Udenrigsudvalget 2021-22
URU Alm.del
Offentligt
2572467_0001.png
Folketinget
Udenrigsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2022
Formueretskontoret
Lars Møller Haase
2022-0032/21-0081
2409374
Besvarelse af spørgsmål nr. 167 (Alm. del) fra Folketingets Udenrigs-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 167 (Alm. del), som Folketin-
gets Udenrigsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. april 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Marie
Krarup (UFG).
Mattias Tesfaye
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 173: MFU spm., om den danske Ukraine komites indsamling til fordel for våbenhjælp til den ukrainske hær har givet anledning til en nærmere afgrænsning, således at det så vidt muligt sikres, at der ikke gives midler til militære enheder og/eller personer, der ønsker at fremme nazisme i det ukrainske samfund, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 167 (Alm. del) fra Folketingets Udenrigsudvalg:
”Kan
ministeren oplyse, om de danske myndigheder har under-
søgt muligheden for, at midler indsamlet af den danske Ukraine
komite går til militære enheder eller personer med tilknytning
til nazistiske grupper?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Indsamlingsnævnet, der har oplyst følgende:
”Indsamlingsnævnet
kan indledningsvis oplyse, at nævnet er et
uafhængigt organ, som har til opgave at give tilladelse til og føre
tilsyn med offentlige indsamlinger. Nævnet kontrollerer såle-
des, at indsamlinger foretages i overensstemmelse med indsam-
lingslovens regler for at sikre et sundt og gennemsigtigt indsam-
lingsmarked.
En indsamling kan først iværksættes, når Indsamlingsnævnet
har givet tilladelse til indsamlingen. Ved ansøgning om tilla-
delse til en indsamling skal formålet med indsamlingen anføres.
Dette følger af indsamlingslovens § 3, stk. 1. Ved behandlingen
af ansøgningen påser Indsamlingsnævnet, at der er tale om ind-
samling til et lovligt formål.
Indsamlingsnævnet gav den 8. marts 2022 Den danske Ukraine
komité tilladelse til indsamling til følgende formål:
”Midlerne skal anvendes til fordel for det enhver tid
legitime ukrainske forsvar og modstandsbevægelse
i forbindelse med Ruslands invasion af Ukraine 24.
februar 2022. I tilfælde af, at formålet ikke kan op-
fyldes, skal midlerne i stedet anvendes til støtte for
de ukrainske flygtninge i Danmark.”
Indsamlingsnævnet har således vurderet, at der er tale om ind-
samling til et lovligt formål, og nævnet har derfor ikke fundet
anledning til yderligere undersøgelser af formålet.
Tilladelsen kan findes på indsamlingsnævnets liste over god-
kendte indsamlinger.
Indsamler skal indsende et indsamlingsregnskab senest 6 måne-
der efter indsamlingen er afsluttet. Det skal fremgå af regnska-
bet, hvor mange midler der er indsamlet, og hvad de indsamlede
midler er anvendt til, herunder at de er anvendt til det angivne
Side 2/3
URU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 173: MFU spm., om den danske Ukraine komites indsamling til fordel for våbenhjælp til den ukrainske hær har givet anledning til en nærmere afgrænsning, således at det så vidt muligt sikres, at der ikke gives midler til militære enheder og/eller personer, der ønsker at fremme nazisme i det ukrainske samfund, til justitsministeren
formål. Dette følger af indsamlingslovens § 3, stk. 4, og be-
kendtgørelse om indsamling m.v.
Den danske Ukraine komité skal indsende et regnskab for ind-
samlingen senest den 8. september 2023, hvorefter Indsamlings-
nævnet vil kontrollere, at de indsamlede midler er anvendt i
overensstemmelse med tilladelsens formål.”
Side 3/3