Udvalget for Forretningsordenen 2021-22
UFO Alm.del
Offentligt
2500288_0001.png
Udvalget for Forretningsordenen 2021-22
UFO Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 93
Offentligt
Sagsnr.
2021 - 7243
Doknr.
467563
Dato
02-12-2021
Notat om de politiske partiers m.v. anvendelse af offentlig
partistøtte og kontrollen hermed
1. Partistøtteloven og partiregnskabsloven
Partistøtteloven
(lovbekendtgørelse nr. 973 af 11. august 2021) regulerer, at partier,
kandidater uden for partierne (løsgængere) og kandidatlister er berettiget til offentlig
partistøtte på grundlag af deltagelse i henholdsvis folketingsvalg, regionsrådsvalg og
kommunalbestyrelsesvalg. Loven er således inddelt i tre niveauer. Partistøtten ydes
som et fast støttebeløb pr. stemme på partiet m.v. ved seneste valg. Støttebeløbet regu-
leres årligt.
Fælles for de tre niveauer er bl.a., at partistøtte ydes på baggrund af nogle lovfastsatte,
objektive kriterier, og at partiet m.v. skal ansøge om partistøtte for hvert år, partiet
ønsker at få udbetalt partistøtte.
Partiregnskabsloven
(lovbekendtgørelse nr. 139 af 7. februar 2021) regulerer, at parti-
er, der har deltaget i det senest afholdte folketingsvalg og/eller Europa-
Parlamentsvalg, er forpligtede til at aflægge regnskab. Regnskaberne skal indsendes til
Indenrigs- og Boligministeriet i forbindelse med ansøgning om partistøtte og til Folke-
tinget, der offentliggør regnskaberne.
2. Hvem kan få udbetalt offentlig partistøtte?
Partistøtte ydes til partier m.v., der har deltaget i det senest afholdte folketingsvalg,
regionsrådsvalg og/eller kommunalbestyrelsesvalg. Det er uden betydning for udbeta-
ling af partistøtte, om partiet m.v. er valgt til det pågældende organ. Der er imidlertid
sat en nedre grænse for, hvem der kan få partistøtte. Denne grænse afskærer især
mindre kandidatlister og løsgængere med lav vælgeropbakning fra at få partistøtte.
Der ydes ikke partistøtte til kandidater, der er opstillet for et parti eller på en kandi-
datliste.
Et parti, der har deltaget i det senest afholdte folketingsvalg og fået mindst 1.000
stemmer ved valget, har således ret til tilskud (offentlig partistøtte) til partiets politi-
ske arbejde her i landet. Tilsvarende gælder for kandidater uden for partierne (løs-
gængere).
1
Støttesatsen er 34,50 kr. pr. stemme i 2021.
2
En kandidatliste, der har deltaget i det senest afholdte regionsrådsvalg og fået mindst
500 stemmer ved valget, har ret til tilskud til kandidatlistens politiske arbejde i regio-
Jf. partistøttelovens § 2.
Jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. september 2020 om regulering af beløb i partiregnskabsloven og
partistøtteloven i 2021.
1
2
UFO, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ordningen for den offentlige partistøtte.
2500288_0002.png
nen.
3
Støttesatsen er 4,75 kr. pr. stemme i 2021.
4
Der er ingen kandidater uden for
partierne (løsgængere), der for tiden er berettiget til offentlig partistøtte.
En kandidatliste, der har deltaget i det senest afholdte kommunalbestyrelsesvalg og
fået mindst 100 stemmer (500 i Københavns Kommune) ved valget, har ret til tilskud
til kandidatlistens politiske arbejde i kommunen.
5
Støttesatsen er
7,75
kr. pr. stemme i
2021.
6
3. Hvad skal den offentlige partistøtte anvendes til?
Den offentlige partistøtte ydes til henholdsvis partiets, kandidatens og kandidatlistens
politiske arbejde henholdsvis her i landet, i regionen og i kommunen.
Partistøttelovens formål, og hvad der forstås ved politisk arbejde, er fastlagt i lovens §
1, stk. 1 og 2, der er gengivet nedenfor:
Ӥ
1.
Lovens formål er at støtte det politiske arbejde her i landet såvel på lands-
plan som på regionalt og kommunalt plan.
Stk. 2.
Ved politisk arbejde forstås i denne lov enhver aktivitet, der tager sigte på
at fremme valg her i landet af en eller flere kandidater eller fremme et bestemt re-
sultat af en folkeafstemning her i landet ved
1)
2)
3)
4)
at udbrede kendskabet til bestemte politiske synspunkter,
at etablere og drive organisationer,
at samarbejde med andre organisationer eller
på anden måde.”
Af bemærkningerne til § 1, jf. lovforslag nr. 170 fremsat den 21. februar 2001,
7
fremgår
bl.a. følgende:
Ӥ
1, stk. 2, indeholder en definition af begrebet politisk arbejde og dermed en
afgrænsning af, hvilke aktiviteter tilskud efter loven kan anvendes til. Som poli-
tisk arbejde anses enhver aktivitet, der tager sigte på at fremme valg her i landet
af en eller flere kandidater eller fremme et bestemt resultat af en folkeafstem-
ning her i landet ved at
-
-
-
-
udbrede kendskabet til bestemte politiske synspunkter, dvs. ikke kun parti-
ets egne,
etablere og drive organisationer, dvs. en eller flere organisationer inden for
eller uden for partiet,
samarbejde med andre organisationer, dvs. f.eks. også andre politiske partier
her i landet og i udlandet, og internationale organisationer,
eller på anden måde, dvs. på enhver anden måde end ved de ovenfor opreg-
nede aktiviteter.
Der er således tale om en bred definition.
Aktiviteter, der tager sigte på at fremme valg i udlandet af en eller flere kandida-
ter og ikke kun er udtryk for samarbejde med andre organisationer med henblik
Jf. partistøttelovens § 3.
Jf. § 3 i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. september 2020 om regulering af beløb i partiregnskabsloven og
partistøtteloven i 2021.
5
Jf. partistøttelovens § 4.
6
Jf. § 4 i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. september 2020 om regulering af beløb i partiregnskabsloven og
partistøtteloven i 2021.
7
Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side 5014.
3
4
2
UFO, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ordningen for den offentlige partistøtte.
2500288_0003.png
på at fremme valg her i landet af en eller flere kandidater, er ikke omfattet. Til-
svarende gælder, at aktiviteter, der tager sigte på at fremme et bestemt resultat
af en folkeafstemning i udlandet, ikke er omfattet.
I forarbejderne til partistøtteloven af 1986 er tilkendegivet, at der ved politisk
arbejde her i landet først og fremmest tænkes på den politiske virksomhed, der
direkte eller indirekte går ud på at inddrage borgerne (partimedlemmer m.fl.) i
aktivt politisk arbejde i bred betydning, jf. indenrigsministerens besvarelse den
1. december 1986 af spørgsmål nr. 1 fra Udvalget for Forretningsordenen ved
behandlingen af det lovforslag, hvormed partistøtteordningen blev indført (L 80
bilag 3). Den foreslåede definition, hvorefter politisk arbejde omfatter aktivite-
ter, der retter sig såvel mod tilskudsmodtagerens organisation eller medlemmer
som mod andre organisationer eller mod vælgerne, jf. bemærkningerne til § 1,
stk. 3, nedenfor, indebærer dog ikke nogen realitetsændring i forhold til gæl-
dende praksis ved administrationen af partistøtteordningen, herunder hvilke
aktiviteter partistøtte kan anvendes til. I forhold til forarbejderne til den oprin-
delige partistøttelov fra 1986 er der dog tale om, at tilskudsmodtagerne får vide-
re adgang til at benytte tilskud til internationalt samarbejde m.v., jf. nærmere
nedenfor i bemærkningerne til § 1, stk. 3.
