Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2053377_0001.png
Sagsnr.: 19/06406
Nyhed til uvm.dk
Rådet for Demokratisk Dannelse fremlægger nye anbefalinger
Undervisningsminister Merete Riisagers Råd for Demokratisk Dannelse har drøftet hen-
holdsvis ”puttemiddage” og obstruerende adfærd ved samlinger.
Hvordan kan ledelse og lærere håndtere situationer, hvor eleverne vælger at afholde ritualer som
”puttemiddage”?
Det har Rådet for Demokratisk Dannelse blandt andet drøftet og kommer på den baggrund med
en række anbefalinger til både ministeren, ledelserne og lærerne på ungdomsuddannelserne.
Rådet for Demokratisk Dannelse blev nedsat i oktober 2018 med henblik på at styrke arbejdet
med demokratisk dannelse på ungdomsuddannelserne. Rådet, der har sognepræst, ph.d. og debat-
tør Katrine Lilleør som formand, formulerer anbefalinger på baggrund af drøftelser af fiktive
men dog genkendelige
cases med situationer, der udfordrer det demokratisk dannende læ-
ringsmiljø på ungdomsuddannelserne.
”Rådet
har forholdt sig til to sager af forskellig karakter. Den demokratiske dannelse på ung-
domsuddannelserne har mange udtryk. Således er de såkaldte "puttemiddage" med deres nedvær-
digende ritualer et meget klart eksempel på, at demokratisk dannelse ikke alene skal indgå i un-
dervisningen men også præge det sociale liv, som uddannelserne er ramme om. Jeg hæfter mig
ved, at Rådet til trods for meget divergerende opfattelser er enige om at anbefale, at man på sko-
lerne (gen)opfinder egne sociale ritualer, som afspejler
god demokratisk dannelse,”
siger formand
for Rådet for Demokratisk Dannelse Kathrine Lilleør.
Ifølge rådet, er casen omkring ”puttemiddage” et eksempel på et socialt destruktivt overgangsri-
tual. Et sådan socialt destruktivt overgangritual eller tradition kan opstå på enhver uddannelsesin-
stitution.
I forhold til casen om obstruerende adfærd ved samlinger, mener rådet, at forebyggelse gennem
solid demokratisk dannelse er centralt, og at politisk aktive elever skal understøttes i deres enga-
gement. Samtidig påpeger de, at det er afgørende, at eleverne lærer forskellen på demokratiske og
udemokratiske metoder, og at deciderede obstruktioner af den demokratiske samtale stoppes
med det samme. I anbefalingerne lægger rådet derfor vægt på, at demokratisk dannelse også in-
debærer, at man skal tilegne sig kompetencerne til at kunne deltage i den demokratiske samtale på
en hensigtsmæssig måde, også når man møder stærke eller endda provokerende holdninger.
Læs mere
Læs de nye anbefalinger fra Rådet for Demokratisk Dannelse i deres fulde længde (pdf)
Se også rådets tidligere anbefalinger på baggrund af de første to cases om selvsegregering og de-
ling af krænkende materiale (pdf)
1