Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 61
Offentligt
2018180_0001.png
Statusredegørelse for implementering
af erhvervsuddannelsesreformen
skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0002.png
Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen
skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
Layout: Presse- og Kommunikationssekretariatet,
Undervisningsministeriet
Fotograf: Ulrik Jantzen, Leitorp + Vadskær
ISBN nr.: 978-87-603-3215-9 (webudgave)
Publikationen kan ikke bestilles. Der henvises til webudgaven.
Denne statusredegørelse er afgivet i henhold til Aftale om Bedre og mere attraktive er-
hvervsuddannelser indgået i februar 2014. Bag aftalen står partierne Venstre, Dansk Fol-
keparti, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Socialdemokratiet, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti. Aftalen trådte i kraft ved skolestart august 2015.
Med aftalen blev det besluttet, at der skal følges op på implementeringen af erhvervsud-
dannelsesreformen med en årlig statusredegørelse fra Undervisningsministeriet. Status-
redegørelsen skal være en opfølgning på reformens målsætninger på baggrund af de af-
talte indikatorer. Statusredegørelsen offentliggøres på ministeriets hjemmeside og sendes
til Folketingets Undervisningsudvalg og Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser (REU). Undervisningsministeriet har i januar 2017 offentliggjort den første
statusredegørelse for skoleåret 2015/2016.
© Undervisningsministeriet, januar 2019
2 • Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0003.png
Statusredegørelse for implementering
af erhvervsuddannelsesreformen
skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0004.png
4 • Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0005.png
Indholdsfortegnelse
1. Indledning .................................................................................................................................................... 7
2. Hovedresultater for klare mål ................................................................................................................. 9
  
Resultatmål for mål 1
.....................................................................................................................................
10
  Resultatmål for Klare mål 2
...........................................................................................................................
13
  Resultatmål 3.1 for Klare mål 3
.....................................................................................................................
16
  Resultatmål 3.2 for Klare mål 3
.....................................................................................................................
19
  Resultatmål for Klare mål 4
...........................................................................................................................
20
3. Resultater på øvrige data (ikke en del af klare mål) ........................................................................... 23
4. Økonomi ............................................................................................................................................ 32
Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018 • 5
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0006.png
6 • Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0007.png
1. Indledning
I Formålet med erhvervsuddannelsesreformen er at sik-
re et markant løft af erhvervsuddannelserne i Danmark.
Reformen skal højne erhvervsuddannelsernes kvalitet og
sikre en bedre trivsel blandt eleverne på uddannelserne.
Reformen skal bidrage til, at erhvervsuddannelserne bliver
mere attraktive for de unge, så flere søger erhvervsuddan-
nelserne, samtidig med at frafaldet på uddannelserne re-
duceres markant.
Denne statusredegørelse vil primært have fokus på op-
følgningen på de fire klare mål, der blev fastsat med er-
hvervsuddannelsesreformen.
Undervisningsministeriet
har i forbindelse med arbejdet med forberedelse af rege-
ringens udspil "Fra folkeskole til faglært – erhvervsuddan-
nelser til fremtiden" fået udarbejdet en række analyser af
konsulentfirmaerne Rambøll og Qvartz, som fokuserer på
aktuelle udfordringer og indsatser på erhvervsuddannel-
sesområdet omkring søgning og frafald efter reformen.
Analyserne kan læses
her.
Desuden indgik et bredt flertal
af folketingets partier aftalen"Fra folkeskole til faglært
– erhvervsuddannelser til fremtiden" den 22. november
2018, som indeholder en række initiativer til at øge søgnin-
gen og gennemførelsen på erhvervsuddannelserne. Status
på udfordringer og indsatsområdet er derfor ikke uddybet
særskilt i denne statusredegørelse. Aftalen kan læses
her.
Der er i de seneste år taget en række initiativer med
betydning for søgningen til og gennemførelsen på er-
hvervsuddannelserne, herunder:
Finanslovsaftalen for 2019 (2018) (herunder ind-
sats for øget tilgang og gennemførelse på social- og
sundhedsuddannelserne)
Regeringsudspil Mod på livet – vejene til uddannelse
og job (2018)
Aftale "Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddan-
nelser til fremtiden (2018)
Regeringsudspil "Færre regler og mindre bureaukra-
ti (2018)
Aftale om styrket praksisfaglighed i folkeskolen
(2018)
Etårig forlængelse af dimensioneringsaftale om of-
fentlige praktikpladser på uddannelserne til social-
og sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent
samt pædagogisk assistent (2018)
Forsøg med erhvervsuddannelserne – frihed og flek-
sibilitet (2018)
Forsøgsprogram for styrkelse af teknologiforståel-
se i folkeskolens obligatoriske undervisning (2018-
2021)
Aftale om bedre veje til uddannelse og job (FGU-re-
form) (2017)
Aftale om praksisfaglig dimension i uddannelsespa-
rathedsvurderingen (2017)
Trepartsaftale om tilstrækkelig og kvalificeret ar-
bejdskraft i hele Danmark og praktikpladser (2016)
Toårig dimensioneringsaftale om offentlige praktik-
pladser på uddannelserne til social- og sundheds-
hjælper, social- og sundhedsassistent samt pædago-
gisk assistent (2016)
Aftale om styrkede gymnasiale uddannelser (gymna-
siereformen) (2016)
Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018 • 7
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0008.png
Denne statusredegørelse gør primært status i forhold til
de fire klare mål i erhvervsuddannelsesreformen. Den
viser, at det fortsat er en stor udfordring, at for få søger en
erhvervsuddannelse, og at frafaldet er for højt. I 2018 var
der en mindre stigning i søgningen til erhvervsuddannel-
serne direkte fra grundskolen, men der er fortsat et stykke
vej til at nå de politiske målsætninger om, at mindst 25
procent skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter
9. eller 10. klasse i 2020. Når der ses på både de unge
direkte fra grundskolen og de voksne på erhvervsskolerne,
er der sket et fald efter reformen i antallet af elever, der er
startet på erhvervsuddannelserne. Frafaldet på erhvervs-
uddannelserne er højt, men efter reformen er der sket en
stigning i antallet af elever, der starter på grundforløbet og
efterfølgende kommer i gang med et hovedforløb, og det
ser generelt ud til, at frafaldet på erhvervsuddannelserne
er faldende.