Det er ikke nogen betingelse, at en aktivitet omfattet af § 1, stk. 2, udføres af til-
skudsmodtageren selv. Bestemmelsen er ikke til hinder for, at tilskudsmodtage-
ren overfører penge til andre organisationer eller til andre dele af tilskudsmod-
tagerens organisation med henblik på, at disse udfører de i stk. 2 nævnte aktivi-
teter. Selve pengeoverførslen kan dog ikke anses for en aktivitet, der er omfattet
af definitionen på begrebet politisk arbejde. Det er således en betingelse for at
betragte et givet tilskud for anvendt til politisk arbejde, at den organisation, der
har modtaget de overførte penge, har anvendt beløbet til de i stk. 2 nævnte akti-
viteter.
[…]”
4. Betingelser for udbetaling af offentlig partistøtte
4.1. Ansøgning om partistøtte
Ansøgning om partistøtte på grundlag af deltagelse i folketingsvalg indgives til Inden-
rigs- og Boligministeriet, der behandler ansøgningen og afgør, om betingelserne for at
udbetale partistøtte er opfyldt. Hvis betingelserne er opfyldt, udbetaler ministeriet
partistøtte til partiet (eller kandidaten uden for partierne). Ansøgningen skal indgives
for hvert kalenderår, hvor partiet ønsker partistøtte, og inden udgangen af dette ka-
lenderår.
8
Tilsvarende gælder ved ansøgning om partistøtte fra kandidatlister på grundlag af
deltagelse i regionsrådsvalg og kommunalbestyrelsesvalg. Ved regionsrådsvalg hånd-
teres ansøgninger om og udbetaling af partistøtte af regionsrådet.
9
Ved kommunalbe-
styrelsesvalg håndteres ansøgninger om og udbetaling af partistøtte af kommunalbe-
styrelsen.
10
4.2. Erklæringer
4.2.1. Erklæring om påregnede udgifter til politisk arbejde
Jf. partistøttelovens § 5.
Jf. partistøttelovens § 8.
10
Jf. partistøttelovens § 11.
8
9
3
UFO, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ordningen for den offentlige partistøtte.
2500288_0004.png
Det er en betingelse for at få udbetalt partistøtte, at partiet påregner at afholde udgif-
ter til politisk arbejde i det år, partistøtten vedrører. Partiet kan ikke få udbetalt mere i
partistøtte, end partiet påregner at afholde af udgifter til politisk arbejde.
Partiet skal derfor indsende en erklæring om, hvilke udgifter partiet mindst påregner
at afholde til politisk arbejde her i landet i det kalenderår, partistøtten vedrører.
11
Tilsvarende gælder for regionale og kommunale kandidatlister. Erklæringen fra regio-
nale kandidatlister skal vedrøre påregnede udgifter til politisk arbejde i regionen, og
fra kommunale kandidatlister skal erklæringen vedrøre påregnede udgifter til politisk
arbejde i kommunen.
12
Erklæringen skal bidrage til at sikre, at partierne ikke kan få udbetalt mere i partistøt-
te, end partiet påregner at afholde af udgifter til politisk arbejde.
4.2.2. Erklæring om afholdte udgifter til politisk arbejde
Hvis partiet tidligere har fået udbetalt partistøtte, er det en betingelse for at få udbetalt
den fulde partistøtte, at partiet har afholdt udgifter til politisk arbejde i det seneste år,
hvor partistøtte er modtaget, for et beløb, der mindst svarer til det udbetalte beløb.
Hvis partiet tidligere har fået udbetalt partistøtte og ikke har anvendt det fulde udbe-
talte beløb til politisk arbejde, skal det ubrugte beløb modregnes i det beløb, der i det
følgende år kan udbetales til partiet.
Partiet skal derfor indsende en erklæring om, hvilke udgifter partiet mindst har af-
holdt til politisk arbejde her i landet i det kalenderår, hvor partiet senest har fået udbe-
talt partistøtte.
