Udvalget til Prøvelse af Valgene 2022-23 (2. samling)
UPV Alm.del Bilag 24
Offentligt
2637040_0001.png
Folketinget
[email protected]
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2022 - 5832
Doknr.
570430
Dato
10-11-2022
Valgklage fra Anna Kathrine Jensen i forbindelse med folketingsvalget
den 1. november 2022
Fra Anna Kathrine Jensen, København, har Indenrigs- og Boligministeriet modtaget
vedhæftede e-mail af 1. november 2022, hvori Anna Kathrine Jensen har klaget over,
at der på valgdagen ved folketingsvalget den 1. november 2022 på afstemningsstedet 1.
Nord, Strandvejsskolen var en hund i stemmelokalet.
Klageren har i den forbindelse oplyst følgende:
”Jeg
har lige stemt på 1.Nord, Strandvejsskolen.
Der var en hund i stemmelokalet. I stemmeboksen, med en der afgav stemme.
Denne var, så vidt jeg kunne se, IKKE en førerhund.
Det er mere end dårlig stil at tillade en hund i stemmelokalet.
De valgtilforordnede tog sig ikke af at jeg påtalte ovenstående.”
Københavns Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede udtalelse af 9. no-
vember 2022 oplyst følgende:
”Redegørelse
vedr. valgklage fra Anna Katrine Jensen
Valgsekretariatet i Københavns Kommune har den 1. november 2022 modtaget
en klage fra en vælger over, at der var en hund i afstemningslokalet på 1. Nord,
Strandvejsskolen ved folketingsvalget 2022.
Klager beskriver, at en vælger havde sin hund med i afstemningslokalet og i stem-
meboksen, og at hunden, så vidt klager kunne se, ikke var en førerhund. Vælger
giver i sin klage
udtryk for, at det er ”mere end dårlig stil at tillade en hund i
stemmelokalet”. Klagen indeholder ikke oplysninger om, at hunden skulle have
givet anledning til konkrete gener eller forstyrrelse af afviklingen af valghandlin-
gen på stedet.
I anledning af klagen har valgsekretariatet indhentet en udtalelse fra valgsekretæ-
ren på Strandvejsskolen. Valgsekretæren oplyser, at hun af en valgstyrer gjort op-
mærksom på, at en vælger havde spurgt, om det var tilladt at medbringe en hund
på valgstedet. Valgsekretæren talte ikke selv med vælgeren og overværede ikke
episoden. Valgsekretæren fik ikke opfattelsen af, at vælgeren havde fravalgt at
stemme på grund af hunde, men at det gjorde vælgeren utryg.
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Valgklage fra Anna Kathrine Jensen
2637040_0002.png
Da valgsekretæren blev gjort opmærksom på vælgerens utryghed, ringede hun til
valgsekretariatet for at spørge, om der er særlige retningslinjer for at medbringe
hund (udover førerhund). Valgsekretæren blev oplyst om, at hvis det ikke forstyr-
rer valghandlingen, må man gerne medbringe sin hund, medmindre der er helt
særlige forhold omkring indretningen af valgstedet som f.eks. en særlig sart gulv-
belægning. Det vurderedes ikke som værende tilfældet på Strandvejsskolen.
Valgsekretæren videregav oplysningen om, at man gerne må tage sin hund med
på valgstedet til valgstyrere og tilforordnede i salen og udenfor.
Generelt havde mange vælgere deres hund med på Strandvejsskolen. Valgsekre-
tæren befandt sig i selve afstemningslokalet langt det meste af dagen og observe-
rerede ingen negative episoder med hunde. Det var således generelt ikke valgse-
kretærens indtryk, at tilstedeværelsen af en hund gav nogle problemer i forhold til
stemmeafgivelsen.
Der findes ikke konkrete regler om dyr på afstemningssteder. Det er imidlertid
den lokale valgstyrelses ansvar at sørge for ro og orden på afstemningsstedet. Det
vil sige, at såfremt tilstedeværelsen af et dyr måtte give anledning til forstyrrelse
af ro og orden eller hindre valgafviklingen, herunder en vælgers adgang til at af-
give sin stemme, ville det være valgstyrelsens ansvar at gribe ind og forlange, at
dyret blev fjernet eller nægtet adgang.