De fleste af de opgørelser, der indgår i statusredegørel-
sen, har ministeriet offentliggjort tidligere.
8 • Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0009.png
2. Hovedresultater for klare mål
I Aftalen om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannel-
ser blev der fastsat 4 klare mål for at følge erhvervsuddan-
nelsernes udvikling. Det overordnede mål er, at der skal
blive flere dygtige erhvervsuddannede med kvalifikationer,
der lever op til virksomhedernes behov. Målene skal sætte
en tydelig ramme og retning for de kommende års arbejde
på uddannelsesinstitutionerne. Samtidig skal de være med
til at sikre et veldefineret opfølgningsgrundlag, så både
regeringen og de enkelte uddannelsesinstitutioner bliver
målt på opnåede resultater.
Nationale mål for erhvervsuddannelserne:
1.
2.
3.
4.
Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direk-
te efter 9. eller 10. klasse.
Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse.
Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så
de bliver så dygtige, de kan.
Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes.
3.1.
Andelen af de dygtigste elever – målt ved andel elever
med den samlede mængde fag, der afsluttes på højere
niveau end det obligatoriske minimumsniveau fastsat
af de faglige udvalg – skal øges år for år. Der udarbejdes
en baseline med udgangspunkt i skoleåret 2013/2014.
3.2.
Den høje beskæftigelse for nyuddannede skal opret-
holdes.
4.1.
Elevernes trivsel og aftagervirksomhedernes tilfreds-
hed skal øges frem mod 2020.
Resultatmålene er operationaliseret i udvalgte indikatorer,
som muliggør en samlet opfølgning på nationalt niveau,
samtidig med at de enkelte institutioner kan måle deres re-
sultater i forhold til de fastsatte resultatmål.
2.1.
Fuldførelsen skal stige fra 52 procent i 2012 til
mindst 60 procent i 2020 og mindst 67 procent i
2025.
Resultatmål for erhvervsuddannelserne til hvert af de na-
tionale mål:
1.1.
Mindst 25 procent skal vælge en erhvervsuddan-
nelse direkte efter 9. klasse eller 10. klasse i 2020.
Andelen skal op på mindst 30 procent i 2025. Det
skal blandt andet ske ved, at alle elever udfordres i
deres uddannelsesvalg. Det er intentionen, at fle-
re kvalificerede elever starter på og fuldfører en
erhvervsuddannelse. Det er samtidig intentionen
at minimere dobbeltuddannelser ved, at færre
fremover tager mere end én ungdomsuddannelse.
Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018 • 9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0010.png
Resultatmål for mål 1
Mindst 25 procent skal vælge en erhvervsuddannelse direkte
efter 9. eller 10. klasse i 2020. Andelen skal op på mindst 30
procent i 2025.
De seneste tal for 2018 viser, at 19,4 procent søgte en er-
hvervsuddannelse som 1. prioritet direkte efter 9. eller 10.
klasse, jf. figur 2.1. Der er dermed fortsat et godt stykke
vej i forhold til indfrielsen af målsætningen om, at mindst
25 procent skal søge en erhvervsuddannelse direkte efter
grundskolen i 2020. Der er siden 2000 sket et markant
fald i søgningen til erhvervsuddannelserne direkte efter
grundskolen frem til i dag. Fra 2017 til 2018 ses dog en
mindre stigning.
Figur 2.1 Søgning til en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse, 2000-2018
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Erhvervsuddannelser
Anm.: Opgørelsen inkluderer kun første prioritetstilmeldingerne.
Kilde: Undervisningsministeriet.
Måltal 2020
Måltal 2025
Blandt de unge, som søger en erhvervsuddannelse som 1.
prioritet, er særligt eux forløbene blevet mere og mere po-
pulære. I perioden 2015 til 2018 steg andelen, der ønsker
en eux med 11 procentpoint fra 21 procent til 32 procent.
Halvdelen søger en uddannelse indenfor området
Teknologi, byggeri og transport
Cirka halvdelen af eleverne, der søgte en erhvervsuddan-
nelse efter 9. eller 10. klasse i 2018, søgte uddannelser
inden for hovedområdet ”Teknologi, byggeri og transport”,
jf. figur 2.2.