13
Tilsvarende gælder for regionale og kommunale kandidatlister. Erklæringen fra regio-
nale kandidatlister skal vedrøre afholdte udgifter til politisk arbejde i regionen, og fra
kommunale kandidatlister skal erklæringen vedrøre afholdte udgifter til politisk ar-
bejde i kommunen.
14
For partier, der har deltaget i folketingsvalg, er udbetaling af partistøtte ligeledes be-
tinget af, at erklæringen om afholdte udgifter er attesteret af en revisor, der er god-
kendt efter revisorloven. Revisoren bekræfter ved attestationen, at de udgifter, der
mindst er afholdt til politisk arbejde i det seneste kalenderår, svarer til det i erklærin-
gen angivne.
15
Kravet om, at erklæringen om afholdte afgifter skal attesteres af en revisor, gælder
ikke for erklæringen fra regionale og kommunale kandidatlister.
4.2.3. Erklæringerne afgives under strafansvar
Erklæringerne om påregnede og afholdte udgifter til politisk arbejde er strafbelagte og
afgives således under strafansvar.
Den, der afgiver urigtig erklæring om påregnede eller afholdte udgifter til politisk ar-
bejde, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf er
Jf. partistøttelovens § 7.
Jf. partistøttelovens § 10 (kandidatlister, der har deltaget i regionsrådsvalg) og § 11 b (kandidatlister, der
har deltaget i kommunalbestyrelsesvalg).
13
Jf. partistøttelovens § 7 a.
14
Jf. partistøttelovens § § 10 a (kandidatlister, der har deltaget i regionsrådsvalg) og § 11 c (kandidatlister,
der har deltaget i kommunalbestyrelsesvalg).
15
Jf. partistøttelovens § 7 b, stk. 2.
11
12
4
UFO, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ordningen for den offentlige partistøtte.
2500288_0005.png
forskyldt efter den øvrige lovgivning. Der kan også pålægges partiorganisationer (juri-
diske personer) strafansvar.
16
4.3. Regnskab
4.3.1. Regnskabspligt for partier, der har deltaget i folketingsvalg
For partier, der har deltaget i det senest afholdte valg til Folketinget eller Europa-
Parlamentet, er udbetaling af partistøtte betinget af, at det seneste regnskab, som par-
tiet efter partiregnskabsloven er forpligtet til at aflægge, er indsendt til Indenrigs- og
Boligministeriet. Regnskabet skal indeholde de oplysninger, der kræves efter § 3 i par-
tiregnskabsloven, og indsendes inden udgangen af det kalenderår, hvor der ønskes
udbetalt partistøtte.
17
Ved ansøgning om partistøtte for 2021 skal partiet medsende regnskabet for 2019, der
er det seneste regnskab, som partiet er forpligtet til at aflægge efter partiregnskabslo-
ven (se nedenfor).
Partiregnskabslovens § 3 er gengivet nedenfor:
Ӥ
3.
Partier, der har været opstillet til det senest afholdte valg til Folketinget el-
ler Europa-Parlamentet, skal aflægge regnskab over partiets landsorganisations
indtægter og udgifter. Regnskabet skal indeholde oplysninger om følgende ind-
tægtstyper:
1)
2)
3)
4)
5)
Offentlig partistøtte.
Kontingentindtægter.
Yderligere private tilskud fra private personer.
Renteindtægter.
Tilskud fra internationale organisationer, kollektive private sammenslutnin-
ger, faglige organisationer, erhvervsorganisationer, erhvervsvirksomheder,
fonde og foreninger.
Stk. 2.
Såfremt et parti i regnskabsåret, jf. § 4, stk. 1, fra samme private tilskuds-
yder har modtaget et eller flere tilskud, der tilsammen overstiger 20.000 kr., skal
tilskudsyderens navn og adresse fremgå af regnskabet. Regnskabet skal endvidere
indeholde oplysning om den samlede størrelse af eventuelle anonyme tilskud og
oplysning om den samlede størrelse af de beløb, der er returneret til tilskudsyder
henholdsvis overført til en konto hos Økonomi- og Indenrigsministeriet, jf. § 2 a.
