedvarende forfølgelse eller chikane, ophæ-
vet.
2.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til, hvil-
ken betydning omstændigheder, der tidsmæssigt ligger forud for ikrafttræ-
delsen af straffelovens § 242, har for anvendelsen af bestemmelsen.
Det følger af straffelovens § 3, stk. 1, 1. pkt., at er den ved en handlings
påkendelse gældende straffelovgivning forskellig fra den, der gjaldt ved
handlingens foretagelse, afgøres spørgsmålet om strafbarhed og straf efter
den senere lov, dog at afgørelsen ikke derved må blive strengere end efter
den ældre lov.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm.om, hvilken vægt de mange sager forud for stalkingsparagraffens ikrafttræden har, når der kun er fem hændelser, som ligger efter lovens ikrafttræden
Herudover følger det af artikel 7, stk. 1, i Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention, at ingen kan kendes skyldig i et strafbart forhold på grund
af en handling eller undladelse, der ikke udgjorde en forbrydelse efter nati-
onal eller international ret på det tidspunkt, da den blev begået. Der kan
heller ikke pålægges en strengere straf end den, der var anvendelig på det
tidspunkt, da lovovertrædelsen blev begået.
Omstændigheder, der tidsmæssigt ligger forud for ikrafttrædelsestidspunk-
tet for straffelovens § 242, kan imidlertid indgå i vurderingen af, om ger-
ningspersonen havde forsæt til stalking. Som det fremgår af forarbejderne
til bestemmelsen, vil der som udgangspunkt foreligge forsæt, hvis gernings-
personen tager kontakt, forfølger eller på anden måde chikanerer forurettede
efter, at vedkommende er meddelt et strakstilhold, et tilhold, et opholdsfor-
bud eller en bortvisning. Desuden fremgår det, at forsæt efter omstændighe-
derne også vil kunne foreligge, når politiet har interveneret i sagen, uden at
der foreligger en egentlig politianmeldelse for overtrædelse af straffelovens
§ 242 eller en anmodning om tilhold mv. Det kan f.eks. være i tilfælde, hvor
politiet har vejledt den, der forfølger eller chikanerer, i form af en formaning
(dvs. en uformel advarsel om, at politiet kan give den pågældende et tilhold,
opholdsforbud eller en bortvisning, hvis adfærden fortsætter) samt oriente-
ret om konsekvenserne af et tilhold, et opholdsforbud eller en bortvisning.
Der henvises til Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 15 som fremsat, s.
14-15.
Omstændigheder, der tidsmæssigt ligger forud for ikrafttrædelsen af straf-
felovens § 242, vil også kunne indgå ved strafudmålingen. Det fremgår så-
ledes af forarbejderne, at det forudsættes, at det ved straffens fastsættelse vil
skulle indgå som en skærpende omstændighed, at tiltalte tidligere er straffet
for bl.a. overtrædelser af tilhold, eller at forurettede befinder sig i en situa-
tion, hvor forurettede er påtvunget en vis kontakt med gerningspersonen, jf.
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 15 som fremsat, s. 5.
Side 3/3