Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 204
Offentligt
2715614_0001.png
Teknik- og Miljøafdelingen
Trafik, Byg og Miljø
Rådhuset, Torvet 1
5800 Nyborg
Betjen dig selv på
www.nyborg.dk
25. maj 2023
Folketinget
Transportudvalget
Sagsnr.:
S2014-2180
Sagsbehandler:
Per Jürgensen
Telefon:6333 7154
Email:
[email protected]
Send altid personfølsomme oplysnin-
ger via din digitale postkasse på bor-
ger.dk
Anmodning om foretræde for Transportudvalget
Nyborg Kommune anmoder om foretræde ved Transportudvalget, for at belyse kommunens
tiltagende bekymring, over den konstant stigende trafikstøj fra motorvejen gennem Nyborg by,
der i stigende grad belaster byens borgere.
Som følge af Storebæltsbroens landfæstning ved Nyborg øst, går motorvejen tværs gennem
boligområder i Nyborg by, hvor mange boliger ligger få meter fra motorvejen.
Med foretræde ønsker kommunen at belyse følgende områder, som vi håber at Transportud-
valget vil medtage i en efterfølgende drøftelse for iværksættelse af tiltag til reduktion af trafiks-
tøjen fra motorvejen i Nyborg by.
Trafikstøjens påvirkning af folkesundheden
Der er i de sidste år fremkommet både nationale og internationale studier, som dokumenterer
at trafikstøj har en betydelig negativ påvirkning af folkesundheden. Bl.a. derfor har WHO i 2018
anbefalet at de vejledende støjgrænseværdier for trafikstøj bør tages op til revision, og reelt bør
sænkes med 5 dB.
De seneste nationale studier udført af bl.a. Syddansk Universitet og Kræftens Bekæmpelse,
viser at trafikstøj er en katalysator for udvikling af demens og kræft. Undersøgelser viser, at
Nyborg ligger højest i Danmark for procentmæssig demensramte.
Den nyeste undersøgelse udført af fakultetet Aarhus BBS på Aarhus Universitet, viser at per-
soner som udsættes for vedvarende trafikstøj, udvikler voldelig adfærd mod deres omgivelser.
Tinnitus er ligeledes blevet koblet med trafikstøj.
Der er derfor ingen tvivl om at trafikstøjen skal reduceres, for at hjælpe folkesundheden i områ-
der der er udsat for høj trafikstøj.
Motorvejen gennem Nyborg by er et at disse områder, hvor en indsats med forholdsvis få mid-
ler pr. borger, vil hjælpe mange af Nyborg bys borgere, til et bedre og længere liv.
Kommunen er ikke tvivl om at det samfundsøkonomisk, er en god investering at få reduceret
trafikstøjbelastningen i boligområderne, som ligge få meter fra motorvejen.
Kommunen finder generelt at der er for lidt fokus på folkesundheden i de samfundsøkonomiske
beregninger, når der udføres beregninger for fremkommeligheden. Folkesundheden bør have
en højere vægtning i de samfundsøkonomiske beregninger.
Transportudvalget opfordres derfor til at igangsætte en undersøgelse, om vægtningen af fol-
kesundheden i forbindelse med de samfundsøkonomiske beregninger er korrekte, når der fore-
tages vurderinger i fremkommeligheden på vejstrækninger.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 204: Henvendelse af 25/5-23 samt præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende trafikstøj fra motorvejen gennem Nyborg by, fra Nyborg Kommune
Midlertidige tiltag for reduktion af trafikstøjen fra motorvejen i Nyborg by
På baggrund af det sundhedsmæssige aspekt i trafikstøjen, finder kommunen at der hurtigst
muligt bør udføres tiltag til reducering af trafikstøjen fra motorvejen gennem Nyborg by.
Opsætning af nye støjskærme er en længerevarende proces. Derfor opfordrer kommunen til en
midlertidig nedsættelse af motorvejshastigheden gennem Nyborg by. Dette vil reducere trafiks-
tøjen i de omliggende boligområder. Tiltaget vil forholdsvis hurtigt kunne implementeres, med
begrænsede omkostninger for Vejdirektoratet.
