2022-23 (2. samling)
Alm.del Beretning 1
Offentligt
2708973_0001.png
Beretning nr.
1
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 17. maj 2023
Beretning
om
Granskningsudvalgets behandling af visse aspekter af Tibetkommission II’s
beretning
1. Baggrund
På Udvalget for Forretningsordenens møde den 6. april
2022 fik Granskningsudvalget til opgave at se på behovet
for en eventuel opfølgning på Tibetkommission II’s overve-
jelser og anbefalinger. Granskningsudvalget fik endvidere
til opgave at se på behovet for en yderligere undersøgelse
af baggrunden for, at Tibetkommission I ikke blev gjort
bekendt med alt relevant materiale i forbindelse med sin
undersøgelse.
I forhold til Tibetkommission II’s overvejelse om, hvor-
vidt der var grundlag for forslag til ændringer eller supple-
ring af Tibetkommission I’s beretning vedrørende eventuelle
forslag til ændring af love, administrative bestemmelser el-
ler administrativ praksis, fremgår følgende af beretningen,
side 1137 f:
»Det er på denne baggrund kommissionens indtryk, at
der i de undersøgte myndigheder er taget skridt til ændringer
i de administrative procedurer med henblik på at sikre, at
lignende situationer, som de her beskrevne, ikke opstår, og
at sikre at materiale er tilgængeligt.
Tibetkommission II finder derfor ikke anledning til at
pege på ændringer af administrative bestemmelser eller ad-
ministrativ praksis.
Det bemærkes dog, at den nuværende slettepolitik for
offentlige myndigheder forekommer uhensigtsmæssig for
mulighederne for at foretage til bunds gående undersøgelser
ved fremtidige kommissionsundersøgelser.
Tibetkommission I har ved indhentelsen af materiale til
brug for undersøgelsen fulgt det almindeligt gældende prin-
cip, hvorefter enhver, jf. undersøgelseskommissionslovens §
9, har pligt til at udlevere materiale til en undersøgelseskom-
mission, når kommissionen anmoder om det. Det er således
undersøgelseskommissionslovens ordning, at kommissionen
oplyser sagen ved hjælp af materiale, der udleveres til kom-
missionen af myndigheder, virksomheder og personer, som
anmodes herom.
Tibetkommission II har på baggrund af de oplysninger
om ikke afleveret materiale, der fulgte efter Tibetkommissi-
on I’s beretning, valgt en fremgangsmåde ved indhentelsen
af materiale, som er beskrevet ovenfor i kapitel 5. Denne
fremgangsmåde har ført til, at myndighederne har afleveret
materiale til Tibetkommission II, som det ville have væ-
ret relevant at aflevere til Tibetkommission I. Det gælder
eksempelvis departementschef i Udenrigsministeriet Claus
Grubes mail af 12. juni 2012 og de såkaldte tirsdagsmødere-
ferater i PET. Tibetkommission II finder det utilfredsstillen-
de at sådanne centrale dokumenter ikke er tilgået Tibetkom-
mission I.
Tibetkommission II anbefaler, at det overvejes at iværk-
sætte tiltag til sikring af, at der fremover sker aflevering af
alt
relevant materiale.
Det har i kommissionen været drøftet, at det forekom-
mer uhensigtsmæssigt, når det af undersøgelseskommissi-
onslovens § 4, stk. 4, sammenholdt med betænkning nr.
1315/1996 og bemærkningerne i lovforslag nr. 3/1998 føl-
ger, at en undersøgelseskommission bør afholde sig fra at
udtale sig vedrørende en embedsmand, der er fratrådt tjene-
sten, om der havde været grundlag for et disciplinært ansvar,
herunder om der er begået fejl eller forsømmelser.«
2. Granskningsudvalget behandling af sagen
Granskningsudvalget og Underudvalget under Udvalget
for Forretningsordenen har den 9. juni 2022 holdt møde med
Tibetkommission II.
Granskningsudvalget har endvidere behandlet sagen i 5
møder.
Herefter har udvalget færdiggjort udkast til denne beret-
ning med henblik på afgivelse til Udvalget for Forretnings-
ordenen.
