Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2555561_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. april 2022
Strafferetskontoret
Julie Heidi Sørensen
2022-0030-7343
2363276
Besvarelse af spørgsmål nr. 675 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 675 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. marts 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 678: Spm. om, at EMRK angiveligt forhindrer Danmark i at udvise en syrisk flygtning, der sætter ild til en dansk skole, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 675 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af REU alm. del - svar på spm. 593
af 9. marts 2022 kommentere, at EMRK angiveligt forhindrer
Danmark i at udvise en syrisk flygtning, der sætter ild til en
dansk skole, og vil ministeren i forlængelse heraf tilkendegive,
om regeringen bare vil acceptere denne tilstand, hvor flygtninge
selv med en ringe tilknytning til Danmark
åbenbart kan begå
alvorlig kriminalitet som at sætte ild til offentlige bygninger
uden risiko for udvisning?”
Svar:
Det er regeringens klare holdning, at kriminelle udlændinge skal udvises i
videst muligt omfang. Rigsadvokaten har netop udarbejdet en udvisnings-
pakke, som skal sikre et skærpet fokus på udvisningsområdet i anklagemyn-
digheden. Udvisningspakken indebærer bl.a. iværksættelse af en forelæg-
gelsesordning, som betyder, at alle politikredse indtil videre skal forelægge
ankespørgsmålet for statsadvokaten i alle tilfælde, hvor anklagemyndighe-
den ikke får fuldt medhold i en påstand om udvisning. Udvisningspakken
skal være med til at sikre, at kriminelle udlændinge udvises i videst muligt
omfang og samtidig sende et klart signal om, at det får konsekvenser, hvis
man begår kriminalitet i Danmark.
Det ændrer imidlertid ikke på, at Danmark har en interesse i en stærk inter-
national retsorden. Regeringen mener, at det for et lille land som Danmark
er afgørende med et stærkt internationalt samarbejde. Derfor skal Danmark
leve op til de internationale forpligtelser, vi som land har påtaget os. Det
gælder bl.a. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, som Dan-
mark tiltrådte i 1953.
Men konventionerne er ikke hævet over debat. De er udtryk for politiske
forhandlinger og kompromiser. Det er regeringens ønske, at der er åben di-
alog om konventionerne.
Danmark skal fortsætte med at påvirke fortolkningen af konventionerne. Vi
skal bruge de politiske og juridiske værktøjer, som, vi har en forvisning om,
kan virke i praksis. For udvisningsområdet betyder det, at vi følger nøje med
i, om København-erklæringen fra 2018 har den ønskede effekt på udvis-
ningssager ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 678: Spm. om, at EMRK angiveligt forhindrer Danmark i at udvise en syrisk flygtning, der sætter ild til en dansk skole, til justitsministeren
Regeringen har desuden stort fokus på vigtigheden af staternes skønsmargin
ved en åben dialog med medlemsstaterne og Menneskerettighedsdomstolen
om fortolkningen af konventionen.
Regeringen forsøger endvidere at begrænse Menneskerettighedsdomstolens
aktivistiske fortolkningsstil ved at afgive indlæg i forbindelse med andre
landes sager, når disse har væsentlig betydning for Danmark og er rejst ved
Menneskerettighedsdomstolens Storkammer. I sager mod Danmark opfor-
drer regeringen ligeledes andre lande til at afgive tredjepartsindlæg til støtte
for Danmark i sager for Storkammeret.
Side 3/3