Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 226 Bilag 5
Offentligt
2049135_0001.png
Til lovforslag nr.
L 226
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den [25. april 2019]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen
(Justering af fagrækken og den understøttende undervisning, afkortning af skoleugens længde, ansættelse af skoleledere og
kompetencedækning m.v.)
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Dispensation fra 30-dages-reglen
[] indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folke‐
tingets forretningsorden § 13, stk. 1, om at der skal gå 30
dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved
3. behandling.
3. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 3
1)
I
Stk. 3, 1. pkt.,
ændres »skoleåret 2020/21« til: »skole‐
året 2022/23«, og i
stk. 3, 2. pkt.,
ændres »skoleårene
2020/21 og 2021/22« til: »skoleårene 2021/22 og 2022/23«.
[Rettelse af fejl i overgangsordningen for idræt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 3, stk. 3, indsættes en overgangsord‐
ning vedrørende timefordelingen i idræt på de forskellige
klassetrin. Overgangsordningen knytter sig til lovforslagets
§ 1, nr. 14, hvori det foreslås, at timetallene i idræt på 4.-6.
klassetrin ændres fra 90 til 60 undervisningstimer årligt og
på 7.-9. klassetrin ændres fra 60 til 90 undervisningstimer
årligt.
Formålet med overgangsordningen er at sikre, at alle ele‐
ver vil skulle modtage det samme antal undervisningstimer i
idræt i løbet af deres skolegang, som en elev, der starter i 4.
klasse i skoleåret 2020/21. Det bemærkes, at antallet af un‐
dervisningstimer pr. skoleår i skoleårene 2020/21, 2021/22
og 2022/23 vil være lavere end i de omkringliggende skole‐
år, idet der årligt kun vil skulle udbydes et vejledende time‐
tal på 360 undervisningstimer i idræt til elever i 4.-9. klasse,
hvor der aktuelt og fra og med skoleåret 2023/24 vil skulle
udbydes et vejledende timetal på 450 undervisningstimer i
idræt til elever i 4.-9. klasse.
For at nå dette resultat vil det skulle sikres, at en elev,
som har afsluttet 4. eller 5. klasse, og derfor har modtaget
undervisning med 90 timer årligt i idræt i henholdsvis ét el‐
ler to år, herefter modtager undervisning med 60 timer årligt
DokumentId
Journalnummer
L 226 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
2049135_0002.png
2
i de følgende tre år, hvorefter undervisningstimetallet igen
I tabel 1 er vist timetallene, således som de tilsigtes for‐
kan stige til 90 timer årligt. Det betyder, at de skoleår, hvor
delt. Timetal, der kommer til at følge de foreslåede regler i
disse elever skal undervises efter timetallet i de gældende
lovforslagets § 1, nr. 14, er illustreret med fed skrift, mens
regler og ikke efter timetallene i de foreslåede regler, skal
timetal, der kommer til at følge de hidtil gældende regler, er
være skoleåret 2022/23 for elever, der har afsluttet 4. klasse,
angivet uden fed skrift.
og skoleårene 2021/22 og 2022/23 for elever, der har afslut‐
Tabel 1. Årligt timetal pr. klassetrin med den foreslåede
tet 5. klasse ved lovens ikrafttræden.
overgangsordning for idræt
Klassetrin/skoleår
2017/18 2018/19 2019/20 2020/21 2021/22 2022/23 2023/24 2024/25 I alt 4.-9.
klassetrin
Afsluttet 4. klasse ved
4. klasse
5. klasse 6. klasse
7. klasse
8. klasse 9. klasse
450
ikrafttræden
90
60
60
60
90
90
Afsluttet 5. klasse ved
4. klasse 5. klasse
6. klasse
7. klasse 8. klasse
9. klasse
450
ikrafttræden
90
90
60
60
60
90
Afsluttet 6. klasse eller
4. klasse 5. klasse 6. klasse 7. klasse 8. klasse 9. klasse
450
højere ved ikrafttræden
90
90
90
60
60
60
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. april 2019 og var til 1.
behandling den 25. april 2019. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 12. april 2019 sendte undervisningsmini‐
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd.
Alex Ahrendtsen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Marie Krarup (DF) Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S)
Mattias Tesfaye (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Peder Hvelplund (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor (ALT)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <> spørgsmål
til underviningsministeren til skriftlig besvarelse, som mini‐
steren har besvaret.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
46
37
34
14
13
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
7
6
1
1
1
L 226 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
2049135_0003.png
3
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
10
8
Javnaðarflokkurin (JF)
1