Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2052398_0001.png
2018-19
S 744 endeligt svar
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
E-mail: [email protected]
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
Medlem af Folketinget Annette Lind (S) har den 3. april 2019 stillet mig
følgende spørgsmål nr. S 744, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 744:
”Vil
ministeren oplyse, hvad ministerens holdning er til Politikens artikel
»Ministerium kendte til fejl i tests« fra den 3. april 2019, herunder om
forskerne har ret i deres kritik, og om ministeriet var bekendt med, at de
nationale test gav forkerte resultater i over halvdelen af de gennemførte
test?”
Svar:
Undervisningsministeriet har i februar 2016 offentliggjort en analyse af
sammenhængen mellem resultaterne i de nationale test for elever, som
har gennemført samme test to gange i den frivillige testperiode i efteråret
2014.
Resultaterne af analysen fremgår af et notat ("Undersøgelse af de natio-
nale tests reliabilitet"), som blev sendt til Børne- og Undervisningsudval-
get i februar 2016.
Med henvisning til notatet fremgår det af Politikens artikel ("Ministerium
kendte til fejl i tests"), at der er "forkerte resultater i over halvdelen af de
gennemførte nationale test". Undervisningsministeriet vurderer ikke, at
der kan drages denne konklusion på baggrund af notatet.
Undervisningsministeriet har den 3. april 2019 offentliggjort en presse-
meddelelse om notatets resultater og formidlingen til Børne- og Under-
visningsudvalget. Jeg har vedlagt pressemeddelelsen til orientering.
Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner har den 2. april 2019 offentliggjort
en undersøgelse af de nationale test i læsning i 8. klasse. Heri konklude-
rer de to forskere blandt andet, at en del af testopgaverne har forkerte
sværhedsgrader, og at testresultaterne er for usikre.
11. april 2019
Sagsnr.: 19/05455
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om, hvornår ministeren blev bekendt med, at Undervisningsministeriet havde viden om, at der var forkerte resultater i over halvdelen af de gennemførte nationale test, til undervisningsministeren
Undersøgelsen har givet anledning til en debat, som næsten kan efterlade
det indtryk, at elevernes testresultater er helt tilfældige. Jeg mener, at der
er behov for at nuancere debatten.
Det er i den forbindelse værd at bemærke, at der er en sammenhæng
mellem elevernes resultater i de nationale test og de samme elevers efter-
følgende karakter ved folkeskolens prøver. Jeg har vedlagt et notat, som
beskriver sammenhængen ("De nationale tests måleegenskaber"). Nota-
tet er tidligere sendt til Børne- og Undervisningsudvalget i september
2016. Samtidig viser en DAMVAD-rapport fra 2014, at der er en sam-
menhæng mellem resultaterne fra de nationale test og resultaterne fra
PISA-undersøgelserne. Rapporten er ligeledes vedlagt.
Jeg er optaget af, at de nationale test virker efter hensigten. Testenes
indhold og metode skal fagligt være i top, og arbejdet med testene skal
give mening for lærere, elever og forældre.
I 2018 har jeg besluttet at igangsætte en grundig evaluering af de nationa-
le test, som skal danne grundlag for justeringer. De kritikpunkter, som
Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner rejser i undersøgelsen, indgår allere-
de i den igangværende evaluering. Til orientering har jeg vedlagt opgave-
beskrivelsen for evalueringen, som viser, hvilke spørgsmål evalueringen
skal give svar på.
Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner sidder med i den rådgivningsgrup-
pe, der blandt andet består af forskere og fagfolk, som har rådgivet mini-
steriet om indholdet af evalueringen.
Evalueringen af de nationale test forventes afsluttet ultimo 2019. På bag-
grund af evalueringen vil det være relevant, at der i folkeskoleforligskred-
sen sker en grundig drøftelse af, hvilke justeringer der er behov for at
gennemføre i de nationale test.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2