Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 87 Bilag 15
Offentligt
1589921_0001.png
Til lovforslag nr.
L 87
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 19. januar 2016
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Udskydelse af retten til familiesammenføring for personer med midlertidig beskyttelsesstatus, skærpelse af reglerne om
tidsubegrænset opholdstilladelse, skærpelse af reglerne om inddragelse af flygtninges opholdstilladelse, m.v.)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget. Udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren har stillet ændrings-
forslag nr. 1, 6, 7, 10 og 11, Dansk Folkepartis medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2-5 og Enhedsli-
stens, Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk Fol-
kepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 8 og 9.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. december 2015 og var
til 1. behandling den 13. januar 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-, Inte-
grations- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-
telsen. Den 7. januar 2016 sendte udlændinge-, integrations-
og boligministeren de indkomne høringssvar og den 12. ja-
nuar 2016 et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Circe Upton,
Institut for Menneskerettigheder,
Satish Kumar Kodirikaka og
UNHCR
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til ud-
valget.
Deputationer
Endvidere har Institut for Menneskerettigheder og
UNHCR mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 60 spørgsmål til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren til skriftlig besvarelse. Ministe-
ren har besvaret spørgsmål 1-57. De resterende spørgsmål
forventes besvaret inden 2. behandling.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget [(S, V, LA og KF) ] indstiller forsla-
get til
vedtagelse
med de af ministeren stillede ændringsfor-
slag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener, at
Danmark lige nu står i en ekstraordinær situation, som kræ-
ver ekstraordinære løsninger. Alene i år forventer de danske
kommuner at modtage 37.400 flygtninge og familiesam-
menførte. Det er historisk højt. Samtidig har landene om-
kring os strammet asylreglerne markant og indført midlerti-
dig grænsekontrol.
Det er en alvorlig situation, som kræver ekstraordinære
tiltag. Danmark skal hjælpe mennesker, der flygter fra krig
og forfølgelse. Det gør vi nu. Og det skal vi fortsætte med at
gøre fremover. Samtidig skal vi også kunne følge med. Hvis
ikke vi gør noget for at stramme op på reglerne nu, vil antal-
DokumentId
Journalnummer
L 87 - 2015-16 - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
1589921_0002.png
2
let fortsætte med at stige. S vil på den baggrund stemme for
lovforslaget.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har noteret
sig, at en række af høringssvarene rejser alvorlig tvivl om,
hvorvidt udskydelse af familiesammenføring for personer
med midlertidig beskyttelsesstatus er i overensstemmelse
med Danmarks internationale forpligtelser. For S er det af-
gørende, at Danmark lever op til sine internationale forplig-
telser. Det bemærkes derfor, at regeringen alene bærer an-
svaret for vurderingen af, at lovforslaget ikke er i modstrid
med bl.a. Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
artikel 8 om retten til familieliv. Partiets medlemmer af ud-
valget har desuden noteret sig, at statsministeren ikke har
indfriet sit løfte til danskerne i valgkampen sidste år om at
levere en såkaldt straksopbremsning. For S er det vigtigt at
sikre, at det stadig stigende antal flygtninge ikke bliver be-
talt med besparelser på skoler og i ældreplejen. Kommuner-
ne er i forvejen hårdt pressede af den minusvækst, som rege-
ringen gennemfører med Dansk Folkepartis støtte.
S har derfor foreslået, at der etableres statslige flygtnin-
gelandsbyer, der kan sikre billige boliger, tage presset af
kommunerne og give flygtninge tryghed. Det har regeringen
desværre afvist. S vil også fortsat insistere på en markant
opprioritering af indsatsen i nærområderne. Her kan EU gø-
re meget mere – men det samme kan Danmark. I stedet har
regeringen desværre skåret ned på ulandsbistanden. Lige-
som regeringen har valgt at gå imod en flertalsbeslutning i
folketinget om at sende flere penge til nærområderne i 2015.
Det er efter partiets opfattelse ikke det rigtige svar i den si-
tuation, vi står i. Hvis vi for alvor skal bremse flygtninge-
strømmen, så skal forholdene i nærområderne være bedre.
Et
mindretal
i udvalget [(EL, ALT, RV og SF)] indstiller
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandlingen. [Mindretallet
stemmer for ændringsforslag nr. 1, 6 og 8-11]
Enhedslistens, Alternativets og Radikale Venstres med-
lemmer af udvalget bemærker, at partiet under ingen om-
stændigheder kan stemme for lovforslaget.