10 • Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0011.png
Figur 2.2. 9. og 10. klasse-elevers søgning til erhvervsuddannelserne fordelt på hovedområde 2018
60%
51%
50%
40%
30%
19%
20%
12%
10%
17%
0%
Fødevarer,
jordbrug og
oplevelser
Kilde: Undervisningsministeriet
Kontor, handel og
forretningsservice
Omsorg, sundhed
og pædagogik
Teknologi, byggeri
og transport
Der er fortsat stor kønsmæssig forskel på ansøgerne.
Cirka 7 ud af 10 (69 procent) af de 9. og 10. klasse-elever,
der søgte en erhvervsuddannelse i 2018, var drenge. Der
er imidlertid stor forskel mellem hovedområderne. På ho-
vedområdet ”Teknologi, byggeri og transport” stod drenge
for hele 94 procent af ansøgningerne. Omvendt var hele
84 % af ansøgerne til hovedområdet ”Omsorg, sundhed og
pædagogik” piger.
Store kommunale forskelle på søgning til
erhvervsuddannelserne
Der er store kommunale forskelle på antallet af unge, der
søger en erhvervsuddannelse, jf. figur 2.3. I nogle kommu-
ner er søgningen over 30 procent, mens det i andre kom-
muner kun er omkring 5 procent af eleverne, der søger en
erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse.
Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018 • 11
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0012.png
Figur 2.3. 9. og 10. klasse-elevernes søgning til erhvervsuddannelserne, fordelt på kommune 2018
Christiansø
Bornholm
Hjørring
Frederikshavn
Læsø
Brønderslev-Dronninglund
Jammerbugt
Hørsholm
Allerød
Rudersdal
Thisted
Aalborg
Vesthimmerland
Morsø
Rebild
Furesø
Lyngby-Taarbæk
Gentofte
Gladsaxe
Mariagerfjord
Ballerup
Herlev
Skive
Glostrup
Frederiksberg
Albertslund
Rødovre
København
Lemvig
Struer
Holstebro
Randers
Viborg
Norddjurs
Høje Tåstrup
Ishøj
Vallensbæk
Brøndby
Hvidovre
Tårnby
Dragør
Favrskov
Herning
Silkeborg
Skanderborg
Ringkøbing-Skjern
Ikast-Brande
Horsens
Odder
Århus
Syddjurs
Greve
Gribskov
Halsnæs
Hillerød
Odsherred
Samsø
Frederikssund
Egedal
Helsingør
Fredensborg
Varde
Billund
Vejle
Hedensted
Holbæk
Fredericia
Kalundborg
Nordfyn
Kerteminde
Odense
Slagelse
Assens
Nyborg
Faaborg-Midtfyn
Svendborg
Næstved
Faxe
Sorø
Ringsted
Køge
Stevns
Solrød
Lejre Roskilde
Vejen
Fanø
Esbjerg
Kolding
Middelfart
Haderslev
Tønder
Aabenraa
Sønderborg
Langeland
Vordingborg
Guldborgsund
Ærø
Lolland
Over 25 %
Mellem10% og 25 %
under 10 %
Kilde: Undervisningsministeriet
12 • Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0013.png
Resultatmål for Klare mål 2
Fuldførelsen skal stige fra 52 procent i 2012 til mindst 60
procent i 2020 og mindst 67 procent i 2025*.
Det er fortsat en stor udfordring efter erhvervsuddannel-
sesreformen, at for få af eleverne gennemfører erhvervs-
uddannelserne. 53 procent af de elever, der startede
på en erhvervsuddannelse i 2017, forventes at fuldføre
uddannelsen, jf. figur 2.4. Det er et fald på to procentpoint
i forhold til baselineråret 2012, men en stigning i forhold
til 2014, hvor kun 51 procent forventedes at fuldføre
uddannelsen. Det skal dog bemærkes, at den modelbereg-
nede fuldførelse ikke tager fuldt ud højde for elevernes
adfærd efter reformen, jf. faktaboks 1.
Figur 2.4: Fuldførelsesprocent fordelt på tilgangsår, 2012-2017
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2012
2013
Fulførelsesprocent
Kilde: Undervisningsministeriets datavarehus.
Anm.: Fuldførelsesprocenten er modelberegnet, jf. faktaboks1.
55%
54%
51%
52%
53%
53%
2014
2015
2020-mål
2016
2025-mål
2017
Den forventede fuldførelsesprocent for 2017-tilgangen
er 55 procent for mænd og 51 procent for kvinder. Blandt
indvandrere og efterkommere
1
er den forventede fuldfø-
relse højere for kvinder (57 procent for indvandrekvinder
henholdsvis 42 procent for efterkommerkvinder) end for
mænd (48 procent for indvandremænd henholdsvis 35
procent for efterkommermænd). Efterkommere har en la-
vere forventet fuldførelsesprocent (38 procent) end både
elever med dansk herkomst (54 procent) og indvandrere
(53 procent).
Flere af de elever, der starter på grundforløbet
kommer i gang med hovedforløbet
Der ses en positiv udvikling i andelen af elever, der starter
på grundforløbet og kommer i gang med hovedforløbet ef-
ter reformen. Andelen er steget med 10 procentpoint det
første skoleår efter den nye erhvervsuddannelsesreform.
1
Indvandrere:
Indvandrere er født i udlandet. Ingen af forældre-
ne er danske statsborgere eller født i Danmark.