Stk. 3.
Regnskabet skal indeholde oplysning om balance og egenkapital.
Stk. 4.
Regnskabet skal indeholde oplysning om, at eventuelle indberetningsplig-
tige tilskud til kandidater, der er opstillet for partiet til folketingsvalg og regions-
rådsvalg, indberettes til regionsrådet, og at eventuelle indberetningspligtige tilskud
til kandidater, der er opstillet for partiet til kommunalbestyrelsesvalg, indberettes
til kommunalbestyrelsen.”
Regnskabet skal derudover underskrives af partiets ledelse og indeholde en erklæring
om, at partiet ikke har haft andre indtægter end anført i regnskabet.
18
Regnskabet aflægges årligt for perioden 1. januar til 31. december. Regnskabet skal
indsendes til Folketinget senest 12 måneder efter regnskabsårets afslutning, og Folke-
Jf. partistøttelovens § 14 a, stk. 1 og 3.
Jf. partistøttelovens § 7 b, stk. 1.
18
Jf. partiregnskabslovens § 4, stk. 2.
16
17
5
UFO, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ordningen for den offentlige partistøtte.
2500288_0006.png
tinget fremlægger regnskabet til gennemsyn for offentligheden.
19
I praksis offentliggø-
res regnskaberne på Folketingets hjemmeside.
Det bemærkes, at regnskabspligten omfatter partier, der har deltaget i det senest af-
holdte folketingsvalg eller Europa-Parlamentsvalg. Der ydes imidlertid ikke offentlig
partistøtte på grundlag af deltagelse i Europa-Parlamentsvalg i Danmark.
Der er ikke regnskabspligt for regionale og kommunale kandidatlister.
Regionale og kommunale kandidatlister skal ikke i øvrigt indsende oplysninger om
indtægter eller udgifter, men skal alene erklære, hvilke udgifter kandidatlisten har
afholdt til politisk arbejde i det seneste år, hvor partistøtte er modtaget (se afsnit
4.2.2).
4.3.2. Hvornår bliver partiet omfattet af regnskabspligten?
Partier, der ikke tidligere har deltaget i folketingsvalg eller Europa-Parlamentsvalg,
skal første gang aflægge regnskab for året efter valgåret.
Partier, der opstillede første gang til folketingsvalget den 5. juni 2019, skal således
første gang aflægge regnskab for kalenderåret 2020, der skal indsendes til Folketinget
inden udgangen af 2021. Regnskabet for 2020 skal medsendes til Indenrigs- og Bolig-
ministeriet ved ansøgning om partistøtte for 2022.
4.3.3. Regnskabet skal revideres
Regnskabet skal revideres af en revisor, der er godkendt efter revisorloven.
20
Om revisors uafhængighed henvises til afsnit 9.2 i vejledning nr. 9338 af 9. juni 2020
om visse spørgsmål vedrørende partistøtte (se
uofficiel trykvenlig version):
”Regnskabet skal revideres af en revisor, der er godkendt efter revisorloven.
21
Det indebærer, at revisorlovens bestemmelser, herunder bestemmelserne om
revisors virksomhed og uafhængighed, finder anvendelse.
22
Revisor skal udføre sine opgaver i overensstemmelse med god revisorskik, her-
under udvise den nøjagtighed og hurtighed, som opgavernes beskaffenhed tilla-
der. God revisorskik indebærer desuden, at revisor skal udvise professionel
skepsis, integritet, objektivitet, fortrolighed, professionel adfærd, professionel
kompetence og fornøden omhu ved udførelsen af opgaverne. Det følger af revi-
sorlovens § 16, stk. 1.