AX028764
Beretning af almen art - 2022-23 (2. samling) nr. 1
2708973_0002.png
2
3. Granskningsudvalgets indstilling til Udvalget for
Forretningsordenen
Et
flertal
i Granskningsudvalget (S, V og M)
indstiller
til
Udvalget for Forretningsordenen, at der ikke er grundlag for
at iværksætte en undersøgelse om materialeudleveringen til
den oprindelige Tibetkommission.
4. Politiske bemærkninger
Flertallet
lægger i den forbindelse vægt på, at det frem-
går af side 1137 i Tibetkommission II’s beretning, at det er
kommissionens indtryk, at der i de undersøgte myndigheder
er taget skridt til ændringer i de administrative procedurer
med henblik på at sikre, at lignende situationer ikke opstår,
og at sikre, at materialet er tilgængeligt, hvorfor kommissio-
nen ikke fandt anledning til at pege på ændringer af admini-
strative bestemmelser eller administrativ praksis.
Flertallet
noterer sig i den forbindelse endvidere, som
anført i Justitsministeriets besvarelse af 9. februar 2023 af
REU alm. del – spørgsmål nr. 90, at den første beretning
fra Tibetkommission I, der blev afgivet i december 2017,
bl.a. har medført, at myndighederne er blevet langt mere
opmærksomme på udlevering af e-mail til undersøgelses- og
granskningskommissioner.
Flertallet
konstaterer, at det endvidere fremgår af side
1137 i Tibetkommission II’s beretning, at kommissionen be-
mærker, at den nuværende slettepolitik for offentlige myn-
digheder forekommer uhensigtsmæssig for mulighederne
for at foretage tilbundsgående undersøgelser ved fremtidige
kommissionsundersøgelser.
Flertallet
noterer sig i den forbindelse, at forløbet ved-
rørende materialeudleveringen til den oprindelige Tibetkom-
mission bl.a. har ført til, at Justitsministeriet i september
2021 offentliggjorde retningslinjer for statslige myndighe-
ders opbevaring af slettede e-mail m.v. Formålet med ret-
ningslinjerne er bl.a. at ensrette de statslige myndigheders
praksis for opbevaring af e-mail, så de er tilgængelige for
en eventuel fremtidig undersøgelses- eller granskningskom-
mission. Retningslinjerne indeholder også generelle anbefa-
linger til sikring af materiale, når der er truffet beslutning
om, at der nedsættes en undersøgelses- eller gransknings-
kommission.
Flertallet
noterer sig i den forbindelse endvidere, at Ju-
stitsministeriet i lyset af Minkkommissionens tilgang til
sms-beskeder har udarbejdet foreløbige retningslinjer for
statslige myndigheders opbevaring af sms-beskeder.
Flertallet
konstaterer endelig, at det fremgår af Tibet-
kommission II’s beretning, side 1137 f., at det i kommis-
sionen har været drøftet, at det forekommer uhensigtsmæs-
sigt, når det af undersøgelseskommissionsloven følger, at en
undersøgelseskommission bør afholde sig fra at udtale sig
vedrørende en embedsmand, der er fratrådt tjenesten, om,
hvorvidt der havde været grundlag for et disciplinært ansvar,
herunder hvorvidt der er begået fejl eller forsømmelser.
Flertallet
fremhæver i den forbindelse, at det er anført i
Justitsministeriets besvarelse af 8. februar 2023 af REU alm.
del – spørgsmål nr. 79, at regeringen ikke på nuværende
tidspunkt har fastlagt sin holdning til spørgsmålet, men at
det vil indgå i regeringens overvejelser om udmøntningen
af pkt. 7.1. i regeringsgrundlaget »Ansvar for Danmark« om
principper for regeringsførelse, herunder at der skal følges
op på aftalen om eftersyn af det politiske system og Folke-
tingets kontrol med regeringen.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og DF) finder ikke, at
Tibetsagen er lukket. Mindretallet anerkender, at regeringen
har flertal til at gøre det. Men mindretallet ønsker fortsat,
at det bør undersøges, hvordan det kunne gå til, at en lang
række dokumenter ikke blev udleveret til den første Tibet-
kommission – og blandt dem dokumenter, der kunne belyse
sagen.
Mindretallet
finder derfor, der bør nedsættes en tredje
kommission, der belyser spørgsmålet om de manglende e-
mail, og hvem der var ansvarlig for, at de ikke kom frem
med det samme.
