Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2497370_0001.png
9. december 2021
J.nr. 2021 - 9173
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 127 af 29. november 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 127: Spm. om, hvilken rolle Danmark har haft i forhandlingerne om OECD-aftalen og den undtagelse fra minimumsbeskatningen, som rederierne er blevet tildelt, og redegøre for det danske standpunkt, til skatteministeren
2497370_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad der ligger nærmere til grund for vurderingen nævnt i
svar på SAU alm. del
spørgsmål 698 (folketingsåret 2020-21) vedrørende OECD-afta-
len om en global effektiv minimumsbeskatning på mindst 15 pct. i betragtning af, at
OECD selv vurderer, at shippingbranchens effektive beskatning i årene 2005-2019 har
været 7 pct. årligt i gennemsnit, og en global effektiv minimumsbeskatning på 15 pct. så
ville vel være et fremskridt? Der henvises til artiklen ”Ministerium erkender ”betydelig
usikkerhed” i opgørelse af statsstøtte til shipping” bragt af ShippingWatch den 14. sep-
tember 2021. Ministeren bedes redegøre uddybende for, hvilken rolle Danmark har haft i
forhandlingerne om OECD-aftalen og den undtagelse fra minimumsbeskatningen, som
rederierne er blevet tildelt, og redegøre for det danske standpunkt. Spørgsmålet skal ses i
sammenhæng med SAU alm. del
samrådsspørgsmål D.
Svar
I svaret på SAU alm. del spørgsmål nr. 698 (FT 2020-21) er der redegjort for de skattepo-
litiske hensyn, der ligger bag de særlige tonnageskatteordninger for rederierhvervet, der er
etableret i Danmark og en lang række andre lande med en maritim sektor. Der er desuden
redegjort for, at disse hensyn har været inddraget i forbindelse med udarbejdelsen og ind-
gåelsen af OECD-aftalen af 8. oktober, idet det har været vurderingen, at hensynene ville
blive undermineret, hvis rederierne blev undergivet aftalens bestemmelser om en global
effektiv minimumsbeskatning på 15 pct. Der har fra dansk side været tilslutning til denne
vurdering.
Når rederierhvervet er blevet undtaget fra den globale minimumsbeskatning i OECD-af-
talen, er det således for at sikre, at de særlige skattepolitiske hensyn vedrørende dette er-
hverv ikke bliver undermineret af de skattepolitiske hensyn, der ligger til grund for afta-
len.
Det er i svaret på SAU alm. del spørgsmål nr. 698 (FT 2020-21) nærmere beskrevet, at
tonnageskatteordningerne typisk er udformet med henblik på at sikre, at rederierne opnår
en stor grad af sikkerhed omkring størrelsen af deres skattebetalinger og dermed en stabil
basis for deres virksomhed og langsigtede investeringer. Det er også beskrevet, at ordnin-
gerne desuden skal bidrage til, at rederiernes investeringsbeslutninger er båret af rent
driftsmæssige betragtninger og ikke af skattemæssige overvejelser. De to hensyn varetages
ved, at rederier, der anvender tonnageskatteordningerne, ikke beskattes af deres faktiske
indkomst
der kan være meget svingende som følge af store udsving i fragtraterne fra år
til år
men af en skematisk opgjort indkomst, og ved at der ikke er fradrag for skatte-
mæssige afskrivninger på skibe mv.
Hvis rederierne skulle omfattes af den globale minimumsbeskatning efter OECD-aftalen,
ville de
derimod
skulle betale skat af deres faktiske indkomst opgjort efter fradrag for
afskrivninger, og de ovenfor beskrevne hensyn bag tonnageskatteordningerne ville der-
med ikke blive varetaget.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 127: Spm. om, hvilken rolle Danmark har haft i forhandlingerne om OECD-aftalen og den undtagelse fra minimumsbeskatningen, som rederierne er blevet tildelt, og redegøre for det danske standpunkt, til skatteministeren
2497370_0003.png
Det kan yderligere bemærkes, at rederierhvervet er udsat for en meget hård international
konkurrence på et globalt marked, der er præget af en høj grad af mobilitet, og rederierne
har derfor et incitament til at placere sig dér, hvor de variable omkostninger
herunder
skatteomkostninger
er lavest. Hvis rederierhvervet blev omfattet af den globale mini-
mumsbeskatning på 15 pct., må det derfor forventes, at rederierne i et vist omfang vil pla-
cere deres virksomhed og koncernselskaber i lande, der ikke har tiltrådt OECD-aftalen.
Dette ville kunne medføre en betydelig udfordring i forhold til at fastholde rederivirk-
somhed i Danmark.
Side 3 af 3