Samtlige høringssvar fra så kompetente organisationer
som UNHCR, Institut for Menneskerettigheder, Amnesty
International, Dignity, Advokatrådet, Foreningen af Udlæn-
dingeadvokater, Retspolitisk Forening Dansk Flygtninge-
hjælp, Red Barnet og SOS mod Racisme anfører, at dette
lovforslag strider imod den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention, og at Danmark med dette lovforslag ikke
vil overholde sine internationale forpligtelser, blandt andet
Børnekonventionen. Dette burde i sig selv være nok til, at
forslaget ikke vedtages af Folketinget.
En anden grund som adskillige høringspartnere gør op-
mærksom på er, at en gennemførelse af forslaget kan have
negative konsekvenser for de berørte familiers integrations-
proces. Partierne er sikre på, at forslaget ikke bare KAN
men VIL have negative konsekvenser for integrationspro-
cessen. Personer med midlertidig beskyttelsesstatus, som
tvinges til at vente 3 år på familiesammenføring, vil på
grund af bekymringen for deres familiemedlemmer få varige
psykiske mén og udsættes for kronisk sygdom, som vil fra-
tage dem al den handlekraft og parathed til hurtigt at komme
ud på arbejdsmarkedet, de kom med, da de søgte asyl i Dan-
mark. Det vil klientgøre dem og gøre en integration i det
danske samfund ekstremt vanskeligt. Forslaget vil altså efter
partiets opfattelse have meget store både medmenneskelige
og samfundsmæssige negative konsekvenser. Partierne er
især bekymret over de livslange skader på de berørte børns
udvikling, som forslaget vil medføre. EL, ALT og [RV] øn-
sker at følge UNHCR’s opfordring til Danmark om at gen-
overveje hele lovforslag nr. L 87, og i stedet for fokusere på
et fælles europæisk svar på de store udfordringer, vi står
over for.
Et
andet mindretal
(DF) indstiller forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag nr. 1-8 og 10-11.
Dansk Folkepartis medlemmer bemærker, at det er parti-
ets opfattelse, at regeringen og en række andre partier i Fol-
ketinget har rykket sig på udlændingeområdet, og det vil DF
gerne kvittere for. Det er vigtigt, at Folketinget til trods for
politiske uenigheder samles i en for Danmark så afgørende
og alvorlig stund. Samtidig med at DF hilser dette lovforslag
velkommen, understreges det samtidig, at de forslag, som
der ligger i lovforslaget, ikke er nok til for alvor at vende
udviklingen. Der er brug for mere. Der er brug for mere
grænsekontrol, og der er brug for yderligere stramninger i
asyl- og udlændingepolitikken, og når dette lovforslag er
vedtaget, vil DF fortsætte sit arbejde med at begrænse til-
strømningen.
Alt i alt er der efter partiets opfattelse mange gode ele-
menter i dette lovforslag, og selv om partierne ikke kunne
blive enige om at etablere statslige flygtningelandsbyer og
desværre heller ikke kunne blive enige om en revision af
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, er der tale
om skridt i den rigtige retning.
Det er efter DF’s opfattelse afgørende for Danmark, at vi
får begrænset den ikke-vestlige indvandring, herunder ind-
vandring fra muslimske lande, og det er afgørende, at vi
fortsat arbejder hen imod, at udlændinge med asylstatus kun
skal være midlertidigt i Danmark, at de skal sendes hjem
igen, for størstedelen af dem, der er kommet, og størstedelen
af dem, der kommer, vil desværre aldrig blive integreret af
den simple årsag, at vi er alt for forskellige. Dybest set
handler det om, hvilken slags land, vi vil give videre. Det
handler om at sikre, at de værdier, som vi bredt i samfundet
sætter pris på, bliver bevaret, så også vore efterkommere
kan nyde godt af det samfund, som er opbygget igennem
mange generationer.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Til § 1
Af
udlændinge-, integrations- og boligministeren,
tiltrådt af
[udvalget]:
L 87 - 2015-16 - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
1589921_0003.png
3
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2 a, stk. 2,
ændres »§ 19, stk. 3 og 4« til: »§ 19, stk.
4 og 5«.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af
<>:
2)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 9, stk. 1, nr.
1, litra d, udgår
», stk. 3,«.
[Udskydelse af familiesammenføring af ægtefæller]
3)
I den under
nr. 7
foreslåede affattelse af
§ 9, stk. 1, nr.
2, litra d,
udgår », stk. 3,«.
[Udskydelse af familiesammenføring med børn under 15 år]
4)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 9, stk. 1, nr.
3, litra d,
udgår », stk. 3,«.
[Udskydelse af adgang til opholdstilladelse til børn med
henblik på adoption m.v. til udlændinge]
5)
Efter nr. 52 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 12, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Ministeren fastsætter herunder, at opholdstilladelser ef-
ter § 7, stk. 1, gives for ét år ad gangen.««
[Præcisering af varighed af opholdstilladelse efter § 7, stk.
