Det Udenrigspolitiske Nævn 2022-23 (2. samling)
UPN Alm.del Bilag 42
Offentligt
Aftale mellem regeringen, SF, Dan-
marksdemokraterne, Liberal Alli-
ance, Det Konservative Folkeparti,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti
og Nye Borgerlige om:
Etablering af Ukrainefond i 2023
(15. marts 2023)
1
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 42: Aftale om etablering af Ukrainefond i 2023
2675442_0002.png
Ruslands brutale invasion af Ukraine den 24. februar 2022 har mere end nogen anden krise
siden Den Kolde Krig forandret den sikkerhedspolitiske situation i Europa. Ruslands villighed
til at anvende militær magt udgør en fundamental udfordring for den regelbaserede verdens-
orden. Situationen i Ukraine er yderst alvorlig, og der er akut behov for markant støtte. Både
med henblik på at skabe sikkerhed på kort bane, men også for at skabe forudsætninger for
genopbygning af Ukraine. Ukraines kamp for frihed er også Danmarks og resten af den frie
verdens kamp for frihed.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og SF, Danmarksdemokraterne,
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Nye
Borgerlige er derfor enige om at etablere en Ukrainefond med en samlet ramme på ca. 7,0
mia. kr. i 2023.
Aftalepartierne er enige om, at fonden målrettes Ukraines behov og ønsker til et samtænkt
dansk engagement, herunder i forhold til Danmarks særlige rolle i Mykolaiv. Fonden går på
tre ben:
1) Militær støtte til Ukraines frihedskamp, herunder bl.a. med henblik på etablering af den
nødvendige sikkerhed for civilbefolkningens tilbagevenden samt den langsigtede genopbyg-
ning af Ukraine.
2) Civil støtte målrettet akutte, humanitære indsatser samt langsigtet genopbygning.
3) Støtte til erhvervsindsatser der understøtter danske virksomheders mulighed for at bidrage
til genopbygningen af Ukraine.
Aftalepartierne er endvidere enige om, at Danmark fortsat skal være blandt de lande, der
støtter Ukraine mest relativt til størrelse.
Militær støtte
Aftalepartierne er enige om at afsætte en ramme på ca. 5,4 mia. kr. i 2023 til militær støtte.
Formålet med den militære støtte vil bl.a. være direkte støtte med våben, øvrigt militært ma-
teriel, beredskabsmateriel og træningsindsatser. Desuden omfattes udgifter til indkøb via
dansk og udenlandsk forsvarsindustri med henblik på donation af materiel, våben mv. til
Ukraine i form af eksempelvis finansielle donationer.
Aftalepartierne er enige om, at der er akut behov for yderligere militær støtte, hvorfor der som
led i Ukrainefonden hurtigst muligt iværksættes konkrete træningsbidrag og donation af en
række kapaciteter, bl.a. ammunition, bomberydningsrobotter, panserminer, drivladninger, luft-
forsvarsmissiler mv.
Aftalepartierne er desuden enige om, at udgifter forbundet med donation af CA-ESAR-artille-
ripjecer og donation af Leopard 1 kampvogne til Ukraine finansieres inden for den afsatte
ramme til militær støtte.
2
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 42: Aftale om etablering af Ukrainefond i 2023
2675442_0003.png
Donationer besluttet i 2023 kan have udgiftsvirkning i 2024 og frem som følge af genanskaf-
felser af militært materiel. Aftalepartierne noterer sig derfor, at der afsættes midler i 2024-
2027, der kan bidrage til at håndtere afledte udgifter som følge af donationer foretaget i 2022
og 2023. I tillæg hertil håndteres udgifter i 2023 som følge af ændrede afløbsprofiler fsva. al-
lerede besluttede militære donationer inden for rammen til militær støtte i Ukrainefonden. Af-
ledte udgifter i 2024 og frem som følge af militær støtte foretaget i 2023 håndteres i forbin-
delse med forhandlingerne om et kommende forsvarsforlig.
Civil og humanitær støtte
Aftalepartierne er enige om at afsætte en ramme på 1,2 mia. kr. i 2023 til civil støtte i Ukraine
og øvrige østlige nabolande.
