Udvalget til Prøvelse af Valgene 2022-23 (2. samling)
UPV Alm.del Bilag 14
Offentligt
2636945_0001.png
Folketinget
[email protected]
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2022 - 5953
Doknr.
570456
Dato
11-11-2022
Valgklage fra Lykke Bækdal Rosenvold i forbindelse med folketingsvalget
den 1. november 2022
Fra Middelfart Kommune har Indenrigs- og Boligministeriet den 9. november 2022
modtaget vedhæftede brev af 8. november 2022, hvori Lykke Bækdal Rosenvold, Greve
Kommune, har klaget over Middelfart Kommune, da hun i første omgang blev afvist fra
at stemme på valgdagen under henvisning til, at hun havde brevstemt i Middelfart Kom-
mune.
Lykke Bækdal Rosenvold har i den anledning anført følgende:
”Jeg skal herved rette henvendelse til Middelfart
Kommune vedrørende valget den
1. november 2022. Sagen er den, at jeg ved fremmøde ved mit valgsted den 1. no-
vember 2022 fik oplyst, at jeg ikke kunne få udleveret stemmesedlen, idet jeg på
forhånd havde brevstemt. Jeg var uforstående overfor dette, idet jeg ikke har brev-
stemt ved dette valg. Den ansvarlige valgtilforordnede blev tilkaldt, og kunne kon-
statere at der var brevstemt ved Middelfart Kommune. Den pågældende kvittering
for brevstemmen blev fundet frem, og det kunne her konstateres, at den pågæl-
dende underskrift ikke tilhører mig. Den pågældende brevstemme blev erklæret
ugyldigt, og jeg fik herefter udleveret stemmesedlen.
Jeg har efterfølgende fra Greve Kommune fået udleveret den omhandlende kvitte-
ring for brevstemmen, som jeg har vedhæftet denne mail.
Først og fremmest synes jeg det er dybt kritisabelt, at mit navn kan blive registreret
for en brevstemme, som jeg ikke selv har afgivet. Endnu mere kritisabelt er det, at
mit navn, adresse samt fødselsdagsdato har været udleveret til en, for mig ukendt
person, som på ingen måde har nogen anledning til at få udleveret mine oplysnin-
ger.
Situationen er i det hele taget meget utrygt for mig, og jeg vil derfor gerne bede om
en redegørelse for, hvordan jeg kan blive noteret for en brevstemme i Middelfart
Kommune, når det ikke er mig, der har afgivet brevstemmen. Da jeg mener der er
en potentiel risiko for, at der ved udleveringen af min personlige oplysninger er
sket et sikkerhedsbrud vil jeg samtidig gerne bede om en redegørelse for, hvorvidt
mine oplysninger er blevet varigt udleveret til den der har brevstemt i mit navn
eller om oplysningerne ikke længere er i vedkommendes besiddelse herunder en
fuld redegørelse for, hvordan proceduren for afgivelse af brevstemmer i Middelfart
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Valgklage fra Lykke Bækdal Rosenvold
2636945_0002.png
Kommune håndteres. Afslutningsvis skal jeg bede jer redegøre for på hvilket
grundlag I efter databeskyttelsesforordningens artikel 6 har behandlet mine per-
sonoplysninger på, som I har ved den afgivne brevstemme den 22. oktober 2022.”
Middelfart Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede brev af 9. november
2022 oplyst følgende:
”Det
fremgår af klagen, at Lykke Bækdal Rosenvold ved fremmøde på sit valgsted
den 1. november 2022 i første omgang ikke kunne få udleveret sin stemmeseddel,
idet det var registreret at hun havde brevstemt inden valgdagen.
I overensstemmelse med vejledning om afholdelse af folketingsvalg punkt 7.3.3 un-
dersøgte valgstyrene på valgstedet, om der kunne være begået en administrativ fejl
eller lignende. Det blev besluttet at annullere brevstemmen og lade vælgeren afgive
sin stemme på valgdagen, idet underskrift på følgebrevet ikke tilhørte vælgeren.
Af følgebrevet, der er udskrevet fra KMD- valgsystemet fremgår, at det er udstedt
af Middelfart Kommune den 22. oktober 2022. Klagerens navn, adresse, fødselsdag
og vælgernummer er påført.
