Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del
Offentligt
2623366_0001.png
15. september 2022
J.nr. 2022 - 6971
Til Folketinget
Europaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 263 af 25. august 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om artiklen Fitnessmedlemskaber kan blive meget dyrere og hvorvidt fitnesscentre fremover vil blive pålagt 25 procent moms på undervisning i legemsøvelser i fitnesscentre mv. som konsekvens af to afgørelser fra EU-Domstolen, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
2623366_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af artiklen ”Fitnessmedlemskaber kan blive meget dyrere”
(Ritzau, den 6. august 2022) redegøre for, hvorvidt fitnesscentre fremover vil blive pålagt
25 procent moms på ”undervisning i legemsøvelser i fitnesscentre mv.” som konsekvens
af to afgørelser fra EU-Domstolen. I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for,
hvad kategorien ”undervisning i legemsøvelser i fitnesscentre mv.” mere præcist omfatter.
Svar
Skattestyrelsen har på baggrund af to domme og en kendelse afsagt af EU-Domstolen fo-
retaget en vurdering af, hvorvidt den gældende danske praksis på området for undervis-
ning er i overensstemmelse med EU-retten, jf. også min besvarelse af SAU alm. del spm.
701 (2021-22).
Indledningsvis bemærkes, at fitnesscentre i et vist omfang allerede betaler moms i dag.
Det skyldes, at fitnesscentre både har momspligtige aktiviteter i form af salg af adgang til
træningsmaskiner og momsfritagne aktiviteter i form af salg af adgang til undervisning i
legemsøvelser.
Undervisning i legemsøvelser er momsfritaget i henhold til gældende dansk praksis som
skoleundervisning. Med undervisning i legemsøvelser menes gymnastik i bred forstand til
almen styrkelse af udøverens krop. Dette eksemplificeres ved gymnastik, afspænding,
yoga, dans og helsesport. I henhold til Skattestyrelsens praksis skal undervisningen tilret-
telægges således, at en instruktør gennem hele lektionen leder deltagerne gennem et på
forhånd fastlagt program, hvor formålet med undervisningen er at udvikle deltagernes ev-
ner inden for udøvelse af legemsøvelser.
EU-Domstolen har i de tre konkrete sager taget stilling til afgrænsningen og rækkevidden
af momsfritagelsen for undervisning. I alle tre tilfælde nåede EU-Domstolen frem til, at
der var tale om undervisning, der ikke levede op til kriterierne for at være omfattet af
momsfritagelsen for skoleundervisning i momsdirektivet. Momsfritagelsen i momsdirekti-
vet forudsætter, at undervisningsydelsen i sig selv skal medføre en overførsel af viden og
færdigheder vedrørende en bred og varieret mængde af emner. Der skal som led i den
momsfritagne undervisning ske en uddybning og udvikling af denne viden og disse fær-
digheder hos eleverne, efterhånden som de skrider fremad og specialiserer sig inden for
de forskellige dele af skolesystemet.
Skattestyrelsen har på baggrund af afgørelserne fra EU-Domstolen udarbejdet et udkast
til styresignal, som lægger op til at ændre praksis for momsfritagelsen af skoleundervis-
ning, hvorefter private virksomheders udbud af undervisning i legemsøvelser ikke længere
vil være omfattet af momsfritagelsen. Udkastet til styresignalet blev sendt i høring inden
sommerferien med frist den 15. september 2022. Skattestyrelsen vil nu behandle de ind-
komne høringssvar og vurdere, om de indkomne høringssvar giver anledning til at justere
styresignalet, inden det endelige styresignal bliver endeligt og træder i kraft med et vist
varsel.
Side 2 af 2