Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 162 , L 162 A , L 162 B , L 162 C
Offentligt
2571882_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2022
Strafferetskontoret
Pernille Kloster
2022-0037-0146
2414063
Besvarelse af spørgsmål nr. 19 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimina-
litet) (L 162)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 19 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagtvirksom-
hed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket ind-
sats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L 162), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. april 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der eksplicit kriminaliserer drugging, så både politiet og ofrene ved, at dette forhold er kriminelt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 19 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagt-
virksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L
162):
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
eksplicit kriminaliserer drugging, så både politiet og ofrene ved,
at dette forhold er kriminelt?”
Svar:
1.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 14. marts 2022 af
spørgsmål nr. 611 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, følger det af straf-
felovens § 244, at den, som øver vold eller på anden måde angriber en an-
dens legeme, straffes med bøde eller fængsel indtil tre år. Bestemmelsen
omfatter alle tilfælde af forsætlig vold, hvor den udøvede vold efter sin be-
skaffenhed ikke kan betegnes som særlig rå, brutal eller farlig eller som mis-
handling, jf. § 245, stk. 1. Udtrykket ”eller på anden måde angriber en an-
dens legeme” omfatter også legemsangreb, som ligger på kanten af eller
uden for den sprogligt naturlige forståelse af udtrykket ”øver vold”, jf. Fol-
ketingstidende 1988-89, tillæg A, sp. 2868f.
Efter straffelovens § 245, stk. 1, straffes den, der udøver et legemsangreb af
særligt rå, brutal eller farlig karakter eller gør sig skyldig i mishandling, med
fængsel indtil seks år.
Ved Vestre Landsrets dom af 25. januar 2011 (TfK 2011.407V) blev en per-
son fundet skyldig i at have udsat to forurettede for et legemsangreb omfattet
af straffelovens § 244 ved at servere en ”hashkage” for de forurettede, som
ikke kendte til kagens indhold. Ved Østre Landsrets dom af 17. august 2010
(UfR.2010.3034Ø) blev tre personer bl.a. dømt for overtrædelse af straffe-
lovens § 245, stk. 1, ved i forening at have hældt 3-4 knuste metadontabletter
i forurettedes øl.
At tilsætte en anden persons mad eller drikke euforiserende stoffer uden
dennes vidende (”drugging”) kan således allerede efter omstændighederne
udgøre en overtrædelse af bl.a. straffelovens voldsbestemmelser. Dette er
politiet og anklagemyndigheden opmærksomme på.
Side 2/4
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der eksplicit kriminaliserer drugging, så både politiet og ofrene ved, at dette forhold er kriminelt, til justitsministeren
Derudover vil det efter Justitsministeriets opfattelse ikke være en selvstæn-
dig bestemmelse i straffeloven om drugging, der vil sikre, at ofre herfor bli-
ver klar over, at de har været udsat for en strafbar handling. Derimod vil
enhver borger, der er i tvivl om, hvorvidt de har været udsat for et overgreb,
herunder drugging, kunne søge vejledning mv. herom hos politiet.
Endelig forudsætter udarbejdelsen af en ny selvstændig bestemmelse om
”drugging” efter Justitsministeriets opfattelse en
grundig lovforberedende
proces, som indbefatter tid til at foretage de nødvendige overvejelser om
bl.a. en sådan bestemmelses anvendelsesområde og strafferamme og de be-
vismæssige temaer, der vil skulle adresseres i forbindelse med både efter-
forskning og hovedforhandling af en straffesag. Dette vil efter Justitsmini-
steriets opfattelse ikke kunne ske inden for rammerne af et ændringsforslag.
På baggrund af ovenstående kan jeg ikke støtte ændringsforslaget.
2.
Et ændringsforslag, som anført i spørgsmålet, kan dog formuleres på føl-
gende måde:
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse
af straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kri-
minalitet) (L 162)
Af
(…):
Til § 2
1)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
01.
Efter [§
…]
indsættes i
kapitel […]:
»[§
…].
Den, som tilsætter euforiserende stoffer i en anden persons føde-
eller drikkevarer uden dennes vidende, straffes med bøde eller fængsel
indtil
[…]
år.«
[Selvstændig bestemmelse om
”drugging”]
Side 3/4
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der eksplicit kriminaliserer drugging, så både politiet og ofrene ved, at dette forhold er kriminelt, til justitsministeren
Bemærkninger til nr. 0
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at indsætte en selvstændig be-
stemmelse om
”drugging”
i straffeloven.
Side 4/4