En vælger har underskrevet på underskriftlinjen, lige over en tekst, hvor det er an-
ført, at underskriften tilhører Lykke Bækdal Rosenvold.
En ansat i Borgerservice har attesteret følgebrevet, herunder at der er forevist for-
nøden legitimation. Borgerservice har oplyst, at der i forhold til brevstemmeafgiv-
ning iagttages følgende procedure/kontrolforanstaltninger:
Vælgeren henvender sig i Borgerservice og afleverer gyldig legitimation,
eksempelvis sundhedskort.
Vælgerens cpr-nummer tastes manuelt i valgmodulet i KMD.
Følgeseddel printes.
Medarbejderen kontrollerer, at følgeseddel og legitimation stemmer
overens.
Vælgeren får stemmeseddel og lille kuvert med i stemmelokale, udfylder
stemmesedlen og placerer den i den lille kuvert
Medarbejder beholder følgeseddel samt legitimation indtil vælgeren kom-
mer tilbage til samme medarbejder med stemmesedlen i den lille kuvert.
Vælger underskriver følgebrevet og erklærer herved, at pågældende har
udfyldt stemmesedlen.
Medarbejderen attesterer følgebrevet, hvorefter legitimation tilbageleve-
res.
Kuvert indeholdende stemmesedlen lægges i en større kuvert sammen
med følgebrevet, hvorefter kuverten lukkes. Følgebrevet udleveres ikke til
vælgeren.
Vælgeren lægger stemmesedlen i stemmeurnen
Det er ikke muligt med fuld sikkerhed at rekonstruere, hvordan det fejlagtigt er
blevet registreret, at Lykke Bækdal Rosenvold har brevstemt i Middelfart Kom-
mune.
Et scenarie er, at en vælger har anvendt legitimation tilhørende klager.
Et andet scenarie er, at der er sket en beklagelig indtastningsfejl i forhold til det
cpr-nummer, der fremgik af den afleverede legitimation. Cpr-numre indeholder
2
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Valgklage fra Lykke Bækdal Rosenvold
2636945_0003.png
kontrolcifre, hvorfor det i givet fald er særdeles uheldigt, at der er indtastet et for-
kert validt cpr-nummer. En sådan indtastningsfejl burde endvidere alt andet lige
være konstateret i forbindelse med kontrol af at legitimation og følgeseddel.
Middelfart Kommune har undersøgt, om der skulle forefindes en vælger i Middel-
fart Kommune med samme fødselsdag, hvilket imidlertid ikke er tilfældet. Det er
ikke muligt at efterspore den fejlagtige registrering yderligere.”
Lykke Bækdal Rosenvold har ved brev af 10. november 2022 fremsendt følgende be-
mærkninger til Middelfart Kommunes høringssvar:
”Indledningsvis kan jeg meddele,
at jeg ikke har fået stjålet ID af nogen art, herun-
der hverken, kreditkort, sundhedskort, pas, kørekort eller andre lignende identifi-
kationspapirer, hvorfor scenarie 1 som Kommunen har opstillet, som udgangs-
punkt ikke er aktuelt. Jeg er dog åben for, at Indenrigs- og Boligministeriet igang-
sætter en undersøgelse hos politikredsene eller øvrige myndigheder, hvorvidt poli-
tiet/myndigheden inden for den seneste tid har været i kontakt med en person, der
har udgivet sig som undertegnede.
For så vidt angår scenarie
2, som Kommunen angiver som ”en beklagelig indtast-
ningsfejl” må dette anses som en faktuel rimelig årsag til det passerede. Jeg be-
mærker dog, at Kommunen i sit høringssvar skriver:
”Medarbejderen kontrollerer, at følgeseddel og legitimation stemmer overens.”
Jeg bemærker, at denne del af proceduren tilsyneladende ikke har været overholdt,
hvilket jo er meget uheldigt taget i betragtning af, at det har givet anledning til:
1)
En person har kunne afgive en stemme til folketingsvalget på mine vegne.