Mindretallet
er foruroliget over, at Tibetskandalen på så
mange niveauer i staten forblev en velbevaret hemmelighed
i mange år.
Det er dokumenteret af Tibetkommission II, at der gen-
nem mange år har eksisteret en kultur i Udenrigsministeriet,
hvor man undlod at stå vagt om grundloven og danskernes
ytrings- og forsamlingsfrihed til fordel for handelsinteresser
og diplomatiske hensyn.
Det bør afstedkomme initiativer, som tilskynder til, at
offentligt ansattes ytringsfrihed beskyttes bedre, at offentlig-
hedsloven lempes, og at der indføres tunge straffe for ikke
at udlevere alt materiale og ikke afgive fyldestgørende eller
urigtige svar.
Det bemærkes i øvrigt, at Tibetkommission II ikke er
tilfreds med, at den har været afskåret fra at foretage en
retlig vurdering af, om tidligere topembedsmænd har haft en
så kritisabel adfærd, at det ville være endt i en disciplinær
sag, hvis de fortsat var i tjeneste.
På den baggrund er det skuffende, at regeringen ikke har
afgjort med sig selv, om den vil følge op på den anden
anbefaling af Tibetkommission II om at finde en løsning, så
der kan gøres et retligt ansvar gældende for embedsmænd,
selv om de er fratrådt eller gået på pension. Mindretallet
finder det forkasteligt, at man kan finde en anden stilling
eller lade sig pensionere og dermed slippe for et ansvar.
Mindretallet
skal endvidere opfordre til, at det overve-
jes, hvordan »Kodex VII« kan tydeliggøres, så reglen om
lydighed over for ministre rangerer lavere end sandheds- og
lovlighedspligten, således at der ikke kan opstå den proble-
matik, at embedsmænd forfølger politiske interesser i stedet
for sandhedspligten og lovgivningen. Mindretallet opfordrer
endvidere til, at der indføres en øget beskyttelse af de em-
bedsmænd, der siger fra.
Endelig skal
mindretallet
beklage, at der alene indledes
retssager mod to mellemledere i politiet, på trods af at der er
en lange række af personer, som må have haft viden om, at
den praksis, der udviklede sig, var ulovlig og grundlovsstri-
dig.
Et
andet mindretal
i udvalget (DD) finder, at det bør un-
dersøges, hvad der lå og ligger til grund for, at den første Ti-
betkommission ikke modtog alt relevant materiale, ligesom
det er Danmarksdemokraternes opfattelse, at evalueringen
Beretning af almen art - 2022-23 (2. samling) nr. 1
2708973_0003.png
3
af resultaterne af Tibetkommission I og II bør afføde, at
følgende igangsættes:
1) En undersøgelse af de daværende og nuværende regler
og praksis af betydning for opbevaring af skriftligt materiale
og indsamling og udlevering af skriftligt materiale til under-
søgelses- og granskningskommissioner.
2) En samlet undersøgelse af årsagerne til, at Tibetkom-
mission I ikke fik udleveret alt relevant materiale, herun-
der hvilken betydning regelgrundlaget, forvaltningspraksis,
journaliserings-, søge- og slettepraksis og karakteren af digi-
tale løsninger til opbevaring m.v. af dokumenter må antages
at have haft.
3) En vurdering af, om den nuværende regulering og
praksis, herunder de initiativer, der er iværksat siden Tibet-
kommission I, må anses som tilstrækkelige.
Danmarksdemokraterne finder det beklageligt, at SVM-
regeringen fastholder, at man vil bruge sit snævre flertal til
at undlade at gennemføre helt relevante og ellers bredt fun-
derede tiltag, som kunne medvirke til at afslutte Tibetsagen
på en ordentlig måde.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV) mener, at det bør
undersøges, hvorfor en række væsentlige dokumenter ikke
blev udleveret til den første Tibetkommission. En sådan
undersøgelse bør som udgangspunkt foretages i en gransk-
ningskommission nedsat af Granskningsudvalget.
5. Udvalget for Forretningsordenens behandling af sagen
og konklusioner
Udvalget har behandlet sagen i 1 møde.
Udvalget noterer sig de politiske bemærkninger, der er
anført ovenfor, og konstaterer, at der ikke er flertal for at
iværksætte en undersøgelse om materialeudleveringen til
den oprindelige Tibetkommission.
P.u.v.
Søren Gade
Formand