1]
Af
udlændinge-, integrations- og boligministeren,
tiltrådt af
[udvalget]:
6)
Nr. 56
udgår, og i stedet indsættes:
»56.
§ 19, stk. 2, nr. 4, 2. pkt.,
ophæves.
»03.
I
§ 19
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
En opholdstilladelse kan inddrages efter § 19, stk.
2, nr. 4, indtil 10 år efter det tidspunkt, hvor opholdstilladel-
sen er meddelt første gang. Ved afgørelse om inddragelse af
en opholdstilladelse efter § 19, stk. 2, nr. 4, skal det tillæg-
ges betydelig vægt, at udlændingen ved frivilligt at rejse til
det land, hvor den myndighed, der har givet opholdstilladel-
sen, har fundet, at udlændingen risikerer forfølgelse omfattet
af § 7, selv har skabt en formodning for, at de forhold, der
har begrundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan
måde, at udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse, jf.
§ 7 og § 8, stk. 1 og 2.«««
Stk. 3-11 bliver herefter stk. 4-12
[Lovteknisk ændring]
Af
udlændinge-, integrations- og boligministeren,
tiltrådt af
et
flertal i udvalget [(S, DF, V, LA og KF)]:
7)
I det under
nr. 71
foreslåede
§ 40, stk. 9, 3. pkt.,
ind-
sættes efter »anvendelse«: », dog således at aktiver af indtil
10.000 kroners værdi og aktiver, som har en særlig person-
lig betydning for den pågældende, ikke tages i bevaring«
[Ændring af adgang til beslaglæggelse af aktiver]
Af et
mindretal [(EL, ALT, RV og SF)]:
8)
Efter nr. 92 indsættes som nye numre:
»04.
I
§ 42 l, stk. 1, nr. 3,
ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.
05.
I
§ 42 l
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Stk. 1, nr. 1, finder ikke anvendelse for en uledsa-
get udlænding under 18 år, der har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse efter § 7.«
Stk. 2-7 bliver herefter stk. 3-8.
06.
I
§ 42 l, stk. 3,
som bliver stk. 4, ændres »stk. 4« til:
»stk. 5« og »stk. 2« til: »stk. 3«.«
[Privat indkvartering af en uledsaget udlænding under 18 år]
9)
Efter nr. 93 indsættes som nyt nummer:
»07.
I
§ 42 l, stk. 6,
som bliver stk. 7, ændres »stk. 4« til:
»stk. 5«.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 8]
Af
udlændinge-, integrations- og boligministeren,
tiltrådt af
[udvalget]:
10)
Efter nr. 96 indsættes som nyt nummer:
»08.
I
§ 46, stk. 1,
ændres »stk. 2-5« til: »stk. 2-4«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 2
11)
I
stk. 5
ændres »§ 1, nr. 56,« til: »udlændingelovens §
19, stk. 3, 2. pkt., som er affattet ved § 1, nr. 03,«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 6.
Til nr. 2-4
Regeringens oprindelige udspil indeholdte ikke stramnin-
ger i forhold til flygtninge og deres mulighed for familie-
sammenføring. Efterfølgende foreslog regeringen, at visse
flygtninge skulle vente tre år på familiesammenføring.
Dansk Folkeparti betragter dette som et skridt i den rigtige
retning, men ser gerne, at forslaget kommer til at dække bre-
dere. Forslagsstillerne ønsker med ændringsforslagene at
sikre, at alle flygtninge, herunder også konventionsflygtnin-
ge, skal vente tre år med at hente familien til Danmark. For-
målet er således at begrænse flygtningetilstrømningen.
Til nr. 5
Forslagsstillerne mener, at det er nødvendigt at understre-
ge, at flygtninge kun skal være i Danmark midlertidigt. For-
slagsstillerne hilser det velkommen, at lovforslaget efter de
politiske drøftelser indebærer, at konventionsflygtninge får
ophold i to år. Men i lyset af at Venstre har åbnet op for at
L 87 - 2015-16 - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
1589921_0004.png
4
støtte Dansk Folkepartis forslag om, at konventionsflygtnin-
ge kun skal have ophold i Danmark i et år, stilles dette æn-
dringsforslag. Forslagsstillerne ønsker med ændringsforsla-
get at skærpe lovforslaget med det formål at begrænse til-
strømningen samt sikre at flygtninge er i Danmark midlerti-
digt.
Til nr. 6
Det foreslås at ophæve § 19, stk. 2, nr. 4, 2. pkt., og i ste-
det indsætte dette som 1. pkt. i et nyt stk. 3. Det bemærkes,
at der er tale om en lovteknisk ændring. Der foreslås i den
forbindelse ingen ændringer af gældende ret.