2) Vedkommendes stemme er efterfølgende blevet erklæret ugyldigt til fordel
for undertegnede, i hvilket jeg må konstatere, at der på nuværende tids-
punkt er ugyldiggjort en, som udgangspunkt, gyldig stemme, pga. Kom-
munens sagsbehandlingsfejl.”
Indenrigs- og Boligministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår § 53, §
60, stk. 1, § 61, stk. 1, stk. 3 og stk. 7, § 63, § 65, stk. 1, § 66, stk. 1, og § 67 i folketings-
valgloven (lovbekendtgørelse nr. 294 af 7. marts 2022).
Ӥ
53.
Enhver vælger kan brevstemme i enhver kommune her i landet.
[…]
§ 60.
Brevstemmematerialet består af stemmeseddel, konvolut, følgebrev og yder-
kuvert. Indenrigs- og boligministeren bestemmer brevstemmematerialets nær-
mere indhold og udformning.
Stk. 2.-3.
[…]
§ 61.
Vælgere, der ønsker at brevstemme, skal vise fornøden legitimation til brev-
stemmemodtageren. Herefter udleveres brevstemmematerialet, jf. § 60.
Stk. 2.
[...]
Stk. 3.
Vælgeren udfylder stemmesedlen uden overværelse af andre og lægger den
i konvolutten. Derefter udfylder vælgeren følgebrevet og underskriver dette i over-
3
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Valgklage fra Lykke Bækdal Rosenvold
2636945_0004.png
værelse af stemmemodtageren, der attesterer stemmeafgivningen. Vælgeren læg-
ger herefter konvolutten med stemmeseddel samt følgebrevet i yderkuverten og
lukker yderkuverten i overværelse af stemmemodtageren. Vælgeren udfylder yder-
kuverten med sit navn, sin fødselsdato og sin bopæl i overværelse af stemmemod-
tageren.
Stk. 4.-6.
[…]
Stk. 7.
Yderkuverten sendes til kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor vælge-
ren er optaget på valglisten.
Stk. 8.
[…]
[…]
§ 63.
Indenrigs- og boligministeren fastsætter nærmere regler om tilrettelæggelse
og gennemførelse af brevstemmeafgivning samt om fremgangsmåden ved afgivelse
af brevstemme. Indenrigs- og boligministeren kan fastsætte regler om hjælpemid-
ler, der skal stilles til rådighed ved brevstemmeafgivningen.
[…]
§ 65.
Valgstyrerne gennemgår brevstemmerne inden afstemningens begyndelse og
om nødvendigt 1 eller 2 dage før valgdagen. Yderkuverterne åbnes, og det under-
søges, om brevstemmerne kan komme i betragtning.
[…]
Stk. 2.-3.
[…]
§ 66.
Når en brevstemme kan komme i betragtning, sættes et mærke ved vælgerens
navn på valglisten, der angiver, at vælgeren har afgivet brevstemme.
[…]
Stk. 2.-3.
[…]
§ 67.
En vælger, der har afgivet en brevstemme, der er taget i betragtning, kan ikke
stemme ved afstemningen på valgdagen.”
Af Indenrigs- og Boligministeriets vejledning nr. 9292 af 21. marts 2022 om afholdelse
af folketingsvalg fremgår bl.a. følgende om vælgere, der møder frem på valgdagen,
men er afmærket på valglisten som en vælger, der allerede har brevstemt:
”7.3.3.
Vælgere, der møder frem på valgdagen, men er afmærket på valglisten
som en vælger, der allerede har stemt eller brevstemt
Vælgere, der har afgivet en brevstemme, som er taget i betragtning, kan ikke
stemme ved afstemningen på valgdagen, se lovens § 67.
Valglisteføreren må, inden stemmesedlen udleveres, sikre sig, at vælgeren ikke er
afmærket på valglisten som en vælger, der tidligere har stemt eller brevstemt, og at
afmærkningen på valglisten er korrekt. Viser det sig, at vælgeren er afmærket på
valglisten som en vælger, der tidligere har stemt eller brevstemt, må valglisteføre-
ren derfor undersøge, om vælgerens valgkort eller brevstemme er afleveret til af-
stemningsstedet.