Revisorlovens kapitel 4 indeholder regler om revisorers uafhængighed. Reglerne
suppleres af regler fastsat i bekendtgørelse nr. 735 af 17. juni 2016 om godkend-
te revisorers og revisionsvirksomheders uafhængighed.
Revisor skal være uafhængig af den virksomhed, som en opgave vedrører, og må
ikke være involveret i virksomhedens beslutningstagning. Revisor er ikke uaf-
hængig, hvis der foreligger en direkte eller indirekte økonomisk interesse eller
et forretnings-, ansættelsesmæssigt eller andet forhold mellem revisor og den
virksomhed, som opgaven vedrører, som for en velinformeret tredjemand kan
vække tvivl om revisors uafhængighed. Det følger af revisorlovens § 24, stk. 1 og
Jf. partiregnskabslovens § 4, stk. 1, og § 5.
Jf. partiregnskabslovens § 4, stk. 3.
21
Jf. lovbekendtgørelse nr. 1287 af 20. november 2018 om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder
(revisorloven), som ændret ved § 2 i lov nr. 1716 af 27. december 2018.
22
Se de specielle bemærkninger til § 4, stk. 3, i lovforslag nr. L 198, Folketinget 2016-17.
19
20
6
UFO, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ordningen for den offentlige partistøtte.
2500288_0007.png
2, og de uddybende regler, der er fastsat i bekendtgørelse nr. 735 af 17. juni 2016
om godkendte revisorers og revisionsvirksomheders uafhængighed.”
Revisorloven indeholder ikke regler, der er specifikt rettet mod revision af politiske
partier, hvorfor det er revisorlovens almindelige bestemmelser, der finder anvendelse.
Europarådets antikorruptionsorgan, GRECO, har imidlertid anbefalet, at der udfærdi-
ges retningslinjer med henblik på at sikre den nødvendige uafhængighed for de reviso-
rer, der reviderer politiske partiers regnskaber. Indenrigs- og Boligministeriet har på
denne baggrund fundet det hensigtsmæssigt at supplere revisorlovens bestemmelser
med to retningslinjer om revisors uafhængighed ved revision af politiske partiers regn-
skaber. De to retningslinjer fremgår af afsnit 9.3.1 og 9.3.2 i ovennævnte vejledning, og
GRECO har oplyst, at retningslinjerne opfylder anbefalingen.
Ifølge retningslinjerne må regnskabet ikke revideres af en revisor, der er medlem af
partiet. Derudover er der en begrænsning i, hvor længe revisor må revidere regnskaber
for det samme parti.
Af vejledningens afsnit 9.3.1 fremgår bl.a. følgende:
”Det
henstilles
på baggrund af anbefalingen fra GRECO, at regnskaber fra politi-
ske partier revideres af en revisor, der ikke er medlem af partiet. Hvis regnska-
bet revideres af et opgaveteam, heriblandt en revisor, der er godkendt efter revi-
sorloven, hos en revisionsvirksomhed,
henstilles
det, at de øvrige medlemmer af
opgaveteamet ligeledes ikke er medlem af partiet.”
Af vejledningens afsnit 9.3.2 fremgår bl.a. følgende:
”Det
henstilles
på baggrund af anbefalingen fra GRECO, at den revisor, der un-
derskriver revisionspåtegningen ved revision af politiske partiers regnskaber,
senest
efter 7 år udskiftes for en periode af mindst 3 år.”
4.3.4. Regnskabet afgives under strafansvar
Oplysningerne i regnskabet er strafbelagte, og regnskabet afgives således under straf-
ansvar.
Den, der afgiver urigtige eller mangelfulde oplysninger i regnskabet, straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder. På samme måde straffes den, der afgiver urigtig erklæ-
ring om, at partiet ikke har haft andre indtægter end anført i regnskabet. Der kan også
pålægges partiorganisationer (juridiske personer) strafansvar.
