Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2412268_0001.png
Flere pædagoger og en bedre
pædagoguddannelse
Foretræde for Uddannelses- og
Forskningsudvalget den 11. maj 2021
BUPL v/ Formand Elisa Rimpler
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om en tidsplan for revision af pædagoguddannelsen, til uddannelses- og forskningsministeren
2412268_0002.png
Højere kvalitet i daginstitutionerne kræver flere
pædagoger og en bedre pædagoguddannelse
50.000 flere 0-5-årige børn i 2030
Behov for
yderligere 14.000 pædagoger
frem mod 2030 bare for at følge med
børnetallet, minimumsnormeringer og
ønsket om en højere pædagogandel
Flere kommuner ansætter alene
pædagogmedhjælpere, fordi der ikke er
pædagoger nok
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om en tidsplan for revision af pædagoguddannelsen, til uddannelses- og forskningsministeren
2412268_0003.png
Hvad er der galt med pædagoguddannelsen?
Grundfagligheden og specialpæd. står svagt
Det kreative/æstetiske element er i dag et
valgfrit modul
Manglende sammenhæng
og for mange
mål
For få undervisningstimer, for lidt vejledning
og feedback
Praktikken afkoblet
for meget
arbejdspraktik
Vidensgrundlaget er svagt, særligt på
skole/fritidsspecialiseringen
Formålet med uddannelsen rammer skævt
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om en tidsplan for revision af pædagoguddannelsen, til uddannelses- og forskningsministeren
2412268_0004.png
Kun 40 pct. af praktikvejlederne har
en praktikvejlederuddannelse
Samarbejdet om praktikken er
nedprioriteret pga. manglende
ressourcer i uddannelsen
Dimittenderne ved for lidt om
forældresamarbejde,
tværprofessionelt samarbejde mv.
Pædagoguddannelsen kan ikke løse
alt! Egentlig specialisering ligger i
efter- og videreuddannelsen.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om en tidsplan for revision af pædagoguddannelsen, til uddannelses- og forskningsministeren
2412268_0005.png
Hvad skal der til?
Ny formålsparagraf med vægt på
dannelse, værdier og etik
En styrkelse af grundfagligheden og de
pædagogiske fag
En styrkelse af de kreative/æstetiske fag
Semesterstruktur med større
sammenhæng, færre mål og plads til
fordybelse
Flere timer, herunder øvelsestimer, mere
feedback og vejledning
Minimumskrav til praktikken
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om en tidsplan for revision af pædagoguddannelsen, til uddannelses- og forskningsministeren
2412268_0006.png
Hvad koster det at få kvalitet
i uddannelsen?
Permanent højere taxameter
på niveau med
læreruddannelsen. Pris: 43
mio. kr.
SU-finansiering af én af de to
lønnede praktikker. Pris: 180
mio.kr.
Alle praktikinstitutioner skal
have en uddannet
praktikvejleder. Pris: 68
mio.kr. (pulje)
Øvelsestimer (2,5 timer pr.
uge) Pris: 40 mio.kr.
Mere vejledning og
feedback. Pris: 20 mio.kr.