Efterkommere:
Efterkommere er født i Danmark. Ingen af foræl-
drene er både danske statsborgere og født i Danmark.
* Fuldførelsesprocenten i 2012 er grundet opdatering af data
blevet opjusteret til 55 procent, jf. tabel 2.4.
Blandt de første reformelever med start på grundforløbet
i skoleåret 2015/2016 har 49 procent en uddannelsesaf-
tale eller er i skolepraktik 3 måneder efter afsluttet grund-
Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018 • 13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0014.png
forløb, jf. figur 2.5. Til sammenligning var denne andel 39
procent for elevgruppen, der startede på en erhvervsud-
dannelse før reformen i skoleåret 2014/2015.
44 procent af de piger, der startede på en erhvervsud-
dannelse i skoleåret 2015/2016 er kommet i gang med
hovedforløbet, mens andelen var 53 procent for drenge.
Andelen der kommer i gang med hovedforløbet er højere
for elever med dansk herkomst (50 procent) end for
elever med indvandrerbaggrund og efterkommere (hen-
holdsvis 47 og 36 procent).
Figur 2.5: Andelen af elever, der starter på grundforløbet og kommer i gang
med hovedforløbet, 2013/2014-2015/2016
60 %
49 %
50 %
39 %
40 %
38 %
30 %
20 %
10 %
0%
2013/2014
2014/2015
2015/2016
Anm.: Året angiver elevernes starttidspunkt på uddannelsen. Overgang til hovedforløb opgøres tre måneder efter fuldført grund-
forløb. Påbegynder eleven derimod hovedforløbet senere end tre måneder efter fuldført grundforløb, vil eleven tælle som frafaldet i
denne opgørelse. Da eleverne skal have tid til at fuldføre grundforløbet og derefter 3 måneder til at påbegynde hovedforløbet, er der
endnu ikke data for skoleåret 2016/2017.
Kilde: Undervisningsministeriets datavarehus.
Det er særligt de ældre elever på 25 år og derover og de
helt unge under 18 år, der kommer i gang med hovedfor-
løbet, mens andelen er lidt lavere blandt elever i alderen
18-24 år, som det fremgår af figur 2.6.
14 • Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0015.png
Figur 2.6: Andelen af elever, der starter på grundforløbet og kommer i gang med hovedforløbet
2015/2016
60 %
50 %
50 %
46 %
47 %
52 %
40 %
30 %
20 %
10 %
0%
Under 18 år
18-19 år
20-24 år
25+ år
Anm.: Året angiver starttidspunktet på uddannelse. Overgang til hovedforløb opgøres tre måneder efter fuldført grundforløb.
Påbegynder eleven derimod hovedforløbet senere end tre måneder efter fuldført grundforløb, vil eleven tælle som frafaldet i denne
opgørelse.
Kilde: Undervisningsministeriets datavarehus.
Faktaboks 1: Om målinger vedrørende fuldførelse og frafald
Forskel mellem måling af fuldførelsesprocent og måling af frafald fra uddannelsesstart til hovedforløb
Fuldførelsesprocenten angiver, hvor stor en andel af de elever, der er påbegyndt en erhvervsuddannelse, som fuldfø-
rer eller forventes at fuldføre uddannelsen.
Fuldførelsesprocenten baserer sig både på allerede kendt adfærd fra eleven, men også på en modelberegning af
elevens forventede fremtidige adfærd. For elever, der startede en erhvervsuddannelses i 2012 eller før, er det under
5 procent af adfærden, der er modelberegnet, mens den modelberegnede andel for elever, der er startet på en er-
hvervsuddannelse i 2015-2017 er mellem 35-86 procent. Det skal bemærkes, at adfærden for elever startet efter re-
formen kun i nogen grad slår igennem i den modelberegnede del af fuldførelsesprocenten for efter-reform-eleverne,
men at modelberegningen også baserer sig på før-reform-elevers adfærd. Fuldførelsesprocenten kan derfor endnu
ikke bruges til at følge endeligt op på fuldførelsen for de elever, der er startet efter erhvervsuddannelsesreformen.
Målingen af frafald fra uddannelsesstart til hovedforløb viser derimod elevernes faktiske uddannelsesadfærd, dvs.
om de fuldfører grundforløbet og påbegynder hovedforløbet inden for 3 måneder. Dette gælder også for elever, der
er påbegyndt uddannelsen efter erhvervsuddannelsesreformen. Der er indtil videre tal for de første reformelever,
der er startet på grundforløbet i 2015/2016.
Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018 • 15
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0016.png
Resultatmål 3.1 for Klare mål 3
Andelen af de dygtigste elever – målt ved andelen af elever
med den samlede mængde fag, der afsluttes på et højere ni-
veau end det obligatoriske niveau fastsat af de faglige udvalg
– skal øges år for år.
Dette resultatmål måles ved andel elever med fag på høje-
re niveau end det obligatoriske, andel elever med mindst
et fag på ekspertniveau, andel eux elever og andel elever
med talentspor, som gennemgås nedenfor.
Flere elever vælger eux
Cirka 10 procent af de elever, der startede på en erhvervs-
uddannelse i 2017/2018, valgte at tage uddannelsen
som en eux, jf. figur 2.7. Det er en stigning på cirka otte
procentpoint i forhold til 2014/2015.
