Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 154
Offentligt
1746841_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 20. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 20 til L 154 efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF), Sofie Carsten
Nielsen (RV) og Josephine Fock (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 20 til
L 154:
Vil ministeren, som teknisk bistand, udarbejde et ændringsforslag med tilhørende
bemærkninger, der sikrer at uddannelse indgår i beskæftigelseskravet, såfremt
aktiv studiedeltagelse kan dokumenteres?
Svar:
Et ændringsforslag som nævnt i spørgsmålet vil kunne udformes således:
24. april 2017
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 6338
225762
Ændringsforslag
til
Forslag til ændring af udlændingeloven
(Skærpelse af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse)
[af
[…]]
1)
Nr. 4
affattes således:
»4. I
§ 11, stk. 3, nr. 8,
indsættes efter »jf. stk. 8,«: »eller under uddannelse med
aktiv studiedeltagelse« og »2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år« ændres til:
»3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år«.
2)
Efter nr. 4 indsættes som nye numre:
»01. I
§ 11, stk. 3, nr. 9,
indsættes efter »arbejdsmarkedet«: »eller være under
uddannelse med aktiv studedeltagelse«.
Side
1/5
L 154 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil, som teknisk bistand, udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer at uddannelse indgår i beskæftigelseskravet, til udlændinge- og integrationsministeren
»02. I
§ 11, stk. 4, nr. 2,
indsættes efter » jf. stk. 8,«: »eller været under
uddannelse med aktiv studiedeltagelse«. «
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 8, er det en
grundlæggende betingelse for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, at
udlændingen har været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig
erhvervsvirksomhed, jf. stk. 8, i mindst 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år
forud for meddelelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse.
Ved den foreslåede ændring af § 11, stk. 3, nr. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, ændres
2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år til 3 år og 6 måneder inden for de sidste
4 år.
Den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 4, indebærer, at den periode, hvor
udlændingen skal have været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet
selvstændig erhvervsvirksomhed, hæves fra 2 år og 6 måneder inden for de sidste
3 år til 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år.
Beskæftigelseskravet vil ligesom i dag omfatte fuldtidsbeskæftigelse og
selvstændig erhvervsvirksomhed. Derimod vil uddannelse og deltidsbeskæftigelse
som hidtil ikke være omfattet.
Ved ændringsforslaget nyaffattes lovforslagets § 1, nr. 4.
Ændringsforslaget går ud på at udvide beskæftigelseskravet til at omfatte
uddannelse, når udlændingen kan dokumentere at have deltaget aktivt i studiet.
Ændringsforslaget indebærer, at der foretages to ændringer i den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 8. For det første udvides
beskæftigelseskravet således, at aktiv deltagelse i uddannelse kan sidestilles med
beskæftigelse, jf. 1. led, og for det andet hæves den periode, hvor udlændingen
skal have været i ordinær beskæftigelse mv., jf. 2. led.
Efter den foreslåede affattelse af
§ 1, nr. 4, 1. led,
indsættes »under uddannelse
med aktiv studiedeltagelse« efter »jf. stk. 8,«.
Den foreslåede nye affattelse indebærer, at uddannelsesforløb her i landet kan
indgå ved beregningen af beskæftigelseskravet, forudsat at udlændingen er
studieaktiv.
Side
2/5
L 154 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil, som teknisk bistand, udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer at uddannelse indgår i beskæftigelseskravet, til udlændinge- og integrationsministeren
Det vil således være et krav, at udlændingen kan dokumentere at have deltaget
aktivt i studiet.
Forslaget i
§ 1, nr. 4, 2. led,
indebærer, at 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3
år ændres til 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år.
Den foreslåede bestemmelse viderefører forslaget i lovforslagets § 1, nr. 4,
hvorefter den periode, hvor udlændingen skal have været i ordinær
fuldtidsbeskæftigelse mv., hæves fra 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år til
3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år.
Til nr. 2
Ved ændringsforslaget indsættes to nye numre i lovforslagets § 1.
Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 9, er det en
grundlæggende betingelse for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, at
udlændingen må antages at være tilknyttet arbejdsmarkedet på det tidspunkt,
hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles.
Det foreslås med forslaget i nr. 01 at indsætte »eller være under uddannelse med
aktiv studiedeltagelse« efter »arbejdsmarkedet« i udlændingelovens § 11, stk. 3,
nr. 9.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om at udvide
beskæftigelseskravet til at omfatte uddannelse, jf. den foreslåede nye affattelse af
lovforslagets § 1, nr. 4.
Den foreslåede ændring indebærer, at det fremover vil være en grundlæggende
betingelse for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen må antages
at være tilknyttet arbejdsmarkedet eller under uddannelse med aktiv
studiedeltagelse på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne
meddeles.
Efter gældende ret skal en udlænding for at opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse opfylde de 9 grundlæggende betingelser i udlændingelovens §
11, stk. 3, nr. 1-9, og 2 ud af de 4 supplerende betingelser i udlændingelovens §
11, stk. 4, nr. 1-4.
Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 4, nr. 2, er det en
supplerende betingelse for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, at
udlændingen har haft ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig
erhvervsvirksomhed, jf. stk. 8, i mindst 4 år inden for de sidste 4 år og 6 måneder
forud for meddelelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse.
Den supplerende betingelse vedrører et skærpet beskæftigelseskrav.
Side
3/5
L 154 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil, som teknisk bistand, udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer at uddannelse indgår i beskæftigelseskravet, til udlændinge- og integrationsministeren
Det foreslås med forslaget i nr. 02 at indsætte »være under uddannelse med aktiv
studiedeltagelse« efter »jf. stk. 8,«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om at udvide
beskæftigelseskravet til at omfatte uddannelsesforløb, jf. den foreslåede nye
affattelse af lovforslagets § 1, nr. 4.
Den foreslåede ændring skal således sikre, at det beskæftigelseskrav, der er en
grundlæggende betingelse, og det beskæftigelseskrav, der er en supplerende
betingelse, ligesom i dag afgrænses på samme måde.
2.
Jeg kan ikke støtte op om ændringsforslaget.
Beskæftigelseskravet er senest ændret ved lov nr. 102 af 3. februar 2016 om
ændring af udlændingeloven (Udskydelse af retten til familiesammenføring for
personer med midlertidig beskyttelsesstatus, skærpelse af reglerne om
tidsubegrænset opholdstilladelse, skærpelse af reglerne om inddragelse af
flygtninges opholdstilladelse m.v.).
Da vi skærpede reglerne for tidsubegrænset opholdstilladelse i 2016 gik
skærpelserne bl.a. ud på, at uddannelse ikke længere skal indgå ved beregningen
af beskæftigelseskravet.
Det omfatter al uddannelse, uanset om der er tale om en lang videregående
uddannelse, en professionsbacheloruddannelse eller en erhvervsuddannelse m.v.
Dengang skærpede vi reglerne, fordi det er min opfattelse, at der skal stilles høje
krav til udlændingens evne og vilje til at integrere sig i det danske samfund.
Skærpelserne var udtryk for, at tidsubegrænset opholdstilladelse bør forbeholdes
udlændinge, der har gjort en aktiv indsats for egen integration, blandt andet
gennem mere fast tilknytning til arbejdsmarkedet, herunder ved beskæftigelse af
et vist omfang.
Omdrejningspunktet er beskæftigelse. Det er ikke ensbetydende med, at man ikke
skal søge at uddanne sig. Tværtimod. Men det er udtryk for, at regeringen finder,
at muligheden for at få tidsubegrænset opholdstilladelse bør reserveres til dem,
der aktivt har knyttet an til det danske samfund ved at arbejde.
Jeg kan derfor ikke støtte op om ændringsforslaget. Ovenfor er dog for en god
ordens skyld udformet et ændringsforslag med det indhold, som spørgerne har
ridset op.
Det skal dog bemærkes, at det ikke inden for den givne tidsfrist har været muligt
at tage højde for samtlige konsekvensændringer, som ændringsforslaget kan
medføre, og at udarbejde fyldestgørende bemærkninger til ændringsforslaget.
Det har endvidere ikke været muligt at udforme forslag til nye bestemmelser med
Side
4/5
L 154 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil, som teknisk bistand, udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer at uddannelse indgår i beskæftigelseskravet, til udlændinge- og integrationsministeren
henblik på at fastsætte, hvilke uddannelsesforløb der nærmere vil kunne indgå,
hvorledes aktiv studiedeltagelse vil kunne dokumenteres m.v.
Inger Støjberg
/
Merete Milo
Side
5/5