[…]
I særlige tilfælde, hvor en vælger på valgdagen
møder op for at stemme og nægter
at have brevstemt,
uanset at der i vælgerens navn er afgivet en brevstemme, der er
4
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Valgklage fra Lykke Bækdal Rosenvold
2636945_0005.png
taget i betragtning, kan det vise sig nødvendigt at undersøge, om der kan være be-
gået en administrativ fejl el.lign. Kan det ved nærmere undersøgelse sandsynliggø-
res, at en anden vælger har afgivet en brevstemme i vedkommendes navn, kan valg-
styrerne ud fra en konkret vurdering lade vælgeren stemme på valgdagen. Det vil
især gøre sig gældende i de tilfælde, hvor det umiddelbart fremgår, at underskriften
på følgebrevet ikke tilhører vælgeren, og i de tilfælde, hvor der kan være tvivl om,
at underskriften tilhører vælgeren. Det kan desuden være relevant, hvis der afhol-
des en anden valghandling tæt på folketingsvalget, og der dermed er risiko for sam-
menblanding af brevstemmer ved de to valg. Hvis valgstyrerne lader vælgeren
stemme på valgdagen, skal brevstemmen fjernes, og valglisten rettes, og der skal
gøres en bemærkning herom i valgbogen.”
Af Indenrigs- og Boligministeriets vejledning nr. 9292 af 21. marts 2022 om afholdelse
af folketingsvalg fremgår bl.a. følgende om brevstemmeafgivning på de steder i kommu-
nen, hvor enhver vælger kan brevstemme (borgerservicecentre o. lign.):
”8.2.1.
Generelle regler
Enhver vælger kan brevstemme i enhver kommune her i landet, se lovens § 53. På
de steder, hvor enhver vælger kan brevstemme, kan der brevstemmes i de sidste 3
uger før valgdagen, dog senest tredjesidste hverdag før valgdagen, herunder lørdag,
se lovens §§ 53 og 56, stk. 1.
Enhver vælger, der kan identificere sig, se lovens § 61, har således en lovmæssig ret
til inden for dette tidsrum at brevstemme i enhver kommune i hele landet på de
steder, hvor kommunalbestyrelsen har bestemt, at vælgere kan brevstemme, se lo-
vens § 53.
[…]
8.2.2. Kommunalbestyrelsens valg af brevstemmesteder
Det er kommunalbestyrelsens ansvar at tilrettelægge og gennemføre brevstemme-
afgivning på de steder i kommunen, hvor enhver vælger kan brevstemme. Inden
for valglovgivningens rammer er det op til den enkelte kommunalbestyrelse at be-
slutte, hvor brevstemmeafgivningen skal finde sted.
[…]
8.2.5. Den almindelige fremgangsmåde ved brevstemmeafgivningen på de steder
i kommunen, hvor enhver vælger kan brevstemme
Indenrigs- og Boligministeriet har ikke fastsat nærmere regler om, hvordan afgiv-
ning af brevstemmer på de steder i kommunen, hvor enhver vælger kan brev-
stemme, f.eks. borgerservicecentre og lignende, skal foregå. Brevstemmeafgivnin-
gen skal derfor foregå direkte efter lovens regler, se lovens § 61.
8.2.5.1. Instruktion af stemmemodtagere
Indenrigs- og Boligministeriet modtager op til hvert valg henvendelser fra kommu-
nerne om, hvorvidt brevstemmer, hvor følgebrevet ikke er udfyldt korrekt, kan ta-
ges i betragtning, herunder særligt, hvor der er begået administrative fejl. Ministe-
riet skal derfor indskærpe vigtigheden af, at de kommunalt ansatte og tilforordnede
vælgere, der skal virke som stemmemodtagere, er tilstrækkeligt instrueret om pro-
ceduren for afgivelse og modtagelse af brevstemmer, herunder vigtigheden af, at
5
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Valgklage fra Lykke Bækdal Rosenvold
2636945_0006.png
der udvises den største omhyggelighed hermed. Stemmemodtagerne bør være sær-
ligt opmærksomme på, at der er anvendt det korrekte følgebrev, og at følgebrevet
er udfyldt korrekt af både vælgeren og stemmemodtageren, så tvivlstilfælde ved
den senere gennemgang af brevstemmerne mindskes mest muligt. Manglende iagt-
tagelse af den foreskrevne fremgangsmåde kan føre til, at brevstemmen ikke kan
tages i betragtning, se afsnit 8.8.4.3. og 9.3.2.