Endvidere foreslås det, at det i lovforslagets § 1, nr. 56,
foreslåede 3. pkt. indsættes som 2. pkt. i et nyt stk. 3 i § 19.
Til nr. 7
Lovforslaget indeholder forslag om, at aktiver, som en
asylansøger medbringer, og som kan anvendes til dækning
af udgifter til den pågældendes eller dennes families under-
hold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser eller ophold
på et indkvarteringssted omfattet af § 42 a, stk. 5, kan tages i
bevaring (beslaglægges), jf. lovforslagets § 1, nr. 71.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslaget er udformet
med udgangspunkt i reglerne i retsplejelovens §§ 509-516
om udlæg i enkeltpersoners formue ved inddrivelse af of-
fentlig og privat gæld, således at aktiver, der er beskyttet
mod udlæg efter retsplejelovens regler, også vil være be-
skyttet mod beslaglæggelse efter den foreslåede bestemmel-
se i udlændingeloven.
Ved »aktiver« forstås rede penge (kontanter) og fysiske
genstande.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indføres en
supplerende beskyttelse mod beslaglæggelse i udlændin-
geloven i forhold til, hvad der følger af retsplejelovens reg-
ler om udlæg og beskyttelse mod udlæg efter disse regler.
Ændringsforslaget indebærer, at der ved afgørelsen af,
om der kan ske beslaglæggelse af aktiver efter den foreslåe-
de bestemmelse i udlændingelovens § 40, stk. 9, skal tages
udgangspunkt i følgende principper:
- kontanter tages alene i bevaring, hvis der er tale om be-
løb over 10.000 danske kroner,
- genstande af større økonomisk værdi, dvs. over 10.000
kr., tages i bevaring, dog således at personlige genstande
med en særlig affektionsværdi ikke vil blive taget i beva-
ring.
Den enkelte asylansøger vil fortsat være beskyttet mod
beslaglæggelse af aktiver efter reglerne i retsplejelovens §§
509-516 om udlæg. Det vil derfor fortsat skulle vurderes,
om et aktiv er beskyttet mod beslaglæggelse efter de regler,
der følger af § 509-516. Er der f.eks. tale om et aktiv, der er
nødvendigt til opretholdelse af en beskeden levefod, jf. §
509, stk. 1, eller er der f.eks. tale om hjælpemidler, som er
nødvendige på grund af legemlige mangler eller sygdom, jf.
§ 515, stk. 2, vil sådanne genstande være undtaget fra at bli-
ve taget i bevaring uanset deres værdi. Almindelige person-
lige brugsgenstande som eksempelvis ure og mobiltelefoner
er som udgangspunkt undtaget fra beslaglæggelse, jf. rets-
plejelovens § 509, stk. 1.
Findes aktivet ikke at være beskyttet mod beslaglæggelse
efter de regler, der følger af retsplejeloven, vil det herudover
skulle vurderes, om aktivet er beskyttet mod beslaglæggelse
efter den supplerende beskyttelse, der nu foreslås indført i
udlændingeloven.
Ændringsforslaget indebærer i den forbindelse, at kontan-
te midler kan tages i bevaring, såfremt den enkelte asylansø-
ger råder over kontante midler, hvis der er tale om beløb
over 10.000 kr. eller – såfremt der er tale om udenlandsk va-
luta – svarende til over 10.000 kr. Den foreslåede ændring
indebærer således, at kontante beløb indtil 10.000 kr. ikke
vil kunne tages i bevaring. Dette vil være tilfældet uafhæn-
gigt af, hvad der i øvrigt følger af praksis efter retsplejelo-
vens § 509.
Ændringsforslaget indebærer endvidere, at andre aktiver
end kontanter alene tages i bevaring, hvis det pågældende
aktiv vurderes at have en større økonomisk værdi end
10.000 kr. Der vil skulle foretages en vurdering af hvert en-
kelt aktiv, som en asylansøger medbringer. Det forhold, at
en asylansøger medbringer flere aktiver, der samlet har en
værdi over 10.000 kr., vil ikke danne grundlag for beslag-
læggelse, såfremt hvert enkelt aktiv har en værdi under be-
løbsgrænsen. Beløbsgrænsen vil gælde for den enkelte asyl-
ansøger, og er der således f.eks. tale om et ægtepar, vil hver
enkelt ægtefælle kunne beholde de genstande, som har en
værdi under 10.000 kr., og som tilhører den pågældende.
Ændringsforslaget indebærer endeligt, at genstande, som
har en særlig personlig betydning (affektionsværdi) for den
pågældende, helt undtages fra adgangen til beslaglæggelse.
