Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 76
Offentligt
2510556_0001.png
NYHED: Omfanget af sene skoledage i 2021 er blevet kortlagt
Kontor for Analyse og
Kommunikation/CM
I 2021 havde færre skoler sene skoledage sammenlignet med 2020. Dermed fastholdes tendensen
Sagsnr.: 21/22483
fra 2019 til, at skoledagen slutter tidligere.
En kortlægning fra Børne- og Undervisningsministeriet viser, at andelen af skoler,
som har sene skoledage i 2021, især er faldet på mellemtrinnet og i udskolingen
sammenlignet med tidligere år. Det største fald ses på mellemtrinnet, hvor der er
sket et fald på 11-15 procentpoint sammenlignet med sidste skoleår. Ved sene
skoledage forstås, at skoledagene varer til senere end kl. 14.00 i indskolingen,
14.30 for mellemtrinnet og 15.00 i udskolingen.
De færre sene skoledage skal ses i lyset af den politiske aftale fra 2019 om justerin-
ger af folkeskolen samt den politiske aftale fra 2021 om udvidede frihedsgrader til
håndtering af faglige udfordringer som følge af COVID-19.
De udvidede frihedsgrader gør det muligt for skolerne at konvertere hele den un-
derstøttende undervisning til andre aktiviteter, der indebærer et tilsvarende perso-
naleforbrug for skolen i undervisningen på alle klassetrin i skoleåret 2021/2022
Tre ud af ti af skolerne i undersøgelsen har angivet, at de har afkortet skoledagens
længde med hjemmel i de udvidede frihedsgrader i indeværende skoleår.
Samlet set har 90 pct. af skolerne anvendt de forskellige muligheder for at afkorte
skoledagen (§ 16 b, § 16 d og de udvidede frihedsgrader) på mindst ét klassetrin i
skoleåret 2021/2022. Det varierer dog, hvor meget af den understøttende under-
visning skolerne afkorter.
Skolerne konverterer oftest den understøttende undervisning til
to-voksenunder-
visning.
Derudover konverterer nogle skoler blandt andet timerne til turboforløb
og yderligere pædagog- og lærerressourcer til bevægelsesaktiviteter eller åben
skole-aktiviteter.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510556_0002.png
Fakta om rapporten
Resultaterne er baseret på oplysninger fra i alt 840 folkeskoler, sva-
rende til 72 procent af alle landets folkeskoler.
Undersøgelsen er geografisk repræsentativ, og der indgår besvarelser
fra alle landets kommuner.
Det er syvende år i træk, at kortlægningen gennemføres. Dataind-
samlingen i 2021 er gennemført i uge 35, ligesom i de tidligere år. I
2020 blev dataindsamlingen dog gennemført i uge 43 pga. COVID-
19.
Kortlægningen er gennemført af Børne- og Undervisningsministeriet.
Læs rapporten her.
2