Formålet med den civile støtte vil bl.a. være akutte og humanitære indsatser samt mere lang-
sigtede indsatser og samarbejde med den ukrainske stat henimod en bæredygtig genopbyg-
ning af landet. Der vil bl.a. være fokus på genopbygningsindsatser i Ukraine, herunder særligt
i Mykolaiv. Aftalepartierne er enige om, at udmøntningen af den civile støtte vil afhænge af
den løbende udvikling i landet og efterspørgsel fra Ukraine. Den konkrete udmøntning af den
civile støtte til Ukraine mv. sker på linje med den eksisterende praksis inden for udviklingsbi-
standen.
Aftalepartierne er desuden enige om, at der skal arbejdes tæt sammen med danske partnere
inkl. Investeringsfonden for Udviklingslande, civilsamfundet og andre danske fonde med hen-
blik på eksempelvis at gennemføre fælles indsatser til gavn for Ukraine.
Støtte til erhvervsindsatser
Aftalepartierne er enige om at afsætte en ramme på 0,4 mia. kr. i 2023 til støtte til erhvervs-
indsatser.
Midlerne reserveres til etablering af en statslig låne- og garantiordning for Danmarks Eksport
& Investeringsfonds (EIFO). Med låne- og garantiordning kan der ydes langsigtede lån og ga-
rantier på eksport til investeringer i Ukraine inden for en ramme på i alt ca. 1 mia. kr. Ordnin-
gen struktureres med det primære formål at understøtte danske virksomheders mulighed for
at bidrage til genopbygningen af Ukraine og baseres på konkret ukrainsk efterspørgsel mat-
chet med danske virksomheders leveringsmuligheder. Ordningen forventes at medføre mer-
udgifter på 200 mio. kr. i 2023 til afdækning af forventede tab og merudgifter på 200 mio. kr. i
2023 som følge af et donationselement i eksportlånene.
Erhvervsindsatserne gennemføres i tæt samarbejde med erhvervslivet og danske fonde mv.,
for at skabe gode rammer for den fremtidige genopbygning af Ukraine.
3
UPN, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 42: Aftale om etablering af Ukrainefond i 2023
2675442_0004.png
Finansiering
Aftalepartierne er enige om at lempe finanspolitikken med ca. 0,2 pct. af BNP i 2023, hvilket
tilvejebringer 5,6 mia. kr. i 2023,
jf. tabel 1.
Aftalepartierne noterer sig, at en lempelse af finanspolitikken på ca. 0,2 pct. af BNP i 2023
vurderes at kunne ske inden for ansvarlige finanspolitiske rammer. Eventuelle uforbrugte
midler fra ramme til militær støtte og støtte til erhvervsindsatser nedskrives på forslag til lov
om tillægsbevilling for 2023 og tilfalder statskassen.
Aftalepartierne er desuden enige om, at rammen til civil støtte finansieres inden for udvik-
lingsbistanden, idet finansieringen ikke vil betyde, at allerede afgivne tilsagn om støtte andre
steder i verden trækkes tilbage.
Aftalepartierne noterer sig, at den allerede besluttede omprioritering af dele af reserven til in-
ternationale operationer på 241 mio. kr. bidrager til at finansiere den militære støtte i 2023.
Afledte udgifter i 2024 og frem som følge af militær støtte foretaget i 2023 håndteres i forbin-
delse med forhandlingerne om et kommende forsvarsforlig.
Tabel 1
Økonomi for Ukrainefond i 2023
Mio. kr., 2023-pl
Udgifter i alt
Ramme til militær støtte
Ramme til civil støtte
Ramme til støtte til erhvervsindsatser
Finansiering i alt
Lempelse af finanspolitikken med ca. 0,2 pct. af BNP i 2023
§ 12.11.02.70. Reserver til internationale operationer
§ 6.3. Bistand til Udviklingslandene
2023
7.041
5.441
1.200
400
7.041
5.600
241
1.200
Aftalens karakter
Aftalen har karakter af en principaftale. Partierne bag principaftalen forpligter sig til i de efter-
følgende drøftelser at arbejde for en udmøntning af principperne i denne aftale. Udmøntnin-
gen af den militære støtte drøftes med aftalepartierne i tråd med den praksis, der er etableret
ifm.
Aftale om nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik.
4