Også flere uddannelser tilbydes som eux. I dag tilbydes 45
erhvervsuddannelser som eux, hvilket er en stigning på 5
siden erhvervsuddannelsesreformens indførelse. Den sto-
re ændring i antal elever med eux skyldes primært, at de
store uddannelser som social- og sundhedsuddannelserne
(SOSU) og den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
er begyndt at tilbyde eux.
Det er i høj grad de unge, der vælger eux. I 2017/2018
udgjorde gruppen under 18 år således 63 procent af den
samlede eux-tilgang.
Figur 2.7: Andel elever med eux fordelt på aldersgrupper, tilgang 2014/2015-2017/2018
30%
27% 27%
25%
21%
20%
15%
9%
10%
7%
8%
4% 4%
2%
11%
8%
10% 10%
5%
1%
0%
Under 18 år
2014/2015
18-24 år
2015/2016
0%
3%
25 år og derover
2016/2017
2017/2018
I alt
Anm.: Opgørelsen dækker førstetilgang til grundforløbets første og anden del og hovedforløbet.
Kilde: Undervisningsministeriets datavarehus.
Stigningen i antallet af eux-elever er sket på tværs af køn og
herkomst. Der er flere mænd end kvinder, der vælger eux og
særligt i 2017/2018 er der stor forskel. Blandt mænd valgte
18 procent en eux, mens det tilsvarende var tilfældet for 9
procent af kvinderne. I 2016/2017 var det 10 procent af
mændene og 9 procent af kvinderne.
I 2017/2018 var der en større andel efterkommere (14 pro-
cent), der valgte en eux sammenlignet med både elever med
dansk herkomst (10 procent) og indvandrere (5 procent).
16 • Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0017.png
Flere elever følger talentspor
Cirka seks procent af de elever, der startede på et hoved-
forløb i 2017/2018 fulgte et talentspor, jf. figur 2.8. Det er
en stigning på tre procentpoint i forhold til 2015/2016.
Figur 2.8: Andel elever, der følger talentspor ved tilgang til hovedforløbet, 2015/2016-2017/2018
8%
7%
6%
5%
4%
3%
2%
1%
0%
2015/16
Kilde: Undervisningsministeriets datavarehus
7%
6%
3%
2016/17
2017/2018
Cirka 9 procent af kvinderne og tre procent af mændene
på erhvervsuddannelsernes hovedforløb fulgte et talent-
spor i 2017/2018. Kønsforskellen hænger tæt sammen
med muligheden for at læse et talentspor. Der er oprettet
mange talentspor på hovedområdet ”omsorg, sundhed og
pædagogik”, som er domineret af kvindelige elever.
Andelen af elever med fag på højere niveau
end det obligatoriske og særligt med fag på
ekspertniveau stiger
Omkring 9 procent af de elever, der færdiggjorde grund-
forløbet i 2017, havde mindst et fag på højere niveau end
det obligatoriske fastsat af de faglige udvalg. Det er en
stigning på ca. 3 procentpoint i forhold til 2015, jf. figur 2.9.
Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018 • 17
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0018.png
Figur 2.9: Elever med bestået grundforløbsprøve og mindst et fag på højere niveau end det obligatoriske
fastsat af de faglige udvalg, 2015-2017
10%
9%
8%
7%
6%
5%
4%
3%
2%
1%
0%
2015
Kilde: Undervisningsministeriets datavarehus.
9%
7%
6%
2016
2017
Cirka 18 procent af de elever, der fuldførte en erhvervs-
uddannelse i 2017, havde mindst et fag på ekspertniveau,
jf. figur 2.10. Det er en stigning på 9 procentpoint i forhold
til 2015.
Figur 2.10: Andel elever med mindst et fag på ekspertniveau, 2014-2017
20%
18%
16%
14%
12%
10%
8%
6%
4%
2%
0%
2014
Kilde: Undervisningsministeriets datavarehus.
18%
11%
9%
7%
2015
2016
2017
Blandt kvinderne var det 12 procent, der tog mindst et fag
på ekspertniveau, mens det blandt mændene var 7 procent.
18 • Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0019.png
Resultatmål 3.2 for Klare mål 3
Den høje beskæftigelsesandel for nyuddannede skal opret-
holdes..
75 procent af de nyuddannede i 2016 var i beskæftigelse
inden for et år efter, at de blev færdige med uddannelsen.
Det er en lidt større andel end de tidligere år, hvor andelen
var 70-73 procent. Det er vigtigt at bemærke, at største-
delen af de nyuddannede i 2016 ikke har været omfattet
af reformen.
Figur 2.11: Beskæftigelsesfrekvens ét år efter fuldført uddannelse fordelt på året for fuldførelse, 2013-2016
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2013
Kilde: Undervisningsministeriets datavarehus.
70%
72%
73%
75%
2014
2015
2016
Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018 • 19
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0020.png
Resultatmål for Klare mål 4
Elevernes trivsel og aftagervirksomhedens tilfredshed skal
øges frem mod 2020.
Erhvervsuddannelseseleverne har en høj trivsel
Eleverne har generelt en høj trivsel på erhvervsuddan-
nelserne. Året 2017 er tredje år, hvor Undervisningsmi-
nisteriet gennemfører en national trivselsmåling blandt
eleverne. Resultaterne viser, at der ikke er sket de store
forskydninger i trivslen blandt eleverne fra 2016 til 2017.