Ændringsforslaget medfører således, at genstande, som har
en særlig personlig betydning, uden undtagelse er fritaget
for beslaglæggelse efter den foreslåede regel. Ved afgørel-
sen af, om en genstand kan tages i bevaring efter udlændin-
gelovens § 40, stk. 9, skal der efter ændringsforslaget alene
foretages en vurdering af, om genstanden kan antages at ha-
ve en særlig personlig betydning for den pågældende asylan-
søger, hvorimod hensynet til myndighedernes interesse i at
beslaglægge den pågældende genstand, herunder genstan-
dens økonomiske værdi, ikke skal tages i betragtning.
Den foreslåede bestemmelse om beslaglæggelse af gen-
stande med særlig økonomisk værdi adskiller sig fra, hvad
der følger af retsplejelovens § 515, stk. 1, hvorefter udlæg
ikke kan foretages i genstande, som har en særlig personlig
betydning for skyldneren eller medlemmer af hans husstand,
medmindre genstandene har en sådan værdi, at det ikke fin-
des rimeligt at holde dem uden for fuldbyrdelsen af for-
dringshaverens krav.
Begrebet »genstand med særlig personlig betydning«
omfatter genstande, som har affektionsværdi i dette ords al-
mindelige betydning. Hermed sigtes til genstande, som en
asylansøger har en særlig følelsesmæssig tilknytning til af
personlige grunde uafhængigt af genstandens brugs- eller
handelsværdi, og som normalt ikke kan erstattes af en ny-
indkøbt genstand. Sådanne genstande, der efter ændringsfor-
slaget vil være helt undtaget fra beslaglæggelse, omfatter
bl.a. vielsesringe og forlovelsesringe og vil også kunne om-
fatte f.eks. familieportrætter, hæderstegn, erindringsgaver
fra nærtstående og lignende. For at kunne lægge til grund, at
L 87 - 2015-16 - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
1589921_0005.png
5
en genstand har en særlig personlig betydning, vil det være
en forudsætning, at der til den pågældende genstand er knyt-
tet en særlig personlig historie, som indebærer, at genstan-
den ikke vil kunne erstattes af en anden (nyindkøbt) gen-
stand.
Ved bedømmelsen af, om en genstand har en særlig per-
sonlig betydning for en asylansøger, vil udlændingemyndig-
hederne som udgangspunkt skulle lægge den pågældendes
egen forklaring til grund, medmindre der er konkrete holde-
punkter for at tilsidesætte denne forklaring som utroværdig.
Vurderingen af troværdigheden af asylansøgerens forkla-
ring om affektionsværdien vil navnlig afhænge af, om for-
klaringen kan antages at stemme overens med genstandens
umiddelbare fremtræden og karakter. I tilfælde, hvor gen-
standen f.eks. fremtræder som værende af nyere dato, eller
hvor asylansøgeren er i besiddelse af flere tilsvarende gen-
stande, vil en formodning om affektionsværdi som udgangs-
punkt blive afsvækket.
Der er i dag i bekendtgørelse nr. 831 af 2. september
2009 om betaling af udgifter til underhold af asylansøgere
m.fl. fastsat nærmere regler om, hvornår en asylansøger skal
pålægges at betale for udgifter til eget og familiens under-
hold. Bekendtgørelsen indeholder bl.a. regler om, hvilke ak-
tiver der skal indgå i beregningen af en asylansøgers midler,
når det skal afgøres, om udlændingen selv skal dække udgif-
ter til eget underhold mv.
Reglerne om betaling for udgifter til underhold vil blive
justeret, således at det vil fremgå, at aktiver, der kan undta-
ges efter retsplejelovens regler i § 509-516, og aktiver, der
kan undtages fra beslaglæggelse efter den supplerende be-
skyttelse i udlændingeloven, ikke skal indgå i vurderingen.
Der vil – såfremt lovforslaget bliver vedtaget – blive ud-
stedt en ny bekendtgørelse, hvori dette nærmere præciseres.
Det bemærkes, at der i forlængelse af lovforslagets vedta-
gelse vil blive udarbejdet en vejledning i samarbejde med
Rigspolitiet og Udlændingestyrelsen med nærmere anvisnin-
ger om den praktiske håndtering af bl.a. reglen om beslag-
læggelse af aktiver.
Til nr. 8 og 9
Forslagsstillerne er lodret imod de ændringer, som fore-
slås, og ser generelt ikke noget formål med at stille æn-
dringsforslag, som ingen chance har for at vinde støtte hos
det politiske flertal bag lovforslaget. På et enkelt punkt ser
forslagsstillerne dog mulighed for, at også aftalepartierne
kan se det hensigtsmæssige i at justere reglerne: I lovforsla-
get fastholdes muligheden for, at asylansøgere kan indkvar-
teres privat hos familie eller bekendte – med henvisning til
de kapacitetsproblemer det større antal asylansøgere giver.
