Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del
Offentligt
2568607_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 7. april 2022 stillet følgende spørgs-
mål nr. 367 (alm. del) efter ønske fra Halime Oguz (SF) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 367:
Vil ministeren sikre, at Udlændingestyrelsen fremover i deres vejledning proaktivt
oplyser om mulige sandsynlige opholdsgrundlag for kvinder, der har været udsat
for vold eller social kontrol? Vil ministeren i bekræftende fald uddybe, hvordan
dette sikres? Spørgsmålet stilles i forlængelse af UUI alm. del - besvarelse af
samråd G den 5. april 2022.
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet
indhentet følgende bidrag fra Udlændingestyrelsen, hvortil jeg kan henvise:
”1. Udlændingestyrelsens vejledningsindsats omfatter styrelsens telefo-
niske hotline, hvor blandt andre udlændinge, som er udsat for fysisk eller
psykisk vold, og som har spørgsmål til deres opholdsgrundlag, kan hen-
vende sig alle hverdage i tidsrummet 9.00-15.00. Derudover er der mulig-
hed for at aftale tid til en personlig samtale med en sagsbehandler enten
online eller ved et fysisk møde i Udlændingestyrelsen.
Udlændingestyrelsen vejleder i den forbindelse om den lempeligere ind-
dragelsesvurdering, der finder anvendelse i sager, hvor en udlænding el-
ler dennes barn har været udsat for overgreb, misbrug eller anden over-
last m.v. her i landet, jf. udlændingelovens § 19, stk. 7.
Derudover vejleder Udlændingestyrelsen om, hvilke andre muligheder
der er for at bevare sin opholdstilladelse. Det kan eksempelvis være på
baggrund af udlændingens egen tilknytning til Danmark, mindreårige
børns selvstændige tilknytning til Danmark, udlændingens samvær med
herboende mindreårige børn eller hensynet til familiens enhed.
4. maj 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 5653
1964903
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om ministeren vil sikre, at Udlændingestyrelsen fremover i deres vejledning proaktivt oplyser om mulige sandsynlige opholdsgrundlag for kvinder, der har været udsat for vold eller social kontrol, til udlændinge- og integrationsministeren
Hvis udlændingen har herboende, mindreårige børn, vejleder Udlændin-
gestyrelsen desuden om reglerne for familiesammenføring med børn,
idet der efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, kan meddeles opholdstilla-
delse som familiesammenført til et herboende mindreårigt barn, hvis gan-
ske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed og hensynet til
mindreårige børns tarv, taler derfor.
Hvis det oplyses, at udlændingen har en ny ægtefælle eller samlever, vej-
leder Udlændingestyrelsen også om reglerne for familiesammenføring til
en ny ægtefælle eller samlever, jf. udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1. Sty-
relsen bemærker dog, at en sådan vejledning som oftest ikke er relevant
i denne type af sager.
Udlændingestyrelsen kan endvidere oplyse, at styrelsen i alle afgørelser
om inddragelse eller nægtelse af forlængelse af en opholdstilladelse vej-
leder om muligheden for hos Styrelsen for International Rekruttering og
Integration at søge om opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse ef-
ter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 12 (arbejdsmarkedstilknytning). Ef-
ter denne bestemmelse kan der gives opholdstilladelse til bl.a. en udlæn-
ding, hvis opholdstilladelse som ægtefællesammenført efter udlændinge-
lovens § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, nægtes forlænget eller inddrages,
når udlændingen er i et fast ansættelsesforhold, der har haft en varighed
af mindst 2 år.
2.
Udlændingestyrelsen bemærker, at det generelt gælder, at en ny an-
søgning om opholdstilladelse, f.eks. en ansøgning om opholdstilladelse på
baggrund af familiesammenføring efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr.
1, eller § 9 c, stk. 1, eller på baggrund af f.eks. beskæftigelse eller uddan-
nelse, som udgangspunkt alene kan tillades indgivet her i landet, hvis ud-
lændingen har lovligt ophold i Danmark i medfør af f.eks. en opholdstilla-
delse.
Derfor vil Udlændingestyrelsen nu tage initiativ til at sikre, at udlændinge
i forbindelse med den konkrete sagsbehandling så tidligt som muligt i for-
løbet og allerede før, at der eventuelt træffes afgørelse om at inddrage
eller nægte at forlænge opholdstilladelsen meddelt på baggrund af ægte-
fællesammenføring, trods oplysninger om vold eller social kontrol, vejle-
des om eventuelle alternative muligheder for at opnå opholdstilladelse i
Danmark. I det omfang opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse,
studie mv. kan være relevant, vil Udlændingestyrelsen henvise den på-
gældende til at kontakte Styrelsen for Internationale Rekruttering og In-
tegration, der administrerer reglerne herom.
Udlændingestyrelsen vil således – ud over ovennævnte vejledningsind-
sats – tage initiativ til at justere det såkaldte § 26-skema, som udlændin-
gen anmodes om at udfylde, når Udlændingestyrelsen opstarter en sag
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om ministeren vil sikre, at Udlændingestyrelsen fremover i deres vejledning proaktivt oplyser om mulige sandsynlige opholdsgrundlag for kvinder, der har været udsat for vold eller social kontrol, til udlændinge- og integrationsministeren
om eventuel inddragelse eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladel-
sen, og hvori udlændingen bl.a. spørges til, om samlivsophøret skyldes
vold. Skemaet vil fremover indeholde en vejledningsboks, hvoraf det
fremgår, at udlændingen kan kontakte Udlændingestyrelsens hotline for
familiesammenførte udsat for vold for at modtage konkret og individuel
vejledning om den lempeligere inddragelsesvurdering jf. udlændingelo-
vens § 19, stk. 7, om andre muligheder for at bevare sin opholdstilladelse
og om eventuelle alternative muligheder for at opnå opholdstilladelse i
Danmark. Der vil i den forbindelse blive gjort opmærksom på, at en an-
søgning om en ny opholdstilladelse som udgangspunkt kun kan tillades
indgivet her i landet, hvis udlændingen har lovligt ophold i Danmark i
medfør af f.eks. en ægtefællesammenføringstilladelse, og at det ikke er
sikkert, at ansøgningen vil kunne indgives her i landet, hvis opholdstilla-
delsen er blevet inddraget eller afslået forlænget, og der er fastsat en ud-
rejsefrist.
Det bemærkes, at det ligger uden for Udlændingestyrelsens opgaver og
kompetence som offentlig myndighed at tilbyde decideret rådgivning til
den enkelte udlænding om, hvad den pågældende bør gøre i en given si-
tuation.”
Jeg kan i øvrigt henvise til vedlagte besvarelse af 10. februar 2022 af spørgsmål nr.
203 (alm. del) fra Udlændinge- og Integrationsudvalget.
Kaare Dybvad Bek
/
Merete Milo
Side
3/3