Indikatoren for velbefindende har den højeste andel af
meget positive svar, og hele 66 procent af eleverne har
en gennemsnitsværdi på over 4,0 på en skala fra 1-5, jf.
figur 4.1. Omvendt har indikatoren for fysiske rammer den
mindste andel af meget positive svar; her har 36 procent
af eleverne en gennemsnitsværdi over 4,0 på skalaen. På
de resterende indikatorer har mellem 48 og 62 procent af
eleverne et gennemsnit over 4.
Figur 2.12: Fordelingen af elevernes gennemsnit på hver indikator for trivsel, 2015 - 2017
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2015 2016 2017 2015 2016 2017 2015 2016 2017 2015 2016 2017 2015 2016 2017 2015 2016 2017
Egen indsats og
motivation
Mellem 1 og 2
Læringsmiljø
Velbefindende
Fysiske rammer
Egne evner
Praktik
Mellem 2,01 og 3
Mellem 3,01 og 4
Mellem 4,01 og 5
Anm.: Indikatorerne går fra 1-5, hvor 1 udtrykker den dårligst mulige trivsel og 5 udtrykker den bedst mulige tilfredshed.
Kilde: Undervisningsministeriets datavarehus.
Virksomhederne er meget tilfredse med eleverne
I 2017 blev den anden virksomhedstilfredshedsundersø-
gelse gennemført
1
. Resultaterne viser, at virksomhederne
generelt har en høj tilfredshed og at der ikke er sket store
forskydninger i virksomhedernes vurdering fra 2016 til
2017. På en skala fra 1-10 placerer virksomhederne sig i
gennemsnit på 7,5. Virksomhederne vurderer oplevelsen
af eleverne bedre end samarbejdet med erhvervsuddan-
nelsen (gennemsnit 8,1 henholdsvis 7,2).
2 Der er kommet svar fra 77 erhvervsskoler, hvilket svarer til
næsten alle landets erhvervsskoler med praktikelever. Besvarel-
serne dækker 9.307 samarbejder. I hele 2017 vurderes der ca. at
have været 43.000 samarbejdsrelationer, hvilket betyder, at ca.
22 procent har besvaret spørgeskemaet.
20 • Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0021.png
Figur 2.13: Virksomhedernes oplevelse af eleverne og samarbejdet med skolen, 2016 og 2017
Virksomhedernes
oplevelse af
eleverne
2017
4% 9%
32%
55%
2016
3% 9%
33%
54%
Virksomhedens
oplevelse af
samarbejdet med
skolen
2017
8%
17%
39%
37%
2016
7%
17%
39%
37%
0%
Mellem 1 og 4
20%
Mellem 4,01 og 6
40%
60%
80%
Mellem 8,01 og 10
100%
Mellem 6,01 og 8
Anm.: Indikatorerne går fra 1-10, hvor 1 udtrykker den dårligst mulige tilfredshed og 10 udtrykker den bedst mulige tilfredshed.
Kilde: Undervisningsministeriets datavarehus.
Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018 • 21
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0022.png
22 • Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0023.png
3 Resultater på øvrige data
(ikke en del af klare mål)
Tilgangen til erhvervsuddannelserne er fortsat
den største udfordring for erhvervsuddannelserne
De elever, der starter på en erhvervsuddannelse direkte
efter 9. eller 10. klasse udgør kun 27 procent af den sam-
lede tilgang til erhvervsuddannelserne. Det er imidlertid i
lige så høj grad en udfordring at få flere voksne elever til at
begynde på en erhvervsuddannelse. Det gælder både de
18-24-årige og de voksne på 25 år og derover.
Den samlede tilgang (som både gælder de unge direkte fra
grundskolen og de ældre elever) er faldet fra cirka 62.100
elever før reformen til cirka 50.400 elever efter reformen
svarende til et fald på 19 procent, jf. figur 3.1 Det store fald
ved reformstart vurderes i vid udstrækning at skyldes ind-
førelsen af adgangskravet.
Figur 3.1: Tilgangen til erhvervsuddannelserne fordelt på elevtype, 2013/2014 – 2016/2017
70.000
60.000
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
0
2013/2014
2014/2015
Unge 18-24 år
2015/2016
Voksne elever 25 + år
2016/2017
21.500
21.100
15.900
16.600
25.900
25.500
20.100
20.300
14.700
15.000
12.700
13.500
Grundskoleelever
Kilde: Undervisningsministeriets egne beregninger.
Praktikpladsområdet
Praktikpladsafhængigt-AUB
Regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik i august
2016 en trepartsaftale (Trepart II) om tilstrækkelig og
kvalificeret arbejdskraft og praktikpladser. Aftalen inde-
holder bl.a. en fælles målsætning om, at arbejdsgiverne
årligt opretter flere praktikpladser med henblik på, at
flere unge vælger og gennemfører en erhvervsuddan-
nelse. De ekstra praktikpladser skal realiseres gennem
en række initiativer, herunder styrkede økonomiske
incitamenter til at oprette praktikpladser, dimensionering
af uddannelser og udpegning af fordelsuddannelser, hvor
Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018 • 23
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0024.png
eleverne har større sikkerhed for en praktikplads mv. Det
nye praktikpladsafhængige AUB er blevet implementeret
per 1. januar 2018.