I Københavns Kommune er der tradition for, at det er tilladt at medbringe sin
hund i snor på valgstederne, når de fysiske forhold tillader det. Denne klage giver
ikke umiddelbart anledning til at ændre herpå Såfremt en borger ønsker at afgive
sin stemme, uden at der er en hund i lokalet, vil dette kunne lade sig gøre ved
henvendelse til en tilforordnet på stedet.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af § 50 i
folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 294 af 7. marts 2022):
Ӥ
50.
Valgstyrerne kan bestemme, at der i stemmelokalet foruden de personer,
som forestår afstemningen, kun må opholde sig vælgere, der skal afgive stemme.
Endvidere kan valgstyrerne begrænse antallet af tilstedeværende vælgere, når or-
densmæssige hensyn kræver det. Valgstyrerne påser, at vælgerne ikke udsættes
for valgagitation eller anden form for holdningsmæssig påvirkning i valglokalerne
eller andre steder i umiddelbar tilknytning hertil. De tilstedeværende skal i øvrigt
rette sig efter valgstyrernes anvisninger.”
Det følger således af valglovgivningen, at valgstyrerne kan bestemme, at der i stemme-
lokalet foruden de personer, som forestår afstemningen, kun må opholde sig vælgere,
der skal afgive stemme, og at valgstyrerne kan beslutte at begrænse antallet af tilstede-
værende vælgere, når ordensmæssige hensyn kræver det. Derudover skal valgstyrerne
påse, at vælgerne ikke udsættes for valgagitation eller anden form for holdningsmæs-
sig påvirkning i valglokalerne eller andre steder i umiddelbar tilknytning hertil, jf. fol-
ketingsvalglovens § 50.
Spørgsmålet om, hvorvidt vælgere kan medtage hunde i stemmelokalet, er derimod
ikke reguleret i valglovgivningen.
Det er imidlertid valgstyrernes ansvar at sørge for ro og orden på afstemningsstedet og
således også at sikre, at hundes eventuelle tilstedeværelse sker uden gene eller ulempe
for vælgerne under hensyn til valghandlingens uforstyrrede afvikling. Det ville således
være valgstyrernes ansvar at gribe ind, såfremt tilstedeværelsen af en hund måtte give
2
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Valgklage fra Anna Kathrine Jensen
2637040_0003.png
anledning til forstyrrelse af ro og orden eller hindre valgafviklingen, herunder en væl-
gers adgang til at afgive sin stemme.
Det fremgår af Københavns Kommunes udtalelse, at kommunen er fuldt ud opmærk-
som herpå.
Københavns Kommune har i den forbindelse generelt oplyst, at der i Københavns
Kommune er tradition for, at det er tilladt at medbringe sin hund i snor på valgste-
derne, når de fysiske forhold tillader det. Kommunen har videre oplyst, at såfremt en
borger ønsker at afgive sin stemme, uden at der er en hund i lokalet, vil dette kunne
lade sig gøre ved henvendelse til en tilforordnet på stedet.
Københavns Kommune har i anledning af den konkrete klage oplyst, at valgsekretæren
på Strandvejsskolen af en valgstyrer blev gjort opmærksom på, at en vælger havde
spurgt, om det var tilladt at medbringe en hund på valgstedet, men at det ikke var
valgsekretærens opfattelse, at vælgeren havde fravalgt at stemme på grund af hunde,
men at det havde gjort vælgeren utryg.
Københavns Kommune har endvidere oplyst, at mange vælgere havde deres hund med
på afstemningsstedet 1 Nord, Strandvejsskolen, og at valgsekretæren ikke observere-
rede nogen negative episoder med hunde, ligesom det generelt ikke var valgsekretæ-
rens indtryk, at tilstedeværelsen af en hund gav nogle problemer i forhold til stemme-
afgivelsen.
Indenrigs- og Boligministeriet har noteret sig, at klagen ikke indeholder oplysninger
om, at den pågældende hund skulle have givet anledning til konkrete gener eller for-
styrrelse af afviklingen af valghandlingen på afstemningsstedet.
Københavns Kommunes udtalelse giver herefter ikke Indenrigs- og Boligministeriet
anledning til bemærkninger.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
3