Epidemiudvalget 2020-21
EPI Alm.del
Offentligt
2418001_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Epidemiudvalg
Dato: 18-06-2021
Enhed: ELU
Sagsbeh.: DEPCARO
Sagsnr.: 2109689
Dok. nr.: 1778896
Folketingets Epidemiudvalg har den 21. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 204
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 204:
”Kan
ministeren oplyse, hvilke erfaringer der er fra de sogne og kommuner, der har
været nedlukket, og om den aftalte fleksibilitet har været anvendt tilstrækkeligt, her-
under særligt om der har været institutioner, skoler m.v., der har ansøgt om undta-
gelse fra nedlukning, men har fået afslag, og hvorfor Styrelsen for Patientsikkerhed
har truffet denne beslutning?”
Svar:
Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed,
som oplyser følgende:
”En
kommunalbestyrelse er pligtig til at udstede påbud om lukning af skoler, fritidstil-
bud og ungdomsuddannelser mv., der er beliggende i kommunen, når den testkorri-
gerede incidens i kommunen er på mindst 300 smittede personer med covid-19 pr.
100.000 indbyggere og mindst 20 smittetilfælde med covid-19. En kommunalbesty-
relse er endvidere pligtig til at udstede påbud om lukning af skoler, fritidstilbud og
ungdomsuddannelser mv., der er beliggende i et sogn i kommunen, når der beregnet
dagligt over en 7-døgnsperiode er en incidens i det pågældende sogn på mindst 600
smittede personer med covid-19 pr. 100.000 indbyggere, mindst 20 smittetilfælde
med covid-19 og en positivprocent på testresultater for covid-19 på mindst 3.
Det følger af bekendtgørelse nr. 946 af 20. maj 2021om lukning og genåbning samt
andre særlige restriktioner for dagtilbud, skoler og uddannelsesinstitutioner mv. på
Børne- og Undervisningsministeriets område i forbindelse med håndtering af covid-
19, jf. ændringsbekendtgørelse nr. 1028 af 27. maj 2021.
Kommunalbestyrelsen kan imidlertid anmode Styrelsen for Patientsikkerhed om at
vurdere, om et sådant pligtmæssigt påbud om nedlukning skal ophæves for en kon-
kret skole/institution, herunder for fysisk afgrænsede lokaler og lokaliteter, der ikke
er i direkte risiko for påvirkning af smitte. Det vil således være kommunalbestyrelsen,
der skal begrunde, hvorfor den mener, at en konkret skole/institution skal undtages
fra den pligtmæssige nedlukning.
Afgørende for Styrelsen for Patientsikkerheds vurdering af, om en konkret skole/insti-
tution skal undtages fra den pligtmæssige nedlukning, vil være, om det sundhedsfag-
ligt vurderes, at det ikke vil bidrage til at nedbringe eller begrænse smitten med co-
vid-19, at skolen/institutionen forbliver lukket.
EPI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om, hvilke erfaringer der er fra de sogne og kommuner, der har været nedlukket, og om den aftalte fleksibilitet har været anvendt tilstrækkeligt, til sundhedsministeren
Afgørelse om, hvorvidt en skole/institution kan undtages fra den pligtmæssige ned-
lukning, beror på en konkret og individuel vurdering af sagens omstændigheder. Heri
indgår fx andelen af elever/børn/medarbejdere med bopæl i sognet/kommune og an-
delen af elever/børn/medarbejdere med bopæl i andre sogne/kommuner, der også
er pligtmæssigt lukket. Endvidere kan fx indgå, hvilke alders-/persongrupper der er
smittet med covid-19, om der aktuelt er smitteudbrud på skolen/institutionen, eller
om den høje incidens er knyttet til et konkret udbrud fx på en arbejdsplads, ved en
bestemt begivenhed eller til et bestemt geografisk område, hvor der ikke er relatio-
ner til den konkrete skole/institution. Endelig kan socioøkonomiske forhold, overve-
jelser over hvordan epidemikontrollen bedst holdes samt de nærmere fysiske ram-
mer for institutionen (adskilte afdelinger/bygninger) indgå i vurderingen.
Styrelsen for Patientsikkerhed har i perioden peioden 30. april-1. juni 2021 truffet 16
afgørelser om, hvorvidt et pligtmæssigt påbud om lukning af en skole/institution
kunne ophæves.
Af de 16 afgørelser vurderede styrelsen, at den pligtmæssige nedlukning kunne op-
hæves i 12 tilfælde, mens den pligtmæssige nedlukning skulle fortsætte 4 tilfælde.
Ved afgørelserne om, at nedlukningen skulle fortsætte, har styrelsen
i de tilfælde,
hvor kommunalbestyrelsen har anmodet om ophævelse for alle skoler/institutioner i
kommunen
typisk lagt vægt på, at den testjusterede incidens for den pågældende
kommune har ligget højt, og at der således fortsat har været udbredt samfundssmitte
i kommunen. I de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen har anmodet om ophævelse
for en konkret skole/institution, har styrelsen typisk lagt vægt på, at en større andel
af eleverne var bosiddende i det pågældende sogn, som har haft en meget høj testju-
steret incidens, evt. i kombination med at der har været smitteudbrud på skolen/in-
stitutionen.
Herudover kan tilføjes, at Styrelsen for Patientsikkerhed allerede ved en kommunein-
cidens på 100 tager kontakt til den pågældende kommune med henblik på en dialog
om, hvilke tiltag som kommunen kan tage for at hindre smitten i at brede sig yderli-
gere.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Louise Sevel Lundstrøm
Side 2