Tilsvarende vil det afhjælpe kapacitetsproblemer, hvis
uledsagede mindreårige fik muligheden for at blive indkvar-
teret privat hos familie i Danmark allerede fra første dag i
stedet for – som i dag – at skulle vente seks måneder.
Samtidig vil det give et væsentligt bedre afsæt for trivsel og
tryghed for de børn og unge, det drejer sig om, hvis de med
det samme kan indkvarteres hos herboende slægtninge, som
ønsker at tage sig af dem.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at ud-
lændingelovens § 46, stk. 5, ophæves ved lovforslagets § 1,
nr. 99.
Til nr. 11
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 6.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Merete Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Ole Birk Olesen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Mattias Tesfaye (S)
Morten Bødskov (S) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Ulla Sandbæk (ALT)
Nikolaj Amstrup (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 87 - 2015-16 - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
1589921_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 87
Bilagsnr. Titel
1
Lovudkast, høringsbrev og høringsliste, fra udlændinge-, integrations-
og boligministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
4
Henvendelse af 8/1-16 fra Institut for Menneskerettigheder
5
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren
6
Henvendelse af 13/1-16 fra Institut for Menneskerettigheder
7
Henvendelse af 13/1-16 fra UNHCR Regional Representation for Nor-
thern Europe
8
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
9
Henvendelse af 13/1-16 fra Circe Upton
10
Henvendelse af 14/1-16 fra Satish kumar Kodiripaka
11
Høringssvar fra Den Katolske Kirke i Danmark, fra udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 87
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om at redegøre for, om FN’s Flygtningekonvention af 1951 læg-
ger nogen begrænsninger på, hvor meget Danmark kan skærpe rejse-
begrænsninger i konventionspas, der udstedes til flygtninge i Dan-
mark, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om det vil være rimeligt at inddrage flygtningens opholdstilla-
delse, hvis formålet med et besøg i oprindelseslandet ikke er »ferie«,
men et besøg hos et nærtstående, døende familiemedlem, til udlændin-
ge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at regeringen ønsker at skærpe rejsebegrænsningerne i pas,
der udstedes til en flygtning m.v., til udlændinge-, integrations- og bo-
ligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår regeringen vil begrænse varigheden af opholdstilla-
delser til flygtninge samt afskaffe statens betaling for transport til
Danmark af familiesammenførte til flygtninge, til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om de svenske myndigheders erfaringer med, at asylansøgere – i
lyset af de seneste stramninger og varslede stramninger på asylområ-
det i Sverige – har valgt at trække deres asylansøgning tilbage, til ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår de foreslåede stramninger på familiesammenfø-
ringsområdet vil træde i kraft, herunder om de foreslåede regler vil ha-
2
3
4
5
6
L 87 - 2015-16 - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
1589921_0007.png
7
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
ve virkning på asylansøgninger, til udlændinge-, integrations- og bo-
ligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om politiet med L 87 ikke får nye metoder til visitation, men at
politiet får mulighed for at anvende allerede gældende metoder til at
visitere efter ting, der i dag ikke er hjemmel til, til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om der findes tidligere eksempler på, at en dansk minister har
fremsat et lovforslag, hvor det af bemærkningerne fremgår, at der er
risiko for, at lovforslaget strider imod Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention, til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om eksempler på udlændinge over 18 år »der har et stærkt til-
knytningsforhold til Danmark«, som vil kunne opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse, selv om de ikke opfylder visse beskæftigelsesmæs-
sige betingelser, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om at udlændinge kan vise »aktivt medborgerskab« ved at arbej-
de i bestyrelser og foreninger, til udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om udlændingemyndighederne i intet tilfælde vil kunne inddra-
ge en opholdstilladelse på grund af den foretagne rejse til hjemlandet i
tilfælde, hvor flygtningen forinden har fået imødekommet en begrun-
det anmodning om ophævelse af en udstedt rejsepåtegning, og hvor
flygtningen i øvrigt har fulgt de rejseplaner, vedkommende har opgi-
vet i forbindelse med sin anmodning, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 8/1-16 fra Institut for Menne-
skerettigheder, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om ministeren mener, at et besøg i nabolandet siger noget som
helst om risikoen for forfølgelse ved flygtningens tilbagerejse til det
oprindelige hjemland, til udlændinge-, integrations- og boligministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken uddannelse eller vejledning der vil blive givet til de
politifolk, der skal ransage asylansøgeres person og ejendele med hen-
blik på beslaglæggelse af værdigenstande, til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken vejledning de asylansøgere, hvis person og ejendele