8.2.5.2. Identifikation af vælgeren og udlevering af brevstemmemateriale
Vælgere, der ønsker at brevstemme, skal vise den nødvendige legitimation til brev-
stemmemodtageren, inden brevstemmematerialet udleveres, se lovens § 61, stk. 1.
Vælgerens valgkort kan tjene som identifikation af vælgeren, hvis der ikke i øvrigt
er anledning til tvivl om vælgerens identitet. Benyttes valgkortet, skal vælgeren
dog, for at vælgeren kan anses for identificeret, oplyse sin fødselsdato, dvs. dag,
måned og årstal, eller fremlægge anden form for ID, hvoraf fødselsdatoen fremgår,
over for stemmemodtageren, inden brevstemmematerialet kan udleveres. Det er
alene vælgerens fødselsdato, der skal oplyses, men ikke CPR-nummeret.
Er der tvivl om vælgerens identitet, skal denne fastslås. Dette skal om nødvendigt
ske ved, at vælgeren fremlægger dokumentation herfor. I den forbindelse kan det
digitale
sundhedskort (app’en »Sundhedskortet«)
og det
digitale kørekort (app’en
»Kørekort«) indgå. For mere om principperne for identifikation af vælgeren hen-
vises til afsnit 7.3.1 om identifikation af vælgeren på valgdagen.
8.2.5.3. Udfyldning og afgivelse af brevstemme. Stemmehemmelighed
[…]
Når vælgeren har udfyldt brevstemmesedlen, lægger vælgeren stemmesedlen i
konvolutten. Derefter udfylder vælgeren følgebrevet og underskriver dette i over-
værelse af stemmemodtageren, der attesterer stemmeafgivningen. Ved attestatio-
nen anfører stemmemodtageren
således som den fortrykte tekst til brug for atte-
stationen foreskriver
dato, underskrift, stilling og myndighedens stempel på føl-
gebrevet. Hvis stemmemodtageren ikke har mulighed for at sætte myndighedens
stempel på følgebrevet, skal myndighedens navn skrives med blokbogstaver.
Som anført i afsnit 8.1.1 kan kommunalbestyrelsen anvende det følgebrev, som kan
udskrives fra KMD’s system, og den yderkuvert, der passer til dette følgebrev. An-
vendes følgebrevet fra KMD’s system, skal vælgeren ikke udfylde følgebrevet, da de
nødvendige oplysninger allerede fremgår af brevet. Vælgeren skal derfor alene un-
derskrive følgebrevet i overværelse af stemmemodtageren, der attesterer stemme-
afgivningen. Ved udskrivning af følgebreve er det vigtigt, at der udvises den for-
nødne omhyggelighed, så det sikres, at følgebrevet vedrører den korrekte type valg.
Vælgeren lægger efter stemmemodtagernes attestation af stemmeafgivningen kon-
volutten med stemmesedlen samt følgebrevet i yderkuverten og lukker yderkuver-
ten i overværelse af stemmemodtageren. Vælgeren udfylder yderkuverten med sit
navn, sin fødselsdato og sin bopæl i overværelse af stemmemodtageren, se lovens
§ 61, stk. 3. Hensigten hermed er at højne sikkerheden om valget, idet det er In-
denrigs- og Boligministeriets opfattelse, at det er en central retssikkerhedsgaranti
ved brevstemmeafgivningen, at vælgeren deltager i hele proceduren omkring brev-
stemmeafgivningen.”
6
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Valgklage fra Lykke Bækdal Rosenvold
2636945_0007.png
Efter folketingsvalglovens § 67 kan en vælger, der har afgivet en brevstemme, der er
taget i betragtning, ikke stemme på valgdagen. En vælger, der allerede har brevstemt,
skal således afvises fra at stemme på valgdagen.
Indenrigs- og Boligministeriet har noteret sig klagerens oplysninger om, at det ved nær-
mere undersøgelse blev konstateret, at en anden vælger end klageren selv har afgivet en
brevstemme i klagerens navn, og at den pågældende brevstemme derfor blev erklæret
ugyldig, hvorefter klageren fik udleveret en stemmeseddel. Klageren har således haft
adgang til at stemme ved folketingsvalget den 1. november 2022.