Ved sænkning af motorvejshastighed for personbiler fra 110 km/t til 90 km/t gennem Nyborg by,
over en strækning på 5 km, vil dette medfører en længere rejsetid på 36 sekunder. Om aftenen
og især om natten er det de færreste personbiler, som kører virksomhedsrelateret på motorvej-
en. Samfundsmæssigt bør det derfor om aftenen og natten og i weekender/helligdage, ikke
være en udfordring at sænke motorvejshastigheden.
Ved sænkning af motorvejshastigheden på strækningen for lastvogne fra 80 km/t til 70 km/t, vil
dette medføre en øget rejsetid på 32 sekunder.
Kommunen er af den overbevisning af folkesundheden i Nyborg by, er mere vigtig end ca. 30
sekunder længere rejsetid for en personbil og en lastvogn gennem Nyborg by.
Kommunen har med interesse læst, at motorvejshastigheden på visse strækninger i Køben-
havn, vil blive nedsat for at reducere støjgenerne for de omliggende beboelser. Det samme bør
også være muligt i Nyborg by.
EU landet Tyskland har i årtier haft ”Lärmschutzgebiete”, hvor køretøjer på motorvejen skal
sænkes hastigheden væsentligt om natten. Tyskland har ved udpegning af disse områder, la-
vet afvejninger som tilgodeser boligområderne nær ved motorvejen. Som EU land bør dette
også være muligt i Danmark.
Transportudvalget anmodes derfor om at igangsætte reducering af motorvejshastigheden gen-
nem Nyborg by. Enten som permanent eller midlertidig foranstaltning og som gælder hele døg-
net eller aften/nat og weekender/helligdage.
Etablering af nye skærme ved motorvejen
Vejdirektoratet har medgivet kommunen, at de eksisterende støjskærme ved motorvejen gen-
nem Nyborg by, er for lave til at sikre overholdelse af grænseværdien for trafikstøj, i boligområ-
derne der ligger op til motorvejen.
Kommunen er bevidst om, at det er en økonomisk udfordring for Vejdirektoratet at udskifte de
eksisterende støjskærme til højere støjskærme, når der politisk ikke er tildelt midler til dette.
Kommunen havde den 16. juni 2022 med daværende Transportminister Trine Bramsen, en
dialog om ændring af afgrænsningen af Sund&Bælt’s motorvejsstrækning ved Nyborg, hvilket
Transportministeren bifaldt.
På nuværende tidspunkt ligger skæringen af ansvarsområdet for motorvejen mellem Vejdirek-
toratet og Sund&Bælt ved afkørsel 45.
På mødet den 16. juni 2022 blev det drøftet at denne skæring flyttes til vest for Skovparken. En
mulighed er ved skovgrænsen, svarende til afslutningen ved den eksisterende støjvold, liggen-
de ca. 700 meter vest for motorvejsoverkørslen ved Skaboeshusevej. Dette forlænger
Sund&Bælt’s motorvejsstrækning med ca. 3,5 km.
Ved at motorvejsstrækningen hører under Sund&Bælt, vil det blive muligt at anvende
Sund&Bælt’s midler til udskiftning af de eksisterende støjskærme på strækningen i Nyborg.
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 204: Henvendelse af 25/5-23 samt præsentation til brug for foretræde 13/6-23 vedrørende trafikstøj fra motorvejen gennem Nyborg by, fra Nyborg Kommune
Flytning af ansvarsområdet for vejstrækningen, vil medfører at Vejdirektoratet ikke skal bruge
midler til støjskærme i Nyborg, og at Vejdirektoratets midler derfor kan anvendes andre steder
på Vejdirektoratets strækninger, hvor der behov for støjreducerende tiltag.
Transportudvalget anmodes derfor om at igangsætte drøftelse af muligheden for flytning af
Sund&Bælt’s ansvarsområde for motorvejen E20 fra afkørsel 45 til 700 meter vest for motor-
vejsoverkørslen ved Skaboeshusevej i Nyborg by.
Venlig hilsen
Kenneth Muhs
borgmester
3