23
5. Rigsrevisor kan kræve regnskabsmateriale forelagt
Rigsrevisor kan direkte fra partier og kandidater uden for partierne, der har deltaget i
det senest afholdte folketingsvalg og fået udbetalt partistøtte, kræve regnskabsmate-
riale vedrørende det ydede tilskud forelagt. Regnskabsmaterialet skal efter rigsrevisors
skøn være af betydning for gennemgangen af, om betingelserne for at yde tilskud efter
partistøtteloven er opfyldt, og om tilskuddet er anvendt i overensstemmelse med par-
tistøtteloven.
24
Der er ikke en tilsvarende bestemmelse i partistøtteloven for regionale og kommunale
kandidatlister, der har modtaget partistøtte.
23
24
Jf. partiregnskabslovens § 6 a.
Jf. partistøttelovens § 7 c.
7
UFO, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ordningen for den offentlige partistøtte.
2500288_0008.png
6. Kontrol og tilsyn efter partistøtteloven og partiregnskabsloven
Det er den myndighed, der udbetaler partistøtte (Indenrigs- og Boligministeriet, regi-
onen eller kommunen), der afgør, om de lovfastsatte, objektive betingelser for at yde
partistøtte er opfyldt. Dvs. om partiet har ansøgt om og indsendt de lovfastsatte erklæ-
ringer og eventuelt regnskab (for partier, der har deltaget i folketingsvalg). Se afsnit
4.1-4.3.
Indenrigs- og Boligministeriet kontrollerer herudover i forbindelse med behandling af
en ansøgning om partistøtte, om regnskabet indeholder de oplysninger, der kræves
efter partiregnskabslovens § 3 og § 4, stk. 2 og 3, herunder om regnskabet er revideret
af en revisor, der er godkendt efter revisorloven. Ministeriet undersøger i den forbin-
delse, hvor mange udgifter der i regnskabet er anvendt til bl.a. lønninger, husleje og
valg, dvs. kategorier, der hører under politisk arbejde, og om disse svarer til eller over-
stiger det udbetalte partistøttebeløb i det pågældende år. Derudover kontrollerer den
myndighed, der udbetaler partistøtte, om erklæringerne indeholder de oplysninger,
som partistøtteloven kræver.
Den myndighed, der udbetaler partistøtte, fører derimod ikke kontrol med, om de
modtagne regnskaber fra partier, der har deltaget i folketingsvalg, erklæringer og op-
lysninger i øvrigt er korrekte. Regnskabet skal som nævnt i afsnit 4.3.3 revideres af en
revisor, der er godkendt efter revisorloven. Derudover afgives både regnskab og erklæ-
ringer under strafansvar (se afsnit 4.2.3 og 4.4.4). Rigsrevisor kan kræve regnskabs-
materiale vedrørende udbetalt partistøtte forelagt (se afsnit 5). Regnskab og erklærin-
ger skal således som udgangspunkt, bortset fra helt særlige tilfælde, lægges til grund
ved den udbetalende myndigheds (Indenrigs- og Boligministeriets, regionens og
kommunens) udbetaling af tilskud.
25
Dette skyldes, at man fra lovgivers side har øn-
sket at undgå, at der opstår fare for en politisk vinkel på en sag ved, at et ministerium
der jo ledes af en minister, som repræsenterer et parti
skal føre tilsyn med andre
partiers overholdelse af lovenes regler. Indenrigs- og Boligministeriet fører således
ikke et egentligt tilsyn med overholdelse af partistøtteloven og partiregnskabsloven.
26
Se de specielle bemærkninger til partistøttelovens § 7 a, stk. 3, som bestemmelsen var affattet i lovforslag
nr. L 170 af 21. februar 2001, der blev vedtaget som lov nr. 457 af 7. juni 2001, FT 200o-01, A, 5002, 5019.
26
Der henvises til afsnit 4.1.2.3, side 71, og afsnit 4.2.2.6.4, side 104, i betænkning nr. 1550/2015 om åben-
hed om økonomisk støtte til politiske partier.
25
8