Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2009023_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. februar 2019
Insolvensretskontoret
Thomas Kloppenburg
2019-0030-1897
969774
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 270 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. januar 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Henrik Hjort Elmquist
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om, hvad ministeren konkret agter at gøre for at sikre, at offentlige myndigheder, institutionerne m.v. får justeret deres regler og interne retningslinjer, så de lever op til de politiske intentioner med forbuddet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 270 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del - spørgs-
mål 77, hvor intentionerne med tildækningsforbuddet og for-
skellige udfordringer med håndhævelsen beskrives, oplyse,
hvad ministeren konkret agter at gøre for at sikre, at offentlige
myndigheder, institutionerne m.v. får justeret deres regler og in-
terne retningslinjer, så de lever op til de politiske intentioner
med forbuddet?”
Svar:
Det er selvsagt afgørende, at tildækningsforbuddet – der blev vedtaget af et
bredt flertal i Folketinget – efterleves og håndhæves i praksis.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at tildækningsforbuddet – ligesom
straffelovens øvrige bestemmelser – skal håndhæves af politiet. Der er der-
for – som det også fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 6. december
2018 af spørgsmål nr. 77 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg – bl.a. ud-
arbejdet en orienteringsskrivelse til politikredsene om håndhævelsen af for-
buddet.
Det er samtidig klart, at tildækningsforbuddet herudover kan give anledning
til forskellige overvejelser om forholdet til andre sagsområder mv., og at det
på nogle områder vil kunne være nødvendigt at justere regler eller interne
retningslinjer mv., så de tager højde for forbuddet. Som det også fremgår af
førnævnte besvarelse af spørgsmål nr. 77 (Alm. del) fra Folketingets Rets-
udvalg, har tildækningsforbuddet således f.eks. givet anledning til overvej-
elser i forhold til beskæftigelsesindsatsen under Beskæftigelsesministeriet.
Justitsministeriet har været i dialog med Beskæftigelsesministeriet herom.
Justitsministeriet har i forlængelse heraf ingen grund til at tro, at andre myn-
digheder, institutioner mv. ikke på samme måde gør eller har gjort sig over-
vejelser om, i hvilket omfang tildækningsforbuddet måtte give anledning til
at justere regler eller interne retningslinjer på deres respektive områder. Her-
til bemærkes, at når Folketinget vedtager nye regler, er det således altid de
relevante myndigheder, institutioner mv., der i første række selv vurderer, i
hvilket omfang de nye regler har betydning for deres respektive områder, og
om der i givet fald er behov for at justere regler eller interne retningslinjer
mv. i lyset heraf.
Justitsministeriet står dog som altid naturligvis til rådighed, hvis de enkelte
myndigheder, institutioner mv. måtte få behov for bistand til at vurdere be-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om, hvad ministeren konkret agter at gøre for at sikre, at offentlige myndigheder, institutionerne m.v. får justeret deres regler og interne retningslinjer, så de lever op til de politiske intentioner med forbuddet, til justitsministeren
hovet for at ændre regler eller interne retningslinjer mv. som følge af tildæk-
ningsforbuddet.
3