ransages med henblik på beslaglæggelse af eventuelle værdigenstande,
vil få om formålet med og retsgrundlaget for ransagningen, til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan henvise til konkrete sager, hvor asylansøgere
inden for de seneste 50 år er ankommet til Danmark med en kuffert
fuld af diamanter eller eventuelt andre ædelstene, til udlændinge-, in-
tegrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om domstolens sager Mehemi mod Frankrig, Tanda-Muzinga
mod Frankrig, Mugenzi mod Frankrig og Senigo-Longue m. fl. mod
L 87 - 2015-16 - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
1589921_0008.png
8
Frankrig, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mini-
sterens svar herpå
18
Spm., om en asylansøger være forpligtet til selv at dække underholds-
udgifter under asylsagsbehandlingen, hvis det ved en ransagning ved
ankomsten til Danmark konstateres, at ansøgeren har fast ejendom el-
ler andre værdier i hjemlandet, uanset at ansøgeren ikke aktuelt på
grund af flugten og situationen i hjemlandet har adgang til disse vær-
dier, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorfor unge under 18 år ikke skal leve op til de suppleren-
de integrationsrelevante betingelser i forbindelse med opnåelse af tids-
ubegrænset ophold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor udlændinge med pension er undtaget fra at leve op
til 2 ud af 4 betingelser i forhold til de supplerende integrationsrele-
vante betingelser i forbindelse med opnåelse af tidsubegrænset op-
hold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om det er forventningen, at Flygtningenævnet vil ændre praksis
og begynde at inddrage opholdstilladelser efter bestemmelserne i
punkt 4 (Skærpelse af reglerne for inddragelse af flygtninges opholds-
tilladelse), til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om begrundelsen for, at der ikke skal opkræves gebyrer for tyr-
kere, eksempelvis i forbindelse med indgivelse af ansøgning om fami-
liesammenføring, tidsubegrænset ophold mv., til udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om fortolkningsmulighederne i forhold til at kunne indføre ge-
byrer for tyrkere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 13/1-16 fra Institut for Menne-
skerettigheder, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, [og
ministerens svar herpå ]
Spm. om kommentar til henvendelse af 13/1-16 fra UNHCR Regional
Representation for Northern Europe, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, om asylansøger-børnefamilier fortsat vil få mulig-
hed for at flytte til boliger uden for asylcentrene, til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til advokat Eddie Khawajas blogindlæg »Nyt
forslag til ændring af udlændingeloven med retssikkerhedsmæssig be-
tænkelig ikrafttrædelsesbestemmelse«, ruleoflaw.dk den 7. januar
2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om den foreslåede grænse på 10.000 kroner indebærer, at en
asylansøger-familie bestående af far, mor og tre mindreårige børn,
som ved ankomsten til Danmark konstateres i besiddelse af et kontant
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
L 87 - 2015-16 - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
1589921_0009.png
9
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
beløb på til sammen 50.000 danske kroner (eller et tilsvarende beløb i
en anden valuta), får lov til at beholde hele dette beløb, til udlændin-
ge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om hvor mange asylansøgere, der siden ikrafttræden af de reg-
ler, der blev aftalt ved indgåelsen af den såkaldte asylaftale mellem
den daværende S-R-SF-regering, EL og LA i september 2012, har be-
nyttet sig af muligheden for at bo i det, der i aftalen betegnes »egenfi-
nansieret bolig«, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange asylansøgere, der siden ikrafttræden af de reg-
ler, der blev aftalt ved indgåelsen af den såkaldte asylaftale mellem
den daværende S-R-SF-regering, EL og LA i september 2012, har be-
nyttet sig af muligheden for at bo i det, der i aftalen betegnes »privat
indkvartering«, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange asylansøgere, der siden ikrafttræden af de reg-
ler, der blev aftalt ved indgåelsen af den såkaldte asylaftale mellem
den daværende S-R-SF-regering, EL og LA i september 2012, har fået
og rent faktisk benyttet sig af en tilladelse til at tage lønnet arbejde, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om oversigt over de økonomiske midler, der er tilvejebragt ved
beslaglæggelse af asylansøgeres kontanter og værdigenstande og an-
vendt til at dække underholdsudgifter under asylsagsbehandlingen, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om der er lavet et estimat over forventede antal domstolsprøvel-
ser af sager om myndighedernes beslaglæggelse af genstande af større
økonomisk værdi, til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om der findes fortilfælde, hvor en regering har været villig til at
løbe en såkaldt procesrisiko i forhold til et forslags forenelig med in-
ternationale konventioner som f.eks. Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, som
skaber mulighed for privat indkvartering for den specifikke gruppe af
asylansøgere, som er uledsagede mindreårige, til udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 13/1-16 fra Circe Upton, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 14/1-16 fra Satish Kumar Ko-
diripaka, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, [og mini-
