2016-17
Alm.del Beretning 8
Offentligt
1798544_0001.png
Beretning nr.
8
Folketinget 2016-17
Beretning afgivet af Skatteudvalget den 2. oktober 2017
Beretning
over
nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe, der skal undersøge muligheder
og udfordringer i forhold til skat og deleøkonomi
1. Udvalgsarbejde og motivation
Skatteudvalget har de seneste folketingsår drøftet de mu-
ligheder og udfordringer, som deleøkonomi og platformsø-
konomi rummer, og hvordan det kan sikres, at de positive
elementer ved fleksibiliteten i ressourceudnyttelsen og de
innovative forretningsmodeller kan kombineres med en ret-
færdig skattebetaling, som bidrager til en samfundsmæssig
gevinst og en lige konkurrence med eksisterende erhverv.
Ved mere end 160 deleøkonomiske tjenester tilbyder
danskerne at dele deres boliger, biler eller overskudsmad el-
ler deres håndværksmæssige evner for blot at nævne et par
eksempler. Airbnb, som er den største deleøkonomiske tje-
neste herhjemme, formodes at have formidlet ca. 3 mio.
overnatninger, som kan svare til en omsætning på 2 mia. kr.
i 2016.
Ifølge Erhvervsstyrelsen er det deleøkonomiske felt ken-
detegnet ved en stor mangfoldighed af virksomheder og
platforme, såvel kommercielle som ikkekommercielle. Ker-
nen i modellerne er at udnytte underudnyttede værdier, både
til monetære og ikkemonetære formål. De konkrete modeller
har til formål enten at fremme deling, bytning eller videre-
salg af varer eller skabe udgangspunkt for udveksling eller
koordinering af forskellige former for menneskelig aktivitet,
eksempelvis i forhold til løsning af konkrete arbejdsopgaver
eller skabelse af oplevelser (Erhvervsstyrelsen, 2014).
De danskere, der aktivt udbyder deleøkonomiske ydelser,
befinder sig i en skattemæssig zone, der ikke er let gennem-
skuelig. Der er f.eks. et skattemæssigt bundfradrag, hvis en
bolig lejes ud, som afhænger af boligens værdi. Der er intet
fradrag ved at leje en bil ud.
I et traditionelt arbejdsgiver/arbejdstagerforhold er der en
indberetningspligt til SKAT. I deleøkonomiske transaktioner
er der oftest ikke nogen tredjepart, der har indberetnings-
pligt. Derfor er det udbyderen selv, der skal stå for udreg-
ningen og indberetningen af de skattepligtige indtægter, der
oftest ligger meget tæt på grænsen for, hvornår der skal be-
tales skat. Det kan medføre relativt store administrative om-
kostninger for udbyderen, og samtidig er det vanskeligt for
SKAT at kontrollere, om der bliver indbetalt den korrekte
skat. Som eksempel viser en svensk undersøgelse fejl i 60
pct. af Airbnb-værters indberetning af skat.
Regeringen har længe barslet med en deleøkonomisk
strategi, der skulle se på en række af de muligheder og ud-
fordringer, deleøkonomien og platformsøkonomien bibrin-
ger. Strategien skulle lanceres med udgangen af 2017. Ud-
valget har på den baggrund besluttet at nedsætte en parla-
mentarisk arbejdsgruppe, der skal arbejde inden for ram-
merne af kommissoriet.
Ramme for arbejdsgruppen
Arbejdsgruppens arbejde har ud fra en nytænkende til-
gang til formål at skabe en fælles forståelse af de mulighe-
der og udfordringer, som deleøkonomi stiller vores samfund
over for. Dernæst, om den fælles forståelse kan være spring-
bræt til at drøfte løsninger til at få det bedste ud af de deleø-
konomiske strømninger. Arbejdsgruppen vil løbende ind-
samle input fra interessenter, forskning m.v.
Arbejdsgruppen tager afsæt i følgende definition:
»Deleøkonomien er et socioøkonomisk system baseret på
deling af menneskelige og fysiske ressourcer og aktiver og
inkluderer design, produktion, distribution, handel og for-
brug af varer og tjenesteydelser mellem mennesker og orga-
nisationer.« (»Analyse af barrierer og udviklingsmuligheder
for peer-to-peer virksomheder i Danmark«, Erhvervsstyrel-
sen, 2014).
Arbejdsgruppen har valgt at fokusere på de såkaldte P2P-
platforme, som formidler deling mellem privatpersoner. P2P
-platforme er en del af platformsøkonomien, der er et mar-
ked, hvor privatpersoner gennem digitale platforme køber/
sælger/lejer varer eller ydelser af andre privatpersoner eller
virksomheder med fortjeneste, f.eks. Airbnb og lign.
Følgende spørgsmål vil indgå i arbejdsgruppens arbejde:
1. Hvilke skattemæssige udfordringer kan i dag konstate-
res i forhold til deleøkonomien?
AX020495
Beretning af almen art - 2016-17 nr. 8
1798544_0002.png
2
Hvordan kan skattereguleringen indrettes simpelt og
forudsigeligt, så det innovative potentiale i deleøko-
nomien kan udnyttes?
– Hvordan kan digitale løsninger og vejledning gøre
det nemmere for udbydere af deleøkonomiske ydel-
ser at svare den korrekte skat?
– Hvordan kan platformsselskaberne i højere grad ind-
drages i forhold til udveksling af oplysninger om
transaktioner via platforme samt eventuel inddragel-
se af skatter?
3. Hvordan kan kontrolgrundlaget forbedres, så SKAT
kan føre den nødvendige kontrol med deleøkonomiske
udbydere?
4. Hvordan håndteres deleøkonomi og skat i andre lande?
For at få svar på de ovenstående spørgsmål kan Skatteud-
valget bl.a. afholde høringer og ekspertmøder og inddrage
erfaringer fra andre lande. Deleøkonomi er på dagsordenen i
mange lande og i EU-sammenhæng, og det er oplagt at un-
dersøge, hvordan andre lande forholder sig til de skattemæs-
sige udfordringer, som deleøkonomien medfører, således at
potentialet inden for deleøkonomien kan indfries.
Organisering
Som udgangspunkt er det partiernes skattepolitiske ord-
førere, der deltager i arbejdet og aktiviteterne, men alle ud-
valgsmedlemmer har mulighed for at deltage på lige fod.
Andre udvalg vil blive inviteret til at deltage i relevante akti-
viteter – herunder Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.
Der er nedsat et underudvalg til at koordinere arbejdet.
Underudvalget består af udvalgsformanden, Lisbeth Bech
Poulsen (SF) og Anders Johansson (K).
Aktiviteterne vil hovedsagelig blive afholdt i kanten af
udvalgsmøderne i Skatteudvalget for at effektivisere møde-
deltagelsen.
2.
Udvalgskonsulenterne yder sekretariatsbistand til arbej-
det.
Tidsplan, proces og metode
Skatteudvalget har besluttet at sætte fokus på deleøkono-
mi i folketingsåret 2017-18. Som udgangspunkt løbende til
og med en eventuel lovbehandling af initiativer, der ramme-
sætter de skattemæssige forhold for de deleøkonomiske tje-
nester.
Arbejdsgruppen vil i efteråret 2017 arbejde for at indhen-
te viden om deleøkonomi og skat som optakt til regeringens
strategi om deleøkonomi.
Arbejdsgruppen vil via Skatteudvalget ved afslutningen
af sit arbejdet afgive en beretning af almen karakter, der
samler op på de erfaringer, arbejdet har medvirket til og gi-
vet anledning til fremadrettet.
Arbejdsgruppen afholder løbende aktiviteter i regi af
Skatteudvalget. Aktiviteterne indledes med et ekspertmøde
og efterfølges af gennemgang af analyser, erfaringer fra an-
dre lande m.v. Arbejdsgruppen vil løbende tage stilling til
aktiviteter, der kan være medvirkende til at belyse emnet
bedst muligt, og inddrage interessenter heri.
De danske medlemmer af Europa-Parlamentet inviteres i
det omfang, det findes relevant.
Skatteministeriet orienteres om arbejdsgruppen og invite-
res til aktiviteter, hvor det vurderes relevant.
P.u.v.
Lea Wermelin
formand