Om det forhold, at Middelfart Kommune har modtaget en brevstemme i klagerens navn
fra en anden vælger end klageren selv, bemærker Indenrigs- og Boligministeriet, at det
efter folketingsvalglovens regler påhviler kommunen at sikre sig, at kommunen skal
sikre sig identiteten på den vælger, der afgiver brevstemme.
Indenrigs- og Boligministeriet har indskærpet vigtigheden af, at de kommunalt ansatte
og tilforordnede vælgere, der skal virke som stemmemodtagere, er tilstrækkeligt instru-
eret om proceduren for afgivelse og modtagelse af brevstemmer, herunder vigtigheden
af, at der udvises den største omhyggelighed hermed. Baggrunden herfor er, at mang-
lende iagttagelse af den foreskrevne fremgangsmåde kan føre til, at brevstemmen ikke
kan tages i betragtning, og en vælger derfor ikke får stemt.
Middelfart Kommune har i høringssvaret oplyst, at det ikke er muligt at afklare, hvordan
fejlen er sket, men anfører, at det enten kan være en anden vælger, der har brugt legiti-
mation, der tilhører klageren, eller en administrativ fejl i forbindelse med indtastning
af personnummer.
Indenrigs- og Boligministeriet har noteret sig, at Middelfart Kommune har anført, at
borgerservice har oplyst, at der iagttages en fast procedure, og at kommunen selv har
bemærket, at en eventuel indtastningsfejl i forbindelse med indtastningen af person-
nummer burde være konstateret i forbindelse med kontrol af legitimation og følgesed-
del.
Indenrigs- og Boligministeriet er enig i klagerens bemærkninger til kommunens hø-
ringssvar om, at det er uheldigt, at der formentlig som følge af en administrativ fejl er
en vælger, der har brevstemt i klagerens navn, hvilket har betydet, at denne vælger ikke
har afgivet en stemme, der har kunnet komme i betragtning ved folketingsvalget. In-
denrigs- og Boligministeriet finder dette forhold beklageligt.
Middelfart Kommune har oplyst, at kommunen anvender det følgebrev, der kan udskri-
ves fra KMD’s system, og den yderkuvert, der passer til dette følgebrev.
Det bemærkes,
at vælgeren, når følgebrevet fra
KMD’s system
anvendes, ikke skal udfylde følgebrevet,
da de nødvendige oplysninger allerede fremgår af brevet. Vælgeren skal derfor alene
underskrive følgebrevet i overværelse af stemmemodtageren, der attesterer stemmeaf-
givningen.
Indenrigs- og Boligministeriet skal i den anledning bemærke, at det ved udskrivning af
følgebreve
fra KMD’s system
er vigtigt, at der udvises den fornødne omhyggelighed, så
det bl.a. sikres, at følgebrevet hører til vælgeren. Det er på denne baggrund Indenrigs-
og Boligministeriets opfattelse, at kommunen, når der anvendes disse følgebreve, og der
konstateres fejl som i den konkrete sag, på ny bør gennemgå procedurerne for brev-
stemmeafgivningen og på den baggrund iværksætte eventuelle nye tiltag, der kan mini-
mere risikoen for lignende fejl ved fremtidige valghandlinger.
7
UPV, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Valgklage fra Lykke Bækdal Rosenvold
2636945_0008.png
Afslutningsvis skal Indenrigs- og Boligministeriet videre bemærke, at det er ministeriets
opfattelse, at den af Middelfart Kommune beskrevne fremgangsmåde ved brevstemme-
afgivningen er i overensstemmelse med valglovgivningen, men at der ikke er noget i
vejen for at udlevere følgebrev til vælgeren sammen med brevstemmematerialet, samt
at det ikke kan kræves som en betingelse for at brevstemme, at vælgeren afleverer sit ID
under brevstemmeafgivningen.
Middelfart Kommunens udtalelse giver herefter ikke Indenrigs- og Boligministeriet
anledning til bemærkninger.
Klageren er herfra underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Nikolaj Stenfalk
/Christine Boeskov
8