sterens svar herpå ]
Spm. om en redegørelse til UUI inden udgangen af oktober kvartal
2016 over de første 8 måneders erfaringer med de nye stramninger, til
L 87 - 2015-16 - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
1589921_0010.png
10
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvorfor enkelte gebyrer ikke følger praksis med at være om-
kostningsbestemt, til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om eksempler på forhold, hvor gebyrkravet kan fraviges, til ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke overvejelser der ligger bag, at den ekstraordinære
asylrådgivning nedlægges, til udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om at personer under uddannelse ikke kan få deres uddannelse
talt med i beskæftigelseskravet, til udlændinge-, integrations- og bo-
ligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om eksempler i dansk familiesammenføring, hvor en familie er
blevet nægtet sammenført, fordi det blev vurderet, at det var mere i
barnets tarv at forblive i en flygtningelejr i nærområdet, til udlændin-
ge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om en herboende forældre i mellemtiden vil få adgang til rejse-
hjemmel til at besøge ægtefælle og børn, dér hvor de opholder sig, så-
fremt dette skønnes personligt sikkert for den herboende flygtning, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om den maksimale sagsbehandlingstid, til udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at børn der opholder sig i dan-
ske asylcentre modtager tilstrækkelig, kontinuerlig og alderssvarende
undervisning, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om manglende skolegang eller funktionshindringer pga. krigs-
traumer eller handicap vil få mere vanskeligt end nu ved at opnå tidsu-
begrænset opholdstilladelse, til udlændinge-, integrations- og boligmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil iværksætte for, at flygtninge
kan opnå sprog, viden og deltagelse i det danske samfund, herunder
opnå en vellykket integration på arbejdsmarkedet på linje med andre
udlændinge, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvilke retslige forhold der vil gøre sig gældende for den en-
kelte person, hvis vedkommende har fået taget nogle værdier i beva-
ring, og disse genstande efterfølgende skal tvangsrealiseres, til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om den nu aftalte værdigrænse på 10.000 kr. for at kunne tage
genstande i bevaring gælder per person og per værdigenstand, til ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange flygtninge med opholdstilladelse efter udlæn-
dingelovens § 7, stk. 3, der siden indførelsen af denne bestemmelse
har fået bevilget familiesammenføring på trods af kravet om ét års op-
L 87 - 2015-16 - Bilag 15: 3. udkast til betænkning
1589921_0011.png
11
52
53
54
55
56
57
58
59
60
hold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om der er en øvre grænse for, hvor mange år man inden for
rammerne af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og an-
dre internationale konventioner vil kunne nægte flygtninge med mid-
lertidig beskyttelsesstatus familiesammenføring, til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, [og ministerens svar herpå ]
Spm., om det vil være i strid med Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention at begrænse adgangen til familiesammenføring for
flygtninge med ophold efter udlændingelovens § 7 stk. 1 og stk. 2, så
der også for personer i disse grupper først kan opnås familiesammen-
føring efter et eller flere års ophold i Danmark, til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, [og ministerens svar herpå ]
Spm., om der er eksempler fra andre lovforslag, hvor det i bemærknin-
gerne til lovforslaget vurderes, at der er »en vis risiko for«, at en inter-
national domstol vil kunne nå frem til, at dele af lovforslaget vil være i
strid med internationale konventioner, og i givet fald hvilke forslag, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
MFU spm. om accept af en »procesrisiko« (dvs. risiko for at tabe en
sag) for at kunne udskyde familiesammenføring er foreneligt med arti-
kel 26 i Traktatretskonventionen, til udlændinge-, integrations- og bo-
ligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren i bekræftende fald garantere, at de danske myn-
digheder aldrig under nogen omstændigheder vil tage smykker fra
flygtninge, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om antallet af ansøgninger om familiesammenføring, som ud-
lændingemyndighederne har modtaget efter L 87 blev fremsat den 10.
dec. 2015, og om de pågældende ansøgere har ophold efter udlændin-
gelovens § 7, stk.1, 2 eller stk. 3, til udlændinge-, integrations- og bo-
ligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at det i bemærkningerne til forslag til lov om ændring af ud-
lændingeloven (L 87) fremgår, at uddannelse og deltidsbeskæftigelse
ikke længere vil tælle med i forhold til mulighederne for at få
permanent opholdstilladelse, til udlændinge-, integrations- og boligmi-
nisteren
Spm. om at ændringer i lovgivningen vedr. mulighed for permanent
opholdstilladelse vil være med tilbagevirkende kraft, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren
Spm. om det er formålstjenstligt for det danske samfund, at flygtninge
og indvandrere, som ønsker ophold i Danmark, nu tilskyndes til at ta-
ge eksempelvis ufaglært arbejde frem for at tage en uddannelse, til ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren