Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del
Offentligt
2559191_0001.png
Børne- og undervisningsministeren
Uddannelses- og forskningsministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 146
I brev af 16. marts 2022 har udvalget stillet mig og uddannelses- og
forskningsministeren følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 146:
”Vil ministeren kommentere henvendelse fra 14 lederforeninger på ud-
dannelsesområdet om en justering af karakterskalaen, jf. BUU alm. del -
bilag 117.”
13. april 2022
Sagsnr.: 22/05487
Svar:
Regeringen er enig i, at nogle af de udfordringer, der er ved den nuvæ-
rende karakterskala, knytter sig til anvendelsen og ikke opbygningen af
karakterskalaen. Det drejer sig f.eks. om udfordringen med det stigende
niveau i karaktergivningen.
Vi er ligeledes enige i lederforeningernes anbefaling om, at man ikke skal
ændre i karakterskalaen bare for at gøre det. Karakterskalaen er et cen-
tralt element i hele uddannelsessystemet. Alle landets uddannelsesinstitu-
tioner anvender karakterskalaen, og ændringer af den er en ressourcekræ-
vende opgave hele vejen rundt i vores uddannelsessystem, som bl.a. kræ-
ver en stor kulturforandring, herunder for elever og studerende.
Faktum er dog, at der er udfordringer med den nuværende karakterskala,
7-trins-skalaen, som specifikt vedrører skalaens opbygning. Det handler
bl.a. om:
De store spring på midten af skalaen, som gør det svært at vise
elever og studerendes faglige progression. Det bidrager derfor til,
at kun 10 og 12 opfattes som gode karakterer.
Skalaen er negativt formuleret, så bedømmelserne fokuserer på
mangler i elever og studerendes præstationer.
Den negative karakter -3 sender et unødigt, negativt signal.
Samtidig er det et ønske fra mange bedømmere, at der bliver
bedre mulighed for at anerkende ekstraordinært gode præstatio-
ner.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om kommentar til henvendelse fra 14 lederforeninger på uddannelsesområdet om en justering af karakterskalaen, til børne- og undervisningsministeren og uddannelses- og forskningsministeren
Det er udfordringer, som både er blevet bekræftet i evalueringen af 7-
trins-skalaen fra 2019 og i ekspertgruppens arbejde
og som ligeledes er
blevet gentaget af interessenter, undervisere m.fl. både før og efter. Ud-
fordringer, der kan bidrage til det karakterpres, som i dag opleves i ud-
dannelsessystemet. Nogle interessenter har desuden peget på, at oplevel-
sen af de enkelte karakterer påvirkes af, at de havde en anden betydning i
13-skalaen. Som tiden går, må denne effekt dog ventes at være aftagende.
Det er derfor regeringens ambition at se på, hvordan karakterskalaen kan
ændres, så vi løser disse udfordringer. Karakterskalaen er, som nævnt, et
centralt element i vores uddannelsessystem, der hverken kan eller bør
ændres løbende eller hvert eller hvert andet år. Det er derfor vigtigt for
os, at vi tager os god tid til at udvikle og blive enige om en god og hold-
bar løsning, som reelt adresserer udfordringerne med karakterskalaen
uden at skabe nye udfordringer.
Med venlig hilsen
Jesper Petersen og Pernille Rosenkrantz-Theil
2