Trepartsaftalen indeholder en målsætning om, at der årligt
skal skabes flere praktikpladser - mindst 8-10.000 flere
praktikpladser end i dag. Dette tal opgøres med udgangs-
punkt i antallet af indgåede uddannelsesaftaler i 2016
eksklusivt social- og sundhedsuddannelserne (SOSU) og
den pædagogiske assistentuddannelse(PAU). I figur 3.2
fremgår udviklingen i antallet af indgåede uddannelsesaf-
taler i perioden 2013-2017.
Trepartsaftalen satte ikke kun fokus på, at antallet af
uddannelsesaftaler skal øges. I forbindelse med aftalen
blev der også lagt begrænsninger på virksomhedsforlagt
praktikuddannelse (VFP), delaftaler og korte uddannel-
sesaftaler. VFP kan nu højst vare 3 uger i den samme virk-
somhed, og 6 uger af elevens samlede praktikuddannelse.
Delaftaler kan kun indgås og gennemføres én gang for den
enkelte elev i samme virksomhed. Korte uddannelsesafta-
ler kan kun indgås op til to gange mellem den enkelte elev
og samme virksomhed med undtagelsesvis mulighed for
3. gangs dispensation. De ændrede regler trådte i kraft 1.
januar 2018 og er derfor ikke afspejlet i figuren neden for.
Figur 3.2 Indgåede aftaler 2013-2017 eksklusiv SOSU og PAU fordelt på type, procent.
40.000
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
2013
Ordinær
Restaftale efter skolepraktik
Mesterlære
2014
2015
2016
Restaftale efter aftale
Kort aftale
Kombinationsaftale
2017
30.100
32.100
29.600
34.200
34.600
40.000
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
kilde: Undervisningsministeriets datavarehus (praktikpladsstatistikken)
Andelen af de korte uddannelsesaftaler er steget fra 10
procent i 2013 til 17 procent i 2017.
Særligt om SOSU og PAU
Som det fremgår af tabel 2 er der sket et fald i antallet af
indgåede uddannelsesaftaler på social- og sundhedsuddan-
nelserne. Faldet skal bl.a. ses i sammenhæng med indførel-
sen af adgangskravet til erhvervsuddannelserne i forbin-
delse med erhvervsuddannelsesreformen samt omlægning
af social- og sundhedsuddannelsen til to selvstændige
uddannelser pr. 1. januar 2017. Før denne omlægning var
uddannelsen en trindelt uddannelse, og social- og sund-
hedsassistentelever fuldførte først trin 1 til social- og sund-
hedshjælper, før de gik videre på trin 2 og indgik dermed en
uddannelsesaftale på begge trin.
24 • Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0025.png
Tabel 3.1 Indgåede uddannelsesaftaler, 2014-2017
2010
Social- og sund-
hedsassistent
Social- og sund-
hedshjælper
Social- og sund-
hedsuddannelsen
Samlet
13.736
13.200
12.298
12.617
12.600
10.376
8.074
6.487
13.736
13.200
12.298
12.617
12.600
10.376
7.463
195
431
1.627
2011
2012
2013
2014
2015
2016
180
2017
4.665
Kilde: Undervisningsministeriets datavarehus (praktikpladsstatistikken).
Af figur 3.3 ses det dog, at trods faldet i antallet af
indgåede aftaler på social- og sundhedsuddannelserne,
flugter antallet af indgåede aftaler på assistentuddannel-
sen nogenlunde med dimensioneringen, mens antallet af
indgående aftaler på hjælperuddannelsen ligger cirka 500
under den indgående dimensioneringsaftale.
Figur 3.3: Dimensionering og indgåede aftaler i på SOSU og PAU i 2017
6.000
5.000
1.352
300
4.000
3.000
4.700
2.000
3.440
1.000
1.679
2.200
1.201
700
0
Social- og
sundhedsassistent
Social- og
sundhedshjælper
Pædagogisk
assistent
Indgåede aftaler i kommuner
Dimensioneringsaftale
Indgåede aftaler i regioner
Frivillig del af dimensioneringsaftale
Kilde: Undervisningsministeriets datavarehus (praktikpladsstatistikken) samt dimensioneringsaftalen for 2017
Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018 • 25
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0026.png
Fordelsuddannelser
Fordelsuddannelser er uddannelser inden for fag, hvor
det forventes, at der fremadrettet kommer til at mangle
faglærte. Fordelsuddannelserne er derfor et attraktivt
førstevalg for unge og voksne, som ønsker en erhvervs-
uddannelse. Arbejdsgivere, der tegner uddannelsesaf-
taler med elever på fordelsuddannelserne, kan opnå en
ekstra økonomisk bonus. Forudsætningen for udbe-
taling af bonus er, at arbejdsgiverne har levet op den
kollektive forpligtelse i trepartsaftalen om at oprette
praktikpladser på den givne uddannelse til minimum ni
ud af ti af de elever, der har gennemført 2. del af grund-
forløbet på fordelsuddannelserne. Initiativet trådte i
kraft fra 2017.
