Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2564127_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
26. april 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 237 (Alm. del) af 6. april
2022 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen
Spørgsmål
I ministerens orientering vedrørende midlertidig fravigelse fra budgetlovens under-
skudsgrænse ift. budgetlovens § 2, stk. 5 og 6, jf. FIU alm. del
bilag 128, fremgår,
at: ”Finansministeriet vurderer, at den aktuelle situation afledt af den russiske
inva-
sion af Ukraine med heraf følgende markant tilstrømning af flygtninge til Dan-
mark, akut behov for opskalering af det sikkerhedspolitiske beredskab og meget
store stigninger i energipriserne mv.” Det gør sig gældende, at midlertidige udgifter
direkte relateret til den konkrete hændelse kan afholdes ud over de gældende fi-
nanspolitiske rammer. Vil ministeren redegøre detaljeret for, hvilke typer af udgif-
ter direkte relateret til den konkrete situation i Ukraine der kan finansieres uden
for de gældende finanspolitiske rammer, jf. denne mekanisme, herunder hvordan
og i hvilket omfang tiltag vedrørende energipriserne, som igennem en længere pe-
riode har været på et højt niveau, forudsættes indeholdt indenfor mekanismen?
Svar
Finansministeriet vurderer, at den aktuelle situation afledt af den russiske invasion
af Ukraine med heraf følgende markant tilstrømning af flygtninge til Danmark,
akut behov for opskalering af det sikkerhedspolitiske beredskab og meget store
stigninger i energipriserne mv. udgør en usædvanlig begivenhed uden for statens
kontrol, og som har en afgørende virkning på de samlede offentlige finanser, jf.
budgetlovens § 2 stk. 5-6.
På den baggrund kan udgifter direkte relateret til ovennævnte forhold afholdes ud
over budgetlovens underskudsgrænse.
Det bemærkes, at dette ikke er det samme som, at der vil ske en midlertidig fravi-
gelse af budgetlovens underskudsgrænse. Konkret er det ikke tilfældet med beslut-
ninger truffet frem til nu. Men det betyder, at midlertidige udgifter direkte relate-
ret til ovennævnte forhold i givet fald vil kunne afholdes ud over underskudsgræn-
sen, hvis det bliver aktuelt. Lovens § 2 stk. 5-6 har netop til hensigt at understøtte,
at ekstraordinære omstændigheder vil kunne håndteres økonomisk fornuftigt og
ansvarligt inden for de lovgivningsmæssige rammer i budgetloven.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om ministeren detaljeret vil redegøre for, hvilke typer af udgifter direkte relateret til den konkrete situation i Ukraine der kan finansieres uden for de gældende finanspolitiske rammer, til finansministeren
Side 2 af 2
Det er ikke muligt på forhånd at vide hvilke tiltag, der vil blive nødvendige eller
formålstjenestelige direkte relateret til den aktuelle situation, idet dette bl.a. afhæn-
ger af krigens udvikling i Ukraine, flygtningestrømmens omfang, udviklingen i
energipriserne mv. Der kan således på nuværende tidspunkt ikke redegøres mere
detaljeret for hvilke konkrete udgifter, der kan afholdes ud over budgetlovens un-
derskudsgrænse.
Som det generelt er tilfældet i forhold til EU's finanspolitiske rammeværk, vil Fi-
nansministeriet anlægge en tilgang, der sigter på at følge regler, praksis og fortolk-
ning under den tilsvarende undtagelsesbestemmelse
i EU’s Stabilitets-
og Vækst-
pagt. Det vil i praksis være Finansministeriet, der vil foretage en konkret vurdering
af, om et givet tiltag er direkte relateret til den særlige omstændighed uden for sta-
tens kontrol. Det bemærkes, at ”direkte relateret”
ikke er det samme som uom-
gængelig. Finansministeriets vurderer, at ”direkte relateret” under EU’s regelsæt
blandt andet kan omfatte målrettede og midlertidige tiltag for at kompensere hus-
holdninger, der er hårdt ramt af fx stigende energipriser, eller særlige hensyn til
lavindkomstgrupper.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister