Den Arktiske Delegation 2020-21
AD Alm.del Bilag 2
Offentligt
2269929_0001.png
Den Arktiske Delegation, Det Udenrigspolitiske Nævn,
Færøudvalget, Grønlandsudvalget og Udenrigsudvalget
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
29. oktober 2020
Arktiske strategier i de nordiske lande
Den 4. november kl. 10.00
11.30 er de nordiske ambassadører og repræ-
sentanter for de selvstyrende områder indbudt til at give et oplæg om deres
landes respektive arktiske strategier og synspunkter i den forbindelse. Mødet
afholdes i Landstingssalen og kan følges på Teams.
Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige har hver især udgivet officielle
strategipapirer for Arktis.
Mange temaer går igen på tværs af de nordiske arktisstrategier. Med forskel-
lig vægt fremhæver de mulighederne i, og behovet for, øget økonomisk ud-
vikling i Arktis med respekt for miljøet og de arktiske befolkninger. Særligt
fremhæves behovet for at beskytte regionens oprindelige folk og deres leve-
vis. Samtidig omtaler alle strategierne udfordringerne ved klimaforandringer
og sikkerhedspolitiske spændinger. Alle fremhæver de nødvendigheden af at
bevare Arktis’ lavspændingsstatus og at respektere international ret, især
FN’s havretskonvention UNCLOS.
Der er dog også forskelle strategierne imellem. De arktiske stater har forskel-
lige geografiske udgangspunkter, hvilket til dels afspejles i strategierne.
F.eks. har de arktiske kyststater Danmark (Grønland) og Norge et relativt
større fokus på sikkerhed og forsvar end Finland, der til gengæld lægger
større vægt på økonomisk udvikling. Nogle af strategierne er udgivet for flere
år siden, og udgivelsestidspunktet kan også have indflydelse på indholdet. I
forhold til den forrige strategi fra 2011, fokuserer Sveriges helt nye strategi fra
september 2020 f.eks. langt mere på sikkerhed og forsvar. Endelig afspejler
landenes arktisstrategier også, at de hver især deltager i forskellige internati-
onale fora.
Side 1 | 6
AD, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Arktiske strategier i de nordiske lande
2269929_0002.png
Medlemskab af udvalgte multilaterale fora
Kongeriget
Danmark
Arktisk Råd
Arctic Five
Barentsrådet
EU
NATO
Nordisk Ministerråd
Vestnordisk Råd
Arktisk parlamentariker komite
* Ikke Grønland og Færøerne
** Kun Grønland og Færøerne
Kongeriget Danmark
Kongeriget Danmarks strategi for Arktis blev lanceret i 2011 og udløber ved
udgangen af 2020.
Den omfatter både Danmark, Færøerne og Grønland og oplister fire overord-
nede prioriteter:
X
X
X
X
*
X
X
X
**
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Finland
X
Island
X
Norge
X
X
X
X
X
Sverige
X
Et fredeligt og sikkert Arktis.
Selvbærende vækst og samfundsmæssig bæredygtighed.
Udvikling under respekt
for Arktis’ sårbare kli a, iljø og atur.
Tæt samarbejde med internationale partnere.
Strategien nævner både Arktisk Råd og Arctic Five som vigtige fora for em-
ner, der angår hhv. alle de arktiske stater eller blot kyststaterne. Kongeriget
vil forsøge
at præge EU’s arktispolitik, især med Færøernes og Grønlands
interesser in mente, og arbejde for, at EU får observatørstatus i Arktisk Råd.
Kongeriget vil desuden fremme Arktis som tværgående fokusområde i Nor-
disk Ministerråds arbejde. Hvad angår bilaterale forhold nævner strategien
bl.a. Island og Norge som ”centrale partnere for tæt samarbejde” på en ræk-
ke områder. Med Finland og Sverige vil man ”fastholde tæt kontakt om arkti-
ske emner”.
Danmark er kun repræsenteret i Arktis i kraft af Rigsfællesskabet med Grøn-
land og Færøerne. For at bevare sin position har Danmark interesse i at be-
vare Rigsfællesskabet, mens både Færøerne og Grønland har selvstændig-
hedsambitioner og hver især har selvstyre på en række områder. Siden stra-
tegiens udgivelse har stormagternes øgede aktivitet og interesse i Arktis lagt
et yderligere pres på Rigsfællesskabet. Der har derfor været fokus på at sikre
den interne sammenhængskraft gennem øget politisk konsultation og koordi-
nation.
Side 2 | 6
AD, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Arktiske strategier i de nordiske lande
2269929_0003.png
Som supplement til den fælles strategi udgav Færøerne i 2013 en strategi
med ”fokus på områder af særlig relevans og interesse for Færøerne”. Den
anbefaler bl.a. en mere fremtrædende rolle for Færøerne, både i Arktisk Råd
og internt i Rigsfællesskabet. Desuden anbefales et udvidet direkte samar-
bejde med Grønland, Island og Nordnorge samt fuldt færøsk medlemskab af
den stående komité for arktiske parlamentarikere.
Finland
Den finske strategi fra 2013 lægger især vægt på mulighederne for økono-
misk udvikling i Arktis inden for alt fra minedrift til turisme. Strategien forsøger
især at fremhæve og styrke Finlands rolle som et land med forsknings- og
erhvervsmæssig ekspertise i Arktis, som andre arktiske stater kan drage
nytte af. Dette kædes sammen med en indenrigspolitisk dagsorden om at
udvikle udkantsområder i det nordlige Finland og beskyttelse af de finske
Samers levevis.
Finlands arktiske strategi bygger på fire søjler:
Finland som arktisk nation. Finland har i kraft af klima, geografi, hi-
storie og navnlig den samiske befolkning udviklet en særlig arktisk
identitet, der må værnes om.
Finland som arktisk ekspert. Finland besidder den nødvendige ek-
spertise omkring Arktis til at forstå, tilpasse sig og udnytte den ud-
vikling, regionen undergår. Både forsknings- og erhvervsmæssigt vil
Finland være et forbillede.
Bæredygtig udvikling og respekt for det arktiske miljø. Finland øn-
sker bæredygtig udnyttelse af naturressourcer med forståelse for
klimaforandringernes effekt og det arktiske miljøs betingelser.
Internationalt samarbejde i Arktis. Finland vil med en styrket positi-
on i Arktis promovere internationalt samarbejde og stabilitet i regi-
onen.
Finland ønsker ifølge strategien at give Arktisk Råd en mere global rolle.
Derudover vil Finland arbejde sammen med Danmark og Sverige om at tyde-
liggøre EU’s rolle i Arktis samt udforske muligheder for forsvarssamarbejde
mellem de nordiske lande. Finland vil også etablere bilaterale partnerskaber
samt udvide sit partnerskab med Rusland
Island
Island er det mindste land i Arktisk Råd og ligger geografisk hovedsageligt
syd for polarcirklen. For at holde fast i sin plads ved bordet i arktiske beslut-
ningsprocesser er det derfor vigtigt for Island at blive betragtet som arktisk
kyststat og arbejde for, at arktiske anliggender hovedsageligt behandles i
Arktisk Råd.
Side 3 | 6
AD, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Arktiske strategier i de nordiske lande
2269929_0004.png
Islands arktisstrategi er formuleret i en resolution vedtaget af parlamentet i
2011, der pålægger regeringen at:
1. Styrke Arktisk Råd
2. Sikre Islands politiske status som arktisk kyststat
3. Promovere en forståelse af Arktis, der fremhæver Nordatlantens be-
tydning
4.
Følge FN’s havretsko ve tio
5. Udvide samarbejdet med Færøerne og Grønland
6. Støtte oprindelige folks rettigheder og inklusion i beslutningsproces-
ser
7. Fremme samarbejde med andre stater og aktører
8. Med alle midler forhindre menneskeskabte klimaforandringer og
deres effekter med henblik på at forbedre de arktiske befolkningers
velfærd samt sikre de oprindelige folks unikke kultur og levevis.
9. Beskytte sikkerhedsinteresser med civile midler og modarbejde mili-
tarisering af Arktis.
10. Udbygge handelsrelationer mellem de arktiske stater.
11. Udvide islændingenes kendskab til arktiske spørgsmål og udadtil
promovere Island som en lokation for møder og diskussioner om
Arktis.
12. Øge indenlandsk konsultation og samarbejde i arktiske spørgsmål.
Norge
Norges Arktisstrategi, med undertitlen “Mellem geopolitik og social udvikling”
lanceredes i 2017. Ifølge strategien er Norges langsigtede mål for Arktis:
Fred, stabilitet og forudsigelighed
Integreret, økosystems-baseret forvaltning
Internationalt samarbejde og international retsorden
Stærkere grundlag for beskæftigelse, værdiskabelse og velfærd
Hvad angår multilateralt samarbejde giver Norge ifølge strategien høj prioritet
til Arktisk Råd, Barentsrådet, Østersøsamarbejdet, og Northern Dimension,
der er et samarbejde mellem EU, Island, Norge og Rusland.
Ruslands tiltagende militære aktivitet i Arktisk omtales som en ”en vigtig fak-
tor for norsk sikkerheds-
og forsvarspolitik”, men opfattes ikke som værende
rettet mod Norge. Norges NATO-medlemskab beskrives som hjørnestenen i
norsk sikkerhedspolitik. Strategien fremhæver behovet for at bevare dialog
og bredt samarbejde med Rusland på trods af Ukraine-krisen.
Overordnet udstikker strategien fem prioritetsområder:
Internationalt samarbejde
Erhvervsudvikling
Vidensudvikling
Infrastruktur
Miljøbeskyttelse og beredskab
Side 4 | 6
AD, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Arktiske strategier i de nordiske lande
2269929_0005.png
Sverige
Sveriges arktisstrategi blev præsenteret af regeringen den 29. september
2020 og har ”menneskene, freden og klimaet i centrum”. I lighed med Finland
ønsker Sverige at bringe sin ekspertise og ressourcer i spil for at profilere sig
og for at bidrage til regionens økonomiske udvikling.
I forhold til Sveriges forrige arktisstrategi fra 2011 har den nye strategi dog et
større fokus på sikkerhedspolitik. I 2011 var “de
aktuelle sikkerhedspolitiske
udfordringer i Arktis ikke af militær karakter”. Den nye strategi beskriver i
langt højere grad Arktis som værende af forsvarsmæssig betydning for Sve-
rige, og den nævner et behov for at styrke det militære beredskab i nord.
Regeringen vil i forlængelse heraf arbejde for at udvikle og intensivere nor-
disk og euroatlantisk sikkerheds- og forsvarspolitisk samarbejde.
Sverige vil i Nordisk Ministerråd arbejde for øget projektaktivitet med et ark-
tisk fokus, der kan supplere Arktisk Råd og Barentsrådet. ”De nordiske lande
har forskellige udgangspunkter for deres engagement i Arktis, men har sam-
tidig et tydeligt værdifællesskab”,
som det hedder. Strategien fremhæver
også det parlamentariske samarbejde i Nordisk Råd og i den stående komité
for arktiske parlamentarikere.
Sammenligning
Lassi Heininen m.fl. (2020) sammenligner landenes relative prioritering af
forskellige temaer gennem en nærlæsning af de arktiske staters strategido-
kumenter.
Nedenstående tabel er baseret på Heininens optælling og angiver, hvor me-
get spalteplads hvert tema fylder i strategierne. Værdierne angiver i afrunde-
de procentsatser, hvor hyppigt de forskellige temaer omtales i landenes re-
spektive strategidokumenter.
Side 5 | 6
AD, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Arktiske strategier i de nordiske lande
2269929_0006.png
%
Den menneskelige
dimension
Politisk sty-
ring/forvaltning
Internationalt
samarbejde
Miljøbeskyttelse
Forurening
Klimaforandringer
Sikkerhed
Beredskab og
søredning
Økonomi
Turisme
Infrastruktur
Forskning og ud-
dannelse
Danmark
8
18
13
7
5
7
8
6
12
1
6
8
Island
7
26
16
3
4
3
12
5
13
1
4
6
Finland
9
13
8
6
2
4
7
6
20
6
9
9
Norge
8
19
12
6
5
3
3
8
18
1
8
9
Sverige
(2011)
13
13
12
8
5
7
4
4
13
3
7
13
Gennemsnit
9
18
12
6
4
5
7
6
15
2
7
9
Bemærk at tabellen indikerer, hvor stor en andel af spaltepladsen temaerne
hver især tildeles, hvilket ikke nødvendigvis direkte afspejler, hvor stor betyd-
ning de tillægges.
Links til strategidokumenterne
Den Arktiske Strategi 2011-2020
Danmark:
Færøerne:
The Faroe Islands
a nation in the Arctic (2013)
Finland:
Finland’s Strategy for the Arctic Region (2013)
Island:
A Parliamentary Resolution on Iceland's Arctic Policy (2011)
Norge:
Norway’s Arctic
Strategy (2017)
Sverige:
Sweden’s strategy for the Arctic region (2011)
Sveriges strategi för den arktiska regionen (2020)
Lassi Heininen m.fl.:
Arctic Policies and Strategies
Analysis, Synthesis, and Trends (2020)
Med venlig hilsen
Peder H. Pedersen,
Chefkonsulent
Generalsekretær, Arktisk parlamentariker komite
Side 6 | 6