I 2017 var der i alt 33 fordelsuddannelser. I 2018 er der
udpeget 36 uddannelser som fordelsuddannelser. Det
er de samme 33 erhvervsuddannelser, der er udpeget
med tilføjelse af grafisk tekniker-, togklargørings- og
kranføreruddannelsen.
Hvorvidt de udnævnte fordelsuddannelser lever op til at
udløse fordelsbonus opgøres først medio i det efterføl-
gende år. Opgørelsen medio 2018 viste, at 20 af de 33
fordelsuddannelser i 2017 levede op til kriterierne for
udbetaling af fordelsbonus til virksomhederne.
Tabel 3.2 viser udviklingen i tilgangen til fordelsuddan-
nelserne i 2017 og 2018 sammenlignet med tilgangen til
de samme uddannelser i 2016, hvor de ikke var udnævnt
til fordelsuddannelser. Det ses, at tilgangen til fordelsud-
dannelserne i 2017 var 2 pct. højere end tilgangen til de
samme uddannelser i 2016 i årets otte første måneder.
Fra 2016 til 2018 er tilgangen til erhvervsuddannelserne i
perioden januar-august faldet med 14 pct., mens tilgangen
til 2018-fordelsuddannelserne samtidig kun er faldet med
10 pct.
Tabel 3.2 Tilgang til uddannelser, der er fordelsuddannelser i hhv. 2017 og 2018
Tilgang
januar-august
2016
Uddannelser, der i 2017 er
fordelsuddannelser
Uddannelser, der i 2018 er
fordelsuddannelser
Tilgang alle
erhvervsuddannelser
35.756
33.255
30.778
-7 %
-14 %
10.912
9.862
- 10 %
10.843
11.043
2%
Tilgang janu-
ar-august 2017
2012 Tilgang
januar-august
2018
Udvikling fra
2016-2017
(pct.)
Udvikling fra
2016-2018
(pct.)
Anm. Tabellen medtager kun den direkte tilgang til grundforløbets anden del, og således inkluderes ikke grundskoleelever, som
forinden har været på grundforløbets første del.
Kilde: Undervisningsministeriets datavarehus.
26 • Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0027.png
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0028.png
4 Økonomi
omstilling, har et tilfredsstillende økonomisk grundlag for
institutionsdriften. Det bemærkes dog, at der er store
udsving skolerne imellem, og at der løbende følges op på
skolernes økonomi, herunder en risikovurdering af den
enkelte skoles økonomi i tilknytning til den årlige regn-
skabsaflæggelse.
Udviklingen i årselev/lærerårsværk ratio
Udviklingen antallet af elever per lærer har siden 2014
Det er ligeledes positivt, at erhvervsskolernes soliditets-
grad, der angiver, hvor robuste skolerne er over for tab,
er 38,9 procent i 2017, hvilket er 2,6 procentpoint højere
i forhold til 2014. Den høje soliditetsgrad skyldes den rela-
tivt højere egenkapital i forhold til aktiver.
Den fortsat positive overskudsgrad og stigende soliditets-
grad vidner om, at erhvervsskolerne, trods den markante
været faldende, men steg i 2017. I 2014 var der 8,2
årselever per lærerårsværk på erhvervsuddannelserne
fordelt på både grundforløb og hovedforløb. Frem mod
2016 faldt ratioen til 7,0 årselever per lærerårsværk,
mens ratioen i 2017 steg til 7,4 årselever på erhvervsud-
dannelserne pr. erhvervsuddannelseslærer, jf. tabel 3.
Skolernes økonomi (overskudsgrad og soliditet)
Erhvervsskolerne har været igennem en markant omstil-
lingsproces, og det er positivt, at skolerne i 2017 har en
positiv overskudsgrad på 0,7 og i perioden 2015-2017 har
haft en gennemsnitlig overskudsgrad på 0,9, svarende til
370 mio.kr. før ekstraordinære poster. Overskudsgraden i
2017 ligger 1,9 procentpoint lavere end overskudsgraden
i 2014 inden erhvervsuddannelsesreformen.
Tabel 4.1: Udvikling i årselever/lærerårsværk fra 2014-2017
2014
Årselever/lærerårsværk
Kilde: RF17 og Isola.
8,2
2015
7,7
2016
7,0
2017
7,4
Udviklingen i ratioen er styret af dels faldende årselever,
dels færre lærerårsværk på erhvervsskolerne. Således
har skolerne siden august 2015, hvor erhvervsuddannel-
sesreformen blev implementeret, haft et fald i antallet af
lærerårsværk hvert år sammenlignet året før. Fra 2016 til
2017 faldt antallet af erhvervsuddannelseslærere fortsat
betydeligt, mens antallet af elever på erhvervsuddan-
nelserne var nogenlunde stabilt, hvilket betød stigende
årselever pr. erhvervsuddannelseslærerårsværk ratio.
Det bemærkes, at ratioerne er forbundet med usikker-
hed. Kilden til ratioerne er finansloven for årseleverne
og Isola for lærerårsværk. I Isola er det kun muligt at lave
kvartalstræk på antallet af lærerårsværk. Det betyder,
at udtrækket bliver et øjebliksbillede af lærerårsværk på
erhvervsskolerne, når udtrækket laves.
28 • Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen - skoleårene 2016/2017 og 2017/2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0029.png
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Statusredegørelse for implementering af erhvervsuddannelsesreformen, fra undervisningsministeren
2018180_0030.png